Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får jag gnälla lite?
Jag kan liksom acceptera att man är trött och flåsig som gravid, och illamåendet också, det går över om jag äter lite... Men allt annat som ska komma precis samtidigt? :mad:
Trög mage, täppt näsa och halsbränna kompletterades igår med blåsor i munnen och tänder som spänner nästan som om jag haft tandställning. För att ytterligare toppa vaknade jag imorse av att nacken sa KNAK och nackspärren var ett faktum.

Känner mig så sjukt vek, jag har inget tungt jobb men tar mig ärligt talat knappt ur sängen, än mindre kan jag få på mig kläder eller stå/sitta upprätt. :down: Alla liniment som finns hemma är "olämpliga för gravida" och spikmatta är inte heller ok såvitt jag läst... Väntar på att bli uppringd av bm för att få veta om det finns något jag kan ta/använda, och maratonkör med vetekudde under tiden.

Sorry för allt gnäll, men kände att det liksom rann över den här morgonen...
 
Får jag gnälla lite?
Jag kan liksom acceptera att man är trött och flåsig som gravid, och illamåendet också, det går över om jag äter lite... Men allt annat som ska komma precis samtidigt? :mad:
Trög mage, täppt näsa och halsbränna kompletterades igår med blåsor i munnen och tänder som spänner nästan som om jag haft tandställning. För att ytterligare toppa vaknade jag imorse av att nacken sa KNAK och nackspärren var ett faktum.

Känner mig så sjukt vek, jag har inget tungt jobb men tar mig ärligt talat knappt ur sängen, än mindre kan jag få på mig kläder eller stå/sitta upprätt. :down: Alla liniment som finns hemma är "olämpliga för gravida" och spikmatta är inte heller ok såvitt jag läst... Väntar på att bli uppringd av bm för att få veta om det finns något jag kan ta/använda, och maratonkör med vetekudde under tiden.

Sorry för allt gnäll, men kände att det liksom rann över den här morgonen...
Absolut får man gnälla! Att vara gravid är inte det minsta glamoröst:down:

Det låter som att du som jag kan bocka för de flesta symptomen man kan råka ut för:yuck:

Till smärtan kan jag rekommendera tens! Det går att hyra hos sjukgymnasten på din vårdcentral. Den är även bra att ha mot foglossning och under förlossningen. Alvedon kan du ta om det hjälper något.
Men bra att du ringer BM och ser om det finns annat som du kan ta:)

Lactulos vet jag att många får hjälp av mot magen. Jag har kört på inolaxol för att det har funnits hemma och det har också hjälpt.

Mot halsbrännan kan du testa novalucol eller gaviscon.

Såren/blåsorna i munnen gav med sig för mig förra gången efter 14-15 veckor tror jag.

För övrigt kan jag bara säga heja heja och kämpa på!
 
Går in i vecka 7 idag. Är så nyfiken på om det slår nått hjärta där inne, funderar på att boka in ett VUL för att undersöka saken men sen ska båda ha tid med det också :grin:

Jag mår peppar peppar ta i trä väldigt bra. Svullen om magen men kommit igång att sköta den :bow: Brösten är svullna men inte lika ömma längre, har mensvärk som kommer och går, vaknar på nätterna. Har så mycket energi på kvällarna (förutom kl 20:00 för få tvärdör jag). Kissar mer men det beror nog på att jag dricker betydligt mer än jag gjort innan.

Slutat med både kaffe och snus också, gick bättre än jag trodde :)
 
@Februari2018

Om det är som jag tror, så gick jag oxå in i vecka 7 idag. :D

Men får svar efter UL på måndag, jag går på spec mödravården och då en graviditet påverkar mig så otroligt mycket är det viktigt att se att allt är som det ska tidigt. Tror jag under min förra graviditet fick 7 eller 8 ultraljud totalt :love:

Men sedan hänger jag på spec. mvc varannan vecka, hon min läkare varannan vecka och efter vecka 32 hänger jag på spec mödravården minst 2 gånger/vecka för ctg.

Jag känner redan nu, innan riktig inskrivning att jag kommer behöva bli sjukskriven för att hinna med allt. Jag får gå på 2 mvc besök under jobbtid, betalt, men alla andra?!

Jag har typ gått upp 2kg på 10 dagar. Sist gick jag upp totalt 11kg under hela graviditeten. Tycker även det syns redan nu. Är det ens möjligt?

Fick frågan av min bm på mvc om jag kände mig gravid och det enda jag känner är egentligen tröttheten och att jag är hungrig och sötsugen jämt. Har egentligen inte ätit kolhydrater på snart 1år, men ska börja peta in det i kosten nu. För bebis skull.
 
Jag vill också gnälla lite. Mår konstant illa (utom direkt efter att jag ätit). Gick enligt min app in i vecka 9 idag och tröttheten slog till. Jag saknar att vara mitt normala, pigga jag som orkar träna och vara social. Ni som kommit lite längre eller har barn sen förut, känner ni igen er och blir det bättre?
 
@Februari2018

Om det är som jag tror, så gick jag oxå in i vecka 7 idag. :D

Men får svar efter UL på måndag, jag går på spec mödravården och då en graviditet påverkar mig så otroligt mycket är det viktigt att se att allt är som det ska tidigt. Tror jag under min förra graviditet fick 7 eller 8 ultraljud totalt :love:

Men sedan hänger jag på spec. mvc varannan vecka, hon min läkare varannan vecka och efter vecka 32 hänger jag på spec mödravården minst 2 gånger/vecka för ctg.

Jag känner redan nu, innan riktig inskrivning att jag kommer behöva bli sjukskriven för att hinna med allt. Jag får gå på 2 mvc besök under jobbtid, betalt, men alla andra?!

Jag har typ gått upp 2kg på 10 dagar. Sist gick jag upp totalt 11kg under hela graviditeten. Tycker även det syns redan nu. Är det ens möjligt?

Fick frågan av min bm på mvc om jag kände mig gravid och det enda jag känner är egentligen tröttheten och att jag är hungrig och sötsugen jämt. Har egentligen inte ätit kolhydrater på snart 1år, men ska börja peta in det i kosten nu. För bebis skull.

Härligt, roligt om vi är lika gångna :laugh:
Åh vill också göra ul nu. Men får helt enkelt ha is i magen, ska "ragga" lite på hälsosamtalet om vi kan få en tidig tid.

Nyfiken på vad du är för sjuk (förstår dock om du inte berättar eller om du inte berättar förrän efter ul i o m skyddat nick) som ger så många extrabesök :nailbiting: är det för att sjukdomen påverkar dig mer när du är gravid eller för att sjukdomen påverkar fostret?

Jag har på en vecka ökat 1,4 kg :angel: vet inte om det är möjligt men jag ha en låg rund kula som är där morgon som kväll men inte när jag ligger eller sitter :p Är supersvullen om tarmarna. Misstänker du att du är längre gången?
 
Jag vill också gnälla lite. Mår konstant illa (utom direkt efter att jag ätit). Gick enligt min app in i vecka 9 idag och tröttheten slog till. Jag saknar att vara mitt normala, pigga jag som orkar träna och vara social. Ni som kommit lite längre eller har barn sen förut, känner ni igen er och blir det bättre?

Vilken vecka är du i?
Jag mår ju oförskämt bra och funderar över när verkligheten slår mig i ansiktet...
 
8+0 idag, dvs vecka 9, räknat från sista mensen. Illamåendet kom i vecka 7 för mig.

Okej, är lite nyfiken på vad vecka sju har att bjuda på för mig :D inte för att jag egentligen vill vara illamående och lider verkligen med er som mår dåligt men har väntat så länge på att bli gravid att jag vill känna på hela graviditeten :rofl: lite knäpp....
 
December
3 - Evenstar, andra barnet

Januari
8 - Positron, andra barnet
17 - fortfarandehemligt
23 - astilbe, första barnet

Februari
8 - Februari2018
- RosaSocka

Nu lägger jag till mig på listan, v 8+3 idag. För en vecka sedan såg vi ett litet hjärta på VUL (IVF). Oron för missfall finns där hela tiden, även om jag mer och mer börjar våga tro och hoppas att det kan gå bra hela vägen.

Är mycket tröttare än vanligt, illamående som kommer och går men som än så länge är på en hanterbar nivå.
 
Jag vill också gnälla lite. Mår konstant illa (utom direkt efter att jag ätit). Gick enligt min app in i vecka 9 idag och tröttheten slog till. Jag saknar att vara mitt normala, pigga jag som orkar träna och vara social. Ni som kommit lite längre eller har barn sen förut, känner ni igen er och blir det bättre?

Jag upplevde att det blev bättre när man kom in i trimester 2. Men jag minns inte riktigt när det var :o

Sedan var jag väldigt dålig på att vara gravid, tyckte inte alls om att bli klumpig, trött, sluta se mina fötter osv.
 
Härligt, roligt om vi är lika gångna :laugh:
Åh vill också göra ul nu. Men får helt enkelt ha is i magen, ska "ragga" lite på hälsosamtalet om vi kan få en tidig tid.

Nyfiken på vad du är för sjuk (förstår dock om du inte berättar eller om du inte berättar förrän efter ul i o m skyddat nick) som ger så många extrabesök :nailbiting: är det för att sjukdomen påverkar dig mer när du är gravid eller för att sjukdomen påverkar fostret?

Jag har på en vecka ökat 1,4 kg :angel: vet inte om det är möjligt men jag ha en låg rund kula som är där morgon som kväll men inte när jag ligger eller sitter :p Är supersvullen om tarmarna. Misstänker du att du är längre gången?

Kommer berätta på måndag, så allvarligt är det inte, men en graviditet försvårar det vardagliga livet en hel del. Förra gången blev jag sjukskriven i vecka 18. Hoppas dock denna gång att kunna jobba så länge som möjligt. Min problematik kan påverka fostret och ger vanligen ganska stora barn som plockas ut eller sätts igång i förtid. Men det gäller inte alla :) Sist kom avkomman ut 10 minuter innan beräknad dag. Dock genom akutsnitt, men ändå :p

Jag tycker man börjar se att jag rundar till mig om magen och jag upplever att höfterna är bredare. Så här fort gick det absolut inte på förra graviditeten. Då gick jag upp totalt 11kg, så det ska bli spännande att se vart detta slutar :p Jag vet inte alls vart jag ligger i vecka, men känns samtidigt som v7 kan vara där jag ligger. Ska bli spännande på måndag :)
 
Jag vill också gnälla lite. Mår konstant illa (utom direkt efter att jag ätit). Gick enligt min app in i vecka 9 idag och tröttheten slog till. Jag saknar att vara mitt normala, pigga jag som orkar träna och vara social. Ni som kommit lite längre eller har barn sen förut, känner ni igen er och blir det bättre?
Jag mådde horribelt dåligt vecka 7-12 ungefär. Därefter lättade det successivt och från vecka typ 15-25 så mådde jag helt fantastiskt. Har haft en okomplicerad graviditet under senare delen också (är i v 33 nu) men de 5 veckorna var verkligen hemska, tror det var extremt mycket som hände i kroppen då.
 
Jag är så orolig idag. Såklart börjar hjärnan spinna att det är nått fel eftersom att jag mår så bra :( Hjärnan vill liksom inte heller få in att jag har symptom men jag hänger upp mig på att jag inte mår illa.

Brööl. Svintrött och sur dagen till ära med.
 
Jag är så orolig idag. Såklart börjar hjärnan spinna att det är nått fel eftersom att jag mår så bra :( Hjärnan vill liksom inte heller få in att jag har symptom men jag hänger upp mig på att jag inte mår illa.

Brööl. Svintrött och sur dagen till ära med.

Så har jag också haft det. Mått jättebra, har knappt märkt av någon graviditet alls. Jag var också orolig att något var fel, men det är ju långt ifrån alla som mår illa. På kub för några veckor sen var det en lättnad att se en liten livlig krabat! Slutet på vecka 16 nu och jag mår fortfarande oförskämt bra.
 
Jag tror jag har känt liten några gånger nu. Så häftigt! Förra gången kände jag INGET förrän v 21-22, kändes väldigt sent, efter rul. Då hade jag moderkakan i framvägg och den dämpade tydligen rätt bra. Nu har det fladdrat några gånger, känt i typ två veckor :love:
 
Så har jag också haft det. Mått jättebra, har knappt märkt av någon graviditet alls. Jag var också orolig att något var fel, men det är ju långt ifrån alla som mår illa. På kub för några veckor sen var det en lättnad att se en liten livlig krabat! Slutet på vecka 16 nu och jag mår fortfarande oförskämt bra.

Vad skönt att höra. Jag mår ju såklart gärna såhär om det bor någon där inne.

Tänker att har jag mensvärk som kommer och går borde ju nått växa iallafall. Men svårt att få in det i huvudet.
 
Jag är så orolig idag. Såklart börjar hjärnan spinna att det är nått fel eftersom att jag mår så bra :( Hjärnan vill liksom inte heller få in att jag har symptom men jag hänger upp mig på att jag inte mår illa.

Brööl. Svintrött och sur dagen till ära med.

Jag mådde inte ett dugg illa under förra graviditeten, en gång tror jag iof, men det var inte fören runt vecka 14.
Mår inte ett dugg illa nu heller, är mest trött :)

Tröttheten är ett ganska tydligt tecken annars ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 861
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp