Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015-2016 #4

@YaHilweh
Hon har verkligen varit tidig med det mesta din tjej! Så duktig som redan äter själv! Edvin förstår inte, om man ger honom skeden drar han visserligen in den i munnen men sen antingen släpper han den eller så tjongar han iväg den så maten flyger. :p Har inte provat så många gånger dock.

Angående dagistider så är jag tudelad. Jag anser ju att han har det bäst hos familjen. Att han ska vara med oss så mycket det bara går. Men samtidigt är en stressad och pressad förälder inte nån bra förälder. Så då kanske en halvtimme eller timme längre på dagis är bättre endel gånger. Men jag ska prata med dem om mina arbetstider. Nämnde det lite snabbt när jag hälsade på och de sa att många som jobbar inom vården har extremt udda tider och ibland ändrar hämtning/lämning flera gånger per dag. Så det känns ju skönt att man inte är själv. :o :p

Hon är enligt Bvc ganska långt fram i det mesta, men känns som alla andra går före henne men det gör mig faktiskt inget. Hon går när hon är redo.
Maten har hon alltid vart intresserad av, så det har vart enkelt at alltid gå på hennes plan. Hon har alltid fått smaka (med vissa undantag, typ rödvinssås). Har en film jag la ut på fb i veckan, jag blev själv otroligt förvånad. Hon fick en sådan där mini yoggi (typ danino eller något), hon tog burkan i handen och åt med tesked som om det var något hon gjort var dag :eek: Vi äter aldrig på det sättet, vad vi än äter. Så jag vet inte vart hon lärt sig det.

Hon är nästintill blöjfri med! Utom nu vid clementintider :rofl:
Även dagmamma sätter henne på pottan, då hon oxå insåg att hon var omöjlig att hålla still medan man byter blöja :p
 
...Och jag satt och räknade på dagistider igår. Han ska börja i höst. Får lust att slå mig själv med en stekpanna i huvudet eller nåt ibland. Snacka om att oroa sig i förväg/i onödan. Verkar iaf lugnt att lämna bara eftermiddagar de dagar jag jobbar kväll.

Funderar på ny barnvagn också. Sambon råkade ha sönder fotstödet på vår och jag är tveksam om det går att laga/finns reservdelar. Vill ha en med svängbara hjul, smidig att fälla ihop(/ta liten plats i bilen), och så terränggående det bara går. Liggläge och vändbar. Några tips?

@YaHilweh Duktigt att äta själv med bestick! Vincent äter mer än gärna själv men det är händerna som gäller. Han har i och för sig full koll på hur man äter med sked (doppa den i tallrik/burk, in i munnen, upprepa) men har inte riktigt förstått mer exakt hur magin att maten hamnar och håller sig på skeden går till. Men han har iof knappt fått testa, kanske borde låta honom. Han brukar mest få leka när maten är slut.
 
...Och jag satt och räknade på dagistider igår. Han ska börja i höst. Får lust att slå mig själv med en stekpanna i huvudet eller nåt ibland. Snacka om att oroa sig i förväg/i onödan. Verkar iaf lugnt att lämna bara eftermiddagar de dagar jag jobbar kväll.

Funderar på ny barnvagn också. Sambon råkade ha sönder fotstödet på vår och jag är tveksam om det går att laga/finns reservdelar. Vill ha en med svängbara hjul, smidig att fälla ihop(/ta liten plats i bilen), och så terränggående det bara går. Liggläge och vändbar. Några tips?

@YaHilweh Duktigt att äta själv med bestick! Vincent äter mer än gärna själv men det är händerna som gäller. Han har i och för sig full koll på hur man äter med sked (doppa den i tallrik/burk, in i munnen, upprepa) men har inte riktigt förstått mer exakt hur magin att maten hamnar och håller sig på skeden går till. Men han har iof knappt fått testa, kanske borde låta honom. Han brukar mest få leka när maten är slut.
Vändbar begränsar utbudet lite. Men jag förstår, jag tycker också att det är viktigt att kunna ha dem emot sig.
Tipsar om britax smile! Vi är supernöjda!
 
Ja jag vill få till så korta dagar som möjligt, framför allt i början. Men hans dagar kommer bli rätt ojämna med tanke på att mitt jobb är så upp och ner. Vissa dagar (typ dom flesta) har jag inte tid med nånting typ och jobbar över, andra dagar är det så lugnt att jag brukar hinna hem och fixa stallet och tillochmed rida (har bara 1km hem). Jag slutar ju 14.30 mina tidiga dagar, men är väldigt sällan hemma före 15.15. Jag vill inte åka till dagis från en ladugård utan att ha varit hem och duschat och bytt om så jag måste lägga på minst en halvtimme för det också... Så vad tusan ska jag skriva för tid liksom!? I den lugnaste dagsvarianten kan jag ju vara på plats 15.00 om jag tar mig iväg i rätt tid. Andra dagar kanske det blir kl 16... Så vad ska jag skriva? :banghead: Planeringen är för åtta veckor, helt omöjligt att säga en exakt tid varje dag så långt framåt... Så är det då bättre (för personalens planerings skull) att skriva en sen tid men dyka upp tidigare? Eller ska jag skriva utefter mitt satta schema och riskera att komma sent varje dag?

Det brukar vara bättre att sätta den sena tiden, eftersom man planerar personalens dagar efter barnens tider. Så är det bara en bonus om man kommer tidigare. Men prata med dem, det är ett vanligt "problem"!

Här blev lilleman 11 månader förra veckan, galet att han snart är ett. Han är fruktansvärt rörlig och går, klättrar, kryper snabbt som en blixt. Har fått plats på den förskolan vi önskat vilket är skönt. Han kommer börja i mars, när han är strax över ett. Men till en början kommer han gå halvdagar, pappa kommer jobba hemifrån och vara f-ledig halva dagar.
Sen kommer han gå heltid sista veckorna innan sommarlovet. Sen är han hemma med mig i sommar när jag har sommarlov :)
 
Är det tänkt att de flesta som inte redan börjat förskolan kommer att börja nu till våren?

Vi har sökt föräldraledigt året ut. Vi har möjlighetenbatt pussla så att vi båda jobbar 75% utan att sonen behöver gå på förskola. Det innebär inte heller något särskilt krångligt för oss så då känns det inte nödvändigt med förskola än. På jobbet hetsar flera arbetskollegor om att han minsann ska in på förskola för nu har han ju fyllt ett:confused:
Då är det kollegor som inte drabbas av att jag är föräldraledig så det är deras högst personliga åsikter...
 
Vår lilla börjar förskola i slutet av sommaren. Pappas tur att vara hemma nu.
Tänker att alla gör det som passar deras familj eller ekonomi bäst.
Men förskola är inget dåligt, varken för barnet som är ett år eller det som är fyra år. Tycker jag, kanske ska läggas till :D
Vår stora tjej började när hon var ett år och hon har älskat förskolan från första stund. Väldigt få lämningar med gråt under alla år, hon är nu 5,5 år.
 
Vår lilla börjar förskola i slutet av sommaren. Pappas tur att vara hemma nu.
Tänker att alla gör det som passar deras familj eller ekonomi bäst.
Men förskola är inget dåligt, varken för barnet som är ett år eller det som är fyra år. Tycker jag, kanske ska läggas till :D
Vår stora tjej började när hon var ett år och hon har älskat förskolan från första stund. Väldigt få lämningar med gråt under alla år, hon är nu 5,5 år.
Nej jag tror inte heller att det är något fel i att de börjar förskolan tidig. Oftast är det ju av en anledning och då det bästa för familjen.
Att sonen får vara hemma längre och vi får mer tid tillsammans ser jag som en lyx jag inte vill säga nej till.
Jag tycker väl mest att det är märkligt att andra hetsar så mycket om det å våra vägnar. Men så verkar det ju vara med det mesta som gäller barn:grin:

Det ska byggas en förskola i samhället som vi ska flytta till. Är den klar tidigare behöver vi förmodligen söka en plats direkt för att ens ha en chans så då kan det hända att sonen får börja lite tidigare än vad vi tänkt.
 
Jag hade nog velat ha A hemma lite längre, men vi fick inte ihop det. Så nu blir det förskola när han är strax över ett. Nu blir det i alla fall en mjukstart, och till hösten tänkte jag gå ner lite i tid så att det inte blir så långa dagar då heller.
 
Jag hade också gärna haft Edvin hemma längre, men det funkar inte att pussla som vi gjort så mycket längre, det har varit nog krångligt de här veckorna och jag hinner inte alls med mina arbetsuppgifter trots att jag jobbat nästan 90% (jag som räknat med att jobba ca 50% och ta ut semester för resten :laugh:). Så på det viset ser jag fram emot dagis, för att slippa stressa och att i tanken vara någon annanstans och grubbla över det jag inte hann. När han är på dagis kan jag fokusera till 100% på jobbet och hinner därmed med mycket bättre (nu stressar jag för att hinna hem och lösa av), så när jag är hemma med honom kan jag ge honom min odelade uppmärksamhet. Det ser jag fram emot...

Vi hade fått placeringsdatum från 9/1 men jag bad om förlängt två månader. Det blev beviljat men efter att vi hälsat på kortade vi ner till en månad, det kändes mycket bättre än förväntat. Känns som vi tog rätt beslut. :)
 
16179561_10154063946325957_404293197299894528_o.jpg


Min lille linslus blir 11 månader i morgon! Vi har tur och kommer inte behöva ha honom på dagis innan 1,5 år. Han har kommit in på förstahandsvalet, en montessoriförskola som drivs av ett personalkooperativ. Perfekt.

Just nu är han inne i en lite orolig period på nätterna. Han är jättetrött och gnällig på kvällen men efter en stunds tuttande så blir han helt vild och ska stöka runt i sängen minst en timme till. Han har humor och bjuder på värsta showen men jag är lite trött... Vaknar också flera gånger på natten och vill vara nära nära. Tuttarna är verkligen som två tomma påsar när jag stiger upp :cautious:. Dagtid är han oftast jätteglad, han har hela tiden nya sår i ansiktet men det är inte alltid vi vet hur de har kommit dit för han gråter inte så mycket.

Han har utökat sitt ordförråd med lite olika fordonstyper och så säger han träd (trrrräää) och gräs (grrrrääää) på extremt bred skånska :nailbiting:. Jag som tänkte att han skulle prata lundensiska som mig.
 
Är det tänkt att de flesta som inte redan börjat förskolan kommer att börja nu till våren?

Vi har sökt föräldraledigt året ut. Vi har möjlighetenbatt pussla så att vi båda jobbar 75% utan att sonen behöver gå på förskola. Det innebär inte heller något särskilt krångligt för oss så då känns det inte nödvändigt med förskola än. På jobbet hetsar flera arbetskollegor om att han minsann ska in på förskola för nu har han ju fyllt ett:confused:
Då är det kollegor som inte drabbas av att jag är föräldraledig så det är deras högst personliga åsikter...

Det där verkar vara så olika. I vår omgivning tog alla för givet att vår son skulle börja förskolan i augusti när han var 16 månader. Folk har verkligen tyckt att vi är hemma ovanligt länge.

Nu när han började på förskolan vid 21 månader är han yngst på förskolan. Så uppenbarligen var vi inte så ovanliga ändå.

Det är ju så olika från barn till barn också. Vissa barn trivs direkt på förskolan vid ett års ålder, andra är inte alls mogna för det då. Vi är nöjda att vi väntade och tycker att vår son inte var redo för ett halvår sen. Men det betyder ju inte att 16 månader generellt är för tidigt för dagis :)
 
Jag har ju varit rätt kluven till det här med förskolestart men nu är vi igång med inskolningen. Såhär långt har det väl gått ok, femte dagen fick personal lov att bära henne utan att hon fick bryt. Det som oroar mig är att hon är så himla trött efter bara en dryg timme på förskolan. Hur 17 hon ska klara sina "hela" dagar (6,5 timmar) vet jag inte.

Jag har diskuterat det med personalen och förvarnat sambon om att han ev måste gå hem tidigare än tänkt om eftermiddagarna en tid. Förhoppningsvis känns det lugnare när inskolningen är färdig. Jag har ingen möjlighet att vara hemma längre iom att jag fått nytt jobb, jag måste liksom börja där på utsatt dag. Nu hade det faktiskt varit en fördel att vara arbetslös, då hade hon fått börja på 3 timmar/dag.

Ett tips till er som inte börjat skola in; om ni, som vi, har ett blygt och lite försiktigt barn som tar tid på sig att bli trygg med nya människor. Gör då några besök på den blivande förskolan innan det är dags att börja. Det gjorde inte vi och det ångrar jag så nu.
 
@Balahé
Precis därför jag försöker hälsa på på dagis lite nu innan det är dags för inskolning. Nu har det gått väldigt bra de gånger vi varit där så hoppas såklart att det ska fortsätta så. Himla olika hur inskolningen går till också från ställe till ställe. Här är det kort men intensivt, tre dagar 9-14. Så då känns det som det är en fördel att han redan varit där ett par gånger innan det blir så långa dagar direkt. Ska försöka ta oss dit nånting nu till veckan också.
 
Vår inskolning var väldigt bra (hos dagmamma), vi började på torsdagen tillsammans med förälder 9-11 likadant på fredagen. På måndagen med förälder 9-12
På tisdagen själv för första gången, mellan 9-10, onsdag mellan 9-11 och torsdag samt fredag mellan 9-14

Sedan har det vart sjukdom i 1v så i morgon kör vi första riktiga dagiset!
 
@Maja_Kandi Det var en av anledningarna till att vi valde den aktuella förskolan, de har 2 veckors inskolning. Intensiv-varianten hade aldrig funkat för oss (eller ja, för dottern då). På de förskolor häromkring som kör 3-dagars inskolning måste man dessutom vara stand by för att snabbt kunna komma till förskolan ändå i 2 v och man skall alltså inte räkna med att kunna jobba den tiden.

Tre veckor lät ju kanon @Milosari, det hade nog passat oss bra. Som tur är verkar personalen här väldigt bra så vi har tagit det lugnare än vad som står i schemat. Imorgon tex står det i planeringen att hon skulle äta lunch och vila och totalt vara där i 5 timmar. Vi siktar på 1,5-2 timmar på fm imorgon och sedan äta lunch på tisdag.
 
Ja det känns väldigt intensivt... Man kommer vara där hela tiden men hålla sig mer och mer i bakgrunden. Till slut vara i ett annat rum men på standby. Antar att man sen ska ha möjlighet att snabbt vara på plats närmaste dagarna också om nåt går dåligt. Jag har bara tio minuter dit men om jag är på jobbet vill jag som sagt hinna duscha innan jag åker dit... Sambon har en halvtimme dit från sitt jobb. Egentligen kan jag ha honom hemma på fredagen (jobbar bara 5-8) men tänkte fråga personalen om det kanske är bättre att han är där några timmar då utan mig, som att man lämnar honom på riktigt och sen hämtar efter bara några timmar. Som en extra intro-dag. Sen får vi ju se hur det går, man anpassar ju inskolningen om det visar sig att det inte fungerar. :)
 
Nästa helg ska vi ha födelsedagskalas för vår Josephine, vi kommer vara 14 vuxna och 6 barn i åldern 10 månader-3 år.

Jag har fullständig idétorka angående vad jag ska bjuda på. Det ska vara lunch och tårta, men längre än så har jag inte kommit.

Vad hade ni bjudit på?
 
Nästa helg ska vi ha födelsedagskalas för vår Josephine, vi kommer vara 14 vuxna och 6 barn i åldern 10 månader-3 år.

Jag har fullständig idétorka angående vad jag ska bjuda på. Det ska vara lunch och tårta, men längre än så har jag inte kommit.

Vad hade ni bjudit på?

Vi bjöd på rostbiff och potatisgratäng, men vi lagade middag till hela gänget.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 418
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 534
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 664
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 260
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp