Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Namn är för övrigt svårt! Vi har en gemensam lista i mobilen där vi skriver upp fina namn vi kommer på. Jag gillar lite äldre namn och gärna kort, eftersom efternamnet är långt. Sambon har hyfsat lika smak. Skulle tro att vi "tar med" ett gäng när det är dags så får vi se vad som passar.

Tycker dessutom tjejnamn är mycket lättare än pojknamn, så nu när vi vet att vi väntar en pojke föll en massa favoriter bort...
 
Här har vi namn redan färdigt förmodligen, för båda kön.. namn som vi bestämt oss för tidigare, men inte helt bestämt om det blir e eller a i slutet på flick namnet, får kanske se vad som passar bäst utav det sen, nu när vi vet att det mest troligt är en flicka :love:

Efternamnet däremot blir ju klurigare.. jag har ett vanligt son efternamn medans sambon har ett betydligt finare och ovanligare... vill helst inte ha dubbelt efternamn, men är kluven över att ge sambons efternamn också nu när jag inte vet hur det blir mellan oss framöver. :confused: Får nog klura ett tag... fler som funderar över efternamn?
 
Jag var ganska tidigt (i förhållandet) tydlig med att jag inte skulle vilja byta namn vid ev giftermål, och att jag helst ser att våra barn heter som jag. Jag har ett betydligt ovanligare efternamn än han har, och iom att vi är så få (9st) med namnet känns det viktigt att det får gå vidare. Som tur är, var det ingen stor fråga för honom, utan han konstaterade mest att han ju också har sin mammas efternamn :D

Jag kan tänka mig dubbelnamn om vi gifter oss nån gång, även om jag tvekar lite eftersom det isåfall blir så himla långt...
 
Har haft lite minskade rörelser senaste dagarna så var hos BM idag och lyssnade hjärtat - allt fint :heart

Har även fixat en rejäl och säker familjebil - en splitterny subaru forester, vilken körkänsla - en rejäl pjäs :love: Gissa om jag längtar tills den kommer..

Även börjat kika på vagn, favoriten hittills är
https://www.silvercrossbaby.com/our-products/prams-and-pushchairs/wave/Sable/
Gillar även Stokke trailz och Bugaboo Buffalo. Någon som har några åsikter om dessa vagnar?
Nu fick jag barn sommaren -16, men jag har en Buffalo och jag har älskat den sen den kom
Hem - även innan barnet föddes ;)
Vi bor på "landet" (en bit utanför Strängnäs i Södermanland) och vi har både skogsstigar, grusvägar och asfaltsvägar. Den har fungerat i alla lägen, i alla väder (har testat på snöstorm i djupsnö tex) och har aldrig känts ostabil eller klumpig.
Framdäcken som är swivelhjul är låsbara vilket är kanon, och den är sjukt smidig inne i trånga affärer osv :D

Vi håller på att tillverka bebis nummer två, och det gör lite ont i hjärtat att isåfall behöva sälja Buffalon. Även om donkeyn är en pärla också! (Har även en Bugaboo bee, så jag kanske är partisk i denna frågan :rofl:)
 
Efternamnet däremot blir ju klurigare.. jag har ett vanligt son efternamn medans sambon har ett betydligt finare och ovanligare... vill helst inte ha dubbelt efternamn, men är kluven över att ge sambons efternamn också nu när jag inte vet hur det blir mellan oss framöver. :confused: Får nog klura ett tag... fler som funderar över efternamn?

Stora frågan här, mitt efternamn är ovanligt, men taget vilket inte min sambo gillar eftersom det inte har någon direkt historia + att folk inte kan stava det om man säger det i telefon eller liknande, har sett alla möjliga versioner när man bokat veterinärtid och liknande via telefon ;)

Sambon har ett av sverige vanligaste efternamn, jag skriker nej över det så då återstår att jag eventuellt byter och tar mammas och morfars efternamn som hon tog tillbaks efter att mina föräldrar separerar som oxå är ovanligt men som är lättstavat, är dessutom mer ovanligt än det jag har. (65 vs 206 personer enligt SCB)
 
Vi hade rul idag, världens mysigaste bm som tog gott om tid på sig. Full rulle inne i magen och hon som hon sa "han är både väldigt busig men också samarbetsvillig". Kände hur det sparkades mot ultraljudet flera gånger :rofl:

Allt såg bra ut och det är troligen en liten pojk. Fick med 6 bilder, 5 på huvudet i profil och en bild på könet :D Tycker det var lite festligt, skrattar gott åt att det.

Haha, vad roligt! Det kan ni reta honom med sen när han blir stor. ;) Hade ni sagt att ni ville veta könet eller försade hon sig först?
 
Framdäcken som är swivelhjul är låsbara vilket är kanon, och den är sjukt smidig inne i trånga affärer osv :D

Har oxå kollat in Bugaboo, lutar väl mer mot Emmaljunga mest för mamma svor över hur jävlig donkeyn skulle varit i snöstorm men jag är ju så förtjust i sidokorgen, är det bara buffalo som har låsbara framhjul? Har försökt kolla men inte hittat något vettigt om det :P
 
Var på första kontrollen hos bm idag sedan inskrivningen i v.11, jag har gått upp 9kg sedan dess :S Har ett bmi på 33 så bör egentligen inte gå upp mer än 7kg under graviditeten totalt enligt rekommendationer. Jag tror största anledningen till viktökningen är att jag har så svårt att komma ut på mina regelbundna långpromenader med hunden då jag får så ont i fogarna då. Att cykla fungerar dock så det har jag gjort lite med hunden men också på gymmet. Men jag upplever att det inte alls ger lika mycket som att vara ute och gå.. Viktökningen är dock inte speciellt synlig på mig annat än bebismagen, men den är inte onormalt stor eller så, så den är ju definitivt inte "boven". Tips på aktivitet/träning jag kan ta mig för som inte stör fogarna något speciellt?

Jag skulle också säga att det är så olika, så försök att känna dig fram. Styrketräning är ju bra, då kan du bränna mycket kalorier men utan rörelse som belastar bogarna allt för mycket. Sen vill jag bara säga till dig att inte misströsta! I vecka 9-14 fick jag väldiga problem med fogarna när jag red, vilket var en enormt stor sorg. Jag antog att det bara skulle bli värre och värre, men tvärtom så vände det och nu rider jag för fullt och hoppar och grejar och det känns inget alls. Är i vecka 19 nu. Så det kan vända! :)
 
Haha, vad roligt! Det kan ni reta honom med sen när han blir stor. ;) Hade ni sagt att ni ville veta könet eller försade hon sig först?

Haha lite så "här är din snopp, 20 veckor innan du föddes" :D Hade ju dock gärna tagit en döskallebild istället :angel:

Jag sa till om det innan hon började undersökningen :)
 
Namn är för övrigt svårt! Vi har en gemensam lista i mobilen där vi skriver upp fina namn vi kommer på. Jag gillar lite äldre namn och gärna kort, eftersom efternamnet är långt. Sambon har hyfsat lika smak. Skulle tro att vi "tar med" ett gäng när det är dags så får vi se vad som passar.

Tycker dessutom tjejnamn är mycket lättare än pojknamn, så nu när vi vet att vi väntar en pojke föll en massa favoriter bort...

Så gör vi också. :) Dock tycker jag att pojknamn är mycket lättare än tjejnamn.
 
Vi valde namn så fort vi fick veta kön. Hade det varit en pojke så hade namnval varit supersvårt, men en flicka var enkelt. Hon kommer få min bortgågna mormors förnamn som är kort, lätt att uttala på nästan alla språk och ganska ovanligt (ca 10 nyfödda per år får namnet, totalt finns ca 500 personer i Sverige som bär namnet).
 
Ja alltså jag hade tyckt att det var jätteroligt om mina föräldrar hade haft en bild på mitt underliv från när jag låg i magen? Det är ju en rolig och udda ultraljudsbild att få?

Jag förstår vad du menar :) Tyckte det var väldigt udda att det var vad vi fick bild på :angel: Blir en lite udda historia sen när grabben är stor helt enkelt :D
 
Har oxå kollat in Bugaboo, lutar väl mer mot Emmaljunga mest för mamma svor över hur jävlig donkeyn skulle varit i snöstorm men jag är ju så förtjust i sidokorgen, är det bara buffalo som har låsbara framhjul? Har försökt kolla men inte hittat något vettigt om det :P
Alla deras modeller har låsbara framhjul :)
Min svägerska har donkeyn och det var minsann inga problem att köra den i snöstormen heller ;)
 
Nu fick jag barn sommaren -16, men jag har en Buffalo och jag har älskat den sen den kom
Hem - även innan barnet föddes ;)
Vi bor på "landet" (en bit utanför Strängnäs i Södermanland) och vi har både skogsstigar, grusvägar och asfaltsvägar. Den har fungerat i alla lägen, i alla väder (har testat på snöstorm i djupsnö tex) och har aldrig känts ostabil eller klumpig.
Framdäcken som är swivelhjul är låsbara vilket är kanon, och den är sjukt smidig inne i trånga affärer osv :D

Vi håller på att tillverka bebis nummer två, och det gör lite ont i hjärtat att isåfall behöva sälja Buffalon. Även om donkeyn är en pärla också! (Har även en Bugaboo bee, så jag kanske är partisk i denna frågan :rofl:)

Tack för input! Har blivit varnad för punkteringsfria däck och snö, men du tycker alltså inte att det varit ett problem?

Nu spinoff, ingen som vet något om Silver Cross Waves? Tycker den verkar så bra men ingen verkar ha testat den...
thumbnailgenerator.ashx
 
Tack för input! Har blivit varnad för punkteringsfria däck och snö, men du tycker alltså inte att det varit ett problem?

Nu spinoff, ingen som vet något om Silver Cross Waves? Tycker den verkar så bra men ingen verkar ha testat den...
thumbnailgenerator.ashx
Nej Gud nej, jag har inte stött på några problem alls med buffalons punkteringsfria däck, enbart skönt att inte oroa sig för om man får punktering.

Man kan dessutom byta donkeyns luftdäck mot buffalons punkteringsfria :D
Om man vill ha utan punka även på en donkey :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 221
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp