Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick att sjunga I till sömns igår. :eek: Första gången vid 20, sen igen vid 22 och 04. Sen sov hon till 07:30! :confused:
Det tog ganska länge av konstant sjungande, mycket mer än en kvart, men hon gick från klarvaken och skrattandes till att sova djupt. :up:
Hoppas hoppas verkligen att vi är en ny, effektivare och gråtfri nattning på spåren.
 
Idag är första dagen sen utvecklingsfas 2 som det känns som min glada bebis är tillbaka. Trodde nästan hon var borta för alltid. I morse hörde jag henne hålla låda för sambon. :love: Hon har inte pratat riktigt på flera dagar men nu hade hon massor att berätta.
 
Hur ofta badar ni era småttingar? Jag är rädd för att hon ska torka ut men hon får riktigt snuskig hudavflagningar i dubbelhakorna som inte riktigt går bort om man bara torkar av med tvättlapp. Det blir rött i vecken av snuset men badar man så blir det "vanlig hudfärg" igen.
Hon har fått massvis med skorv också. Den är torr än så länge eller vad man säger, flagor liksom. Sist jag var på bvc så dom att jag skulle smörja med babyolja men nu är det mycket mer. Fortsätta och invänta nästa besök eller har ni några tips?

Jag badar henne typ gång i veckan
 
Hur ofta badar ni era småttingar? Jag är rädd för att hon ska torka ut men hon får riktigt snuskig hudavflagningar i dubbelhakorna som inte riktigt går bort om man bara torkar av med tvättlapp. Det blir rött i vecken av snuset men badar man så blir det "vanlig hudfärg" igen.
Hon har fått massvis med skorv också. Den är torr än så länge eller vad man säger, flagor liksom. Sist jag var på bvc så dom att jag skulle smörja med babyolja men nu är det mycket mer. Fortsätta och invänta nästa besök eller har ni några tips?

Jag badar henne typ gång i veckan
Badar en gång i veckan med olja i vattnet.
Mot mycket skorv tycker jag inte bad eller babyolja hjälper då värst, däremot är borago-olja super! Nu lägger vi på olja en gång om dagen som underhållsdos och håller numera skorven i schack, innan dess fick vi köra ordentligare kurer då och då samt kamma ofta.

Vi smörjer ju I varje dag över hela kroppen då hon annars blir torr, så alla veck smörjs och kontrolleras i samband med det.
Är det skräp/gammal hud tar jag en varm och blöt handduk och tvättar lokalt. Sitter skiten fast behandlar jag det som bajs och lägger olja på en bit toapapper och får lös det så. Använder ibland blöt handduk efteråt.

Är det rött använder jag zink, är det rött och fuktigt/irriterat använder jag inotyol och håller sen lite extra koll på det vecket några dagar.

I har fetthalt som en sälkut så det är många och djupa veck, men nu har vi börjat få in snitsen på hur de ska hanteras.
 
Badar en gång i veckan med olja i vattnet.
Mot mycket skorv tycker jag inte bad eller babyolja hjälper då värst, däremot är borago-olja super! Nu lägger vi på olja en gång om dagen som underhållsdos och håller numera skorven i schack, innan dess fick vi köra ordentligare kurer då och då samt kamma ofta.

Vi smörjer ju I varje dag över hela kroppen då hon annars blir torr, så alla veck smörjs och kontrolleras i samband med det.
Är det skräp/gammal hud tar jag en varm och blöt handduk och tvättar lokalt. Sitter skiten fast behandlar jag det som bajs och lägger olja på en bit toapapper och får lös det så. Använder ibland blöt handduk efteråt.

Är det rött använder jag zink, är det rött och fuktigt/irriterat använder jag inotyol och håller sen lite extra koll på det vecket några dagar.

I har fetthalt som en sälkut så det är många och djupa veck, men nu har vi börjat få in snitsen på hur de ska hanteras.
Tack för tipsen. Ska testa varm blöt handduk. Har använt fuktig tvättlapp med lite olja men har typ får "riva" bort smutsen och det känns ju inte så bra. I badet löser det ju upp sig själv.

Ska kolla upp boragoolja! :up:
 
Hur ofta badar ni era småttingar? Jag är rädd för att hon ska torka ut men hon får riktigt snuskig hudavflagningar i dubbelhakorna som inte riktigt går bort om man bara torkar av med tvättlapp. Det blir rött i vecken av snuset men badar man så blir det "vanlig hudfärg" igen.
Hon har fått massvis med skorv också. Den är torr än så länge eller vad man säger, flagor liksom. Sist jag var på bvc så dom att jag skulle smörja med babyolja men nu är det mycket mer. Fortsätta och invänta nästa besök eller har ni några tips?

Jag badar henne typ gång i veckan

Instämmer med @cute_beast, badar också en gång i veckan med olja i vattnet. Använder tvättlapp med varmt vatten och olja i alla vecken när jag tycker det behövs. Inotyol är guld! Min grabb har rätt saftiga lår och blir oftast röd i ljumskarna när det börjar närma sig bad, en smörjning med salvan så är det röda borta! Beställde hem boragoolja efter att jag frågat här (var inte så pepp på den där salicylgrejen bvc rekommenderade) och från att ha sett ut som världens skorpa är nästan allt borta, han hade mm-tjocka flagor. Sen hade inte jag tålamodet att låta flagorna försvinna av sig själva (som det står på boragooljan att man ska göra) så när de mjuknat kammade jag för att få bort dem.
 
Tack för tipsen. Ska testa varm blöt handduk. Har använt fuktig tvättlapp med lite olja men har typ får "riva" bort smutsen och det känns ju inte så bra. I badet löser det ju upp sig själv.

Ska kolla upp boragoolja! :up:
Det är inte kul när skräpet sitter hårt, som du säger så vill man ju inte riva i huden med pappret. :( Men det är då varm blöt handduk är toppen för att luckra upp det hela så det går att få lös sen. :)
 
Tack för tipsen. Ska testa varm blöt handduk. Har använt fuktig tvättlapp med lite olja men har typ får "riva" bort smutsen och det känns ju inte så bra. I badet löser det ju upp sig själv.

Ska kolla upp boragoolja! :up:

Jag har såna skumgummitvättlappar, tycker de är lite snällare mot känslig hud (använder dem ibland själv - jag har eksemhud) än de i papper.
 
Känns som att varm handduk och olja Och den där boragooljan är knepen alltså.

Jag är ju också eksembarn och vill ju verkligen undvika att I blir det så mycket som möjligt. Även om jag vet att det inte beror på tvätt eller något.

Har kollat efter lappar i skumgummi men jag har inte hittat det. Får kolla igen!
 
Känns som att varm handduk och olja Och den där boragooljan är knepen alltså.

Jag är ju också eksembarn och vill ju verkligen undvika att I blir det så mycket som möjligt. Även om jag vet att det inte beror på tvätt eller något.

Har kollat efter lappar i skumgummi men jag har inte hittat det. Får kolla igen!

Vår Ica har :)
 
Fråga 2 för dagen :D

På lördag ska jag på en utomhusaktivitet. Det ska bli ca 15 grader och växlande molnighet. Det blåser alltid där. Kommer troligen behöva använda bärsele och inte ha vagn. Hur skulle ni klä eran bebis?
Hatar bara burit I inomhus så vet inte riktigt hur varm hon blir.

Har ingen såndär jacka som passar till bärsele men jag har en bylsig vindjacka jag tror räcker runt.
 
Hur ofta badar ni era småttingar? Jag är rädd för att hon ska torka ut men hon får riktigt snuskig hudavflagningar i dubbelhakorna som inte riktigt går bort om man bara torkar av med tvättlapp. Det blir rött i vecken av snuset men badar man så blir det "vanlig hudfärg" igen.
Hon har fått massvis med skorv också. Den är torr än så länge eller vad man säger, flagor liksom. Sist jag var på bvc så dom att jag skulle smörja med babyolja men nu är det mycket mer. Fortsätta och invänta nästa besök eller har ni några tips?

Jag badar henne typ gång i veckan

Sammy badar 2-3ggr vecka (beroende på hur mycket det kräks), massor av olja i badvattnet och sen "underhållsoljar/smörjer" jag honom lite i ansiktet och där det behövs. Använder tvättlapparna i skumgummi vid bad och dagliga svabben (suveräna!)
Vid blöjbyte torkar vi med olja/ljummet vatten och pudrar.
 
Hur ofta badar ni era småttingar? Jag är rädd för att hon ska torka ut men hon får riktigt snuskig hudavflagningar i dubbelhakorna som inte riktigt går bort om man bara torkar av med tvättlapp. Det blir rött i vecken av snuset men badar man så blir det "vanlig hudfärg" igen.
Hon har fått massvis med skorv också. Den är torr än så länge eller vad man säger, flagor liksom. Sist jag var på bvc så dom att jag skulle smörja med babyolja men nu är det mycket mer. Fortsätta och invänta nästa besök eller har ni några tips?

Jag badar henne typ gång i veckan
Här använde vi salsyvaselin mot skorv med jättebra resultat. (Babyolja gjorde den bara värre.) Nu är skorven dock tillbaka, men vi får vänta med tvätt och behandling tills sårskorpan på smultronmärket läkt.

Badar en gång i veckan, med olja i vattnet och olja eller Decubal efteråt. Tvättar hals, nacke och bringa morgon och kväll, oftare vid behov. Tvättar rent blöjområdet med nerblötad tvättlapp och olja.

Varma och blöta handdukar är toppen!
 
Fråga 2 för dagen :D

På lördag ska jag på en utomhusaktivitet. Det ska bli ca 15 grader och växlande molnighet. Det blåser alltid där. Kommer troligen behöva använda bärsele och inte ha vagn. Hur skulle ni klä eran bebis?
Hatar bara burit I inomhus så vet inte riktigt hur varm hon blir.

Har ingen såndär jacka som passar till bärsele men jag har en bylsig vindjacka jag tror räcker runt.

Innekläder plus solhatt till bebis och sedan lager på lager på mig själv, lätt att variera :)
 
Fråga 2 för dagen :D

På lördag ska jag på en utomhusaktivitet. Det ska bli ca 15 grader och växlande molnighet. Det blåser alltid där. Kommer troligen behöva använda bärsele och inte ha vagn. Hur skulle ni klä eran bebis?
Hatar bara burit I inomhus så vet inte riktigt hur varm hon blir.

Har ingen såndär jacka som passar till bärsele men jag har en bylsig vindjacka jag tror räcker runt.
Flera lager, så att du kan ta av vid behov, både på dig själv och I.
T ex idag hade jag bylsig mjukisjacka och utanpå det bylsig regnjacka. Knoddrick hade body, tjocka mjukisbyxor och fleecetröja med hög krage. Och tjocka strumpor och mössa. Ikväll byts byxorna mot tights och fleecejackan mot mjukisoverall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 471
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 413
Senast: jemeni
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 600
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp