Vinterföräldrar 2016/17

Tack! :)
Jag hittade nåt på Google som var ok för gravida, var nåt som kylde (?) hemorojden tror jag...
Ingen aning vad du pratar om för något :confused:, akta bara så du inte blir kall någon annan stans bara.
Här finns bra info länge ner på sidan: http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/
Samt här kan du söka på mediciner och dess aktiva ingredienser för att se om de är OK under graviditeten: http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
Krämen jag nämnde är helt okej så länge du inte tuggar i dig den, användning lokalt utanpå är lugnt. ;)
 
Kollade på den du använder nu o på deras sida stod det att den inte skulle användas under graviditet.:confused:
O inte enligt Apoteket heller:
" ska inte användas under graviditet om inte din läkare noga övervägt detta"

Men kanske står annat på janusinfo:)

Yes, har haft det snart två månader nu på grund av den extra vätskan nu här i slutet och trycket av bebisen. Jag har inte fått det av trög mage, men behandlar med receptfri hemorrojdkräm (scheriproct).
Vissa dagar blossar det upp men för det mesta existerar de bara. Kommer försvinna sen när bebis är ute.
Behandlade två ggr/dagligen i början, smörjer konstant om det blir irriterat och gör ordentligt ont några dagar men numera lägger jag på kräm en gång per dag eller varann dag.
 
Senast ändrad:
Provat att knyta trikåsjalen några gånger nu på morgonen, men hade ingen docka så en mjukiskanin fick bli bebissubstitut. :D
Första knytet nedan, blev bättre sen.
22f6d06b-5d60-4da2-8898-0a1b7e849d91_zpsf3plfwuc.jpg


3b679838-fff8-4ab9-b826-6c01d3c9f4a5_zpsflcsuhd3.jpg

Om jag och bönan tycker det här var en bra idé så blir det nog att byta till en vävd sjal ganska snabbt. Den här var så stretchig så det var svårt att hålla den spänd över skuldrorna oavsett hur hårt jag drog, och då har jag ändå fått tag på en med cool fabric som ska vara styvare än originaltrikån. Blir kanske enklare att knyta också när kulan är borta.:)
Ser på mina bilder sen tidigare att nu har faktiskt magen sjunkit. :up: Tyckte naveln pekade nedåt.
Vi har en trikåsjal från KAM som vi använde massor till sonen. Kvaliteten i det tyget tycker jag är toppen, tunt och inte för stretchigt medan kompisars trikåsjalar kändes väldigt tjocka (varma). Däremot tyckte jag att övergången till att knyta vanlig sjal var svår så då gick vi över till sele.
 
Funderar på om jag känner av foglossning? Gjorde inte det med sonen då hade jag en lindrig sväng av vad jag tror var falsk ischias (ont i ena skinkan och ner i benet). Nu har jag ont i ljumsken och på vänster sida mellan benen, dvs om man följer ljumsken ner. Hugger till och gör stundvis jätteont, speciellt vid rörelse utåt.med vänsterbenet. Jag hade för mig att framfogen liksom är mitt på bäckenet, men det kanske är fel?
 
Kollade på den du använder nu o på deras sida stod det att den inte skulle användas under graviditet.:confused:
O inte enligt Apoteket heller:
" ska inte användas under graviditet om inte din läkare noga övervägt detta"

Men kanske står annat på janusinfo:)
Det står det ju tyvärr på nästan all medicin, tyvärr. Blir lite av en sorts friskrivning från företagets sida, de har inte lovat något så då kan ingen komma och kräva något om nånting händer. :mad:
Janusinfo är en sida läkare och apotekspersonal använder för att kolla om medicineringen går bra under graviditeten.

Läkaren jag ringde oroat i början av graviditeten och pep fram att jag inte vågade ta det jag fått mot mitt illamående för det stod att jag måste rådfråga läkare först suckade tungt och skickade mig till Janusinfo.
Det var tjänsten hon tipsade alla sina gravida patienter om då det var den hon och kollegerna använde. Hon var också väldigt less på hur bipacksedlarna skrevs så det lät som att man sprängs av all medicin om man råkar vara gravid.
Sen om en tar tyngre medicin så behöver man självklart komma överens med sin läkare om vad som är bäst under graviditeten.
 
Okej förstår :crazy:
Men om man tex kollar på den andra salvan Apoteket har mot hemorojder, A3 nåt, så står det att den får tas under graviditet, då tänker iaf jag att jag hellre köper den om du förstår hur jag menar :)


Det står det ju tyvärr på nästan all medicin, tyvärr. Blir lite av en sorts friskrivning från företagets sida, de har inte lovat något så då kan ingen komma och kräva något om nånting händer. :mad:
Janusinfo är en sida läkare och apotekspersonal använder för att kolla om medicineringen går bra under graviditeten.

Läkaren jag ringde oroat i början av graviditeten och pep fram att jag inte vågade ta det jag fått mot mitt illamående för det stod att jag måste rådfråga läkare först suckade tungt och skickade mig till Janusinfo.
Det var tjänsten hon tipsade alla sina gravida patienter om då det var den hon och kollegerna använde. Hon var också väldigt less på hur bipacksedlarna skrevs så det lät som att man sprängs av all medicin om man råkar vara gravid.
Sen om en tar tyngre medicin så behöver man självklart komma överens med sin läkare om vad som är bäst under graviditeten.
 
Okej förstår :crazy:
Men om man tex kollar på den andra salvan Apoteket har mot hemorojder, A3 nåt, så står det att den får tas under graviditet, då tänker iaf jag att jag hellre köper den om du förstår hur jag menar :)
Du ska ju självklart ta det du känner dig bekväm med.
Det är bara synd om du skulle hindras från att få smärt/krämplindring pga bipacksedeln är skriven som den är. Man ska inte behöva lida sig igenom sin graviditet om det går att lindra att något strular. :)
 
:)
Hade det bara funnits salvor som inte var "rek för gravida" hade jag säkert övervägt en sån ändå om läkare trodde det var ok men nu när det fanns salva som var ok för gravida så får det nog bli en sån :)
Men sen ska jag kanske inte säga att jag lider så jätte mkt av hemorojden jag upptäckt mer än att jag mentalt får känslan av att nu trillar allt säkert ut igenom anus..:p:angel:

Du ska ju självklart ta det du känner dig bekväm med.
Det är bara synd om du skulle hindras från att få smärt/krämplindring pga bipacksedeln är skriven som den är. Man ska inte behöva lida sig igenom sin graviditet om det går att lindra att något strular. :)
 
Funderar på om jag känner av foglossning? Gjorde inte det med sonen då hade jag en lindrig sväng av vad jag tror var falsk ischias (ont i ena skinkan och ner i benet). Nu har jag ont i ljumsken och på vänster sida mellan benen, dvs om man följer ljumsken ner. Hugger till och gör stundvis jätteont, speciellt vid rörelse utåt.med vänsterbenet. Jag hade för mig att framfogen liksom är mitt på bäckenet, men det kanske är fel?

Ja, antagligen foglossningar. Har så som du, på båda sidorna + mitt på bäckenet fram + hela ryggsidan + höfterna. BM och sjukgymnast kallar allt det för foglossningsrelaterad smärta.
Sen finns det ju ligamentsmärtor också.
 
Idag mår jag skit.
Olustkänsla i hela kroppen, ingen lust med nåt alls, tung och grå. Blir inte direkt bättre av att ena katten har stopp i magen och jag fått städa hallen efter hans bajs och kräks flera gånger i eftermiddag.

Nästan lite febertyngd i kroppen. Kan det vara gårdagens influensaspruta som härjar eller är det morgonens TENS-testning? Eller kroppen som bearbetar de senaste dagarnas händelser? Eller allt på en gång?

Jag vill bara att den här dagen går över.
 
Så skönt det låter att ha så mkt klart! :)

När jag läser vad andra har köpt o fixat inser jag hur mkt vi har kvar :D
Vi har eg bara spjälsäng och vagga samt kläder klart, inte spjälskydd o sånt dock..
Kläderna köpte vi i ett klädpaket ju med 90 plagg stl 50-56 så såvida det inte är en jätte el mini bebis hoppas jag vi klarar oss iaf en månad...(??)

Hur tänker ni med stl på bebis?
Är det ofta mindre än stl 50 behövs?
Har 2 gratis bodys att hämta ut och tänker om vi ska ta dem i typ 44? Eller nåt på 60 istället eftersom vi har typ 30-40 st i stl 50-56...

Dottern var 52 lång när hon föddes och vi hade stl 50 i tre veckor om jag inte minns helt galet.

Kl
Vi har köpt en snuttefilt, det är allt. Vi har allt sedan innan, ja förutom blöjor och nya nappar kanske! Vi vill byta ut vår vagn men hittar vi ingen så duger den vi har tills vidare.
 
Jag hade ju tänkt börja jobba lite...ganska snabbt o en del hemma först. Har ngn annan gjort det? Hur gör man t ex om man jobbar bara 2-4 timmar i veckan (mest bara skriva på papper misstänker jag)? Samlar timmarna tills det blir hela dagar o då "jobbar" en hel dag sas? Det viktiga är väl att man inte får ut fp o lön för samma tid? Vet inte hur flexibelt fk o deras system är för sådant? O inte det lättaste att veta i förväg vilka kriser som dyker upp på jobb....

Och @Halali
Hoppar in från vårtråden 15 och 17
Jag började jobba när hon var ett par veckor gammal. Inga problem alls med FK, finns många olika delar-av-dag-alternativ att välja på. Jag har lagt in dagar månad för månad när jag vet hur jag jobbat men skulle nåt förändras efter man lagt in så är det bara att ändra. Är inte förrän bebis är 1 år som man måste vara jäkligt noga att fylla upp all tid med fp om man inte jobbar 100% då annars får man sänkt SGI. Innan 1 år behöver man bara ha koll på så man inte tar ut mer än 100% på en dag.
 
Jag lägger till ont i magen på min gnäll-lista. Typ nästan som träningsvärk. Precis under revbenen.

Katten har spytt och bajsat lite mer, men mest sovit de senaste 3-4 timmarna. Jag borde sova jag med.
 
Varning för gnäll :cool:

Vaknade 00:00 och hade så vansinnigt ont i övre magen. Halsbränna från helv... Började nästan gråta:yuck: Så det va bara att ta en brödbit, en omeprazol och sätta sig i soffan. 03:30 kunde jag lägga mig i sängen igen och sova. Från och med nu blir det omeprazol varje kväll, vet snart inte vad jag ska äta heller på kvällen för det är inte mycket mat som funkar.:meh:
 
Jag lägger till ont i magen på min gnäll-lista. Typ nästan som träningsvärk. Precis under revbenen.

Katten har spytt och bajsat lite mer, men mest sovit de senaste 3-4 timmarna. Jag borde sova jag med.
Så där ont hade jag också häromveckan. Det var jätteobehagligt. Tack och lov gick det över.

Kl

I natt vaknade jag av att ha en sovandes kattrumpa i ansiktet. I takt med att magen växer har katten börjat lägga sig mer upp på min ena axel. O_o

Dagens plus är att jag och sambon ska bo på spa inatt. Hoppas mina hormoner håller sig i schack och vi håller sams.
 
Varning för gnäll :cool:

Vaknade 00:00 och hade så vansinnigt ont i övre magen. Halsbränna från helv... Började nästan gråta:yuck: Så det va bara att ta en brödbit, en omeprazol och sätta sig i soffan. 03:30 kunde jag lägga mig i sängen igen och sova. Från och med nu blir det omeprazol varje kväll, vet snart inte vad jag ska äta heller på kvällen för det är inte mycket mat som funkar.:meh:

Fick ordinerat Omeprazol morgon och kväll i 14 dagar när jag var på sjukhuset i måndags och när jag var hos bm i tisdags skulle jag fortsätta med en om dagen efter de 14 dagarna. Magkatarr var ju ingen höjdare alltså.

Kl
Är i v31+4 nu. Mätte in på 33 cm hos bm i tisdags, kollade mina gamla journaler sen och då hade jag inte det måttet förrän i v 36 så nog är magen större den här gången trots att bm fortfarande tjatar om hur liten den är... Förra gången slutade magen på 35 cm och ut kom ett 52 cm långt barn :p
TUL på tisdag!
 
Det vi har kvar att fixa:
- Hämta badbaljan vi fått (ska vi göra på söndag, om vi kommer ihåg)
- Ta beslut om andningslarm
- Hämta ut babyskydd på NTF (gör vi nog i mellandagarna eller i början av januari)
- Köpa bas till babyskyddet
- Köpa blöjor
- Bestämma oss om vagga eller babynest eller om barnvagnen räcker

Tror vi har allt annat. Har fått hiskeligt mycket kläder, barnvagn till stallet, säng, sängtillbehör m m och köpt några grejer själv. Har även köpt en fräsch barnvagn billigt från några vänner.

Tror vi kommit ihåg allt. Jag har klart om FP fram till sommaren och jobbet förväntar sig inte se mig förrän om ett år.
När vi hyrde babyskydd på NTF så kunde man även hyra med basen. Den till bilen alltså men det kanske inte är den basen du tänker på? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 233
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
87 156
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp