Bukefalos 28 år!

Vintertips!

Sv: Vintertips!

jo de hade ett "är ett integrerat batteriaggregat och solcellspanel. Perfekt för hagar där det är svårt att få fram ledning."

Går det att göra något av det? Ta bort aggregat-delen och koppla in till värmaren?

*I zsaras värld är allting lika enkelt som hon hoppas på*
 
Sv: Vintertips!

* När jag åker på kurser eller håller träningar kalla vinterdagar i ridhus har jag med mig en eldriven värmedyna och en skarvsladd. Underbart att sitta på. Lägger man den i en plastpåse kan man även kasta ner den i sanden eller på golvet och ta av sig skorna en stund och ha fötterna på den. Såg även på TV-reklamen att OBHnordica nu har en eldriven mjukisfilt:d
* Egen termos med varmvatten och tepåsar aldrig att förglömma, i en plastmugg som värmer händerna när man håller i den. Keramikmuggar som är iskalla från början gör vattnet kallt på en gång.
* Dra en raggsocka utanpå ridstöveln innan du trär den i stigbyglen. Funkar faktiskt rätt bra:angel:
* Ha en tekokare i stallet om du saknar varmvatten.
* Salta på dyngkärran så fryser inte dyngan fast när du ska tömma den sen
* Om foderhinkarna med blött foder (betfor etc) fryser över natten så göm hinken i höpåsen över natten så håller den sig lättare tinad.
* Införskaffa en sprayburk med rostlösare/smörjmedel som du sprayar broddarna med efter användning så blir det lättare att få i dem nästa gång.
* Ploga slingriga vägar i beteshagarna när det snöat massor så får du bra
ridvägar.
 
Sv: Vintertips!

Tack för massor med bra tips!

*funderar på att skriva en bok "Bukes samlade vintertips!" :rofl:*
 
Sv: Vintertips!

Jag har lusläst denna tråd nu och tackar alla för tipsen. Nu i veckan ska jag ut å bygga en höhållare så jag får mindre spill, samt att jag ska fortsätta fundera kring vattnet för vintern.

Fler tips önskas.

Sen va juh inte tanken kring boken en dum idé.
 
Sv: Vintertips!

En annan bra grej för kalla fötter är BackonTrack strumpor! Håller iaf min isbitar till fötter upptinade:)

Och om man fryser om öronen så är sånna öronvärmare som man trär på örat kanon! (Att man sen knappt hör nånting är ju en helt annan sak:angel:)
 
Sv: Vintertips!

Det måste jag prova, jag som jääääämt fryser om mina tår... :)

*kl*

Går det att ha batteridrift på staket under vintern? Räcker det att isolera batteriet? Har ju som sagt ingen ström....
 
Sv: Vintertips!

Har en jättbillig pannlampa från Dollar store, tror den kostar 50. En svart stor rund lampgrej, men det är den i särklass bästa jag haft. Har köpt dyra pannlampor för flera hundra, men ingen slår lampan från Dollar i ljusstryrka, fungerar ypperligt att rida med. Har tre AA batterier.
 
Sv: Vintertips!

ja det måste ju fungera att koppla ihop solcellsbatteri och thermobar, nån elkunnig kanske har nån lösning på detta! :idea: Bilbatteri är väl 12 volt men thermobar på 280 volt, men med lite ombyggnationer kanske det går!
 
Sv: Vintertips!

Jag har batteridrivet på mina hagar, jag hoppas på att det skall funka även till vintern (det MÅSTE det göra!). Jag har ett litet hus till batteriet, en bit från marken (som jag tänkte isolera i vinter). Laddar batteriet ungefär 1 gång /månad som det är nu...

Kom på att bilbatterier kan frysa på vintern, om det blir allt för kallt, men man måste kunna bygga in dem i frigolit eller liknande. Men om batterivätskan är ok och det är ett rätt så nytt batteri, så ska det nog gå bra.
 
Sv: Vintertips!

Kl

Här kommer lite vintertips från mig (mest om kläder då jag är en frusen stackare).

*Termounderställ är ett solklart måste, behöver inte vara ngn stor utgift, fungerar jättebra även med billigare varianter.
*Skidstrumpor har jag alltid underst (Även under ridbyxorna men ovanpå understället), sen ett par ridstrumport utanpå alltihop.
*Vandrarkängor utan stålhätta (fungerar ypperligt att rida i om det är kallt)
*Fleecetröja håller värmen inne och transporterar bort fukten
*Väst, själv har jag en ylleväst från Kyra K (ylle är ett superbt material)
*Stickad mössa med fleece. De absolut bästa mössorna om man ska röra på sig när det är kallt ute är en stickad mössa där det finns lixom ett fleecepannband på insidan. Man är varm och go om öronen samtidigt som fukten transporteras ut där mössan inte är fleecefodrad.
*"Fingertumvantar", bästa vantarna jag någonsin haft var ett par tumvantar i fleece men som hade en inenrvante (ej möjlig att ta av) som var som en fingervante, även den i fleece. Aldrig någonsin att jag frös i dem.
*Halsduk är inte så supersäkert runt hästar. Själv använder jag (tro det eller ej) en skapelse som jag lyckades knåpa ihop på syslöjden i 3:e klass. Ser ut som en fleecemössa med dragsko uppe på huvudet, man kan alltså öppna mössan helt, trä den över huvudet och använda som halsduk. Om det är riktigt kallt så drar jag upp den och drar åt dragskon så att näsa, mun mm är helt täckta.
*öronmuffar eller liknande vid ridning
*i år SKA jag skaffa mig ett par dubbar som man kan sätta på skorna (sådana som gamlingar har), vi har alltid isgata på vägen till hagarna och jag börja bli trött på alla dessa vurpor man gör varje vinter.
*Reflexgrimmor på hästarna

Det var vad jag hade so far, får se om jag komemr på ngt mer sedan
 
Sv: Vintertips!

Just såna dubbar som gamlingar har (:p) införskaffade jag förra vintern, de är värda sin vikt i GULD! Helt klockrent och jag halkade inte en enda gång!

*rekommenderas varmt!*
 
Sv: Vintertips!

Precis vad jag funderade på att göra med hösilaget!! Har heller ingen traktor... Det enda jag tänker på är att de ska meja ner stolparna när de äter och de kan ju vara svåra att flytta på om det är tjäle... Man får kanske ha rätt stora fållor, så de får plats att äta runt om.

Sedan har jag också såna där vedkorgar. De la jag hösilage i förra året, men det är tungt att släpa och när det fryser... :devil:

Alternativet är att köpa torrt hö på storbal tror jag kan rulla dem, men inbillar mig att risken är större att det blir dåligt/dammigt... Nån som vet?
 
Sv: Vintertips!

Kan man inte ha betteriet i samma låda som vattenbaljan....

Jag funderar på att bygga en låda av någon typ av skiva, i locket gör man ett hål tillräckligt stort för att få ner vattenbaljan. Men den hänger på kanten.
Insidan av lådan isolerar man med frigolit. Linda frostvakt runt den inre baljan, tejpa med aluminiumtejp. Gör lådan tillräckligt stort för batteriet, då bor ju batteriet lite varmt...Gör en öpnningsbart lock på sidan så att man kan ta ut batteriet för att ladda det.
Gör ett lock att sätta på när hästarna är inne på natten, om dom inte går på lösdrift!
 
Sv: Vintertips!

Undrar om någon har en lösning på detta.

Har en stor häst tillsammans med två shettisar och undrar om någon har en smart lösning för utfodring av grovfoder till den stora så de små inte kommer åt.
(I huvudet ser jag ett bord på ben med kanter och tak så den stora når upp men inte de små) Skulle detta funka tror ni?

Självklart ska även de små få mat i hagen men inte i samma mängd som den stora.
 
Sv: Vintertips!

Lastpallskragar?
De kan man ju satta pa varandra sa manga som behovs, en lastpall i botten for att undvika att det blir geggigt narmst marken. Satter man det upp till bringan sa borde det inte vara nagra problem for de sma.

Enda jag kan tanka pa dem ar att det kan finnas vassa kanter av metallen som omger kragarna, men dem ar det ju bara att tejpa in.
Sedan beror det pa hur matvrakig den stora ar, sa att det inte blir att hon ater upp de smas mat och sedan sin egen.
 
Sv: Vintertips!

jag hade satsat på en låda med höga kanter. den stora hästen kan äta obehindrat i markhöjd medans shettisarna inte kommer över kanten.

jag hade en låda som vi haft vattenkaret i, denna vinter får det tjänstegöra som höbinge. ena sidan gjorde vi lägre för att shettisen äter ur samma, de går på fri tillgång. min låda rymmer 2 höbalar. högre sidan står mot vinden. den är rätt så tung också så den står stadigt. nedre bräderna och tvärliggarna vi fäst botten på är av impregnerat.
29689301.jpg

(vi har lyckats med en hel del höspillan hitills ändå, de är kräsna och äter väldigt ojämt så jag får plocka bort en del gammalt)
 
Senast ändrad:
Sv: Vintertips!

Kl

ang. Vatten problemet har min sambo tagit lastpallar (2st) och isolerat. Byggt ihop dem till en låda. Emellan dom två lastpallarna har han lagt värmeslingor till golv som är kopplade till en solcells lampa i lösdriften. Och i dom övriga hagarna direkt till ett el uttag där jag kan ställa in styrkan inifrån. Fungerade i vintras och hoppas det skall funka i år med.

Hö häckarna är byggda av lastpallar med, sedn satt gummi matta på med hål så dom kommer åt fodret. Sedan köpte vi fyra cement "ploppar" ( som man gräver ner i baken, kommer inte på vad de kallas nu.) men fötter som vi byggde upp fyra ben och ett sned tak. Har funkat kanon!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 834
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 016
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp