Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hörde på P3 nyheter imorse att dom slår larm om barn som dör under graviditeten och att dom vill öka medvetandet hos mammor kring det. Att man verkligen ska vara observant och ta kontakt med sjukvården så fort något känns annorlunda (från och med vecka 24). Jag som tänkt att "det händer ju typ inte" kanske får ta och ändra ståndpunkt ändå. Men samtidigt är jag rädd att slå över helt åt andra sidan också och tror inte att det är bra för bebisen om man går och oroar sig hela tiden heller?
 
@Sofie_B
Har också en historik av att vara överviktig sen tidigare ( låg på BMI 40,1) ca 60 kg övervikt
Var dock nere på normal vikt innan graviditeten och även ett par år tillbaks
Det är nog mycket därför det skapar hjärnspöken när kilona börjar samla sig igen :/

Brösten har gått från att vara små apelsiner till övermogna vattenmeloner känns det som.
Blir bra flytkuddar nu när jag ska börja vattengympan för gravida ;)
 
@Sofie_B
Har också en historik av att vara överviktig sen tidigare ( låg på BMI 40,1) ca 60 kg övervikt
Var dock nere på normal vikt innan graviditeten och även ett par år tillbaks
Det är nog mycket därför det skapar hjärnspöken när kilona börjar samla sig igen :/

Brösten har gått från att vara små apelsiner till övermogna vattenmeloner känns det som.
Blir bra flytkuddar nu när jag ska börja vattengympan för gravida ;)

Ja, det är lite mentalt kämpigt! Ibland ser jag mig i spegeln och bara HERREGUD, VAD ÄR DET DÄR?!, men för det mesta går det rätt okej. :)
 
Mysigt! Jag tycker inte heller om viktdiskussionen, men min BM fäster inte så stor vikt vid det där. Hon tycker att så länge både jag och bebis mår bra så är allt bra typ. Jag gick upp väldigt mycket tidigt (7 kg till inskrivningen) och mådde lite dåligt över det, men då sa hon bara att det blir som det blir. Det där kan man inte styra över. Så länge man försöker äta hyfsat sunt, försöker röra på sig varje dag och lyssnar på kroppen så gör man rätt. Oavsett om det blir många eller få kilon i slutändan. Känns väldigt skönt för mig som har ätstörningshistorik i bagaget att ha en sådan BM. :) Jag har nu gått upp 9 kg och är i vecka 22, men allt sitter verkligen på magen och på brösten (har alltid haft små bröst men nu har dom blivit GIGANTISKA! :nailbiting: Jag blir fasen rädd när jag ser dom i spegeln, som två berg sprängfyllda med blodådror. :o Jag smörjer in dom varje dag men har ändå fått bristningar där, men det förstår jag så fort som dom har växt! :D) så då känns det ändå helt okej. Det är vad min kropp tycker att den ska göra. Hade varit skillnad om jag känt mig jämntjock, då hade jag nog reagerat mer.

Då ska du se när mjölken rinner till sedan. Då frågar man inte längre om Dolly Parton sover på rygg.
 
Ja, det är lite mentalt kämpigt! Ibland ser jag mig i spegeln och bara HERREGUD, VAD ÄR DET DÄR?!, men för det mesta går det rätt okej. :)

Här är det lite skräckblandat, har alltid varit smal men har haft endel ätproblem genom åren och rätt skev kroppsbild, alltid legat sett till BMI på den nedre delen av normalvikt och även varit nere på undervikt så är lite jobbigt att magen faktiskt putar ut och vågen går upp över de farliga 60 kg men samtidigt så gillar jag ju att se det växa och har mest gått upp på brösten och magen.

Snacka om att graviditet kan göra en kluven :D
 
Jag hörde på P3 nyheter imorse att dom slår larm om barn som dör under graviditeten och att dom vill öka medvetandet hos mammor kring det. Att man verkligen ska vara observant och ta kontakt med sjukvården så fort något känns annorlunda (från och med vecka 24). Jag som tänkt att "det händer ju typ inte" kanske får ta och ändra ståndpunkt ändå. Men samtidigt är jag rädd att slå över helt åt andra sidan också och tror inte att det är bra för bebisen om man går och oroar sig hela tiden heller?
Hoppar in lite ifrån vårtråden -17
Jag vill inte skrämma upp folk eller göra nån livrädd att deras bebis ska dö, så får ni/du inte ta det.

MEN! Man ska ta minskade fosterrörelser på absolut största allvar. Vi va två i vårtråden -16 som förlorade våra bebisar i intrauterin fosterdöd, alltså spädbarnsdöd i magen. Jag va i vecka 41 när vår dotter somnade in för gott där hon borde varit som tryggast.

Det är ovanligt men det händer, ca 400 barn dör innan dom ens får en chans så ta det på allvar om era bebisar ändrar mönster i magen. Föda och sen begrava sin bebis är totalt ogreppbart och är det fortfarande trots att Filippa skulle blivit 1,5år om en vecka.
Glädjande nog har hon blivit storasyster till lille Sammy som föddes 1år och 1dag efter det som skulle varit hennes 1årsdag

Hoppas ingen tar illa upp att jag skriver om det, jag vill bara att alla blivande mammor ska vara rädda om sej och sina bebisar❤️
 
@FeatherCloud .
Lyckos dig.
Är i vecka 30 nu och har gått upp 10 - 11 kg
Jag tycker som sagt att hela viktgrejen är lite för hetsig, jag är fullkomligt övertygad om att viktuppgången varit densamma om jag ätit supernyttigt och rört mig, precis som att en kan gå upp 25 kg även om en äter hälsosamt och är aktiv, helt beroende på hur kroppen reagerar. Vi är ju alla olika :)

(Och egentligen borde jag kanske inte nämnt något, för det spär ju också på tankarna...)
 
Hoppar in lite ifrån vårtråden -17
Jag vill inte skrämma upp folk eller göra nån livrädd att deras bebis ska dö, så får ni/du inte ta det.

MEN! Man ska ta minskade fosterrörelser på absolut största allvar. Vi va två i vårtråden -16 som förlorade våra bebisar i intrauterin fosterdöd, alltså spädbarnsdöd i magen. Jag va i vecka 41 när vår dotter somnade in för gott där hon borde varit som tryggast.

Det är ovanligt men det händer, ca 400 barn dör innan dom ens får en chans så ta det på allvar om era bebisar ändrar mönster i magen. Föda och sen begrava sin bebis är totalt ogreppbart och är det fortfarande trots att Filippa skulle blivit 1,5år om en vecka.
Glädjande nog har hon blivit storasyster till lille Sammy som föddes 1år och 1dag efter det som skulle varit hennes 1årsdag

Hoppas ingen tar illa upp att jag skriver om det, jag vill bara att alla blivande mammor ska vara rädda om sej och sina bebisar❤️

Åh gud, jag beklagar verkligen sorgen! :cry::heartheart:heart Jag har en vän som detsamma hände för, jag kan inte ens börja att föreställa mig vilken vidrig upplevelse det måste vara. Har du fått bra stöd och uppbackning av sjukvården? Hur snabbt ska man reagera på ändrade fosterrörelser? Är det en halv dag som gäller, en dag, några dagar i rad?

Skönt att höra att det gick bra med Sammy! :heart
 
Hoppar in lite ifrån vårtråden -17
Jag vill inte skrämma upp folk eller göra nån livrädd att deras bebis ska dö, så får ni/du inte ta det.

MEN! Man ska ta minskade fosterrörelser på absolut största allvar. Vi va två i vårtråden -16 som förlorade våra bebisar i intrauterin fosterdöd, alltså spädbarnsdöd i magen. Jag va i vecka 41 när vår dotter somnade in för gott där hon borde varit som tryggast.

Det är ovanligt men det händer, ca 400 barn dör innan dom ens får en chans så ta det på allvar om era bebisar ändrar mönster i magen. Föda och sen begrava sin bebis är totalt ogreppbart och är det fortfarande trots att Filippa skulle blivit 1,5år om en vecka.
Glädjande nog har hon blivit storasyster till lille Sammy som föddes 1år och 1dag efter det som skulle varit hennes 1årsdag

Hoppas ingen tar illa upp att jag skriver om det, jag vill bara att alla blivande mammor ska vara rädda om sej och sina bebisar❤️
:heart
Jag är glad att du kommer in och skriver om det. Jag har tänkt på att nämna det för jag minns att jag själv under min första graviditet tänkte att det aldrig skulle kunna hända men det har varit svårt att sätta ord på det, man vill ju inte skrämmas heller.
Det gick inte så lång tid efter att sonen var född innan ni var med om det värsta tänkbara och sen hände det några fler i min närhet. Så denna graviditeten är jag betydligt mer orolig och framförallt medveten.
 
Åh gud, jag beklagar verkligen sorgen! :cry::heartheart:heart Jag har en vän som detsamma hände för, jag kan inte ens börja att föreställa mig vilken vidrig upplevelse det måste vara. Har du fått bra stöd och uppbackning av sjukvården? Hur snabbt ska man reagera på ändrade fosterrörelser? Är det en halv dag som gäller, en dag, några dagar i rad?

Skönt att höra att det gick bra med Sammy! :heart
Jag brukar kolla 1177 om jag har några frågor, de har ofta svaret:) https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Minskade-fosterrorelser/

Där nämner de 2 timmar och då kan man testa att lägga sig ner på (vänster) sida under ett par timmar för att riktigt känna efter. Nu när jag läste igenom lite snabbt såg jag ingenting om kall sötad dryck som dricks fort men det har jag läst om tidigare någonstans.
 
Åh gud, jag beklagar verkligen sorgen! :cry::heartheart:heart Jag har en vän som detsamma hände för, jag kan inte ens börja att föreställa mig vilken vidrig upplevelse det måste vara. Har du fått bra stöd och uppbackning av sjukvården? Hur snabbt ska man reagera på ändrade fosterrörelser? Är det en halv dag som gäller, en dag, några dagar i rad?

Skönt att höra att det gick bra med Sammy! :heart
Tack:heart

Vi fick enormt bra stöd, både av sjukvård, sjukhuspräst och mvc. Sjukhusprästen ringer fortfarande med jämna mellanrum och frågar hur vi mår.
Under graviditeten med Sammy va stödet stort! Vi fick så mycket extrakontroller vi ville och gjorde totalt 8 ultraljud. Efter v23 så hade vi kontroll varje vecka.

Angående när man ska reagera så finns det nog inga regler, men är man orolig ska man i alla fall ringa. Man kan aldrig kolla i onödan liksom.
Med Filippa hade jag dock inte en chans då hon dog på natten, när jag vaknade på morgonen så kände jag direkt att det inte stämde så vi åkte in och fick det bekräftat och hon föddes dagen efter.
 
Tack:heart

Vi fick enormt bra stöd, både av sjukvård, sjukhuspräst och mvc. Sjukhusprästen ringer fortfarande med jämna mellanrum och frågar hur vi mår.
Under graviditeten med Sammy va stödet stort! Vi fick så mycket extrakontroller vi ville och gjorde totalt 8 ultraljud. Efter v23 så hade vi kontroll varje vecka.

Angående när man ska reagera så finns det nog inga regler, men är man orolig ska man i alla fall ringa. Man kan aldrig kolla i onödan liksom.
Med Filippa hade jag dock inte en chans då hon dog på natten, när jag vaknade på morgonen så kände jag direkt att det inte stämde så vi åkte in och fick det bekräftat och hon föddes dagen efter.

Åh fy så hemskt, beklagar verkligen :(

Fick ni reda på varför hon dog?
 
Tack:heart

Dom liknar det vid plötslig spädbarnsdöd, det fanns inget fel som gick att hitta vid provtagning och obduktion utan det va en helt frisk bebis.

Gud vad obehagligt! Men tack snälla för att du orkar dela med dig, det är verkligen värt att tänka på och ha med sig. :heart
 
Hoppar in lite ifrån vårtråden -17
Jag vill inte skrämma upp folk eller göra nån livrädd att deras bebis ska dö, så får ni/du inte ta det.

MEN! Man ska ta minskade fosterrörelser på absolut största allvar. Vi va två i vårtråden -16 som förlorade våra bebisar i intrauterin fosterdöd, alltså spädbarnsdöd i magen. Jag va i vecka 41 när vår dotter somnade in för gott där hon borde varit som tryggast.

Det är ovanligt men det händer, ca 400 barn dör innan dom ens får en chans så ta det på allvar om era bebisar ändrar mönster i magen. Föda och sen begrava sin bebis är totalt ogreppbart och är det fortfarande trots att Filippa skulle blivit 1,5år om en vecka.
Glädjande nog har hon blivit storasyster till lille Sammy som föddes 1år och 1dag efter det som skulle varit hennes 1årsdag

Hoppas ingen tar illa upp att jag skriver om det, jag vill bara att alla blivande mammor ska vara rädda om sej och sina bebisar❤️
Beklagar verkligen sorgen :heart men jättevärdefullt att du delar med dig! Jag hörde också om detta på nyheterna imorse, reagerade först på att 400 kändes många, men fick ändå lugna mig med att det handlar om promille. Men ändå, så ofattbart sorgligt när det faktiskt händer! Men låter dock fint att ni fått så bra stöd i er sorg. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 258
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp