Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån som har bra koll på föräldrapenning?
Jobbar 80% fram till jag går på föräldraledigt igen, f-ledig resten. Det fattas ju 20% för att komma upp i 100, men på försäkringskassans hemsida kan man bara välja 25%. Är det ändå den jag ska välja?
Kan jag ta lägstanivådagar på helgen när jag jobbar mån-fre? :confused:
 
Nån som har bra koll på föräldrapenning?
Jobbar 80% fram till jag går på föräldraledigt igen, f-ledig resten. Det fattas ju 20% för att komma upp i 100, men på försäkringskassans hemsida kan man bara välja 25%. Är det ändå den jag ska välja?
Kan jag ta lägstanivådagar på helgen när jag jobbar mån-fre? :confused:

Jag jobbar 90% (går oftast vid lunch på fredagar) och tar ut en LN-dag/vecka, på lördagar.

FP kan ju bara tas ut som åttondels, fjärdedels, halv och tre fjärdedels dag, men såvitt jag vet är det viktiga för SGI:n att man kommer upp i fem dagar av arbete+FP vecka, dvs egentligen så skulle jag kunna ta ut en halv LN-dag/vecka och därmed täcka för hela min SGI. På motsvarande sätt borde du då kunna ta en hel LN-dag/helg och på så sätt få ihop fem dagar. Men det brukar vara bäst att prata med FK, har man tur får man samma besked även om man pratar med olika handläggare :cool:... (berätta gärna vad de sa sedan, så att jag vet om jag ska förbanna den jag talade med som sa att mitt upplägg var ok...)
 
Lyssna på din kropp bara, vissa kan rida Hur länge som helt, vissa måste sluta tidigt.

Men mitt tips är att kontakta sjukgymnast, både för hjälp/underlätta vid ridning och att prova ut rätt fogbälte. För det finns mängder av olika. Jag testade under förra graviditeten både billiga innan jag var hos sjukgymnast och det jag köpte hos sjukgymnasten. Det jag fick hjälp att prova ut var av en helt annan kaliber och hjälpte mig massor.

Btw. Kul att du hittat hit

Tack snälla! :)

Ah, kontaktar man sjukgymnast privat då? Eller genom vårdcentral? Eller är det något som barnmorskan kan hjälpa en med? Just nu verkar kroppen rent generellt ha smällt det här med graviditeten lite och jag känner mig närmast inte gravid = blir väldigt glad. Hehe. Jag har haft väldigt kämpigt mentalt med alla kroppsliga förändringar som kommer, men nu den senaste veckan har jag varit ganska oberörd av foglossningen så jag håller verkligen tummarna för att jag får en lugn period ett tag nu! Vore såå skönt!
 
Det var som att något hände från den ena dagen till den andra i slutet på veckan och plötsligt sitter nästan alla mina byxor tight över magen (och även låren verkar ha blivit större). Jag hatar att ha för små kläder så jag beställde ett par gravidbyxor. Det är jobbigt det här med att bli större, och då är jag ändå bara i vecka 18 än så länge.

Berättade om graviditeten för min chef i torsdags och min närmsta kollega i fredags. Det var en lättnad.

Hehe, jag köpte mina första gravidbyxor i typ vecka 8-9 (första graviditeten). Magen verkligen svällde som en spärrballong. Nu har det lugnat sig lite, men jag har fortfarande helst gravidbyxor. Alternativet är att ha vanliga jeans med gummisnodd i knappen, men det är definitivt skönare med anpassade kläder. :D Vet precis vad du menar med att det är tufft mentalt. Jag är också "tidigt" i graviditeten, gick in i vecka 17 idag.
 
Tack snälla! :)

Ah, kontaktar man sjukgymnast privat då? Eller genom vårdcentral? Eller är det något som barnmorskan kan hjälpa en med? Just nu verkar kroppen rent generellt ha smällt det här med graviditeten lite och jag känner mig närmast inte gravid = blir väldigt glad. Hehe. Jag har haft väldigt kämpigt mentalt med alla kroppsliga förändringar som kommer, men nu den senaste veckan har jag varit ganska oberörd av foglossningen så jag håller verkligen tummarna för att jag får en lugn period ett tag nu! Vore såå skönt!

Jag Ringde vc och fick en tid bara några dagar senare. Då en graviditet är problem nu, inte om 9 månader
 
Vi kommer få mycket kläder till bebis men åh vad sugen jag är på att plocka fram symaskinen och sy eget. Hittat en del mönster jag gillar som jag ska testa men får hia mig tills jag fått in CSN etc. innan jag låter mig själv köpa in tyger.

Gick in i v18 igår, satan vad tiden rullar på :eek:
 
Vi kommer få mycket kläder till bebis men åh vad sugen jag är på att plocka fram symaskinen och sy eget. Hittat en del mönster jag gillar som jag ska testa men får hia mig tills jag fått in CSN etc. innan jag låter mig själv köpa in tyger.

Gick in i v18 igår, satan vad tiden rullar på :eek:
Bebiskläder kräver ju ganska små tygstycken så om du inte har några särskilda önskemål om tyg så kan man fynda bland sina egna avlagda plagg. Man kan sy mycket roligt och fint genom att kombinera olika färger och mönster men också genom att klippa ut så att del av tryck kommer med m.m. bra upcycling:up:
 
Nån som har bra koll på föräldrapenning?
Jobbar 80% fram till jag går på föräldraledigt igen, f-ledig resten. Det fattas ju 20% för att komma upp i 100, men på försäkringskassans hemsida kan man bara välja 25%. Är det ändå den jag ska välja?
Kan jag ta lägstanivådagar på helgen när jag jobbar mån-fre? :confused:
Nej du får inte ta 25% när du jobbar 80%. Du måste istället fylla på upp till 100% genom att ta ut lägsta-ersättning på helgerna.
 
Bebiskläder kräver ju ganska små tygstycken så om du inte har några särskilda önskemål om tyg så kan man fynda bland sina egna avlagda plagg. Man kan sy mycket roligt och fint genom att kombinera olika färger och mönster men också genom att klippa ut så att del av tryck kommer med m.m. bra upcycling:up:

Smart! Det tråkiga är att jag är inte särskilt färgglad :o Så jag väntar nog istället.
 
Imorgon bitti är det dags för RUL :nailbiting: Jag är förväntansfull men också nervös, hoppas att allt ser bra ut imorgon så kanske jag äntligen kan skaka av mig känslan att något ska gå åt skogen och bara glädjas. Känner ju vad jag antar är rörelser till och från men sen hittar hjärnan på en ursäkt och funderar mer på varför magen inte är större... Kan man gräva ner sin noja nånstans?:meh::wtf:
 
Imorgon bitti är det dags för RUL :nailbiting: Jag är förväntansfull men också nervös, hoppas att allt ser bra ut imorgon så kanske jag äntligen kan skaka av mig känslan att något ska gå åt skogen och bara glädjas. Känner ju vad jag antar är rörelser till och från men sen hittar hjärnan på en ursäkt och funderar mer på varför magen inte är större... Kan man gräva ner sin noja nånstans?:meh::wtf:

Kommer gå jättebra!
 
Tack! Inser att jag är så sjukt nojjig att hälften hade räckt för att göra mig själv irriterad om det gällde någon annan :cool:men har så himla svårt att släppa det... Är ledsen att/om jag är tjatig! :o

Allt mitt noje-medlidande, jag är precis likadan! (Och har en månad kvar till RUL :meh:). Men nu är det inte många timmar kvar för dig! :banana:
 
Tack för era tankar och pepp! :heart Allt var fint och alla kroppsdelar satt där de skulle!

Precis som förra gången var det en väldigt aktiv krabat som knappt ville vara stilla någon längre stund, och jag har moderkakan i bakvägg så inte så konstigt att jag känt knuffar i snart 3 veckor nu.

Noj-mode off!
 
@FeatherCloud Det är så härlig känsla att få veta att allt är bra :)

Idag börjar vecka 19 för mig och de senaste dagarna tycker jag att jag känner "något" i nedre delen av magen. Men det är jättsvårt att veta om det bara är tarmarna som är bubbliga eller om det kanske är fosterrörelser.
 
Tack för era tankar och pepp! :heart Allt var fint och alla kroppsdelar satt där de skulle!

Precis som förra gången var det en väldigt aktiv krabat som knappt ville vara stilla någon längre stund, och jag har moderkakan i bakvägg så inte så konstigt att jag känt knuffar i snart 3 veckor nu.

Noj-mode off!

Gud vad härligt! Härligt att känna rörelser från bebisen också, jag längtar tills jag kommer dit så kanske det blir lite mer verkligt. Jag har dock moderkakan i framvägg såg det ut som på KUB:en så det kanske dröjer. Längtar så till vårat RUL, jag vill verkligen se om det är en pojke eller flicka därinne! Bara två veckor och två dagar kvar nu. :)
 
@FeatherCloud Det är så härlig känsla att få veta att allt är bra :)

Idag börjar vecka 19 för mig och de senaste dagarna tycker jag att jag känner "något" i nedre delen av magen. Men det är jättsvårt att veta om det bara är tarmarna som är bubbliga eller om det kanske är fosterrörelser.

Jag är i v18 och rätt säker på att det jag känner är bebis. Känns så otippat att det skulle vara tarmarna när jag inte känt något innan. Känns som om nån knölar/flyttar på sig :D suspekt känsla.

Jag kan även få så det är ett typ 5 cm avlång hård knöl jag kan känna utanpå magen. Ytterst nyfiken på vad detta är, trycker jag på den försvinner den :o Moderkaka? Bebis? Nått annat?
 
Tycker också (nu när jag slutat noja :angel::p) att det är tydlig skillnad mellan bebis och bubbliga tarmar. Sitter för mig på olika ställen och tarmarna är aldrig lika diffusa och brukar dessutom låta lite :D men det är förstås jätteindividuellt.

Idag är det för övrigt jättelivligt i magen, bara som för att bekräfta hur fånigt det var att oroa sig...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 858
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp