Bukefalos 28 år!

Vintertips!

Sv: Vintertips!

Eller så blir dom mätta av det sociala :eek:
20081017+033.JPG
 
Sv: Vintertips!

:rofl: inte konstigt att de inte äter så mkt!




TS. Jag förvarar min silagebal på en pall och under pressenning . Det fungerar, men jag hade gärna önskat en bättre lösning.
 
Sv: Vintertips!

Skulle du inte kunna förklara lite närmare hur ni gjorde? Eller är det så enkelt som det låter? Jag förstår mig inte på det här! haha
 
Sv: Vintertips!

Kan förklara så gott jag kommer ihåg.

1. Köpa material:
2 tunnor, en mindre som får plats i den större.
Frostvaktsladd X antal meter (kommer inte ihåg exakt, 10-15m kanske :confused:)
Aluminiumtejp 1-2 rullar.

2. Linda runt sladden runt utsidan på den lilla tunnan, tejpa över aluminiumtejpen över sladden. Vår sladd blev nog lindad ca 10-15 varv.

3. Ställ den lilla tunnan i den stora.

4. Fäst dem någonstans. (Vi hamrade fast en tjock bräda på ett träd, som vi ställde kanten på tunnan på, och ett band runt tunnan och trädet)

5. Sätt i kontakten.

Klart.

Mitt minne är att jämföra med en myggas, så jag kan säkert ha glömt något. Något som var bra var iallafall att den här lösningen inte blev att kosta mer än 1000:- i materialkostnad, och den har fungerar super :)
 
Sv: Vintertips!

Vilken av bilderna såg du inte? Sladden är bara att söka efter på biltema:) Frostfri bandkabel heter den.

Är det sån du har använt också Zsara/Zsara?
 
Sv: Vintertips!

Kollade upp på biltema. Det kan nog ha varit något liknande :) dock ej gul.
Kan fråga sambon senare idag när han vaknat från nattjobbet.
 
Sv: Vintertips!

Den funkade sen, det var den på vedkorgen :)

Är det ingen som känner ngn som kan svara på om man kan göra om det till batteridrift *synd man inte är smart och kan ta patent på det :rofl:*
 
Sv: Vintertips!

Min man undrade igår hur det skulle gå att ha batteriet ute i kylan och hur man gör det enklast smidigast?! Jag har inget svar på det, jag hade hoppats att han skulle kunna svara på det. Min pappa sade att det antagligen skulle gå att fixa med bilbatteri, men att det då måste laddas upp ibland. Då är frågan, hur ofta och hur ser själva kopplingen ut från frostvaktssladden? Jag är helt kass vad gäller detta och när det är något så springer jag till pappsen eller frågar min man. Jag har dock fortfarande inte fått någon klarhet i hur det skulle se ut.

Vet någon vad jag menar? Måste finnas bilder på sommarhage med eldrift från bilbatteri, måste ju vara samma princip?
 
Sv: Vintertips!

Jag har batteridrivet på mina hagar, jag hoppas på att det skall funka även till vintern (det MÅSTE det göra!). Jag har ett litet hus till batteriet, en bit från marken (som jag tänkte isolera i vinter). Laddar batteriet ungefär 1 gång /månad som det är nu...
 
Sv: Vintertips!

Min man låter ändå skeptisk då graderna börjar att sjunka ännu mer.. Suck. Jag vill att det ska fungera, för min häst dricker inte iskallt vatten och han dricker sällan direkt när man fyller på.
 
Sv: Vintertips!

När jag luskar vidare på Julas hemsida så finns det ett batteri till motorcykel som borde fungera lika bra? Eller är det bara anpassat till sommaren eftersom det är ett sommarnöje? Detta tänkte jag på: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=604144 Kostar mindre men är på 12 v precis som bilbatteriet?!

Kan du kanske hjälpa mig att förstå hur man skulle göra i så fall. Låt säga att man gör som någon annan i tråden gjorde, man använder sig av två stycken baljor, varav den minsta baljan lindar frostvakt/värmekabel, sätter den i den större baljan och borrar ett hål ut för sladden, men sen då? Jordfelsbrytare ska du ju ha, men vart kopplas den och hur kopplar man energikällan till sladden? Suck. Jag hatar sånt här, för jag sitter och analyserar sönder allt för att jag vill få en klar bild av hur det ser ut. Jag blir galen på min man som vet hur vissa saker kan se ut och fungerar, men sen inte förklarar för mig i detalj. Nåja.. nu blir det en dusch och uppehåll. Spåna gärna vidare!
 
Sv: Vintertips!

kl.

Jag vet inte om det bör nämnas, ni har antaligen koll. Men var försiktig med elen :), jag tänkte inte efter när jag skrev min hur-man-gör-egen-vattenbalja-frysfri beskrivning, min sambo är elektriker så han vet iallafall vad han sysslar med. Lycka till allihopa mer era batterilösningar :laugh:
 
Sv: Vintertips!

Det är precis där mina kunskaper tryter.... Till aggregatet är det ju tre sladdar, jord och sen en till minus och en till plus på själva batteriet.... Mrn borde ju inte vara omöjligt...
 
Sv: Vintertips!

Men snälla, fråga honom om det skulle GÅ att göra en batterilösning?! Snäääääääääääälla :D:D:D
 
Sv: Vintertips!

Jag har fri tillgång på hösilage i hagen, och har köpt en sådan här:
foderring.jpg



Den är jättelätt att flytta för hand, har hållit sig i fint skick de tre år jag använt den och sparar MÄNGDER med spill från hösilagebalen.

Vi har också en hemmabyggd "thermobar" som fungerar ypperligt, men i år ska vi äntligen gräva ned vattenledningarna på frostfritt djup och installera en eluppvärmd vattenkopp i hagenv:love:

Jag har skapat en egen tråd om detta, men kan ju bidra här med: Mitt värsta vinterproblem är att jag inte har någon maskin att köra hösilage med, och måste således förvara balarna i hagen, åtminstone 5 åt gången. Det har inte fungerat särskilt bra eftersom mina unghästar älskar dessa balar, och i år har jag därför funderingar på att bygga sådana här fickor:


Planen är alltså att göra en rad med "fickor", där varje ficka har en hösilagebal i mitten. Det som är markerat som svarta streck på skissen är elastiska elgrindar, som det är tänkt att jag plockar bort efterhand som hästarna äter upp. När de ska börja på den första balen öppnar jag alltså från tre sidor så att de kan komma åt att äta, och när de ska börja på bal nummer två öppnar jag ytterligare tre grindar. Planen är att grindarna helt enkelt plockas bort, men att de grindar som är kvar för att skydda de oöppnade balarna är strömförande. på sås ätt borde jag kunna skydda de oöppnade balarna, samtidigt som hästarna får tillgång till sin mat.
 
Sv: Vintertips!

Hur har ni gjort med er "thermobar"?

Zsara: Självklart ska man vara försiktig och veta vad man sysslar med innan man sätter igång med ett sådant projekt, men även jag har elektriker i släkten som jag tänkte prata med. Det känns bara som att jag skulle ha en idé att komma med först så att jag vet om det är genomförbart! Som Ljulius säger, kan du inte fråga din sambo om vad han tror om det då? Med ett bilbatteri eller liknande... :D
 
Sv: Vintertips!

Jag är helt besatt av den här idén med batteri som energikälla. Har dock pratat med min pappa om detta och han säger följande:

Det kan vara möjligt att göra så som jag tänkt, ett batteri som laddas upp med hjälp av solceller. Antagligen skulle man dock behöva ha ett kraftigare batteri för att ge det någon verkan vid kallare grader. Ett vanligt bilbatteri ligger väl på 12 volt, men han trodde att det var lite litet och att man kanske skulle behöva något som var ännu lite kraftigare. Om man har ett bilbatteri liggandes så skulle man kunna testa, men OM det inte fungerar så är ju denna frostskyddskabeln lite för dyr om det just inte gör det.. Om det dessutom ska fungera, så måste man kunna ansluta värmekabeln till bilbatteriet och för det krävs det att man kan det till ett 12 volts. Vilket det säkert inte är så stor chans att man kan om man tittar på det här som jag förstår det: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=147905

Sen förstod jag förstås inte hur det skulle se ut från frostskyddet, om den kabeln skall kunna kopplas direkt på bilbatteriet eller om man ska ha något mellan där.

Saken är den att jag skulle gladeligen genomföra detta med ett vanligt kontaktuttag, det hade varit betydligt lättare, men det finns ingen möjlighet till det som läget är nu. Man kanske kan ringa och höra med de som säljer Thermobar om de löst det på så sätt förut?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 016
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp