Vintertips!

Ljulius

Trådstartare
Tänkte att vi kanske kunde samla våra bästa vintertips i den här tråden!
Själv står jag inför att bygga en hemgjord "thermobar" till vatten i hagen, eftersom jag inte har en strömkälla till hagen.
Tar tacksamt emot förslag på hur ni har gjort, gärna ritningar och vilket material ni har använt.
Gärna tips på hur ni som har hösilage som ni inte kan ha under tak har löst det... Funkar det att ha det på pall med en presenning över?

Fram med era vintertips! :bump:
 
Sv: Vintertips!

jag blandar mat olja i vattnet till hästarna, då fryser vattnet senare och den is-kaka som bildas är lätt att ta upp för den fastnar inte på kanten.

Hästana dricker vattnet (använder en smaklös olja typ raps) och dom får lite extra fett i sig när det är som kallast + jag slipper ha el och vatten ihop i hagen, det är alltid en risk ju.
 
Sv: Vintertips!

Wow, vilket busenkelt tips!

Hur mkt olja till hur mkt vatten? Blir inte vattnet väldigt äckligt efter ett tag? Känns som om det borde vara svårt att hålla karet rent?

Har du karet helt oisolerat i övrigt? Hur många minus klarar din lösning?
 
Sv: Vintertips!

Min lösning klarar Göteborg ;) en skvätt olja så det blir tunt lagger olja på, någon millimeter, jag har byttona på bilden du ser och det blir inte mer än en liten fet hinna på plasten.
20090222+133.JPG

20090222+130.JPG

Den stora vitsen är att man kan lyfta bort isen enkelt och slipper stå och hacka. Då fungerar olja som när man smörjer en kak form.
 
Sv: Vintertips!

*skriver upp på min lista!*

Kom just på att jag behöver nya till pannlampan! (undrar om det är trippel a?)

När vi ändå pratar om pannlampor, vad har ni för några och hur bra funkar de? Har bara hittat såna som jag är halvnöjd med, de jag är mest nöjd med är såna där man har batterierna i en "påse" med en sladd upp till lampan, men det är så omständigt...
 
Sv: Vintertips!

hmm, nu bor jag ju liiite längre norrut :angel: Men kan ju absolut vara värt att prova ett tag!
 
Sv: Vintertips!

så länge man inte har något annat så slippe man hacka, vi brukar inte få så kalt här ner -10-15 grader så funkar det i alla fall. Det händer ju ett par gånger om året :cool: -40 har jag inte, testat som sagt, jag kanske ska säga att jag har mina på lösdrift så dom får inget vatten inne.
 
Sv: Vintertips!

Låter verkligen kanon! Ska absolut prova det hela! Det brukar ju inte vara suuuuperkallt här heller, men en sisådär -15 kan det ju vara ett par veckor....

Tack för tipset!
 
Sv: Vintertips!

Presenning över hösilaget funkar ju som skydd mot regn, men är det blött så fryser det ju ändå. Ett tips är att lägga in nästa dags ranson hösilage i stall eller annat varmare utrymme, så att det tinar. Så slipper hästarna äta djupfryst hösilage, vilket om man har otur kan ge kolik.
 
Sv: Vintertips!

Det var ett bra tips! Mitt hösilage är iof väldigt torrt, men kan ända vara skönt att slippa fodra det iskallt!
 
Sv: Vintertips!

När vi ändå pratar om pannlampor, vad har ni för några och hur bra funkar de? Har bara hittat såna som jag är halvnöjd med, de jag är mest nöjd med är såna där man har batterierna i en "påse" med en sladd upp till lampan, men det är så omständigt...

Jag köpte en kepslampa på Jula förra året och den fungerade över förväntan! Otroligt smidig och endast 39:- bara att fästa den på skärmen på hjälmen :laugh:
 
Sv: Vintertips!

Det var ju smart! Är det en lampa i eller flera små dioder (eller vad det heter...)? Skall kollas upp det med!
 
Sv: Vintertips!

Det är små dioder och kan fås med 3 olika lägen. Antingen med 3 dioder eller 5 dioder, sen finns det blinkade läge. Vi har 2 st. :)
 
Sv: Vintertips!

Olja i vattnet var ngt jag inte hört talas om förut, men det skall jag absolut testa. Tack för det tipset! :bow:
 
Sv: Vintertips!

*skriver upp på min lista!*

Kom just på att jag behöver nya till pannlampan! (undrar om det är trippel a?)

När vi ändå pratar om pannlampor, vad har ni för några och hur bra funkar de? Har bara hittat såna som jag är halvnöjd med, de jag är mest nöjd med är såna där man har batterierna i en "påse" med en sladd upp till lampan, men det är så omständigt...
Min pannlampa var rätt dyr. Den är av märket silva(dryga tusenlappen) Batterierna sitter på bandet som man sätter runt hjälmen. Den var dock absolut värt sitt pris för att konturerna på vägen och träden inte flyter ihop (man ser alltså groparna och träden som i dagsljus) något som jag har märkt ofta kan vara problem med lite billigare/svagare lampor. Jag blev rekomenderad lampan av en tjej som tränar orientering på elitnivå där de har samma behov av att se gropar mm i mörker :)
 
Sv: Vintertips!

Vilken kanonbra tråd! Jag som är så less på vintern och varje år tänker man "åh, nu kommer snön och kylan igen, vad jobbigt allt blir då!" för att man inte har några smarta knep för att underlätta vardagen.

Vattnet har vi löst med elvattenkoppar men i och med att vi har små får behöver vi använda oss av någon drickabalja för dem också. Ska absolut prova oljan, den borde ju fungera bra till att ställa i fårens ligghall i alla fall! Just nu håller vi även på att bygga nytt stall för att underlätta vintern, så trötta är vi på det ;)

Finns det någon som har något bra tips på hur man löser det med kylan på vintern? Jag är så förbannat frusen av mig så kylan är förskräcklig och ju mer kläder desto tyngre blir allt att göra. Dvs jag söker arbetsvänliga, varma kläder som fixar ca 20 minusgrader. Dessutom söker jag en rejäl snöskyffel som man kan röja snö på vägen ner till stallet på så kort tid som möjligt och utan att behöva kämpa med onda ryggar.
 
Sv: Vintertips!

Det men kyla och snö löste jag med att flytta från Jämtland till Göteborg :crazy:
 
Sv: Vintertips!

Min pannlampa var rätt dyr. Den är av märket silva(dryga tusenlappen) Batterierna sitter på bandet som man sätter runt hjälmen. Den var dock absolut värt sitt pris för att konturerna på vägen och träden inte flyter ihop (man ser alltså groparna och träden som i dagsljus) något som jag har märkt ofta kan vara problem med lite billigare/svagare lampor. Jag blev rekomenderad lampan av en tjej som tränar orientering på elitnivå där de har samma behov av att se gropar mm i mörker :)

Å det låter ju perfekt!:bump:

Kan du inte lägga ut en bild på den och skriva ut vad det är för modell? :D
 
Sv: Vintertips!

Det där med kläder skull ejag oxå behöva tips på, känns som om man antingen har alldeles för lite eller för mkt så man blir svettig...

En bra mössa tycker jag man kommer väldigt långt med! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 822
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 987
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp