Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Vi har haft en jättebra period nu både vad gäller sömn och utveckling. En mycket glad kille som nu lärt sig att ta sig upp alldeles själv med stöd mot soffan, en stol, spjälsängen osv. Sen spatserar han stolt runt, himla stadig på foten! Men det där men att ta sig ner har han inte kommit på än så det är ett evigt passande för att han inte ska trilla raklång. Försöker lära honom att sätta sig ner och det går iaf framåt. :up:
Han har sovit hela nätter också, somnat vid halv åtta och sovit till åtta på morgonen i egen säng. :love:

Men nu har han varit förkyld ett par dagar. Febrig, hostig, rosslig i halsen och täppt i näsan. Lägg på ett par tänder som ska fram också. Så natten till igår vaknade han var tionde minut hela natten. Jag var som en urvriden trasa på dagen och började gråta när en macka gick sönder. :o Inatt har han vaknat en gång i timmen och varit tokledsen. Sambon skulle ta honom inatt för att jag skulle få sova (upp å jobba kl halv fem) men det höll bara en timme innan han kom upp med honom. :arghh: Så sen har han sovit och jag varit vaken - som vanligt. :meh: Vet inte varför E varit så ledsen när han vaknat, en kombination av allt elände skulle jag tro. Men första gången när sambon kom upp med en otröstlig liten slutade han inte gråta förrän jag lade ner honom och knäppte upp blöjan, då blev det tvärtyst. :o Provade sen det på natten när han vaknade igen och det funkade varje gång... Vette tusan jag...

Nu kommer sambon börja jobba igen på måndag, ser inte direkt fram emot att ha en trött och less gubbe att samsas med tillsammans med en sjukling... Men det blir väl bättre. E börjar inskolning på dagis om en månad så fram tills dess kommer jag ta ut lite semester samt att mamma kommer ställa upp massor och vara barnvakt. :heart Hoppas att dagis kan innebära att man hinner med vardagen lite bättre så att jag kan börja komma igång med hästen igen. Har så vansinnigt dåligt samvete över henne så det är inte klokt... :cry:
 
Vi har ju vårt första barn och det är så jäkla mycket man inte vet. Är det tex vanligt att barnet en period säger ett ord och sedan slutar använda det? Hon sade tex mamma jätteofta innan, nu nästan aldrig. Rätt vad det är kommer ett ord ut klockrent för att sen inte upprepas. Nu senast "vatten", tidigare bla "farfar".

Funkar de såhär eller gör vi något galet? Uppmuntrar givetvis när hon får till ett ord och även när hon försöker prata men oftast blir det bara "bo", "pa", "maa" trots att hon kan säga boll, pappa, napp. Hon älskar sin "maa" så den får vi aktivt plocka undan när hon är på bra humör, annars sitter den i typ dygnet runt. Det främjar ju inte talet precis.

E pratar inte mycket som är direkt sammanhängande så man förstår. Det är mest "dadada", "blabla" eller "dää" (då sträcker han sig ofta efter nåt så jag tror han menar den eller där) eller "titti" "didi" osv. Han har inte sagt mamma eller pappa eller nåt mera regelrätt men han pratar typ konstant. :p
 
Vi har ju vårt första barn och det är så jäkla mycket man inte vet. Är det tex vanligt att barnet en period säger ett ord och sedan slutar använda det? Hon sade tex mamma jätteofta innan, nu nästan aldrig. Rätt vad det är kommer ett ord ut klockrent för att sen inte upprepas. Nu senast "vatten", tidigare bla "farfar".

Funkar de såhär eller gör vi något galet? Uppmuntrar givetvis när hon får till ett ord och även när hon försöker prata men oftast blir det bara "bo", "pa", "maa" trots att hon kan säga boll, pappa, napp. Hon älskar sin "maa" så den får vi aktivt plocka undan när hon är på bra humör, annars sitter den i typ dygnet runt. Det främjar ju inte talet precis.

Ja, det är normalt att de gör så. :)
 
God fortsättning alla! Här har det hänt massor, lillen har börjat gå och vi har upptäckt att han kan skilja på olika gosedjur. Kanin är inte samma som Nallen osv. Häftigt! Undrar hur mycket mer han förstår men inte kan uttrycka? Han har också börjat trycka ner klossar med olika form i hål men han applåderar oavsett om han får ner klossen eller om den fastnar. Söta unge!

Vid 9,5 månader var han 77 cm och vägde 11,6 kg så han är fortsatt stor och rund :D.

När det gäller boende så ska jag och pappan separera så jag letar för fullt. Bor i Lund och är inte mångmiljonär så att köpa är bara att glömma och därför jag står i kommunala bostadskön. Har stått i kö i över 7 år men det räcker inte utan jag behöver lite tur också... Har hittat ett radhus som jag gärna vill ha, lite dåligt läge, dålig planlösning och dyr (7700 kr/mån för en 3:a) men nära pappan och bra hundpromenadområden i närheten. Håll tummarna!

I slutet på februari åker jag med bebis och hans mormor till Turkiet. Jag är lite tveksam pga säkerhetsläget men vi får se hur det utvecklar sig. Vi ska inte vara i storstäderna eller nära gränsen mot Syrien så då ska det ju inte vara någon större fara egentligen. Men att sitta på flyg i 4 timmar med en vild unge blir en utmaning, särskilt som jag är extremt flygrädd och funderar på att medicinera bort den värsta ångesten...
 
@YaHilweh ja det där med att sova i samma säng är ingen dans på rosor för oss alla gånger heller. Inatt har han brötat på ordentligt! k)Han kröp över mig, sovandes, många gånger och har rullat fram och tillbaka hela natten. Alternativet är att han sover i sin egen säng men vaknar och är ledsen väldigt ofta. När han sover bredvid mig kan jag vakna att han fingrar mig i ansiktet så jag antar att han vill hålla koll på att jagbär där.

Somnar gör han vid 19. Tar sällan mer än 10 minuter innan han sover från att vi lägger honom. Bra nätter är 2 uppvak, dåliga mer än 10. Det vanligaste är 3-5. Vaknar vid 05 eller strax efter.
 
God fortsättning alla! Här har det hänt massor, lillen har börjat gå och vi har upptäckt att han kan skilja på olika gosedjur. Kanin är inte samma som Nallen osv. Häftigt! Undrar hur mycket mer han förstår men inte kan uttrycka? Han har också börjat trycka ner klossar med olika form i hål men han applåderar oavsett om han får ner klossen eller om den fastnar. Söta unge!

Vid 9,5 månader var han 77 cm och vägde 11,6 kg så han är fortsatt stor och rund :D.

När det gäller boende så ska jag och pappan separera så jag letar för fullt. Bor i Lund och är inte mångmiljonär så att köpa är bara att glömma och därför jag står i kommunala bostadskön. Har stått i kö i över 7 år men det räcker inte utan jag behöver lite tur också... Har hittat ett radhus som jag gärna vill ha, lite dåligt läge, dålig planlösning och dyr (7700 kr/mån för en 3:a) men nära pappan och bra hundpromenadområden i närheten. Håll tummarna!

I slutet på februari åker jag med bebis och hans mormor till Turkiet. Jag är lite tveksam pga säkerhetsläget men vi får se hur det utvecklar sig. Vi ska inte vara i storstäderna eller nära gränsen mot Syrien så då ska det ju inte vara någon större fara egentligen. Men att sitta på flyg i 4 timmar med en vild unge blir en utmaning, särskilt som jag är extremt flygrädd och funderar på att medicinera bort den värsta ångesten...

Vad tråkigt att höra att ni ska separera. Hoppas du får radhuset eller en annan bra lägenhet.

Vi flög till Kanarieöarna över julen och det gick bra. Vi var två vuxna som kunde dela på jobbet, en del äldre barn som gärna gullade och busade underlättade också underhållningen av den lilla :) Jag blir åksjuk när jag flyger men löste det så att pappan tog henne när det var som värst. Flygrädsla o ångest är kanske lite mer konstant under hela flygresan än illamående och kräkningar. Men det gäller nog att ha medicin som inte gör dig loj, om inte mormor vill ta hela flygresan själv. Det krävs ändå en del närvaro för att underhålla ett intensivt barn på ett litet utrymme.
Lycka till och hoppas det går bra och att ni får en härlig vistelse
 
För ett år sen satt jag hemma i soffan och stickade framför skidskytte på tv och funderade på när det skulle vara dags att åka in till förlossningen. Idag firar vi att lillkorven blir ett år och att vi lyckats hålla honom vid liv i ett års tid :laugh::p

Det är helt galet hur mycket och hur starka känslor man kan hysa för en sån liten människa! Han må vara liten men oj så mycket personlighet:love:

Kalaset avklarat och det blev trångt men gick fint, det var knappt att han orkade de tre timmarna vi hade satt att det var fritt att komma. Förkyld med flera tänder som håller på att ta sig igenom tandköttet sätter sina spår men han visade upp sina allra goaste sidor så länge han orkade:heart
 
Vi föräldrar fick lite skrämselhicka här i veckan. Lilla fröken lekte med vågen i badrummet och jag passade på att väga henne på den för första gången. Vågen visade -3 hg:nailbiting:! Sedan vägningen i mitten av november.

Ringde Bvc och pratade med sköterskan och fick en tid för extra vägning. Det slog på drygt 800 g mellan vår våg och deras. Hon hade gått drygt 500 g istället för ner 300 g. Så det blev första och sista vägningen på vår egen våg:meh:
 
Hur mycket äter era barn förresten?
Vi tycker att hon äter väldigt bra, men har inget att jämföra med. Här äts det gröt på 1,5 dl vatten och 6 msk pulver samt en halv smörgås till frukost (just nu 1/2 kiwi också), en tredjedels banan eller en klämmis till mellanmål, en stor burk mat (eller motsvarande mängd hemlagat) till lunch, frukt eller klämmis till efterrätt, mellanmål på em typ 2/3 smörgås (helst rostad), 1/2 banan eller liknande, sista målet blir mat motsvarande en liten burk eller samma mängd gröt till kvällen som till morgonen, lite frukt efteråt om hon är mer hungrig. Till kvällen 120-180 ml ersättning beroende på hur bra hon åt sista målet. Blandar köpta och hemgjorda klämmisar precis som med maten. Beror på vad vi vuxna äter, burgare och pizza tex har vi tex undvikit iom att det är så mycket salt i. Det enda som hon egentligen inte gillar så värst är stekt eller hårdkokt ägg, tror det är konsistensen då löskokt ägg går bättre. Poppis just nu är banan och kiwi.

Idag åt hon middag hos farmor, stekt hälleflundra med kokt potatis, kapris, ärter och smörsås. Inlagd persika till efterrätt.
 
Här äts det nästan lika som hos dig @Balahé, inget mellanmål på fm dock, det kanske jag ska prova smyga in... Sen äter han rätt dåligt till lunch men rejält till middag istället (en stor burk eller motsvarande). På kvällen får han 250ml välling och brukar sätta i sig allt på stört.

Har blivit svårt med läggningarna här nu igen. Han ställer sig upp så fort han druckit upp vällingen och sen är han som ett popcorn, så fort man lagt ner så studsar han upp. Mer eller mindre gnälligt. Även fast han är så trött att ögonen håller på att åka ihop så ska han upp. Hoppas det är en fas bara...

Vi har varit och hälsat på på dagis igen! :) Helkul tyckte han och gick omkring massor! Det var väldigt lugnt när vi var där, bara två barn på hela avdelningen. Vi var där nästan tre timmar och E fick lunch också innan vi åkte vidare. :) Jag har sån bra magkänsla för dagiset, det känns jättebra! Så nu ser jag plötsligt lite fram emot att han ska skolas in i februari. :o :p Vi satt och knåpade ihop tider för hämtning och lämning idag jag och sambon. Jag jobbar ju rätt flexibla och bra tider men våra åsikter gick isär lite... Jag har varit av åsikten att E ska inte behöva vara där längre än absolut nödvändigt, speciellt från början. Så jag ville skriva upp att jag hämtar och lämnar med en halvtimmes marginal till jobbet (för att hinna hem och duscha/byta om mellan). Men sambon tyckte att jag skulle bre på åt andra hållet istället. "För om jag måste jobba över en stund så behöver jag inte tokstressa." Undrar om han kanske tycker att jag är sen hem mest jämt? :angel: Det är väl kanske bättre att jag gör så, så kan jag ju hämta tidigare än sagt om jag lyckas ta mig ifrån innan... Han kommer ändå få lindriga tider om man jämför med många andra.
 
Här äts det nästan lika som hos dig @Balahé, inget mellanmål på fm dock, det kanske jag ska prova smyga in... Sen äter han rätt dåligt till lunch men rejält till middag istället (en stor burk eller motsvarande). På kvällen får han 250ml välling och brukar sätta i sig allt på stört.

Har blivit svårt med läggningarna här nu igen. Han ställer sig upp så fort han druckit upp vällingen och sen är han som ett popcorn, så fort man lagt ner så studsar han upp. Mer eller mindre gnälligt. Även fast han är så trött att ögonen håller på att åka ihop så ska han upp. Hoppas det är en fas bara...

Vi har varit och hälsat på på dagis igen! :) Helkul tyckte han och gick omkring massor! Det var väldigt lugnt när vi var där, bara två barn på hela avdelningen. Vi var där nästan tre timmar och E fick lunch också innan vi åkte vidare. :) Jag har sån bra magkänsla för dagiset, det känns jättebra! Så nu ser jag plötsligt lite fram emot att han ska skolas in i februari. :o :p Vi satt och knåpade ihop tider för hämtning och lämning idag jag och sambon. Jag jobbar ju rätt flexibla och bra tider men våra åsikter gick isär lite... Jag har varit av åsikten att E ska inte behöva vara där längre än absolut nödvändigt, speciellt från början. Så jag ville skriva upp att jag hämtar och lämnar med en halvtimmes marginal till jobbet (för att hinna hem och duscha/byta om mellan). Men sambon tyckte att jag skulle bre på åt andra hållet istället. "För om jag måste jobba över en stund så behöver jag inte tokstressa." Undrar om han kanske tycker att jag är sen hem mest jämt? :angel: Det är väl kanske bättre att jag gör så, så kan jag ju hämta tidigare än sagt om jag lyckas ta mig ifrån innan... Han kommer ändå få lindriga tider om man jämför med många andra.

Det som spelar roll för E är ju när du faktiskt hämtar, inte vad det står i hans schema. Beror ju på vilken tid han hämtas också, generellt är det väl bättre att vara tidig än sen antar jag, om ni inte hämtar så tidigt att de riskerar att vara iväg, mitt uppe i lunchen etc.
 
Så fascinerad över V för tillfället! Det händer massor, han blir ju (såklart) hela tiden mer och mer medveten, hittar på lekar osv. Idag har vi lekt med garage hos mormor, igår med lock på burkar... Har beställt ett gäng födelsedagspresenter till ettårsdagen också :p

Fascinerad över matvanorna också (tack för svaren!). Dagens middag bestod av en stor barnmatsburk, ett smörgåsrån, två skivor ost, en halv laxfilé och lite rivna morötter (han åt själv först, satt och plockade lite och fick sen smaka vår mat, därav den kanske udda kombon).
 
Här äts det nästan lika som hos dig @Balahé, inget mellanmål på fm dock, det kanske jag ska prova smyga in... Sen äter han rätt dåligt till lunch men rejält till middag istället (en stor burk eller motsvarande). På kvällen får han 250ml välling och brukar sätta i sig allt på stört.

Har blivit svårt med läggningarna här nu igen. Han ställer sig upp så fort han druckit upp vällingen och sen är han som ett popcorn, så fort man lagt ner så studsar han upp. Mer eller mindre gnälligt. Även fast han är så trött att ögonen håller på att åka ihop så ska han upp. Hoppas det är en fas bara...

Vi har varit och hälsat på på dagis igen! :) Helkul tyckte han och gick omkring massor! Det var väldigt lugnt när vi var där, bara två barn på hela avdelningen. Vi var där nästan tre timmar och E fick lunch också innan vi åkte vidare. :) Jag har sån bra magkänsla för dagiset, det känns jättebra! Så nu ser jag plötsligt lite fram emot att han ska skolas in i februari. :o :p Vi satt och knåpade ihop tider för hämtning och lämning idag jag och sambon. Jag jobbar ju rätt flexibla och bra tider men våra åsikter gick isär lite... Jag har varit av åsikten att E ska inte behöva vara där längre än absolut nödvändigt, speciellt från början. Så jag ville skriva upp att jag hämtar och lämnar med en halvtimmes marginal till jobbet (för att hinna hem och duscha/byta om mellan). Men sambon tyckte att jag skulle bre på åt andra hållet istället. "För om jag måste jobba över en stund så behöver jag inte tokstressa." Undrar om han kanske tycker att jag är sen hem mest jämt? :angel: Det är väl kanske bättre att jag gör så, så kan jag ju hämta tidigare än sagt om jag lyckas ta mig ifrån innan... Han kommer ändå få lindriga tider om man jämför med många andra.
Det där med hämtningstid funderar vi också på. Jag håller med dig om att dagarna ska vara så korta som det går utifrån varje familjs förutsättningar.

På vårt föris (hemskt ord, men jag försöker vänja mig) har de hämtnings-förbud 14.30-15.00 för då är det mellanmål. Precis den tiden skulle passa bäst på sambons hämta-dagar. Mina dagar hoppas jag kunna hämta efter vilan, typ vid 13.00-13.30.
 
Ja jag vill få till så korta dagar som möjligt, framför allt i början. Men hans dagar kommer bli rätt ojämna med tanke på att mitt jobb är så upp och ner. Vissa dagar (typ dom flesta) har jag inte tid med nånting typ och jobbar över, andra dagar är det så lugnt att jag brukar hinna hem och fixa stallet och tillochmed rida (har bara 1km hem). Jag slutar ju 14.30 mina tidiga dagar, men är väldigt sällan hemma före 15.15. Jag vill inte åka till dagis från en ladugård utan att ha varit hem och duschat och bytt om så jag måste lägga på minst en halvtimme för det också... Så vad tusan ska jag skriva för tid liksom!? I den lugnaste dagsvarianten kan jag ju vara på plats 15.00 om jag tar mig iväg i rätt tid. Andra dagar kanske det blir kl 16... Så vad ska jag skriva? :banghead: Planeringen är för åtta veckor, helt omöjligt att säga en exakt tid varje dag så långt framåt... Så är det då bättre (för personalens planerings skull) att skriva en sen tid men dyka upp tidigare? Eller ska jag skriva utefter mitt satta schema och riskera att komma sent varje dag?
 
Ja jag vill få till så korta dagar som möjligt, framför allt i början. Men hans dagar kommer bli rätt ojämna med tanke på att mitt jobb är så upp och ner. Vissa dagar (typ dom flesta) har jag inte tid med nånting typ och jobbar över, andra dagar är det så lugnt att jag brukar hinna hem och fixa stallet och tillochmed rida (har bara 1km hem). Jag slutar ju 14.30 mina tidiga dagar, men är väldigt sällan hemma före 15.15. Jag vill inte åka till dagis från en ladugård utan att ha varit hem och duschat och bytt om så jag måste lägga på minst en halvtimme för det också... Så vad tusan ska jag skriva för tid liksom!? I den lugnaste dagsvarianten kan jag ju vara på plats 15.00 om jag tar mig iväg i rätt tid. Andra dagar kanske det blir kl 16... Så vad ska jag skriva? :banghead: Planeringen är för åtta veckor, helt omöjligt att säga en exakt tid varje dag så långt framåt... Så är det då bättre (för personalens planerings skull) att skriva en sen tid men dyka upp tidigare? Eller ska jag skriva utefter mitt satta schema och riskera att komma sent varje dag?
Går det inte att ha en dialog med personalen om det? Du kan ju inte vara unik med den situationen så de vet kanske redan hur man löser det på smidigast sätt:)
 
Nu har jag förvisso dagmamma och Havanna är bara där mellan 15-20h men hon var noga med att säga att vi föräldrar stressar så otroligt för att barnen inte ska behöva vara på dagis (jag har svårt för att säga något annat) för länge. Men den där halvtimmen extra gör inget, slå inte knut på er och få absolut inte dåligt samvete för att barnen får vara på dagis 30min längre.

Men våra efterblivna jobbtider kommer hon vara hos dagmamma antingen 6.45-14.15 eller 11.00-18.00 (då börjar jag egentligen inte fören 12.00 men dagmamma vill ha dit henne innan de äter, då hon får sova på dagis). 1 pass per 6v kommer hon få vara där 8.45-18.00

De måndagar och fredagar hon är där, då är hon ensam för alla andra är 15h barn :p Det är min dotter och två kommande klasskompisar, samt 1st 3åring sedan är det dagmammans egna barn (2st). Tjejen som kommer bli Havannas klasskompis är till och med född samma dag, så vi bör ha träffats på BB. Det är lite coolt, två st nobelbebisar!
 
Här är det livat mest hela tiden, vi går inte fullt ut än, men det är nära. Går korta sträckor mellan saker. Har börjat leka massor med hunden och tillsammans hittar de två på mängder med jäkelskap.
16114016_10211913771378695_362991047717365974_n.jpg


Här äter hon allt som vi äter, vi har inga direkta restriktioner, annat än att vi är försiktiga med sött. Men sedan äter jag låg kolhydrat och sambon tränar en hel del, så vi har aldrig något sött hemma. Annat än att sambon äter vanlig yoggi.
Alla typer av röror är det absolut bästa, kassler, broccoli och bacon röra med pasta är nog favoriten. Här får du gaffeln i huvudet om du försöker hjälpa henne, så hon äter ALLT själv. På dagis åt hon morotssoppa förra veckan.. Dagmamma försökte hjälpa henne (de andra är vana att matas, så hon bara antog att Havanna var van vid det med). Hon kommer nog aldrig försöka mata henne igen, för hon blev mer orange än något annat. :o:rofl::D
Men hon äter så fint både med sked och gaffel, är riktigt imponerad av henne.

Gjorde smootie åt henne för första gången idag, hällde i vanligt glad och det hon använde det till var att doppa smörgåsen i... Bytte sedan till vatten istället och plötsligt gick det att dricka ur..:meh:

Havanna fick ett lektält, hon, hunden och gosedjuren delar på det..
16266113_10211992422184916_7145072697708667053_n.jpg
 
@YaHilweh
Hon har verkligen varit tidig med det mesta din tjej! Så duktig som redan äter själv! Edvin förstår inte, om man ger honom skeden drar han visserligen in den i munnen men sen antingen släpper han den eller så tjongar han iväg den så maten flyger. :p Har inte provat så många gånger dock.

Angående dagistider så är jag tudelad. Jag anser ju att han har det bäst hos familjen. Att han ska vara med oss så mycket det bara går. Men samtidigt är en stressad och pressad förälder inte nån bra förälder. Så då kanske en halvtimme eller timme längre på dagis är bättre endel gånger. Men jag ska prata med dem om mina arbetstider. Nämnde det lite snabbt när jag hälsade på och de sa att många som jobbar inom vården har extremt udda tider och ibland ändrar hämtning/lämning flera gånger per dag. Så det känns ju skönt att man inte är själv. :o :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 405
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 528
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 655
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 231
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Svensk politik nr 3
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp