Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Jag är hemma på VAB för första gången. Lilltjejen fick feber hos dagmamma igår, vart skållhet hela natten knappt sovit en blund. Petade i henne alvedon vid 3 i natt och efter det har hon sovit och sover fortfarande. Lilltjejen :cry:
 
Nästa helg ska vi ha födelsedagskalas för vår Josephine, vi kommer vara 14 vuxna och 6 barn i åldern 10 månader-3 år.

Jag har fullständig idétorka angående vad jag ska bjuda på. Det ska vara lunch och tårta, men längre än så har jag inte kommit.

Vad hade ni bjudit på?
Vi har bjudit på Shepherds pie med sallad och bröd resp smörgåstårta. Annat som är gott och kan förberedas är tex fiskgryta (koka färdigt allt utom fisk och ev skaldjur och stoppa i dem vid uppvärmning).

Vad gäller tårta kan man ju göra det hur lätt eller svårt man vill. Frödinge har ju ett gäng att välja på liksom konditorierna, i andra änden av skalan finns att göra allt från grunden inkl bottnar, sylt och vaniljkräm. Vi älskar choklad här i familjen så White lady gillar vi, prinsesstårta är mannens favorit och jag är svag för schwarzwald-tårta (hur fasen savas det?).
 
Jag är hemma på VAB för första gången. Lilltjejen fick feber hos dagmamma igår, vart skållhet hela natten knappt sovit en blund. Petade i henne alvedon vid 3 i natt och efter det har hon sovit och sover fortfarande. Lilltjejen :cry:

Huvva, stackare! Krya på liten! Antar att man kan vänta sig en hel del VAB i början av dagis. Vi har inskolning till veckan så förväntar mig att ha en sjukling nästa helg...
 
I tisdags fyllde Vincent 1 år. Tiden går fort! Vi hade kalas söndagen innan (bjöd på fruktsallad och tårta), var på lekland på måndagen, gav paket från oss på tisdagen och han och sambon var på ettårskontroll i onsdags.
73,5 cm och 9780g eller nåt sånt. Han har ju typ slutat växa, begriper inte var maten tar vägen :o han äter verkligen mängder. Men men, allt är helt normalt tydligen så jag är inte så orolig egentligen.

Idag har vi varit på Ikea och (äntligen) köpt allt vi behöver för att fixa iordning hans rum. Vardagsrummet svämmar över av leksaker!

Så gulligt på leklandet förresten, träffade en 1,5åring som kallade honom bebi och gärna ville pussa och klappa på honom mest hela tiden. Hur gulligt som helst, bortsett från att hon kunde gå tycker jag ju inte det är så stor skillnad på dem.

Gående ja... Både vi och bvc trodde ju han skulle gå tidigt, pratat om det i 3 månader nu tror jag att han kommer gå när som helst. Men nä. Han kan stå själv men är nöjd med att krypa, finns inget intresse att gå. Han övar finmotorik (och klättring) mest hela tiden istället: saker ska träs på varandra, stoppas i varandra, staplas, öppnas och stängas osv. Har stenkoll på bilbanor, dockögon och hiss i bilgaraget också. Fascinerande att se hur målmedveten han är och hur han utvecklas.
 
Vad roligt att höra om era små. Fascinerande hur utveckling springer framåt! Här går han jättebra nu. Försöker springa några steg ibland också, galning. :D Han kan numera ta sig ner, om än ytterst ograciöst, han kan böja sig ner och plocka upp även små saker från golvet utan att ramla, han tar sig upp mot allt men inte utan stöd (även fast han försöker). Det har verkligen gått jättefort bara sen årsskiftet! Han älskar att gunga på en gung-traktor som han fick i present när han fyllde år. Då var den inte alls rolig men nu ska han gunga flera gånger om dan! :p

Det är nya tänder på gång igen som besvärar honom enormt så vissa kvällar är inte roliga.. Bara gnäll och inget duger. Svårt att få i honom mat också.

Vi skulle börjat inskolning på dagis idag egentligen, tis-tors. Men de hade sån personalbrist så det var tvungen att skjutas upp... Det kullkastade våra planer helt, men som tur var har vi lyckats pussla ihop det ändå. Så nu blir det inskolning nästa vecka onsdag-fredag plus att vi hälsar på som en inskolningsdag (9-14) nu på fredag också. Vi har ju varit där och hälsat på några gånger och personalen som träffat honom tror det kommer gå bra såhär, jag också. Han har varit trygg med fröknarna då jag gått iväg på toaletten osv så det känns som det kommer funka. :)
 
Nu går det hosta på förskolan och självklart har vi fått hem det. Lillan är kass sedan igår em och både jag och pappan känner av lite i halsen nu idag. Hoppas att vi alla är krya efter helgen, annars blir det VAB alt sjukskrivning.
 
Och VAB blev det. Hon är klart piggare idag och har ingen feber längre:up:. Men hon hostar fortfarande, är hes i halsen och vill framförallt inte äta. Lite grand fick vi i henne igår och hon åt ca 1/3 av gröten till frukost idag så det är ju på rätt väg i alla fall. Givetvis blev jag också sjuk igår, sambon är ok än så länge. Tyvärr är jag den av oss som oftast får alla luftvägsinfektioner medan han på sin höjd blir lite småsnuvig :meh:
 
Vad tråkigt att ni är sjuka @Balahé! Här brukar det tvärt om vara sambon som blir sjuk av ingenting medan jag nog knappt varit förkyld på flera år. :o

Här påbörjade vi inskolningen i fredags. Det blev väldigt struligt när personalen ringde och var tvungna att flytta inskolningen en vecka då de hade sån personalbrist. Egentligen skulle vi haft tis-tors förra veckan men det blev flyttat till den här veckan, och då kan varken jag eller sambon vara med på tisdagen så det blev ons-fre istället. Dock hade de väldigt få barn på plats i fredags så vi passade på att få en extra inskolningsdag. Känns skönt att vi hälsat på flera gånger innan så att han redan är förvånansvärt trygg där. Han hade helkul i fredags. :p Knallade iväg och lekte med fröken och barn så jag passade på att packa upp och märka lite kläder och få till det på hans hylla. Han märkte knappt att jag varit borta. :p
 
Vi är också sjuka. Hela lilla familjen:(
Sonen har drygt 39 graders feber. Han har varit dålig hela förra veckan med lite feber från och till och jättedålig mage, lite snorig och rosslig också. Men det vi vaknade upp till idag känns som någonting helt annat. När han som vanligtvis hatar att sitta stilla i knät ber om det och det är enda platsen han är nöjd på så vet man att han mår riktigt dåligt :( tur ändå att jag är ledig denna veckan så att vi kan hjälpas åt. Eller ja, sambon som är minst sjuk sköter mat och hund och jag sitter i soffan med sonen i knät:o även om han är redigt sjuk är han inte den enda som tankar närhet;)
 
Nu har vi bokat vår första utlandsvistelse med barn :D I Augusti åker vi, fick bli Turkiet denna gång, får bli Indien nästa :p

Funderar lite på det här med barnvagn, om vi ska ha vår kronan sulky/s med oss :)
 
Vi har haft inskolning i veckan, ons-fre. Har verkligen gått jättebra! :) I onsdags var jag med hela dagen, på torsdagen var jag med tills han hade somnat vid halv tolv så åkte jag sen och hämtade honom vid halv tre. Möttes av en strålande glad unge som nog gärna hade stannat ett tag till! :love: Idag stannade jag 45 min, sa hejdå och åkte. Hade drömt mardrömmar hela natten om hur han storgrät när jag gick och hur han svalde legobitar och satte i halsen utan att nån såg honom... Vadå nervös? Jag? :cautious: När jag gick lekte han för fullt. Jag kramade om honom och sen gick jag, klädde på mig och gick ut. Gjorde tabben att titta in genom fönstret när jag gick och såg hur han kom och gick mot innerdörren och spanade efter mig. Ååh, hjärtat gick lite itu då! Kändes som att jag övergav honom, även fast jag visste att han hade det toppen. :heart I eftermiddags hämtade sambon efter jobbet vid halv tre, en superglad unge som sovit två timmar och hade varit glad hela dagen. :love: Så underbart skönt att det gått så bra!!!

Nu under em har han fått feber, tror dock att det kom av en tand som precis håller på att spricka fram. Han har haft ont av den länge så det var nästan väntat. Såg att den började spricka igenom imorse så inte så konstigt om det är den som är boven...
 
Här är det tre dagar kvar till ettårsdagen. Galet. Han springer omkring för glatta livet hemma, måste öva på att gå med skor bara, det gillas inte lika mycket.
Vi börjar inskolning om typ två veckor. Det känns lite konstigt men tror han kommer gilla det faktiskt. Men är såklart orolig precis som du @Maja_Kandi, över samma saker :D
 
En bekant delar ett blogginlägg om barnuppfostran med några intressanta länkar jag sparar för senare läsning. Konstaterar att jag inte läst så mycket rent vetenskapligt om barnuppfostran. Men med sunt förnuft kommer man väl långt? Gör man säkert, men samtidigt känns det plötsligt konstigt att jag är mer inläst på hundarnas uppfostran än barnets.
 
En bekant delar ett blogginlägg om barnuppfostran med några intressanta länkar jag sparar för senare läsning. Konstaterar att jag inte läst så mycket rent vetenskapligt om barnuppfostran. Men med sunt förnuft kommer man väl långt? Gör man säkert, men samtidigt känns det plötsligt konstigt att jag är mer inläst på hundarnas uppfostran än barnets.

Vi kör på sunt förnuft när det gäller uppfostran. :p
Jag känner att alla barn är olika och kräver olika sätt, vi har en mycket bestämd dam redan nu. Hon testar verkligen gränser som det är nu.
 
Jag förstår @Jenka och känslan av att vara mer påläst om hästuppfostran. Kom själv på för ett tag sedan att det finns fler alternativ när man vill få hästen att följa med. När "kom" inte fungerade på tösen var nästa impuls att smacka på henne :D
 
Jag förstår @Jenka och känslan av att vara mer påläst om hästuppfostran. Kom själv på för ett tag sedan att det finns fler alternativ när man vill få hästen att följa med. När "kom" inte fungerade på tösen var nästa impuls att smacka på henne :D

Sambon har smackat på vår dotter sedan födsel ;) Även på hunden iof :p
Barnet kommer även när vi visslar. Men det ligger en tanke bakom det. En mamma jag lärde känna i stallet för många år sedan, hon har alltid visslat på sina barn.
Hon har använt sig av visslingar då det är ett ljud som sticker ut, som man stannar upp när man hör. Även ett ljud som inte är så vanligt i tex, folksamlingar. Istället för att skrika "Emma" som det kan finnas 5 av i gruppen, så visslar hon och barnen hör direkt. Sedan finns det även lägen då man kanske inte ska ropa namnet heller :)
 
Sambon har smackat på vår dotter sedan födsel ;) Även på hunden iof :p
Barnet kommer även när vi visslar. Men det ligger en tanke bakom det. En mamma jag lärde känna i stallet för många år sedan, hon har alltid visslat på sina barn.
Hon har använt sig av visslingar då det är ett ljud som sticker ut, som man stannar upp när man hör. Även ett ljud som inte är så vanligt i tex, folksamlingar. Istället för att skrika "Emma" som det kan finnas 5 av i gruppen, så visslar hon och barnen hör direkt. Sedan finns det även lägen då man kanske inte ska ropa namnet heller :)
Helt OT. Men vår katt kommer när man visslar (medvetet inlärt). :D Vi använder en visselpipa men det funkar även att busvissla. Det var jag som tröttnade på att rösten aldrig bar sig ngn längre sträcka eftersom att det oftast blåser. Men visslingarna hörs låååångt. Och hon kommer alltid efter vissling. Om hon inte gör det vet man att ngt hänt (hon klättrar ofta upp och kommer inte ner).
Så ja, man kanske skulle lära in det på dottern också. :D
 
Smart med visslingar! Udda liksom. :p Man lär ju va ensam i en stor folksamling att vissla på sitt barn! :D


Här har vi en lite jobbig period med tänder - igen... Sen i fredags kväll har han haft lite feber, nu har det legat på 37,8-37,9 ett par dagar, var upp på 39,0 en gång. Har sovit jättedåligt, gråter i sömnen typ en gång i kvarten. Bättre när han fått alvedon, då sover han som en klubbad säl några timmar tills det gått ur. Dock mycket bättre igår natt så hoppas det är påväg att släppa... Han har fingrarna i munnen konstant och har så haft i flera veckor, vill inte äta. Han dricker dock massor så har börjat ge honom nyponsoppa också dagtid. Magen kraschade i samma veva och han har bajsat diarré sen i lördags. Idag kom en korv, jag blev jätteglad! En halvtimme senare rann det igen... :( Varit i kontakt med HC och rådfrågat och det var mest samma som vi trott innan. Hon (och vi) var rätt övertygad om att allt var pga tanden och inte nån sjukdom.

Lite surt att han skolades in på dagis förra veckan och nu blev det VAB en hel vecka... Han är knappast piggare imorrn så det är lika bra att han är hemma tills nästa vecka. Förhoppningsvis är han bra då. Men om det ska vara såhär varenda tand som ska upp kommer han ju få vara hemma i flera år... :banghead:
 
Smart med visslingar! Udda liksom. :p Man lär ju va ensam i en stor folksamling att vissla på sitt barn! :D


Här har vi en lite jobbig period med tänder - igen... Sen i fredags kväll har han haft lite feber, nu har det legat på 37,8-37,9 ett par dagar, var upp på 39,0 en gång. Har sovit jättedåligt, gråter i sömnen typ en gång i kvarten. Bättre när han fått alvedon, då sover han som en klubbad säl några timmar tills det gått ur. Dock mycket bättre igår natt så hoppas det är påväg att släppa... Han har fingrarna i munnen konstant och har så haft i flera veckor, vill inte äta. Han dricker dock massor så har börjat ge honom nyponsoppa också dagtid. Magen kraschade i samma veva och han har bajsat diarré sen i lördags. Idag kom en korv, jag blev jätteglad! En halvtimme senare rann det igen... :( Varit i kontakt med HC och rådfrågat och det var mest samma som vi trott innan. Hon (och vi) var rätt övertygad om att allt var pga tanden och inte nån sjukdom.

Lite surt att han skolades in på dagis förra veckan och nu blev det VAB en hel vecka... Han är knappast piggare imorrn så det är lika bra att han är hemma tills nästa vecka. Förhoppningsvis är han bra då. Men om det ska vara såhär varenda tand som ska upp kommer han ju få vara hemma i flera år... :banghead:


Vi skolade hade samma, inskolning 1v och sedan vab 1v. Blä på det!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 772
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 280
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 391
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 142
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp