Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fortsätter verkligen vara en tuff tillvaro i magen för lille kotten... Ikväll har han fått vara med på språngmarsch (okej - powerwalk är kanske mer sant) genom Amsterdams flygplats för att försöka hinna med ett byte hem, som såklart missades med ca 2 minuter. Kan ni tro att gravidhumöret var på topp när jag insåg att jag inte kommer hem till sambon ikväll utan får stanna i Amsterdam över natten och flyga hem en omväg imorgon?
Nåja, jag är verkligen glad att jag mår så pass bra i kroppen som jag gör, för nästan första gången i mitt 32-åriga liv har jag en kropp som överraskar mig positivt! Hoppas det håller i sig hela vägen fram till januari, för det är en trevlig känsla. :D

Nu har jag och mina kollegor iaf fått hotell för natten så nu ska en trött fjäder knoppa in :)
 
Man vet att man är gravid när man läser i GP om dagens demonstration och börjar störtlipa när jag inser att sambon ska jobba där och då. Även om han ska vidare på annat håll sedan, men det är lika illa det :crazy:

Annars sitter jag i soffan och tittar på Tingeling med dottern!
 
Insåg igår att jag snart gå in i månad 7.
Många har sagt att min mage ser väldigt liten ut för att vara så långt gången. Bebis ligger över medel på växtkurvan elingt BMs mätningar.

Kanske har mycket plats invärtes.
När jag jämför mig med andra i min närhet som har varit eller är gravida så Ja, min mage är inte särskilt stor..

Igår trodde en kollega att jag bara gått upp i vikt och inte att jag var gravid.
 
En lite mindre rolig upplevelse de senaste dagarna (är vecka 22+5 idag) är att jag har fått svårt att hålla tätt när jag nyser eller skrattar häftigt. Det kommer inte mycket men några droppar. Har googlat lite och det entydiga svaret verkar vara knipövningar, men jag blir ändå nervös för jag tycker att det känns tidigt att redan ha problem med bäckenbotten? Har en börjat få en ilande smärta i bäckenbotten också vid vissa rörelser men det är inget som direkt påverkar mig i vardagen. Är det någon som känner igen detta?
 
Insåg igår att jag snart gå in i månad 7.
Många har sagt att min mage ser väldigt liten ut för att vara så långt gången. Bebis ligger över medel på växtkurvan elingt BMs mätningar.

Kanske har mycket plats invärtes.
När jag jämför mig med andra i min närhet som har varit eller är gravida så Ja, min mage är inte särskilt stor..

Igår trodde en kollega att jag bara gått upp i vikt och inte att jag var gravid.

Jag upplever det motsatta. Får många kommentarer som "men nu är det inte långt kvar! Hur känns det?!" och "är du säääääker på att det inte är två därinne?!". Är halvvägs och ja, är 120 % säker på att det bara är en där inne. :D
 
En lite mindre rolig upplevelse de senaste dagarna (är vecka 22+5 idag) är att jag har fått svårt att hålla tätt när jag nyser eller skrattar häftigt. Det kommer inte mycket men några droppar. Har googlat lite och det entydiga svaret verkar vara knipövningar, men jag blir ändå nervös för jag tycker att det känns tidigt att redan ha problem med bäckenbotten? Har en börjat få en ilande smärta i bäckenbotten också vid vissa rörelser men det är inget som direkt påverkar mig i vardagen. Är det någon som känner igen detta?

Gör knip, knip, knip! Det ska man helst börja med redan innan man blir gravid så kör på! Sen låter det andra som foglossning. Kanske kan du vara hjälpt av ett foglossningsbälte?
 
Jag går in i vecka 22 idag och lillgrodan har verkligen varit aktiv dom senaste dagarna (kände två rörelser precis nu när jag skriver det här). Han känns mest hela tiden och pappan har känt honom många gånger. Nu har vi börjat projektet med att få storebröderna att känna, speciellt den äldsta är väldigt pepp på att känna bebisen men så fort han försöker känna så bara tvärstannar lillebror. När pappa lägger handen på magen så blir han vildare. Några teorier på varför det kan vara så? Förvisso "känner" han sin pappa bättre iom att han är med oss varje vecka och storebröderna bara varannan, men min bästa gissning är för att pappa har väldigt varma händer och att bebisen gillar värmen som kommer på magen.
 
Jag upplever det motsatta. Får många kommentarer som "men nu är det inte långt kvar! Hur känns det?!" och "är du säääääker på att det inte är två därinne?!". Är halvvägs och ja, är 120 % säker på att det bara är en där inne. :D

Så olika det kan vara.
Beror väl kanske på hur mycket plats man har invärtes.
 
Så olika det kan vara.
Beror väl kanske på hur mycket plats man har invärtes.

Ja, jag tror att det som påverkar mest är hur mycket plats man har, hur moderkakan är placerad och hur lång man är. Långa människor tenderar att få mindre magar eller att det i alla fall ser så ut tycker jag. Jag är väldigt kort och har moderkakan i framvägg så jag får nog leva med att det kommer sluta med en gigantisk mage. :p

Ska till barnmorskan imorgon, är som sagt i v. 22. När börjar dom uppskatta hur stor bebis kommer att bli och hur den ligger på vikt- och längdkurva?
 
Ja, jag tror att det som påverkar mest är hur mycket plats man har, hur moderkakan är placerad och hur lång man är. Långa människor tenderar att få mindre magar eller att det i alla fall ser så ut tycker jag. Jag är väldigt kort och har moderkakan i framvägg så jag får nog leva med att det kommer sluta med en gigantisk mage. :p

Ska till barnmorskan imorgon, är som sagt i v. 22. När börjar dom uppskatta hur stor bebis kommer att bli och hur den ligger på vikt- och längdkurva?

Och jag är 180 lång. Moderkakan ligger också i framkant

BM började mäta min mage runt vecka 24
 
Och jag är 180 lång. Moderkakan ligger också i framkant

BM började mäta min mage runt vecka 24

Då kan det vara det som gör den stora skillnaden. Jag är bara 160 lång med ganska kort överkropp. :) Spännande, det ska bli intressant att veta lite mer om honom. Hoppas att jag får någon typ av indikation hos BM imorgon!
 
Ska till barnmorskan imorgon, är som sagt i v. 22. När börjar dom uppskatta hur stor bebis kommer att bli och hur den ligger på vikt- och längdkurva?
Med mina söner har de bara tagit SF-måttet, men det är ju snarare ett mått på att livmodern växer och inte hur stort barnet är. Ingen av mina barnmorskor har uppskattat bebisens storlek.
 
Min mage har exploderat senaste veckan! Nu sticker den utven bra bit, men växlar ganska mycket mellan morgon och kväll så det är såklart inte bara bebis därinne... Jag är lång (1,77) och moderkakan i bakvägg så det ska bli intressant att se hur stor jag blir. Är i v 25 och magens storlek + att jag i allmänhet börjat bli mer flåsig och otymplig gör att jag just nu funderar på vad vi egentligen gett oss in på :p Är kanske helt naturligt med lite panik, känns som ingen tid kvar alls innan vi blir tre! :eek:

Lillen är lite mer aktiv senaste dagarna igen, av någon anledning levde han rövare under mina flygresor förra veckan, själv hade jag nog inte tänkt på att det skulle påverka. Idag har jag nog känt av honom var 5-10 minut, skönt med lite aktivitet för en nojare som jag!

Dags för nytt bm-besök på onsdag, skulle tro det är dags att ta sf-mått och lyssna på hjärtljud då! :)
 
Hehe, jag nojar åt andra hållet - har känt av bebis konstant nu i ett dygn så googlade om det är någon fara med en överaktiv bebis. Tydligen kan det bero på stress hos mamman men är oftast ingen fara alls. Jag är inte alls stressad just nu så antar att det bara är att lillgrodan blivit lite större och därför känns mer. :)
 
Jag är jättetjock . Och jätteTRÖTT. Vecka 21 imorgon, jag skulle gärna snabbspola mig till februari...

Åh, då ligger du bara en vecka efter mig! Vad mysigt. :) Jag lider med dig med tröttheten, det är något jag helt har sluppit vilket jag är så glad för. Måste vara jättejobbigt! :(
 
Åh, då ligger du bara en vecka efter mig! Vad mysigt. :) Jag lider med dig med tröttheten, det är något jag helt har sluppit vilket jag är så glad för. Måste vara jättejobbigt! :(

Tack! :heart Det är jobbigt, mitt liv är inte riktigt dimensionerat för att sova 9+ h/natt, göra nytta halva dagen på jobbet och sedan slänga sig i soffan efteråt. Således ligger jag efter med ungefär allt... Sorry för mer gnäll :D, försöker att inte ta ut det enbart på min stackars IRL-omgivning ;)
 
Hehe, jag nojar åt andra hållet - har känt av bebis konstant nu i ett dygn så googlade om det är någon fara med en överaktiv bebis. Tydligen kan det bero på stress hos mamman men är oftast ingen fara alls. Jag är inte alls stressad just nu så antar att det bara är att lillgrodan blivit lite större och därför känns mer. :)
Har faktiskt haft samma tanke :D men har tvärtom nog känt bebis som minst när jag varit upprörd eller stressad, kanske haft minst tid att tänka på det då också å andra sidan.
 
Tack! :heart Det är jobbigt, mitt liv är inte riktigt dimensionerat för att sova 9+ h/natt, göra nytta halva dagen på jobbet och sedan slänga sig i soffan efteråt. Således ligger jag efter med ungefär allt... Sorry för mer gnäll :D, försöker att inte ta ut det enbart på min stackars IRL-omgivning ;)

Förstår det. Har dom kollat järnvärden och så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 076
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp