Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick något annat utskrivet, men han blir så fin i huden efteråt. Han är väldigt fin redan, jag är ju en torrboll, jag har inget fett på huden som man ska ha men han verkar ha det. Utslagen... de värsta kör jag hydrokortison på. De nya som kommer är det bara att köra mjukgörande på. De börjar som små blåsor som blir gula (typ som finnar), torkar in och spricker. Sen vätskar det sig och bildar tjocka, gula skorpor. Fruktansvärt.
Låter hemskt. :(
 
Knoddrick föddes stor och tung och mycket färdigbakad. Gick över en vecka, trots att jag hållt på och öppnat mig i ca 10 dagar före bf.
Kusinen föddes efter rejäl igångsättning, minst två veckor efter bf och såg ut att vara för tidigt född. Svägerskan var egentligen sjukskriven i flera månader p g a blodtrycket, men låg inte och vilade hela dagarna (som läkaren gett order om) utan snarare på jobbet eller på en massa annat fläng. Och sen påstår de att min bror föddes pytteliten, men kom ikapp det senare. Han är 180+ som vuxen.

Jag vet att alla säger att man inte ska jämföra barn, men svårt just med de här två. Knoddrick har ett stort huvud och kusinen ett yttepytte. De är nästan lika långa, men Knoddrick har mer hull (och är ändå ingen "tjock" bebis). Kusinen är liten på alla sätt. De har samma klädstorlek nu (74-80), men snart kan vi börja lämna kläder hos dem istället för tvärtom.

O_o
 
Jag hoppas E kan sova tryggt i natt.
Fy sjutton vilken natt vi hade. Hon vaknade varannan timme och skrek och skrek. Gick inte att trösta i famnen, då försökte hon trycka sig undan. Det som gick bäst var att ligga bredvid och bara vara närvarande men det känns fruktansvärt när hon är så ledsen.

Jag tror inte ens hon var helt vaken under dessa "anfall".
Såna där "anfall" är asjobbiga. Hoppas ni alla får sova inatt.
 
Så var vi på resande fot igen.
Åkte upp till Stockholm för att följa med mamma på återbesök hos cancerläkare imorn.
Knoddrick har varit jätteduktig idag, verkade gilla IKEA (lunchpaus), men tröttnade på att åka bil sista timmen. Höll på att somna precis när vi kom fram, så sen var det kört att somna om när vi kom in. I säng halv åtta, somnade efter en timmes kämpande. Sover inte helt avslappnat just nu. Bara att inse att babynestet får hamna på hyllan efter detta. :arghh: Dessutom har mamma bytt säng, från 105 till 90, så jag ser inte fram emot att sova på min halva av den i två nätter...men eftersom jag inte orkade släpa med mig resesängen får jag skylla mig själv...eller sova på golvet. :cautious:
Haft en gråtattack i sömnen hittills. Hoppas på att det inte kommer fler. Men jag förstår om 30 mil och 4 timmar i bil (5,5 timme från dörr till dörr med alla stopp) kostar.
 
Jag hoppas E kan sova tryggt i natt.
Fy sjutton vilken natt vi hade. Hon vaknade varannan timme och skrek och skrek. Gick inte att trösta i famnen, då försökte hon trycka sig undan. Det som gick bäst var att ligga bredvid och bara vara närvarande men det känns fruktansvärt när hon är så ledsen.

Jag tror inte ens hon var helt vaken under dessa "anfall".

Usch så jobbigt för er alla :( Hoppas på en bättre natt i natt! :heart
 
Hoppas ni får bättre nätter snart, vet hur jobbigt det är med de där gråtattackerna :(.

Vi försöker ju fasa ut amningen här hemma men har inte jättebråttom (vilket är lite lustigt i sig eftersom jag, i början av amningen, längtade tills hon blev 6 månader och jag kunde sluta :o). Hon ammas på morgonen vilket blir någon gång mellan kl. 4-6 beroende på när hon vaknar. Sen är det flaska med ersättning, lunch som innebär puré i någon form + ersättning efteråt (så jag vet att hon blir mätt), amning igen och sen ersättning som sista kvällsmål (och så ammar jag henne på natten). Hon är väldigt glad i att sättas i matstolen men det är inte allt som serveras som tas emot med jubel direkt :D - favoriten hittills var iaf majs och sötpotatispuré med lite bröstmjölk i ;).
 
Låter hemskt. :(

Ja det är det, jag hoppas innerligt att det läker fort!

Knoddrick föddes stor och tung och mycket färdigbakad. Gick över en vecka, trots att jag hållt på och öppnat mig i ca 10 dagar före bf.
Kusinen föddes efter rejäl igångsättning, minst två veckor efter bf och såg ut att vara för tidigt född. Svägerskan var egentligen sjukskriven i flera månader p g a blodtrycket, men låg inte och vilade hela dagarna (som läkaren gett order om) utan snarare på jobbet eller på en massa annat fläng. Och sen påstår de att min bror föddes pytteliten, men kom ikapp det senare. Han är 180+ som vuxen.

Jag vet att alla säger att man inte ska jämföra barn, men svårt just med de här två. Knoddrick har ett stort huvud och kusinen ett yttepytte. De är nästan lika långa, men Knoddrick har mer hull (och är ändå ingen "tjock" bebis). Kusinen är liten på alla sätt. De har samma klädstorlek nu (74-80), men snart kan vi börja lämna kläder hos dem istället för tvärtom.

O_o

Kusinen är alltså 14 månader (ca) och har stl 74/80? Oj. Tror min dotter hade 80/86 då. Lilleman har också 74/80 just nu. Han fyller ut rätt bra :D Vi gick över till stl fem i blöjor för ett tag sen (Liberos touch) eftersom hans lår stasade i fyrorna :angel:
 
Ja det är det, jag hoppas innerligt att det läker fort!



Kusinen är alltså 14 månader (ca) och har stl 74/80? Oj. Tror min dotter hade 80/86 då. Lilleman har också 74/80 just nu. Han fyller ut rätt bra :D Vi gick över till stl fem i blöjor för ett tag sen (Liberos touch) eftersom hans lår stasade i fyrorna :angel:

Vi har också övergått till storlek 5. Men vi har ännu bara 68 på kläderna (börjar fasa in 74)
70 cm och 10,5 kg på 8 månaders kollen
 
Ja det är det, jag hoppas innerligt att det läker fort!



Kusinen är alltså 14 månader (ca) och har stl 74/80? Oj. Tror min dotter hade 80/86 då. Lilleman har också 74/80 just nu. Han fyller ut rätt bra :D Vi gick över till stl fem i blöjor för ett tag sen (Liberos touch) eftersom hans lår stasade i fyrorna :angel:
Precis. Liten tjej, kusinen.

Vi har 4 fortfarande, men jag inser mer och mer att det är dags att byta uppåt igen.
 
Hörrni...jag tog nyss 1 Imodium efter att ha gått på toa varannan timme eller oftare hela natten. Läser sen på FASS att man inte ska ta det vid amning (och dessutom två tabletter). Så nu ligger jag här och har jättedåligt samvete.
Hur mycket tror ni en tablett påverkar?
 
Hörrni...jag tog nyss 1 Imodium efter att ha gått på toa varannan timme eller oftare hela natten. Läser sen på FASS att man inte ska ta det vid amning (och dessutom två tabletter). Så nu ligger jag här och har jättedåligt samvete.
Hur mycket tror ni en tablett påverkar?

Kolla janusinfo! Står det en tvåa där så är det ingen fara! Tvåor ska man inte ta under längre tid men enstaka tillfällen är lugnt!
 
Vi har också övergått till storlek 5. Men vi har ännu bara 68 på kläderna (börjar fasa in 74)
70 cm och 10,5 kg på 8 månaders kollen

Så olika det kan vara! Byxor i 68 har vi kunnat ha längre än tröjorna. Vissa T-shirts i 68 funkar fortfarande men de är ganska rymliga.

Och varje gång jag lägger undan kläder är jag lite sorgsen över att det är sista gången (som det ser ut nu iaf).
 
Vi har haft en skräpnatt. Treåringen vaknade vid två. Sambon bar in henne till oss och hon kunde inte ligga still. Efter att ha fått vatten snurrade hon fortfarande runt och ville ha mer vatten. Helt täppt i näsan var hon också, så hon fick nässpray. Fortsatte snurra runt och kom inte till ro. Lilleman vaknade och ville ha mat sen låg han också och snurrade. Jag var vaken mellan två och fyra-halv fem. Blä.
 
Ta det i er takt :) vi är inte heller stressade, sambon tyckte till och med vi skulle vänta till sex månader men cornelis har varit så intresserad så vi valde att börja vid fyra månader, han är ju nån vecka yngre än ditt barn om jag inte minns helt fel (10/3). Jag börjar plugga till hösten och sambon går hem, han och C får följa med till skolan eftersom jag har fått svårt att pumpa ut mjölken, så det får ta den tid det tar. Visst vill inte amma i all evighet men :p
Min är född 1/3 så mot äldre. Känns så skönt att höra att ni är fler som tar det lugnt. Nu har vi bara chillat och hon har fått dutter på läppen och det verkar gå bra. :)

Jag har också känt mig så stressad med maten, bebis är 9 månader och vill mest amma... (har skrivit i höstföräldrar 16 om det) men det får väl ta den tid det tar, hon accepterar (med viss försiktighet) ersättning så pappan har nåt att ta till när vi ska byta av föräldraledigheten... En "bra" ätardag får hon i sig en klämmis och en iskub barnmat (o så amning då). Hon har inte riktigt kopplat att mat är mat ännu. Försöker tänka på något som de skriver ofta i amningshjälpens grupp på fb: "food before one is just for fun".
Min vill ju gärna äta men hon har fått så himla ont i magen :( Jag skulle helst vilja sluta amma nu också så det bidrar väl lite också till att jag blir stressad.

Fick inte vi ganska nära? Amanda blir sex månader om två veckor och jag har inte ersatt något mål än. Vi provade gröt, men den fick hon allergisk reaktion av. Två, tre skedar potatis och bröstmjölk är det mesta hon ätit.

Jo min blir 6 månader sen 1 sep. :) Vad tråkigt med gröten, jag trodde det var hyffsat milt men har inte testat själv. Vi verkar ligga på ungefär samma matmängd. Typ två teskedar katrinplommonpuré är vad vi kommit upp till ungefär.
 
Vi fick också en skräpnatt med så många uppvak att jag tappade räkningen... Maken fick rycka in ett par ggr trots att han ska jobba idag men jag var helt slut efter den sömnlösa natten innan.
Blir det fler barn i framtiden skulle jag vilja lägga in en beställning om ett som sover lite bättre ;)
 
Igår var jag, sambon och I på Mosebacke och åt middag med några vänner. Jag var så sjukt nervös och taggad innan så funderade på att banga med glad att jag inte gjorde det. Var så nervös att hon skulle gallskrika, bli trött och ni vet vara sitt värsta jag men hon uppförde sig så exemplariskt. :love: Hon satt och lattjade med en flaska ersättning som hon drack 2ml av, hehe, deltog i samtalet och skrattade. Fram till halv 10 höll hon humöret upp så sen tackade vi för oss.
Gud vad jag behövde det där. Träffa folk som inte snackar bebis och göra något annat än sitta henma.
Gosebebis. Idag får hon sovmorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 341
Senast: gulakatten
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
980
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp