Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, nu ska jag beklaga mig lite, hoppas att det är okej.. :angel:

Jag är SÅ trött! Hela tiden, fullständigt golvad. Jag kan fastna i bilen på parkeringen i timmar och bara inte orka kliva ur den för att sätta fart. Sitter vid skrivbordet på jobbet och bara känner att jag inte kan jobba, att allt jag vill är att krypa ner i hundens korg och vila (har hänt någon gång :o). Det är säkert en kombination av att jag håller ett väldigt högt tempo (intensivt på jobbet, åker till hästen och rider den och visar den för kunder på kvällarna, kommer hem jättesent och måste då äta = sen i säng och lite sömn) att jag har jobbat 4 helger i rad samt i veckorna, att jag bara hade 2 veckors semester i sommar, syr ihop det sista inför bröllopet som är mindre än en månad bort, stress över att hästen ska säljas och mycket känslostormar kring det, sover oroligt osv osv. Samt kanske att mitt järnvärde är lite lågt, har läst att det är väldigt vanligt vid den här tiden (är i vecka 19 nu). Vet någon om man kollar det på RUL?

Jag önskar att jag bara kunde stänga av omvärlden helt och checka ut i en vecka eller två, och bara totalslappa. Herregud vad det vore skönt.

Sitter apropå det här och funderar över om det är rättfärdigat att gå och köpa lite choklad och ta till kaffet. Just nu känns det som enda möjligheten till att överleva eftermiddagens mötesmaraton utan att somna sittandes.. Försöker hålla nere på sockret så gott det går och känner att jag inte borde (köpte en glass på eftermiddagen igår), men samtidigt tycker jag sååå synd om mig själv. :angel:
 
När man ska hitta namn, det är då man inser hur mycket människor man inte tycker om eller har en dålig koppling till :p

Men Stina då?
Näe det hette mitt ex..
Johanna?
Det hette en gammal klasskompis som bara petade i näsan och slogs...
 
Sitter apropå det här och funderar över om det är rättfärdigat att gå och köpa lite choklad och ta till kaffet. Just nu känns det som enda möjligheten till att överleva eftermiddagens mötesmaraton utan att somna sittandes.. Försöker hålla nere på sockret så gott det går och känner att jag inte borde (köpte en glass på eftermiddagen igår), men samtidigt tycker jag sååå synd om mig själv. :angel:

Choklad finns det alltid en anledning att köpa :D
 
Nu har vi kommit fram till hur vi ska göra med vagn med.
Det kommer bli en Britax b-ready, då den går att göra om till syskonvagn. Om det visar sig att vi behöver en syskonsits till den. Fick ett erbjudande i butik på babyskydd, isofixbas, ligg och sittdel, samt chassi för 8000:- Ett paket som egentligen inte finns och plockar man ihop delarna var för sig blir det några tusenlappar till.
 
Sitter apropå det här och funderar över om det är rättfärdigat att gå och köpa lite choklad och ta till kaffet. Just nu känns det som enda möjligheten till att överleva eftermiddagens mötesmaraton utan att somna sittandes.. Försöker hålla nere på sockret så gott det går och känner att jag inte borde (köpte en glass på eftermiddagen igår), men samtidigt tycker jag sååå synd om mig själv. :angel:

Det finns alltid anledning att köpa lite choklad!

Höll på att somna igår hos frisören, satt och kände hur ögonen blev tyngre och tyngre... och bakom mig satt gubbskrället och drack en energidryck vilket han förbjuder mig att dricka just nu :arghh:
 
Nu har vi kommit fram till hur vi ska göra med vagn med.
Det kommer bli en Britax b-ready, då den går att göra om till syskonvagn. Om det visar sig att vi behöver en syskonsits till den. Fick ett erbjudande i butik på babyskydd, isofixbas, ligg och sittdel, samt chassi för 8000:- Ett paket som egentligen inte finns och plockar man ihop delarna var för sig blir det några tusenlappar till.

Härligt, och bra pris ju! :up:
 
När man ska hitta namn, det är då man inser hur mycket människor man inte tycker om eller har en dålig koppling till :p

Men Stina då?
Näe det hette mitt ex..
Johanna?
Det hette en gammal klasskompis som bara petade i näsan och slogs...

Vi hade omvänt på tjejnamn, "nej, du hade faktiskt ett ex för jättelänge sen som hette det, jag skiter i att det bara höll en månad" :angel:
 
Det finns alltid anledning att köpa lite choklad!

Höll på att somna igår hos frisören, satt och kände hur ögonen blev tyngre och tyngre... och bakom mig satt gubbskrället och drack en energidryck vilket han förbjuder mig att dricka just nu :arghh:

Ja, jag håller också nere på koffeinet då det tydligen inte är bra för bebis (sen finns det ju hur många som helst som druckit massa kaffe under sina graviditeter utan problem, så jag vet inte jag), men det är inte lätt alltså! Har gått ifrån att dricka 5-6 koppar om dagen till 1 (max två, om jag verkligen är supertrött som idag). Det är inte lätt alltså. :meh:
 
Ja, jag håller också nere på koffeinet då det tydligen inte är bra för bebis (sen finns det ju hur många som helst som druckit massa kaffe under sina graviditeter utan problem, så jag vet inte jag), men det är inte lätt alltså! Har gått ifrån att dricka 5-6 koppar om dagen till 1 (max två, om jag verkligen är supertrött som idag). Det är inte lätt alltså. :meh:

Nä, och så med energidryck (dricker inte kaffe) det står ju faktiskt en varning för gravida pga koffeinet, men samtidigt så får man ju dricka några koppar kaffe utan någon större risk och ska ju vara samma mängd koffein ungefär men känns ändå onödigt att chansa då det ändå är en varning men nog tusan har jag varit enormt sugen speciellt när man är skittrött!
 
Har ni funderat något på hur ni vill ha förlossningen? För mig är det ju första och har alltid tyckt att tanken på vaginal förlossning är väldigt skrämmande men samtidigt så är det ju nackdelar med kejsarsnitt, om man ens får igenom det....
 
Har ni funderat något på hur ni vill ha förlossningen? För mig är det ju första och har alltid tyckt att tanken på vaginal förlossning är väldigt skrämmande men samtidigt så är det ju nackdelar med kejsarsnitt, om man ens får igenom det....

Jag var livrädd inför förlossningen senast, men jag växte in i tanken att föda vaginalt. Det var otroligt häftigt att få uppleva nästan hela förloppet (blev akutsnitt).
Men efter min upplevelse vid akutsnittet och den långdragna processen som blev kommer det denna gång bli snitt. Jag vet redan nu att jag kommer beviljas det pga sist samt diabetes.

Men jag rekommenderas samtidigt att om man känner att man vågar och kan, testa föda vaginalt. Samtidigt som jag förstår alla som inte vill det.

Ja, jag är lite delad i det hela :p
 
Nä, och så med energidryck (dricker inte kaffe) det står ju faktiskt en varning för gravida pga koffeinet, men samtidigt så får man ju dricka några koppar kaffe utan någon större risk och ska ju vara samma mängd koffein ungefär men känns ändå onödigt att chansa då det ändå är en varning men nog tusan har jag varit enormt sugen speciellt när man är skittrött!

Förstår det. Heja dig, du är jätteduktig som står emot! :up:
 
Har ni funderat något på hur ni vill ha förlossningen? För mig är det ju första och har alltid tyckt att tanken på vaginal förlossning är väldigt skrämmande men samtidigt så är det ju nackdelar med kejsarsnitt, om man ens får igenom det....

Jag vill föda vaginalt. Jag är väldigt peppad på hela upplevelsen, tror att det kommer att vara extremt häftigt och hjälpa mig att knyta an till mitt barn på ett enklare sätt. Sen kan jag ju verkligen inte förstå hur det ska gå till, och har fått beskrivet för mig att det ska kännas som att "skita ut en brinnande vattenmelon". Det låter ju.. inte så lockande. :p Men då tänker jag på hur många kvinnor som har gjort det genom tiderna och kan dom kan tammetusan jag också! :D
 
@Sofie_B Jag känner som du, är superpepp på att få genomgå en förlossning :love: Och just nu känner jag att jag älskar att vara gravid, känner nästan lite sorg i att det inte finns några garantier för att jag får uppleva fler.
 
Vi hade rul idag, världens mysigaste bm som tog gott om tid på sig. Full rulle inne i magen och hon som hon sa "han är både väldigt busig men också samarbetsvillig". Kände hur det sparkades mot ultraljudet flera gånger :rofl:

Allt såg bra ut och det är troligen en liten pojk. Fick med 6 bilder, 5 på huvudet i profil och en bild på könet :D Tycker det var lite festligt, skrattar gott åt att det.
 
Var på första kontrollen hos bm idag sedan inskrivningen i v.11, jag har gått upp 9kg sedan dess :S Har ett bmi på 33 så bör egentligen inte gå upp mer än 7kg under graviditeten totalt enligt rekommendationer. Jag tror största anledningen till viktökningen är att jag har så svårt att komma ut på mina regelbundna långpromenader med hunden då jag får så ont i fogarna då. Att cykla fungerar dock så det har jag gjort lite med hunden men också på gymmet. Men jag upplever att det inte alls ger lika mycket som att vara ute och gå.. Viktökningen är dock inte speciellt synlig på mig annat än bebismagen, men den är inte onormalt stor eller så, så den är ju definitivt inte "boven". Tips på aktivitet/träning jag kan ta mig för som inte stör fogarna något speciellt?
 
Var på första kontrollen hos bm idag sedan inskrivningen i v.11, jag har gått upp 9kg sedan dess :S Har ett bmi på 33 så bör egentligen inte gå upp mer än 7kg under graviditeten totalt enligt rekommendationer. Jag tror största anledningen till viktökningen är att jag har så svårt att komma ut på mina regelbundna långpromenader med hunden då jag får så ont i fogarna då. Att cykla fungerar dock så det har jag gjort lite med hunden men också på gymmet. Men jag upplever att det inte alls ger lika mycket som att vara ute och gå.. Viktökningen är dock inte speciellt synlig på mig annat än bebismagen, men den är inte onormalt stor eller så, så den är ju definitivt inte "boven". Tips på aktivitet/träning jag kan ta mig för som inte stör fogarna något speciellt?
Det är ju så olika från person till person men även från graviditet till graviditet vad som passar bra. Förra graviditeten satt bäckensmärtorna fram på mig och det gick bra med promenader i halvlugnt tempo så länge det var jämnt underlag. Det var steg åt sidorna eller när jag behövde häva mig upp med ett ben som det inte fungerade. Dessutom märkte jag att foglossningen blev bättre av rörelse. Uppsuttet skrittarbete var toppen för mig för då aktiverade jag hela muskelkorsetten och höll det på plats. Fick genast mycket ondare när jag inte hade ridit på några dagar.

Denna gången sitter den värsta smärtan bak i bäckenet och det blir sämre av promenader. Det som oftast rekommenderas är väl cykling, rygg/crawlsim och vattengympa. Jag läste även på bakingbabies (sida att rekommendera i övrigt också!) om att det fungerar bra med crosstrainer för vissa också.
 
Det är ju så olika från person till person men även från graviditet till graviditet vad som passar bra. Förra graviditeten satt bäckensmärtorna fram på mig och det gick bra med promenader i halvlugnt tempo så länge det var jämnt underlag. Det var steg åt sidorna eller när jag behövde häva mig upp med ett ben som det inte fungerade. Dessutom märkte jag att foglossningen blev bättre av rörelse. Uppsuttet skrittarbete var toppen för mig för då aktiverade jag hela muskelkorsetten och höll det på plats. Fick genast mycket ondare när jag inte hade ridit på några dagar.

Denna gången sitter den värsta smärtan bak i bäckenet och det blir sämre av promenader. Det som oftast rekommenderas är väl cykling, rygg/crawlsim och vattengympa. Jag läste även på bakingbabies (sida att rekommendera i övrigt också!) om att det fungerar bra med crosstrainer för vissa också.
Ja det sitter bak på mig nu också, och trots jämnt underlag och lugnt tempo så klarar jag inte av några längre promenader. Cykla fungerar som sagt och jag provade lite crosstrainer på gymmet igår och jag tror det gick bra, så ska fortsätta prova det. Jag är inte mycket för simning annars men kanske skulle testa det, finns även en barnmorska i stan där jag bor som har vattengympa för just gravida så ska höra av mig till henne och se om det finns plats för mig :)
 
Jag tror vi bor i samma stad @Emrox :) och har hört jättemycket bra om den vattengympan. Funderar på att hoppa på det när jag lägger ner ridningen, orkar nog inte ha ytterligare aktiviteter utöver jobbet, så får byta en mot en annan. :p

Har precis varit ute på en ridtur med medryttarhästen, och trots att jag fått gå över till mjukisbrallor och bara orkar skritta och trava litegrann så är det så härligt! Blir så himla glad av hästens arbetsvilja, och iom att jag inte vet hur länge jag orkar så blir varje tur väldigt värdefull. :love:
Får se om det straffar sig med stelhet imorgon...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 221
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp