Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, det kanske är dags att ansluta sig till tråden :D

Även om jag är allt annat är munter, känner mig mest hemsk och kan inte påstå att jag känt nån direkt glädje över lilla livet. Men det kommer säkert, svårt att förstå att det är på riktigt med. Samtidigt som relationen till sambon är skit - han är helt inställd på att vi kommer gå isär förr eller senare. Vilket jag inte alls vill, men vad ska man göra.. så jag är mest deppig hela dagarna, orkar inget pga tröttheten och spyr i princip 1-2 ggr varje dag också.

Men efter UL känns det väl lite roligare måste jag erkänna :) är nu i v14.
Välkommen hit:)

Jag förstår att det är tungt, särskilt med en relation som knakar lite och sen vara gravid på det:yuck:

Förra graviditeten var vi på alla träffar som mvc erbjöd och den ena avslutades med att familjerådgivningen kom och informerade och sa en hel del tänkvärt. Jag har faktiskt tagit med mig mycket av vad de sa om hur man kan hantera de förändringar det blir i relationen efter att man blivit föräldrar och många gånger tänkt att jag snabbt ska ta hjälpa av dem ifall vi stöter på problem, just för att det verkade så vettigt.
Med det sagt tycker jag att ni ska kontakta familjerådgivningen (eller annan samtalshjälp) så fort som möjligt. Kanske går det att rädda relationen? Om inte annat så kommer ni att få ett barn tillsammans och därmed behöva samarbeta och komma överens även om ni inte fortsatt är i en parrelation.

Jag hoppas att ni kan lösa det på ett bra sätt:)
 
Funderar på hur vi ska göra när vi är på BB. Min familj bor utspritt, närmsta 30 mil bort. Sambons familj bor ju i England. Jag hoppas vi får snitt så vi har ett spikat datum (inte därför jag vill ha snitt men en välkommen bonus). Annars blir det väldigt svårt att lösa med barnvakt till storebror... Ingen som kan komma snabbt direkt. Sonen kom på BF+16, och ska man då vara beredd även två veckor innan så skulle vi behöva ha folk boende här i en månad... :crazy: Plus att vi fick stanna på BB i 4 dagar eftersom A var lite medtagen och gick ner för mycket i vikt. Och folk har ju jobb att sköta... Någon mer som har svårt att få ihop barnvaktsbiten? :(
 
Ännu fler läkarbesök.. sambon och jag tittade mest på varandra och tänkte "det känns som att vi kan det här redan".

Var på UL och allt såg bra ut, det var bara en. Då berättar läkaren att nu har jag bara RUL i v 16-18, utökat UL i v20 för att komma extra på hjärtat och vid vecka 27 börjar TUL var 3e vecka...

Blä, känner jag just nu. Har även sinnessjukt ont vid vänster sida, brännande känsla. Kan knappt ta mig ur bilen normalt. Så jobbet i hemtjänst nästa vecka ligger i oroszonen.
 
Jag har börjat må betydligt bättre sen någon vecka tillbaka, och är framförallt piggare. Fast idag blev det uppenbart att magen vuxit :eek: eftersom ridbyxorna var svåra att knäppa. Oklart hur mycket som är gravidmage och hur mycket som är semestermat dock...:cool:
Ridningen funkar fortfarande bra, även om det underlättar att medryttarhästen är lite konvalescent och inte rids så hårt. Enda kruxet är att det börjar bli dags att hitta ett alternativt sätt att sitta av på, magen tar emot och gillar inte att bli klämd! Avsittningspall kanske vore något?

Är det fler som rider här i tråden? Hur gör ni isåfall?
Smyger in med lite tips från en som ridit i tre graviditeter nu. Håll kvar vänster fit i stigbygeln och sväng över andra som vanligt och glid ner sidledes. Fungerar bra både om man får lite fogkänningar när benen ska ihop ( jag behövde hänga där med benen ihop ett tag innan de höll att stå på...) och när magen är i vägen.
 
Jag har börjat må betydligt bättre sen någon vecka tillbaka, och är framförallt piggare. Fast idag blev det uppenbart att magen vuxit :eek: eftersom ridbyxorna var svåra att knäppa. Oklart hur mycket som är gravidmage och hur mycket som är semestermat dock...:cool:
Ridningen funkar fortfarande bra, även om det underlättar att medryttarhästen är lite konvalescent och inte rids så hårt. Enda kruxet är att det börjar bli dags att hitta ett alternativt sätt att sitta av på, magen tar emot och gillar inte att bli klämd! Avsittningspall kanske vore något?

Är det fler som rider här i tråden? Hur gör ni isåfall?
Hoppas också in från sommartråden. Jag red till ca v. 37 och när magen var för mycket ivägen lärde jag hästen att stå stilla vid pallen vi hoppar upp på också när jag skulle av. Nu har jag en liten häst och vi har höga pallar så på så sätt kunde jag i princip bara sätta ner foten och svänga över benet. Funkar kanske inte lika bra vid större häst/mindre pall.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hoppas också in från sommartråden. Jag red till ca v. 37 och när magen var för mycket ivägen lärde jag hästen att stå stilla vid pallen vi hoppar upp på också när jag skulle av. Nu har jag en liten häst och vi har höga pallar så på så sätt kunde jag i princip bara sätta ner foten och svänga över benet. Funkar kanske inte lika bra vid större häst/mindre pall.

Min granne har en liten trappstege i metall (inte de där vanliga i plast), överkanten går verkligen i höjd med stigbygeln, den är grym :D (hennes häst är ca 170)
 
Min granne har en liten trappstege i metall (inte de där vanliga i plast), överkanten går verkligen i höjd med stigbygeln, den är grym :D (hennes häst är ca 170)
Älskar höga pallar! Vi har en hög pall i ridhuset och en hög stubbe utanför, perfekt när man bara kan lägga över benet :D Dock ner problematiskt om man skulle behöva hoppa av i skogen eftersom jag typ inte kan hoppa upp från marken längre :o
 
Älskar höga pallar! Vi har en hög pall i ridhuset och en hög stubbe utanför, perfekt när man bara kan lägga över benet :D Dock ner problematiskt om man skulle behöva hoppa av i skogen eftersom jag typ inte kan hoppa upp från marken längre :o

Haha, ja grannen har det problemet med, och här är markägarna väldigt noga med att man petar ned hästskit i diket.. Så ibland får man kliva ned några gånger/tur annars får man arga grannar efter sig :p
 
Smyger in med lite tips från en som ridit i tre graviditeter nu. Håll kvar vänster fit i stigbygeln och sväng över andra som vanligt och glid ner sidledes.

Hoppas också in från sommartråden. Jag red till ca v. 37 och när magen var för mycket ivägen lärde jag hästen att stå stilla vid pallen vi hoppar upp på också när jag skulle av.

Tack för tipsen! :)
Hänga kvar i vänster stigbygel kan nog funka ett tag till, gör ju så när hästen har w-sadeln så borde funka även med dressyrsadel som jag oftast rider i. Hästen är dessutom ganska liten och pallen hög, så även sista knepet blir nog bra. Skönt när hästen dessutom är lydig och klok, så jag hoppas jag kommer kunna rida långt in i höst!
 
Ja, för vissa blir det tyvärr en försämring under graviditeten. Hoppas att det var en engångsföreteelse. Annars skulle jag ta upp spåret med vården. Det är sorgligt att höra att det inte var ngn som lyfte möjligheten med dig när du var inne. Okunnigheten är fortf så stor.

Min BM gratulerade mig när jag sa att jag hade endo - nu när jag var gravid så var den ju botad :banghead:
Jag frågade om det medförde några risker/problem, men det skulle det inte göra sa hon (en enkel googling hittar dock en studie från Karolinska som säger ökad risk för för tidig födsel, kejsarsnitt och havandeskapsförgiftning). Okunnigheten inom vården är skrämmande stor. :down:
 
Enligt min app så ska "den gyllene perioden" i graviditeten inträffa i vecka 13-26. Ser mycket fram emot detta. Går in i v 12 imorgon. En veckas illamående och trötthet kvar, sen jävlar :sneaky:
 
Enligt min app så ska "den gyllene perioden" i graviditeten inträffa i vecka 13-26. Ser mycket fram emot detta. Går in i v 12 imorgon. En veckas illamående och trötthet kvar, sen jävlar :sneaky:

Håller tummarna för dig :)
Inte känt av "gyllene perioden" här ännu, hoppas den kommer nästa vecka (v 16 här då) läst att det ska vara en bra vändpunkts vecka :p
 
Min BM gratulerade mig när jag sa att jag hade endo - nu när jag var gravid så var den ju botad :banghead:
Jag frågade om det medförde några risker/problem, men det skulle det inte göra sa hon (en enkel googling hittar dock en studie från Karolinska som säger ökad risk för för tidig födsel, kejsarsnitt och havandeskapsförgiftning). Okunnigheten inom vården är skrämmande stor. :down:
Allt det kan jag bocka av. :down: Plus att jag fick överjävliga besvär efter grav. Jag som aldrig ens märkt av, eller ens visste om att jag hade endo innan grav. Men nu äter jag minipiller och slipper både mens och endo. :):bow:

Men jag har stött på så mkt okunnighet och blivit så felbehandlad att det för mig är fullkomligt obegripligt hur vården kan vara så okunnig generellt.
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
26 - leoparden

Februari
8 - Monifa, första barnet
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet


Nu har vi berättat för de närmsta så jag känner att jag kan kliva fram med mitt riktiga nick. Har ul på torsdag så hoppas att jag även efter det får vara kvar :)
Men förhoppningsvis har inget konstigt skett.
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet

Vi blev flyttade på ett par dagar så är i 13+4 nu istället. Allt såg bra ut med liten risk för kromosomavvikelse, skönt att höra. Men gud vad skumt det är när man ser på skärmen att ostkroken rör sig men man känner inget :)


@FeatherCloud tack! Turligt nog var det en frisk ostkrok där inne.
 
Här tickar tiden och semestern iväg... Igår fick tillträde till vårt hus :bump: så nu har vi börjat flytta så smått. Jag mår fortfarande bra men blir trött fort så bär mest mindre saker och arbetsleder :p
Magen har faktiskt vuxit en del och börjar bli "fastare", så det syns tydligt om man vet vad man ska titta efter. Hur är det för er?

Har dessutom känt fladder två senaste dagarna men jag tror egentligen att det beror på något annat än bebis eftersom det fortfarande är så tidigt, är i 15+6 idag. Känns väl tidigt när det är första barnet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 811
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp