Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha! Klart han minns dig då. :D Skönt att ultraljudet såg fint ut!

Min man kände bebisen för första gången inatt! Han har inte känts av på några dagar nu men inatt var han väldigt aktiv. Det var såå mysigt att mannen också kunde känna, han har varit helt övertygad om att det ska dröja många veckor till. Sen vid 06 så hade jag inte känt av bebisen på länge men då la mannen sin hand på magen (han har väldigt varma händer) och då rörde han sig tre gånger. :love:

Samma här, pappa kände ordentligt första gången i morse.
För den vilda saken i magen är det ett jäkla liv på. Hon verkar aldrig sova.
 
Då var alla besök hos Bm fram till 12/1 bokade (12 besök) idag är jag i v21, 12/1 i v36 och ctg besöken börjar (2 gånger/v)

Tillkommer TUL, läkarbesök och telefonkontakt med diabetesläkaren var vecka (ringer varje tisdag mellan 13-17) .

Hur hinner man ha ett liv där emellan?
 
Min sambo har lyckats känna några sparkar, men ofta när jag känner och han lägger handen emot så slutar hon tvärt :D Sen har jag moderkakan i framvägg vilket ju ska dämpa sparkarna lite, så ibland när jag har känt rörelser så har han inte gjort det från utsidan.

@YaHilweh Är alla dessa kontroller relaterade till att du har diabetes? Vilka är riskerna med graviditet för dig/barnet? Min kusin har typ 1 diabetes och inga barn än men jag vet att hon funderat en del kring sin sjukdom och framtida graviditet.
 
Min sambo har lyckats känna några sparkar, men ofta när jag känner och han lägger handen emot så slutar hon tvärt :D Sen har jag moderkakan i framvägg vilket ju ska dämpa sparkarna lite, så ibland när jag har känt rörelser så har han inte gjort det från utsidan.

@YaHilweh Är alla dessa kontroller relaterade till att du har diabetes? Vilka är riskerna med graviditet för dig/barnet? Min kusin har typ 1 diabetes och inga barn än men jag vet att hon funderat en del kring sin sjukdom och framtida graviditet.

Jag har också moderkakan i framvägg, men vi lyckades ändå få till så att sambon kunde känna bebisen redan nu (är i vecka 21). Vi gör dock så att han verkligen trycker ner sin hand i magen (djupt!) och då känner han den. Jag måste göra lika, det är för små rörelser för att kännas om man bara sätter handen på magen än så länge. :)
 
Då var alla besök hos Bm fram till 12/1 bokade (12 besök) idag är jag i v21, 12/1 i v36 och ctg besöken börjar (2 gånger/v)

Tillkommer TUL, läkarbesök och telefonkontakt med diabetesläkaren var vecka (ringer varje tisdag mellan 13-17) .

Hur hinner man ha ett liv där emellan?

Det hinner man inte! Att det ska vara ett sådant heltidsjobb art vara gravid :p
 
Senast ändrad:
Min sambo har lyckats känna några sparkar, men ofta när jag känner och han lägger handen emot så slutar hon tvärt :D Sen har jag moderkakan i framvägg vilket ju ska dämpa sparkarna lite, så ibland när jag har känt rörelser så har han inte gjort det från utsidan.

@YaHilweh Är alla dessa kontroller relaterade till att du har diabetes? Vilka är riskerna med graviditet för dig/barnet? Min kusin har typ 1 diabetes och inga barn än men jag vet att hon funderat en del kring sin sjukdom och framtida graviditet.

Först kan det ge problem på hjärtat, därför gör man här i Halland ett extra utökat ultraljud (det jag var iväg på igår). Det är lite olika från vilken kommun, vilka rutiner som finns.

Sedan påverkas bebis av mina värden, ligger jag ojämt i blodsocker, har ett högt hba1c (långtidssocker) osv. Så påverkas bebis och kan växa och bli onormalt stor. Finns även en ökad risk för hf man kollar efter v36 ctg kurvan 2 gånger/vecka. 8/10 fl slutar i snitt/akutsnitt för att bebis är för stor och fastnar. Tydligen har diabetesbarn ofta bredare axlar och därför fastnar (dock inget läkare låtsas veta om).

Typ, sedan är det massa mer men det är några av de stora bitarna. Blodsockerkontrollen är otroligt viktig och ingenting är som det var innan graviditet. Och ni runt v20 stämmer ingenting o h jag får smyghöja mina doser hela tiden.
 
Här går det att känna knuffar utanpå ibland, sambon har fått sparkar mot örat två gånger när han pratat med magen :p
Men funderar på när det ska börja kännas "ordentligt", några ninjasparkar som några av er pratar om har jag tex inte känt, här är det alltid mer som om min mage skulle åkt över ett gupp när resten av kroppen är stilla :D Går in i v25 imorgon och har moderkakan i bakvägg så tycker ju han borde börja bli stark. Känns ju mycket mer verkligt varje gång det sparkas så jag går och "letar" efter känslan ganska mycket och vill att bebis ska vara aktiv. Å andra sidan ska jag kanske vara glad att slippa fötter som sparkar ut mellan revbenen :o

Igår fick jag dessutom en smäll på magen. Är på kurs i Tyskland några dagar och stor del av tiden cyklar vi, och igår lyckades jag klanta mig vid en trottoarkant så att jag fick tvärstopp och styret i magen :banghead: Har en rejäl "lårkaka" på magen idag och blev såklart lite orolig för kotten, men har känt rörelser ett par gånger idag och tänker att han är ganska skyddad i livmodern, så tror egentligen inte att det är någon fara... Men det gör ruskigt ont! :meh:
 
Här går det att känna knuffar utanpå ibland, sambon har fått sparkar mot örat två gånger när han pratat med magen :p
Men funderar på när det ska börja kännas "ordentligt", några ninjasparkar som några av er pratar om har jag tex inte känt, här är det alltid mer som om min mage skulle åkt över ett gupp när resten av kroppen är stilla :D Går in i v25 imorgon och har moderkakan i bakvägg så tycker ju han borde börja bli stark. Känns ju mycket mer verkligt varje gång det sparkas så jag går och "letar" efter känslan ganska mycket och vill att bebis ska vara aktiv. Å andra sidan ska jag kanske vara glad att slippa fötter som sparkar ut mellan revbenen :o

Igår fick jag dessutom en smäll på magen. Är på kurs i Tyskland några dagar och stor del av tiden cyklar vi, och igår lyckades jag klanta mig vid en trottoarkant så att jag fick tvärstopp och styret i magen :banghead: Har en rejäl "lårkaka" på magen idag och blev såklart lite orolig för kotten, men har känt rörelser ett par gånger idag och tänker att han är ganska skyddad i livmodern, så tror egentligen inte att det är någon fara... Men det gör ruskigt ont! :meh:

Usch vad otäckt och tråkigt! Tur att lillen verkar ha tagit det bra. Ska hålla tummarna för att det läker snabbt och inte gör allt för ont!
 
Jag är nästan garanterad ett planerat snitt i vecka 38 nu :love:
Men om det skulle starta spontant innan ska jag försöka, men har möjlighet att avbryta om jag känner att det blir för mycket för mig. Min bm sa att det löser vi, men du behöver träffa läkare och prata om det, men jag tänker att vi bara förlänger ett TUL. :banana:
 
Här går det att känna knuffar utanpå ibland, sambon har fått sparkar mot örat två gånger när han pratat med magen :p
Men funderar på när det ska börja kännas "ordentligt", några ninjasparkar som några av er pratar om har jag tex inte känt, här är det alltid mer som om min mage skulle åkt över ett gupp när resten av kroppen är stilla :D Går in i v25 imorgon och har moderkakan i bakvägg så tycker ju han borde börja bli stark. Känns ju mycket mer verkligt varje gång det sparkas så jag går och "letar" efter känslan ganska mycket och vill att bebis ska vara aktiv. Å andra sidan ska jag kanske vara glad att slippa fötter som sparkar ut mellan revbenen :o

Igår fick jag dessutom en smäll på magen. Är på kurs i Tyskland några dagar och stor del av tiden cyklar vi, och igår lyckades jag klanta mig vid en trottoarkant så att jag fick tvärstopp och styret i magen :banghead: Har en rejäl "lårkaka" på magen idag och blev såklart lite orolig för kotten, men har känt rörelser ett par gånger idag och tänker att han är ganska skyddad i livmodern, så tror egentligen inte att det är någon fara... Men det gör ruskigt ont! :meh:

Otäckt! Men dom ligger rejält skyddade där inne, tur att det ändå gick så pass bra. :love:
 
Jag är nästan garanterad ett planerat snitt i vecka 38 nu :love:
Men om det skulle starta spontant innan ska jag försöka, men har möjlighet att avbryta om jag känner att det blir för mycket för mig. Min bm sa att det löser vi, men du behöver träffa läkare och prata om det, men jag tänker att vi bara förlänger ett TUL. :banana:
Vad skönt för dig!:)

Gick du tiden ut förra gången? Jag har nåt svagt minne av att det kom igång av sig självt bara någon dag innan bf?
 
Vad skönt för dig!:)

Gick du tiden ut förra gången? Jag har nåt svagt minne av att det kom igång av sig självt bara någon dag innan bf?

Du har helt rätt, vattnet gick 39+5 (torsdagen) planerad igångsättning var på måndagen (40+2). Hon kom sedan 39+6 klockan 23:40 :p
Så hon kom kanske exakt på utsatt tid :p
 
Usch vad otäckt och tråkigt! Tur att lillen verkar ha tagit det bra. Ska hålla tummarna för att det läker snabbt och inte gör allt för ont!
Otäckt! Men dom ligger rejält skyddade där inne, tur att det ändå gick så pass bra. :love:
Ja, lite läskigt, speciellt som jag inte upplevde smällen som så hård men resultatet på magen idag är ett blåsvart märke... :crazy: ska till Bm nästa onsdag så jag tror ändå jag avvaktar och tar det lugnt, eftersom lillen har rört på sig flera gånger. Han har ju både fostervatten, en del fett och lite muskler som skydd så det borde gått bra :p
 
Jag tror att mina magmuskler har börjat dela sig (känns så när man trycker på magen) och igår skulle jag lyfta två backar som inte var särskilt tunga men ändå ett lyft. Då "brast" det liksom i magen och högg till. Gjorde rätt ont. Efter det har jag haft jätteobehaglig kramp och "sug" i magen, hade svårt att sova inatt på grund av det och känner det fortfarande när jag reser mig upp från att varit sittande eller liggande. Det är inget farligt va? Bara att försöka vila magen så mycket det går?
 
Jag är nästan garanterad ett planerat snitt i vecka 38 nu :love:
Men om det skulle starta spontant innan ska jag försöka, men har möjlighet att avbryta om jag känner att det blir för mycket för mig. Min bm sa att det löser vi, men du behöver träffa läkare och prata om det, men jag tänker att vi bara förlänger ett TUL. :banana:

Vad härligt! Jag vill också veta nu. Väntar på min kallelse... v 32 i övermorgon...
 
Här går det att känna knuffar utanpå ibland, sambon har fått sparkar mot örat två gånger när han pratat med magen :p
Men funderar på när det ska börja kännas "ordentligt", några ninjasparkar som några av er pratar om har jag tex inte känt, här är det alltid mer som om min mage skulle åkt över ett gupp när resten av kroppen är stilla :D Går in i v25 imorgon och har moderkakan i bakvägg så tycker ju han borde börja bli stark. Känns ju mycket mer verkligt varje gång det sparkas så jag går och "letar" efter känslan ganska mycket och vill att bebis ska vara aktiv. Å andra sidan ska jag kanske vara glad att slippa fötter som sparkar ut mellan revbenen :o

Jag är gravid i v 38 med andra barnet. Har aldrig känt något som kan liknas vid en ninjaspark med något av barnen :p

Blivande storebror är lika lugn på utsidan som han var på insidan. Hoppas det stämmer även med denna :angel:
 
Jag är gravid i v 38 med andra barnet. Har aldrig känt något som kan liknas vid en ninjaspark med något av barnen :p

Blivande storebror är lika lugn på utsidan som han var på insidan. Hoppas det stämmer även med denna :angel:

Var glad för det! Jag får ibland sparkar så jag viker mig. Då är jag bara i v22

Var samma med dottern, inget småpuffande utan ska det sparkas så sparkas det ordentligt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 849
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp