Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej Gud nej, jag har inte stött på några problem alls med buffalons punkteringsfria däck, enbart skönt att inte oroa sig för om man får punktering.

Man kan dessutom byta donkeyns luftdäck mot buffalons punkteringsfria :D
Om man vill ha utan punka även på en donkey :up:

Funderar också på det här med vilka hjul.. just nu lutar det starkt mot luft.
Jag har läst att det kan vara problem med att gruskorn sätter sig i däcken efter en stund på punkteringsfria däck? Att det ska bli mjukare med luftpumpade, och att det nästan aldrig blir punktering?
 
Nu fick jag barn sommaren -16, men jag har en Buffalo och jag har älskat den sen den kom
Hem - även innan barnet föddes ;)
Vi bor på "landet" (en bit utanför Strängnäs i Södermanland) och vi har både skogsstigar, grusvägar och asfaltsvägar. Den har fungerat i alla lägen, i alla väder (har testat på snöstorm i djupsnö tex) och har aldrig känts ostabil eller klumpig.
Framdäcken som är swivelhjul är låsbara vilket är kanon, och den är sjukt smidig inne i trånga affärer osv :D

Vi håller på att tillverka bebis nummer två, och det gör lite ont i hjärtat att isåfall behöva sälja Buffalon. Även om donkeyn är en pärla också! (Har även en Bugaboo bee, så jag kanske är partisk i denna frågan :rofl:)

Hur är det med saken att jag läst om att Bugaboo är mycket mindre i sittdelen är Emmaljunga stämmer det? Att om man får ett långt barn så får den inte plats så länge.. Har den hållit sig lika stabil hela tiden eller har den blivit rangligare i chassit med tiden?
 
Jag är sugen på Emmaljunga duo edge men ska provköra den lite mer i butiken, är jättekluven på chassit däremot, alla säger ju att fyra fasta hjul is the shit när man bor där det faktiskt kommer snö men samtidigt så ser det så sjukt skönt ut att svänga med rörliga framhjul.

Det som jag är tveksam över med emmaljunga är att dom verkar vara rätt tunga, vi har en BMW X5 som ju är rätt hög och känns tungt att lyfta in den varenda gång men gillar att den känns hög och rejäl men butiken här erbjöd ju att provköra och provlasta vagnarna :love:

Var och såg lite mer på Emmaljunga i butiken nu. Det lutar starkt mot Edge eller Mondial (bara utseendet som skiljer lite?) med svängbara framhjul med luft. Det är rabatt på 2017 modellerna de har inne nu i butiken här (Det är väl inga nackdelar med att köpa 2017 istället för 2018 de verkar ju helt lika?) och tänkte nog att vi bestämmer oss helt inom de nästa par dagarna. Så det jag tänker lite på just nu är vilken färg och däckkombo vi vill ha :).
Vi lyfte den men tyckte den inte kändes så tung alls. Vi ska nog inte åka bil mer än någon gång då och då. Vi gillade inte NXT eller vad den heter lika mycket i designen. Men tycker de flesta barnvagnar annars utom Emmaljunga ser väldigt lika ut.
 
@Rugge åh hu! :eek: Krya på dig :heart

Knapp

Jag vaknar oftast en gång per natt och behöver kissa men nu sen en vecka tillbaka har jag sovit hela nätter. Innan när jag blev kissnödig blev jag även ashungrig och fick knapra morot och dricka yoghurt :D saknar inte det.

Köpt vagn idag med, blev en emmaljunga city cross. Gick precis in i bagaget bredvid buren och den var väldigt fin i klädseln och trevligt gung. Kände mig dock så malplacerad när jag kollade på den, typ som om jag skämdes lite. Inte är väl jag gravid? Snart blir jag påkommen att jag vara bluffar :cry:. Men det är ju inte så, det är ju min(våran) tur men det känns så orealistiskt.

Alltså allvarligt :eek: vaknar ni andra bara en enda gång per natt? Jag måste gå på toa typ två-tre gånger innan jag hunnit somna efter jag lagt mig, sedan vaknar jag minst tre fyra gånger under natten.. Vanligtvis brukar jag inte vakna alls på nätterna alltså.. Förstår inte hur det ska vara möjligt att ta med morgonurin till bm på kontrollerna det har ju gått max någon timme mellan.. :p
 
Åh, nu ska jag beklaga mig lite, hoppas att det är okej.. :angel:

Jag är SÅ trött! Hela tiden, fullständigt golvad. Jag kan fastna i bilen på parkeringen i timmar och bara inte orka kliva ur den för att sätta fart. Sitter vid skrivbordet på jobbet och bara känner att jag inte kan jobba, att allt jag vill är att krypa ner i hundens korg och vila (har hänt någon gång :o). Det är säkert en kombination av att jag håller ett väldigt högt tempo (intensivt på jobbet, åker till hästen och rider den och visar den för kunder på kvällarna, kommer hem jättesent och måste då äta = sen i säng och lite sömn) att jag har jobbat 4 helger i rad samt i veckorna, att jag bara hade 2 veckors semester i sommar, syr ihop det sista inför bröllopet som är mindre än en månad bort, stress över att hästen ska säljas och mycket känslostormar kring det, sover oroligt osv osv. Samt kanske att mitt järnvärde är lite lågt, har läst att det är väldigt vanligt vid den här tiden (är i vecka 19 nu). Vet någon om man kollar det på RUL?

Jag önskar att jag bara kunde stänga av omvärlden helt och checka ut i en vecka eller två, och bara totalslappa. Herregud vad det vore skönt.

Jag vet inte men för mig låter det som du har ett väldigt högt tempo och mycket saker på g? Inte konstigt.. jag är trött men är sjukskriven pga mina smärtor så.. hmm.. men jag är trött även fast jag bara är hemma nästan. Jag gifte mig för inte alls länge sedan, bara någon vecka sedan och det var iaf. superstressigt med allt inför det så inte konstigt om du är trött bara på grund av det gravid eller ej ens..
 
Var på RUL igår, allt såg mycket bra ut och en lillasyster väntas runt den 8/2 :)
Det var svårt att få bra bilder då det rörde på sig väldigt mycket och rörelsemönstret är väldigt likt Havannas (storasystern). Så vi väntar väl en vilding till :p

På torsdag nästa vecka blir det dock ett hjärtultraljud (tydligen gör man det på rutin, när mamma har diabetes).

Men nu har namndiskussionen börjat, vi har en hel del alternativ. Men det ska klinga med Havanna med. Jag tycker att Melody är ganska fint, samtidigt som att det låter lite för märkvärdigt (speciellt då vi egentligen vill ha enkla och korta namn :rofl:)

Melody är jättefint, det har jag gett som förslag här.. men jag får höra som motargument att det låter som ett stripparnamn? :eek::( på riktigt? Det låter väl inte alls som det..?
 
Har ni funderat något på hur ni vill ha förlossningen? För mig är det ju första och har alltid tyckt att tanken på vaginal förlossning är väldigt skrämmande men samtidigt så är det ju nackdelar med kejsarsnitt, om man ens får igenom det....

Jag har plats på en avdelning där man föder "naturligt", (om något verkar fel så blir man bara flyttad över till den vanliga avdelningen ändå). Så jag vet ju vad jag har att förbereda mig på om allt går som det ska :p. Tycker epidural och kejsarsnitt verkar så läskigt så det går nog bort för mig om jag kan välja bort det... även fast jag tycker grejerna efter med vanlig också verkar jätteläskigt om det inte skulle gå bra.
 
Jag tror vi bor i samma stad @Emrox :) och har hört jättemycket bra om den vattengympan. Funderar på att hoppa på det när jag lägger ner ridningen, orkar nog inte ha ytterligare aktiviteter utöver jobbet, så får byta en mot en annan. :p

Har precis varit ute på en ridtur med medryttarhästen, och trots att jag fått gå över till mjukisbrallor och bara orkar skritta och trava litegrann så är det så härligt! Blir så himla glad av hästens arbetsvilja, och iom att jag inte vet hur länge jag orkar så blir varje tur väldigt värdefull. :love:
Får se om det straffar sig med stelhet imorgon...

Funderar också på att leta upp en vattengympa. Eller en gravidgrupp där man kan träffas, var hittar man det, på fb?
 
Här har vi namn redan färdigt förmodligen, för båda kön.. namn som vi bestämt oss för tidigare, men inte helt bestämt om det blir e eller a i slutet på flick namnet, får kanske se vad som passar bäst utav det sen, nu när vi vet att det mest troligt är en flicka :love:

Efternamnet däremot blir ju klurigare.. jag har ett vanligt son efternamn medans sambon har ett betydligt finare och ovanligare... vill helst inte ha dubbelt efternamn, men är kluven över att ge sambons efternamn också nu när jag inte vet hur det blir mellan oss framöver. :confused: Får nog klura ett tag... fler som funderar över efternamn?

Här blev det samma efternamn när vi gifte oss (jag ville helst inte ha dubbla, olika eller mellannamn), så då blir det inga problem med vad barnen ska heta heller :). Det var inte självklart vilket efternamn det skulle bli men jag tänker att eftersom vi är gifta så spelade inte så stor roll ändå.
 
Jag skulle också säga att det är så olika, så försök att känna dig fram. Styrketräning är ju bra, då kan du bränna mycket kalorier men utan rörelse som belastar bogarna allt för mycket. Sen vill jag bara säga till dig att inte misströsta! I vecka 9-14 fick jag väldiga problem med fogarna när jag red, vilket var en enormt stor sorg. Jag antog att det bara skulle bli värre och värre, men tvärtom så vände det och nu rider jag för fullt och hoppar och grejar och det känns inget alls. Är i vecka 19 nu. Så det kan vända! :)
Jo det sa min barnmorska också, att det behöver inte alls bli värre utan kan till och med bli bättre om jag har tur :)
 
Funderar också på det här med vilka hjul.. just nu lutar det starkt mot luft.
Jag har läst att det kan vara problem med att gruskorn sätter sig i däcken efter en stund på punkteringsfria däck? Att det ska bli mjukare med luftpumpade, och att det nästan aldrig blir punktering?
På Buffalon har det inte fastnat grus alls. Vet att det gjorde det i den gamla modellen av Cameleon, men dom har bytt material på nyare modeller av vagnarna. En kompis hsrben crescent, helt ny - den går knappt att köra längre pga slitna däck. Min Bugaboo är från 2013 och däcken är knappt slitna..

Jag har inte känt någon skillnad på mjukhet när jag kört svägerskans donkey som har luftdäck, så det vet jag faktiskt inte.
 
Hur är det med saken att jag läst om att Bugaboo är mycket mindre i sittdelen är Emmaljunga stämmer det? Att om man får ett långt barn så får den inte plats så länge.. Har den hållit sig lika stabil hela tiden eller har den blivit rangligare i chassit med tiden?
Har ingen Emmaljunga att jämföra med tyvärr, så det kan jag inte svara på. Däremot har Buffalon djupare och bredare sittdel än donkeyn så har man ett lite större barn kan man byta sinsemellan.
Min tjej är bara 1 än så länge men har fötterna nästan precis nedanför sittplattan och bra med plats åt alla håll, så det dröjer innan hon har växt ur den.
 
@jordgubbsdoft haha tji fick jag. Inatt vaknade jag tre ggr. En för att kissa och två ggr med kramp i vaden :rage:
Blir till att öka magnesiumdosen. Det släpper fort men satan vad ont det gör.

Knapp
Sambon kände sparkar inatt för första gången (tror det är första gången :p). Jag var inte riktigt beredd på att han hade lagt handen på magen så jag får typ panik och försöker fly från hans hand. Då hade jag drömt att det var nån från Linköpings bhk (känner ingen där :rofl:) som tafsat på min mage. Sen hade jag vaknat och han hade fått känna igen :D
 
Jag känner inte de där som alla säger att man ska känna, gjorde inte med Havanna heller. Men plötsligt får jag en ninjaspark så jag viker mig dubbel.. Speciellt om jag gör något i någon konstig vinkel, som idag när jag försökte spänna fast hundburen ordentligt i den nya bilen. Satanigatan vad ont det gör!

Tydligen var jag likadan i magen, enligt morsan. Samt att jag sparkade fötterna utanför hennes revben så hon fick peta in dom igen :rofl: Havanna gjorde det en gång, men jag gjorde det tydligen jämt :angel:
 
Alltså allvarligt :eek: vaknar ni andra bara en enda gång per natt? Jag måste gå på toa typ två-tre gånger innan jag hunnit somna efter jag lagt mig, sedan vaknar jag minst tre fyra gånger under natten.. Vanligtvis brukar jag inte vakna alls på nätterna alltså.. Förstår inte hur det ska vara möjligt att ta med morgonurin till bm på kontrollerna det har ju gått max någon timme mellan.. :p

Jag vaknar 2-3 ggr. Men har fått konstaterat UVI. Fått antibiotika men har inte blivit bättre.
Har du kollat så du inte har UVI?
 
Alltså allvarligt :eek: vaknar ni andra bara en enda gång per natt? Jag måste gå på toa typ två-tre gånger innan jag hunnit somna efter jag lagt mig, sedan vaknar jag minst tre fyra gånger under natten.. Vanligtvis brukar jag inte vakna alls på nätterna alltså.. Förstår inte hur det ska vara möjligt att ta med morgonurin till bm på kontrollerna det har ju gått max någon timme mellan.. :p

Jag vaknar 2-3 ggr. Men har fått konstaterat UVI. Fått antibiotika men har inte blivit bättre.
Har du kollat så du inte har UVI?
 
Igår var vi hemma hos några vänner som för 1 månad sedan fick sin dotter. För tidigt född, vecka 33. Liten och späd.
Så himla liten och underbart kär. Där kände jag hur mina egna moderskänslor växte.

Tyvärr verkar min UVI inte släppa. Får fortfarande sammandragningar och tryck. Dock ej av den kalibern som när jag åkte in i söndags
 
Låter jobbigt för er med UVI! Hoppas det snart är på bättringsvägen!

Här är det förkylt :down:
Tror att senaste tidens stress tillslut tog ut sin rätt. Senaste tiden har vi ju styrt med flytt och lite husfix + att både sambon och jag tog BE-kort i förra veckan, och så jobbet som just nu har helt orimlig arbetsbörda känns det som.
I torsdags gick jag följaktligen hem från jobbet och sen har jag mest sovit... Sjukt skönt!

Tycker lite synd om sambon som nu hålls ännu mer vaken om nätterna när jag hostar och snörvlar, utöver bök med kuddar och nattliga toabesök. Dessutom har mitt humör totalt droppat i botten senaste veckorna. Garanterat också stress- och hormonrelaretat (även om jag inte alltid är en solstråle annars heller...), men skapligt trist att längta efter sambon en hel dag och sen bli irriterad så snart han kliver innanför dörren... :angel:

Dock något positivt också: har köpt lite kläder till kotten på Tradera och packade upp det första imorse. Blev helt plötsligt lite mer konkret när jag höll i yttepyttesmå bodys! :eek::D:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 060
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp