Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, det här med rörelser är svårt tycker jag. I helgen kände jag tydliga sparkar vid flera tillfällen men idag och igår har det varit lite otydligare, mer enstaka buffar här och där. Min BM sa att det är först vecka 28 som rörelserna ska vara regelbundna men det är inte utan att man blir orolig när mönstret ändras lite (går in i vecka 24 imorgon).
 
Okej magnesium ska jag absolut prova! Någon speciell sort? Och hur doserar jag?

Jag har innan haft tuggtabletter, nu har jag tabletter man sväljer hela. Tar 1 tablett per kväll (gärna med mjölk eller nått annat med kalcium i, det förbättrar upptaget) men ibland tar jag två om jag haft mycket kramper.

Igår på mhv sa de att om man får i sig för lite kalcium kan det också ge kramper.
 
Usch, det här med rörelser är svårt tycker jag. I helgen kände jag tydliga sparkar vid flera tillfällen men idag och igår har det varit lite otydligare, mer enstaka buffar här och där. Min BM sa att det är först vecka 28 som rörelserna ska vara regelbundna men det är inte utan att man blir orolig när mönstret ändras lite (går in i vecka 24 imorgon).

Förstår det! Jag har ännu inte blivit orolig men jag har tänkt ett par gånger att det var länge sedan jag kände honom. Men hur vanligt är det egentligen att dom bara går och blir dåliga i magen utan att det har hänt något eller att mamman känner sig dålig? Lär vara jätteovanligt eller?

Apropå rörelser så känns det som att lillskrutten har ändrat sitt sätt att röra sig mycket bara på en vecka. Det har gått ifrån ett litet fladder till att mer kännas som att han gör en kullerbytta. Vet inte om det faktiskt är så eller om det bara är det faktum att han växt (dom växer ju så sjukt fort ändå!) som gör att det känns mer. Är det någon annan som känner igen sig i den ändringen av hur det känns?
 
Idag får vi en kusin
Hon var på väg att komma ut redan i vecka 30 men de lyckades stoppa det. Var egentligen ett planerat snmitt 10/10 men sammandragningar igår, då Lill-tjejen ligger i säte så blir det planerat smitt idag istället.

Vi är lite nervösa,men jag tror mest jag är nervös för snittet i sig. Och då är det inte ensenda mitt snitt :D
 
Jag var på mhv igår på föräldramöte. Själva mötet var ganska drygt men roligt att träffa lite andra som är ungefär lika långt gångna.

Kul att jag fick lyssna på hjärtljud (är i v. 22+4). De sa innan att de inte lyssnar innan v25 sen kom en av de som ska ha efter mig ut och sa att hon hade fått lyssna. Kom in till min BM och hon började med att säga att "vi ska inte lyssna" och jag kontrar med att en annan fick lyssna "Va! Sa hon det? Hon fick inte säga något, var en specialbehandling för att hon jobbar här". Efter lite dividerande kom vi fram till att vi tänkte på två olika personer och hon som sa till mig att hon hade fått lyssna hade gjort det hos den andra bm :p Men när hon redan hade försagt sig att även en till hade fått lyssna så fick jag höra också :D 158 slag per minut, la av en karatespark mot dopplern med :angel:
 
Jag var på mhv igår på föräldramöte. Själva mötet var ganska drygt men roligt att träffa lite andra som är ungefär lika långt gångna.

Kul att jag fick lyssna på hjärtljud (är i v. 22+4). De sa innan att de inte lyssnar innan v25 sen kom en av de som ska ha efter mig ut och sa att hon hade fått lyssna. Kom in till min BM och hon började med att säga att "vi ska inte lyssna" och jag kontrar med att en annan fick lyssna "Va! Sa hon det? Hon fick inte säga något, var en specialbehandling för att hon jobbar här". Efter lite dividerande kom vi fram till att vi tänkte på två olika personer och hon som sa till mig att hon hade fått lyssna hade gjort det hos den andra bm :p Men när hon redan hade försagt sig att även en till hade fått lyssna så fick jag höra också :D 158 slag per minut, la av en karatespark mot dopplern med :angel:

Vad kul! Jag hade hoppats på att få lyssna igår (v. 21+1) men icke. :)
 
Jag har innan haft tuggtabletter, nu har jag tabletter man sväljer hela. Tar 1 tablett per kväll (gärna med mjölk eller nått annat med kalcium i, det förbättrar upptaget) men ibland tar jag två om jag haft mycket kramper.

Igår på mhv sa de att om man får i sig för lite kalcium kan det också ge kramper.
Är det inte precis tvärtom, att kalcium försämra upptaget?


Edit åh sorry trodde det pratades järn och inte magnesium
 
Idag har jag varit på kontroll och lyssnat på hjärtslagen! Magen och jag fick högsta betyg med bra värden på både blodsocker och järnvärde, sf-måttet var 23 cm och kotten hade runt 142 hjärtslag i minuten :)

Bm passade också på att "berömma mig" för att jag inte gått upp mer än 2 kg och frågade om jag ansträngt mig mycket för att hitta balansen med kosten :cool: Eftersom jag ogillar hela viktdiskussionen svarade jag glatt att jag inte hade ägnat det en tanke utan ätit allt jag varit sugen på, vilket ju är sant. Det såg ut att vara "fel svar" men det skiter jag i :p
 
Nu börjar det nog förresten snart bli dags att lägga ridningen på hyllan. Ikväll skrittade jag medryttarhästen en halvtimme på ridbanan, med några enstaka varv i trav, vilket räckte för att magen skulle börja ila lite. Känns ganska omotiverat eftersom hästen dessutom undrar varför jag blivit så himla tråkig och inte låter honom galoppera längre :p Någon i tråden som rider fortfarande/öht? Har nog frågat innan men glömt svaret :)
 
Nu börjar det nog förresten snart bli dags att lägga ridningen på hyllan. Ikväll skrittade jag medryttarhästen en halvtimme på ridbanan, med några enstaka varv i trav, vilket räckte för att magen skulle börja ila lite. Känns ganska omotiverat eftersom hästen dessutom undrar varför jag blivit så himla tråkig och inte låter honom galoppera längre :p Någon i tråden som rider fortfarande/öht? Har nog frågat innan men glömt svaret :)

Med första barnet red jag någon gång i veckan till vecka 25, och hade nog fortsatt ett tag till om det inte varit för att jag blev inlagd och han sedan föddes. Förra och denna gången har jag inte ridit alls, jag la av olika skäl ridningen på hyllan kort efter att första föddes.
 
Jag tillhör hösttråden, men jag är i vecka 34 (33+4) och jag rider fortfarande. Jag har en unghäst (snäll) som inte kräver så avancerat arbete, men jag funderar på att sluta rida i slutet av nästa vecka och gå över till enbart tömkörning istället. Kan ju tilläggas att jag mår extremt bra som gravid och har noll bekymmer med något... Kunde inte tro det själv att jag skulle kunna rida så länge som jag gör/gjort. Red lite igår och tog lite galopp i lätt sists, kändes lika bra som vanligt :)
Men man ska nog gå på sin egna känsla för vad som känns bäst :)
 
Nä egentligen lyssnar de inte förrän v.25+0 :D Så det var en trevlig bonus.

Men oj! När jag var gravid med sonen lyssnade vi på hjärtljud på inskrivningen i v 10 (men då sa hon att det var tidigt och risk att man inte hörde något). Denna gång lyssnade jag iofs inte på hjärtljud förrän i typ v 24 men det berodde på att jag inte var där någon gång mellan v 8 och då...
 
Jag tror faktiskt att det där med viktuppgång är just lite av en tur-grej. Naturligtvis inte utan påverkan av hur man lever men inte heller så att man "får vad man förtjänar".

Ja det verkar vara himla olika för olika personer.
Min syster var pinnasmal innan hon blev gravid.
Hon gick upp 32 kg.
Jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig. Har inte ändrat nämnvärt på kosten, däremot rör jag mig några försiktigare p.g.a prematura sammandragningar.

Upplever dock att det mesta satt sig på mage och brösten.
 
Nu börjar det nog förresten snart bli dags att lägga ridningen på hyllan. Ikväll skrittade jag medryttarhästen en halvtimme på ridbanan, med några enstaka varv i trav, vilket räckte för att magen skulle börja ila lite. Känns ganska omotiverat eftersom hästen dessutom undrar varför jag blivit så himla tråkig och inte låter honom galoppera längre :p Någon i tråden som rider fortfarande/öht? Har nog frågat innan men glömt svaret :)

Jag sålde min häst i vecka 19, fram till dess red jag varje dag och hoppade och så. Fungerade bra med gummisnoddar i knäppningen på magen. Därefter har det inte blivit någon ridning, men det är ju för att jag inte har en häst att rida på. :p
 
Idag har jag varit på kontroll och lyssnat på hjärtslagen! Magen och jag fick högsta betyg med bra värden på både blodsocker och järnvärde, sf-måttet var 23 cm och kotten hade runt 142 hjärtslag i minuten :)

Bm passade också på att "berömma mig" för att jag inte gått upp mer än 2 kg och frågade om jag ansträngt mig mycket för att hitta balansen med kosten :cool: Eftersom jag ogillar hela viktdiskussionen svarade jag glatt att jag inte hade ägnat det en tanke utan ätit allt jag varit sugen på, vilket ju är sant. Det såg ut att vara "fel svar" men det skiter jag i :p

Mysigt! Jag tycker inte heller om viktdiskussionen, men min BM fäster inte så stor vikt vid det där. Hon tycker att så länge både jag och bebis mår bra så är allt bra typ. Jag gick upp väldigt mycket tidigt (7 kg till inskrivningen) och mådde lite dåligt över det, men då sa hon bara att det blir som det blir. Det där kan man inte styra över. Så länge man försöker äta hyfsat sunt, försöker röra på sig varje dag och lyssnar på kroppen så gör man rätt. Oavsett om det blir många eller få kilon i slutändan. Känns väldigt skönt för mig som har ätstörningshistorik i bagaget att ha en sådan BM. :) Jag har nu gått upp 9 kg och är i vecka 22, men allt sitter verkligen på magen och på brösten (har alltid haft små bröst men nu har dom blivit GIGANTISKA! :nailbiting: Jag blir fasen rädd när jag ser dom i spegeln, som två berg sprängfyllda med blodådror. :o Jag smörjer in dom varje dag men har ändå fått bristningar där, men det förstår jag så fort som dom har växt! :D) så då känns det ändå helt okej. Det är vad min kropp tycker att den ska göra. Hade varit skillnad om jag känt mig jämntjock, då hade jag nog reagerat mer.
 
Jag har innan haft tuggtabletter, nu har jag tabletter man sväljer hela. Tar 1 tablett per kväll (gärna med mjölk eller nått annat med kalcium i, det förbättrar upptaget) men ibland tar jag två om jag haft mycket kramper.

Igår på mhv sa de att om man får i sig för lite kalcium kan det också ge kramper.
Då ska jag ta mig till apoteket idag och inhandla :)
Vad gäller kalcium så har jag aldrig varit en sån som direkt dricker mjölk men då det är det enda som hjälper mot halsbränna dricker jag det ett par gånger om dagen nu så kalcium är förhoppningsvis inte ett problem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 252
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
860
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp