Bukefalos 28 år!

Vintertips!

Sv: Vintertips!

kl

till badkaren i hagen funkar det även om man lägger en fotboll eller badboll i vattnet:)
 
Sv: Vintertips!

Min pannlampa var rätt dyr. Den är av märket silva(dryga tusenlappen) Batterierna sitter på bandet som man sätter runt hjälmen. Den var dock absolut värt sitt pris för att konturerna på vägen och träden inte flyter ihop (man ser alltså groparna och träden som i dagsljus) något som jag har märkt ofta kan vara problem med lite billigare/svagare lampor. Jag blev rekomenderad lampan av en tjej som tränar orientering på elitnivå där de har samma behov av att se gropar mm i mörker :)
Här är en länk till den lampan jag har: http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=1576
 
Sv: Vintertips!

Skrev precis i en annan tråd om detta med uppvärmt/isfritt vatten till vintern, borde det inte gå att använda ett bilbatteri om man inte har möjlighet att dra en strömkabel över gården? Eller vad det nu sitter i.. Jag har väldigt dålig koll på hur det skulle fungera att bygga en egen uppvärmd vattenbalja, men värmekabel, jordfelsbrytare och ström är väl det som behövs? Eller är det mer.. om man bortser från isoleringen.
 
Sv: Vintertips!

OJ vilken otrolig skillnad! Natt och dag, verkligen...
Intressant oxå att se hur mkt man syns från andra hållet, på den första bilden kunde man ju tro att det kommer en bil :D
 
Sv: Vintertips!

Det där undrar jag oxå över, hoppas på att någon klok människa kan titta in här och ge sitt utlåtande :)
 
Sv: Vintertips!

Jag är otroligt glad att pappa+hans bror tänkte till ordentligt med vattnet när stallet byggdes för 15 år sen. Vi har tempererat vatten som kommer inifrån stallet, och går ut till vattenkopparna i vinterhagarna. Aldrig problem med att hästarna är törstiga ute. Såklart lite bökigt att fixa bara sådär men bygger man nytt eller vill ha en permanent lösning kan man ju tänka på det :)

Någon undrade om kläder. Jag tycker man klarar sig bra med ett bra underställ som grund. Sen kan man ju ha mjukisbyxor, termobyxor eller vad man nu känner för, även över ridbyxorna så man är varm i stallet. Halsduk, vantar och en bra mössa, tjocktröja och en typ dun/täckväst och voila :D Väst tycker jag är himla smidigt.
 
Sv: Vintertips!

Det där med vattnet funderar jag också på! Till saken hör dessutom att min hyresvärd är otroligt snål och allt som går på el är jättedyrt:grin:Vi har ex. fortfarande inget element i nya sadelkammaren som byggdes i somras:cool:

Därför hade det ju varit jättesmart om man kunde koppla en hemmabyggd thermobalja till bilbatteri! Då kan jag ju själv fixa batteri + laddning va det så behöver inte han bry sig om att det går ström:idea:

Jag tror jag har idén med baljan klar iaf, ta frostvaktslingor och fäst på en innerbalja, sätt den i större balja och fyll utrymmet mellan med isolerskum. Hoppas detta ska funka!


Höet ska jag bygga höhäckar av vedkorgar till tänkte jag. Tanken är att ha 2 ätstationer/ häck och sen ha ut 2 häckar till våra tre hästar. En station ska fyllas med halm är tanken..
 
Sv: Vintertips!

Man kan lägga en liten plastboll/tennisboll i vattenkaren så fryser det inte lika lätt. Om det blir is tar vi alltid bort all is och använder ett durkslag för att slippa stoppa ner händerna i is kallt vatten. Fyller på med varmt vatten morgon och lunch.
 
Sv: Vintertips!

Trodde jag fick in inlägget igår, men det försvann väl. Orienterarlampor är jättebra jämfört med de billigare osm man hittar i hästbutiker.

Här finns ett ljustest: http://www.testzone.se/pannlampor-09-02-k56/mila-zenith-t109.html
Här är ett annat:http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=858298

Och jag visar väl inte vilken lampa jag har om det var censuren som tog bort mitt inlägg. Den lyser med 20Wlampa och det är inga problem att rejsa i skogen med den. :)
 
Sv: Vintertips!

Nu måste du berätta mer hur du tänkte med vedkorgarna?? Extra trög idag känner jag...

Hur är det med frostvakten OM hästarna skulle komma åt den på ngt sätt? Måste man ha ngn sorts transformator eller hur 17 gör man?

Ingen som har gjort en lösning med batteri? (ps fritidsbatterier är mkt bättre än bilbatterier, de tål att laddas ur och laddas upp mkt bättre :) )
 
Sv: Vintertips!

Man kan lägga en liten plastboll/tennisboll i vattenkaren så fryser det inte lika lätt. Om det blir is tar vi alltid bort all is och använder ett durkslag för att slippa stoppa ner händerna i is kallt vatten. Fyller på med varmt vatten morgon och lunch.

Det där var det smartaste på länge! Varför har man inte tänkt på det :bow::bump:
 
Sv: Vintertips!

Jag köpte ett pannlampspaket för 1700kr. Då ingick lampa, batteri och laddare. Sen köpte jag en batterisele för 350kr (ordinarie 400 kr, men billigare om man köpte paketet). Det är jättebra att ha selen istället, då störs man inte av det tunga batteriet.

Jag kan säga att även om jag blev 2000kr fattigare så är det värt varenda öre. Att kunna rida helt obehindrat i mörkret på vintern är en fantastiskt. Hade en billigare diodlampa förut och det vara grådassigt ljus och gav mer läskiga skuggor än den jag har nu. Min häst är jättetrygg ute i skogen med denna lampa.

Jag har inte ångrat det en enda sekund. Det enda som jag idag ångrar är att den ännu bättre lampan som jag ville ha då idag är billigare och kostar bara 150kr mer. Men den skulle bara ge mig mer ljus för bortskämdhet, jag behöver inte lysa upp mer av skogen än vad jag gör med min 20wattare. :love:
 
Sv: Vintertips!

Jo vedkorgen..

Min idé är att man tar en sånhär;
Vedkorg.jpg

fast med mindre rutor som jag ska "låna" av min hyresvärd, sen ska jag sätta plyfaskivor som ett uppochner vänt Y så att höet kasar ut åt sidorna. Sen ska det bli ett lock på så att det inte regnar ner på höet, ev skivor en bit ner på sidorna med så att höet håller sig torrt!

Det blir lite slow-feeding av det hela hoppas jag!


Och så frostvakten, jag tror jag ska linda en sånhär: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=147905 kabel runt baljan. Måste bara få okejat av rörläggaren att man kan göra så först! Så prova på egen risk:angel: Sladden tänkte jag skydda med vanligt vattenslang runt och sen kanske ha en 4-kantig stor balja så att den delen med sladden kan stå utanför hagen.. Och vad jag kunde läsa på om sladden så är där en transformator på den som kan styra temperaturen så det får man nog kolla om den slår ifrån även på sladdbrott osv.. Säkerhetsbrytare i utttaget där man kopplar strömsladden också kanske?!
 
Sv: Vintertips!

Förra vintern byggde vi en egen "thermobar" av just frostvaktkabel. Hade sån tur att biltema även hade lite rea på dem just då :D . Det har fungerat skitbra hela vintern, nu får vi se om den fungerar i år igen!

Kabeln satte vi (sambon) fast med aluminiumtjp som skulle se till att all värme går in till tunnan och inte bara ut.

Sen lade vi tunnan i en större tunna så att inte hästarna skulle komma åt. Klart!
 
Sv: Vintertips!

Jag har exakt sådana till mina med hö i
Nyar07-08_133.JPG


I år ska jag byta den sneda skivan mot en korn för att hö inte ska bli kvar i mitten.

Och för er som nu kommer skrika om hålens storlek så om hästen mot förmodan får in en hov så är nätet så stort så dom skulle få ut hoven också.

Farligast är hål där hästen har svårt att få in en hov, men ändå får in den då kommer hästen sitta fast. Nu har aldrig mina ens varit i närheten att stoppa in en hov :bow:
 
Sv: Vintertips!

exakt en sådan där har jag haft, hästen fick fång :o så håll koll :)

NU har jag en liknande, men med mindre hål i. Iofs så får inte hästen fri tillgång ännu, men det tar iaf lite längre tid att äta :)
 
Sv: Vintertips!

Det håller jag koll på så klart men det är mycket bättre än att ställa in en rundbal i hagen som många gör, mycket mindre spill.

Nu äter mina hästar som är vana vid fritt med hö inte så mycket utan har mycket social tid och dom äter faktiskt mindre nu än när dom serverades hö och inte hade fritt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 016
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp