Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är helt jäkla slut efter den här veckan :( Första veckan med eleverna och det har varit sjukt mycket jobb. Hann inte göra så mycket planering förra veckan eftersom det bara var massa möten hela tiden. Så har varit tvungen att planera och fixa massor på kvällarna, massor som behövs få iordning nu såhär i början av terminen. Varit på jobbet senast 7 varje dag och jobbat till sent varje kväll... Då har jag ändå gått ner till 80% denna termin. Har suttit i soffan sen jag kom hem idag, så ont i ben/fötter och trött i kroppen (och knoppen). Plus att sonen varit förkyld sista dagarna så han har sovit oroligt på nätterna = dålig sömn för mig.
Går in i v 27 på sön. Börjar bli tungt nu :down:
 
Såg att ni skrivit lite om tankar inför förlossningen - jag känner som någon annan skrev viss rädsla och oro inför smärtan och hur jag kommer reagera på den, samt att jag är rädd för att spricka och eventuella komplikationer... men så tänker jag att det är väl helt normalt när det är outforskad mark - vill ändå föda vaginalt för att få uppleva det men är även öppen för allt inom smärtlindring. Får förbereda med att läsa och gå på kurser mvc erbjuder, sägs ju att rädslan förändras under graviditeten. Hoppas på det och så får man lita på personalen :)

På nåt sätt har ju alla kvinnor före mig klarat det så då ska väl jag också! ;)
 
Ni som har barn sedan innan...
Fyra fasta hjul?
2 fasta 2 svängbara (modell stora hjul)?

Jag lär väl köra en del på typ gräs/skog/grus men vagnen får ju gärna funka smidigt när man ska iväg på vettigt underlag.

Lär bli begagnad vagn om jag ska kompromissa med min gubbes önskemål och då lär jag inte orka åka och provköra om det ändå inte ska bli en ny :p

Funderar på cresent compact/classic, emmaljunga super nitro/city cross men har egentligen ingen koll.
 
Det var som att något hände från den ena dagen till den andra i slutet på veckan och plötsligt sitter nästan alla mina byxor tight över magen (och även låren verkar ha blivit större). Jag hatar att ha för små kläder så jag beställde ett par gravidbyxor. Det är jobbigt det här med att bli större, och då är jag ändå bara i vecka 18 än så länge.

Berättade om graviditeten för min chef i torsdags och min närmsta kollega i fredags. Det var en lättnad.
 
Uppdaterar listan

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
5 - JeayL, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
11 - Sofie_B, första barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
24 - pollex, tredje barnet
 
Ni som har barn sedan innan...
Fyra fasta hjul?
2 fasta 2 svängbara (modell stora hjul)?

Jag lär väl köra en del på typ gräs/skog/grus men vagnen får ju gärna funka smidigt när man ska iväg på vettigt underlag.

Lär bli begagnad vagn om jag ska kompromissa med min gubbes önskemål och då lär jag inte orka åka och provköra om det ändå inte ska bli en ny :p

Funderar på cresent compact/classic, emmaljunga super nitro/city cross men har egentligen ingen koll.
Jag är inte typen som gillar att köpa på mig mycket prylar men när det kommer till vagn så har det bästa för oss varit att ha två stycken. En med fyra fasta lufthjul som tar sig fram överallt där det är möjligt att köra barnvagn (vi tog oss även över x antal rotvältor efter en storm med den :p) och så en liten smidig vagn med svängbara hjul som man kan parkera undan i riktigt trånga utrymmen på restauranger och dylikt. Fram till i våras bodde vi i lägenhet i stan och då hade vi terrängvagnen i bilen för jag var ute och gick med hunden dagligen på grusvägar/skogsstigar och var i stallet och så hade vi den lilla vagnen i garaget för att använda hemmavid där det var asfalt. Nu har vi det tvärtom och det är skönt att alltid ha vagnen packad i bilen. Sen bär jag fortfarande i sele nästan dagligen och den om något är ju smidig när man är iväg!
Vi har en Crescent Comfort och en Easywalker Mosey.

Jag tycker att ni gör rätt i att köpa begagnad vagn. Det är först när man använt vagnen lite som man vet vad man verkligen vill ha och då är det inte lika surt att köpa en annan. Sen är ju tiden då man behöver en duovagn(liggdelen) ganska kort så om ni främst kommer köra på grus m.m och bara i stan och på asfalt då och då hade jag köpt en med fyra fasta lufthjul med bra fjädring och när barnet börjar sitta i vagnen kompletterat med någon mindre sulky att ha när man är iväg.

Tillägg: det är ju inte fel att åka till butik och skapa sig en uppfattning om vad man vill ha fört att sedan hålla koll på blocket. Än är det ju förmodligen gott om tid för att kunna invänta det man vill ha :)
När vi var runt och kände på vagnar slutade det med att vi valde den med bäst gung och som fick plats bredvid hundburen :D
 
Jag är inte typen som gillar att köpa på mig mycket prylar men när det kommer till vagn så har det bästa för oss varit att ha två stycken. En med fyra fasta lufthjul som tar sig fram överallt där det är möjligt att köra barnvagn (vi tog oss även över x antal rotvältor efter en storm med den :p) och så en liten smidig vagn med svängbara hjul som man kan parkera undan i riktigt trånga utrymmen på restauranger och dylikt. Fram till i våras bodde vi i lägenhet i stan och då hade vi terrängvagnen i bilen för jag var ute och gick med hunden dagligen på grusvägar/skogsstigar och var i stallet och så hade vi den lilla vagnen i garaget för att använda hemmavid där det var asfalt. Nu har vi det tvärtom och det är skönt att alltid ha vagnen packad i bilen. Sen bär jag fortfarande i sele nästan dagligen och den om något är ju smidig när man är iväg!
Vi har en Crescent Comfort och en Easywalker Mosey.

Jag tycker att ni gör rätt i att köpa begagnad vagn. Det är först när man använt vagnen lite som man vet vad man verkligen vill ha och då är det inte lika surt att köpa en annan. Sen är ju tiden då man behöver en duovagn(liggdelen) ganska kort så om ni främst kommer köra på grus m.m och bara i stan och på asfalt då och då hade jag köpt en med fyra fasta lufthjul med bra fjädring och när barnet börjar sitta i vagnen kompletterat med någon mindre sulky att ha när man är iväg.

Tillägg: det är ju inte fel att åka till butik och skapa sig en uppfattning om vad man vill ha fört att sedan hålla koll på blocket. Än är det ju förmodligen gott om tid för att kunna invänta det man vill ha :)
När vi var runt och kände på vagnar slutade det med att vi valde den med bäst gung och som fick plats bredvid hundburen :D

Jag är väldigt lite inne i stan, är väl mest sen i sommar kan jag tänka mig när man ska åka på aktiviteter med den blivande storebrodern. Vi bor nära Astrid Lindgrens värld så där hänger vi mycket och det brukar vara trångt :D

Är du nöjd med cresenten? Har en kompis som har en comfort så tänkte prova den. Tänker pröva alla mina kompisars vagnar :angel: Vi har även möjlighet att köpa svägerskan brio happy till typ inga pengar men brun vagn tar emot :o Vill ha svart, marin eller grå.
Min förhoppning är att bebis vill åka i sjal en massa när vi ska iväg och det är trångt och sen vilja åka vagn typ när jag tränar hund hehe.

Får se om vi orkar det :p Jag är en lat människa. Är så långt till butikerna med vettigt utbud.
 
Ikväll har jag för första gången upplevt det där fenomenet med more or less okänt folk som ska klappa på ens mage, vet inte riktigt vad jag känner om det speciellt inte när det är lite blandade känslor över den där magen, har alltid varit smal men ändå haft lite komplex över att magen putar, samtidigt så är det ju kul att se att man blir rundare :o
 
Det var som att något hände från den ena dagen till den andra i slutet på veckan och plötsligt sitter nästan alla mina byxor tight över magen (och även låren verkar ha blivit större). Jag hatar att ha för små kläder så jag beställde ett par gravidbyxor. Det är jobbigt det här med att bli större, och då är jag ändå bara i vecka 18 än så länge.

Tycker att min mage växt extra mycket i veckan och hade världens "buuuhuuu känner mig tjock" tidigare idag innan en inflyttningsfest, måste pallra mig till stan och prova gravidbyxor för har ett par jeans som sitter "ok"
 
Ni som har barn sedan innan...
Fyra fasta hjul?
2 fasta 2 svängbara (modell stora hjul)?

Jag lär väl köra en del på typ gräs/skog/grus men vagnen får ju gärna funka smidigt när man ska iväg på vettigt underlag.

Lär bli begagnad vagn om jag ska kompromissa med min gubbes önskemål och då lär jag inte orka åka och provköra om det ändå inte ska bli en ny :p

Funderar på cresent compact/classic, emmaljunga super nitro/city cross men har egentligen ingen koll.
Ska man köra mkt på andra vägar än asfalt så fungerar det allra bäst med fyra fasta hjul och med bra stötdämpning. Sen kan man med fördel skaffa även en liten, smidig vagn till de tillfällen man ska köra mkt i stan. Det tycker jag har varit en superlösning för oss!

Vi har bara köpt superfina begagnade vagnar till inga pengar alls. Vi har en Crescent comfort, en Emmaljunga city cross och en Basson Baby paraplyvagn. Sen har vi även tillfälligt haft en joggingvagn som vi sålde igen.

Comforten är en jättebra vagn MEN inte under tiden när liggdelen används för då blir den onödigt tung eftersom liggdelen läggs i sittdelen. Därav att vi bytte till en city cross istället. Den är sjukt smidig under liggdelsperioden! Lätt i vikt, lätt och smidig att styra och bra fjädring. Barnet sov sjukt bra trots mkt körande på ojämna ridstigar. Den funkade även helt ok i stan.

När barnet väl bara anv sittdelen så tycker jag att comforten är lite lättare än city crossen. Men det är ingen jätteskillnad.

Sen är det väldigt skönt att ha en rejäl paraplyvagn/sulky också tex när man är på semester eller på längre stadsbesök. Men det behovet uppstod först när barnet var så stort att hon kunde sitta. Under liggdelsperioden kände jag inget behov alls av en smidigare vagn när jag var i stan. Däremot hade vi aldrig överlevt utan fyra fasta under liggdelsperioden. Vi lånade olika vagnar och körde med i kullerstensbelagd stad under de månader vi låg på neo. Då insåg man direkt att det aldrig skulle funka med ngt annat för oss än fyra stora, fasta hjul då vi i princip bara skulle köra på grusväg och off-road.
 
Ni som har barn sedan innan...
Fyra fasta hjul?
2 fasta 2 svängbara (modell stora hjul)?

Jag lär väl köra en del på typ gräs/skog/grus men vagnen får ju gärna funka smidigt när man ska iväg på vettigt underlag.

Lär bli begagnad vagn om jag ska kompromissa med min gubbes önskemål och då lär jag inte orka åka och provköra om det ändå inte ska bli en ny :p

Funderar på cresent compact/classic, emmaljunga super nitro/city cross men har egentligen ingen koll.
En riktigt bra och prisvärd vagn för både stads- och skogskörning är Kronan Duo S. Svängbara hjul fram (som går att låsa i fast läge), stora luftfyllda däck, bra gung och robust chassi. Nackdelen är att däcken måste pumpas ofta (helst varje månad) och vagnen smörjas regelbundet, annars blir den trögkörd. Ny kostar vagnen typ 5000 kr så den är riktigt billig begagnad.

Bäst framkomlighet får man förresten med bärsjal/bärsele, då kommer man fram precis överallt (smala stigar, rötter, trappor/små klippavsatser etc).
 
En riktigt bra och prisvärd vagn för både stads- och skogskörning är Kronan Duo S. Svängbara hjul fram (som går att låsa i fast läge), stora luftfyllda däck, bra gung och robust chassi. Nackdelen är att däcken måste pumpas ofta (helst varje månad) och vagnen smörjas regelbundet, annars blir den trögkörd. Ny kostar vagnen typ 5000 kr så den är riktigt billig begagnad.

Bäst framkomlighet får man förresten med bärsjal/bärsele, då kommer man fram precis överallt (smala stigar, rötter, trappor/små klippavsatser etc).

Hade ni en sån? Är precis den typen av hjul jag funderar över. Stora och låsbara - hur smidigt är det i skogen? Märker man någon större skillnad mot en med fyra fasta?
 
Var och kollade på vagnar igår, dom hade rätt stort utbud av emmaljunga men va väl mest check men stör mig lite på att det inte på hemsidan eller katalogen vi har stod någon närmare beskrivning av skillnaderna på de olika chassin, visst man kan ju se och känna lite grann men som förstagångsköpare känns det rätt svårt att veta, vi bor ju uppe i norr så har ju 4 olika årstider som säkert påverkar vilken som är bäst.

Mestadels går vi ju på asfalterade vägar men snöröjningen förra vintern var under all kritik.
 
Jag är väldigt lite inne i stan, är väl mest sen i sommar kan jag tänka mig när man ska åka på aktiviteter med den blivande storebrodern. Vi bor nära Astrid Lindgrens värld så där hänger vi mycket och det brukar vara trångt :D

Är du nöjd med cresenten? Har en kompis som har en comfort så tänkte prova den. Tänker pröva alla mina kompisars vagnar :angel: Vi har även möjlighet att köpa svägerskan brio happy till typ inga pengar men brun vagn tar emot :o Vill ha svart, marin eller grå.
Min förhoppning är att bebis vill åka i sjal en massa när vi ska iväg och det är trångt och sen vilja åka vagn typ när jag tränar hund hehe.

Får se om vi orkar det :p Jag är en lat människa. Är så långt till butikerna med vettigt utbud.
Vi är nöjda med crescenten. Vi har nog hittils inte hittat någon vagn med lika bra gung förutom någon gammal brio happy. Sufletten hade man kunnat önska mer av när den är i liggläge men det löste jag genom att sy en solkeps. Sufletten på moseyn är helt outstanding. Den är förlängningsbar met dragkedja och har dessutom en ordentlig solkeps. Men överlag verkar det vara ett problem med liggläge och sufletter. Står solen lågt så lyser den rätt in på bebis. Jag tänkte aldrig på att den var tund när vi hade liggdelen i sittdelen men så kanske det är om man jömför.
Som @hvala skriver så får man kolla/pumpa däcken regelbundet men det är inget som stör. Och smörja, det bör man göra med alla vagnar för att få ut så mycket som möjligt av dem både när det kommer till lättrullande och livslängd.
 
Vi har också börjat kika på barnvagnar, det finns så mycket olika val att göra! Har ägnat orimligt mycket tid de senaste dagarna att fundera över bästa vagn. Vi föredrar svängbara (men låsbara) framhjul men eftersom vi kommer gå mycket på grusväg och gärna även stigar så har vi också funderat på alternativet att ha två vagnar, en för hemmabruk och en som är smidig att ha in i bilen. Nu har vi nog dock landat i att ha en enda ändå, överväger en Britax go big eller Kronan duo s. Känns som att de kan fungera bra i blandad körning, har relativt stora, svängbara framhjul vilket gör att den är både smidig och relativt bra i terräng. Inte den minsta vagnen, men inte den största heller. Fördelen med Britaxen är att den inte behöver tas isär vid hopfällningen.

Även när vi åker bort kommer vi ju vilja ha en vagn som går bra på grusvägar, det är inte bara hemma de finns :) så därför fungerar inte en ren "stadsvagn" för oss och så tror jag ändå att det är bäst att försöka få det att fungera med sele eller bärsjal för den svårare terrängen.
 
Hade ni en sån? Är precis den typen av hjul jag funderar över. Stora och låsbara - hur smidigt är det i skogen? Märker man någon större skillnad mot en med fyra fasta?
Jag har inte haft någon vagn med fyra fasta hjul, men jag tror att enda väglaget där det verkligen blir skillnad är snö. Detta pga att de svängbara hjulen har en annan upphängning som gör att snö kan fastna mellan hjul och vagn.

Sen är det ju skillnad i körkänsla med svängbara hjul vs fasta. Med fasta hjul rullar vagnen rakt fram men det krävs lite mer kraft (oftast båda händerna) för att svänga. Med svängbara hjul måste man styra mer aktivt eftersom hjulen styr om efter ojämnheter i marken, men man kan (oftast) styra vagnen med en hand eller bara några fingrar. Man vänjer sig snabbt men de som går från fasta hjul till svängbara brukar störa sig på det i början.

Vi hade en Duo S till första barnet som vi sålde nu i våras. Den rullade inte så bra längre när jag sålde den (väldigt välanvänd!) + att dottern växt ur sittdelen, men jag var väldigt nöjd med den de första ~1,5-2 åren.
 
Ingen som har haft eller testkört britax smile 2? Är lite nyfiken på den men har än så länge bara sett den på bilder

Jag har den och är supernöjd. Började med Emmaljunga till dottern o den var så stor o klumpig när man skulle i o ur bilen - i övrigt en MYCKET bra vagn. När det var dags för sittdelen så köpte vi en ny britax smile 2 och den är superbra! Inte lika stabil som Emmaljungan men mycket smidigare. Jag rekommenderar verkligen den!
 
Nu har jag gått all in och shoppat flera "mammakläder". Dock tänkte jag att de skulle hålla även efter magen försvinner så jag kommer köra på leggings samt lösare tunikor och klänningar med utrymme för magen. Känns som ett miljömässigt och ekonomiskt slöseri att köpa nytillverkade mammakläder som man använder en begränsad period av livet, jag är sådan att jag gärna använder mina kläder i 10-15 år. Har kollat lite på second hand men inte hittat något i min smak tyvärr.

När vi sedan ska skaffa barnkläder, vagn och övriga saker kommer vi nog ta över så mycket som möjligt från familj och vänner och försöka att handla second hand. Där gäller det ju också bara en begränsad period när barnet växer snabbt. Sedan kanske det blir ett syskon, men det är inte självklart.

Försöker inte låta som bror duktig :p men redan genom att skaffa barn belastar man planeten något enormt så både för samvetet och egna plånkan kan det vara klokt att tänka långsiktigt.
 
Jag har den och är supernöjd. Började med Emmaljunga till dottern o den var så stor o klumpig när man skulle i o ur bilen - i övrigt en MYCKET bra vagn. När det var dags för sittdelen så köpte vi en ny britax smile 2 och den är superbra! Inte lika stabil som Emmaljungan men mycket smidigare. Jag rekommenderar verkligen den!


Just det jag tänkte, att den är smidig! Har inte superstort utrymme i bilen så vill ha en vagn som är lätt att fälla ihop och som inte tar så mycket plats :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 845
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp