Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

:idea: jag passar på att fråga nu när tillfälle ges!!!
när är det ok för mig att sätta mig på min sons mini-shettland?:love:
pållen är 3,5 år riden/promenadriden av sonen 4år i vuxet sällskap??
Jag är 157cm och väger ca 40-45kg :grin:

Rider man ens in shettisar vid 3 årsåldern? Mig veterligen bör man vänta tills de är äldre, har nog tom läst det här på buke.

Vuxna shettisägare här på buke håller nog främst till på körning-forumet, spana in dem där och skicka ett PM om du vill ha exakta uppgifter från shettiskunniga. Men jag tror mig ha läst att shettisarna rids in vid 4 eller 5 års ålder:confused:
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

nu tror jag det blivit lite tokigt....
Jag köpte denna fantastiska mini shettisen på 3,5 år i slutet av augusti i år.
Hos uppfödaren har han blivit "riden " / sutten på utav hennes barnbarn lite då och då -shettisen älskar barn och gnäggade högt när de gick förbi hagen och sprang brevid stänget!
Han älskar min son på 4,5 år och han skulle aldrig göra honom något-han vet inte hur man är dum.....
vi tar en promenad någon gång i veckan genom en liten skogs stig, en grusväg och 2min på trafikerad väg och det går galant.
inget djurplågeri här inte! han har gott om mat , går ute 14 timmar per dag har kompisar och får kärlek upp över öronen!
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

*kl*

Måste berätta,hur pinsamt det än är, va jag va så dum å skulle testa för ca 1 år sedan.
Dottern hade hand om en shettis (av den jäkliga typen:cool:),ganska rubust och runt 107 cm.
Jag skulle följa med henne på en promenad i skogen, medans hon red,och vi tog en mysig skogsrunda.....Jag i gympaskor,hon barbacka
Det visade sig att mysiga skogsrundan va extremt lerig och jag fick flera ggr gå bakom för att mana på och få honom över leran. Ett under att ungen höll sig kvar! Så kom vi då till ett ställe där hästen inte ville över. Det va extremt lerigt och hästen ville slänga sig mellan buskarna för att komma förbi leran men det va alldeles för trångt att ens leda honom emellan. Jag hade kunnat gå där,men hur skulle då dottern klarat av att få över shettisen som bara ville in i buskarna,hm:confused:

Jo, då kom jag på den ooootroligt smarta iden att jag hoppar upp bakom dottern och så bara rider vi över den värsta leran:idea:,för JAG skulle minsann få honom att gå fram där:cool:
Hade ingen hjälm, men det va ju bara den lilla biten över leran....

Sagt o gjort, Jag masar mig upp bakom dottern och får dra upp bena en rejäl bit och så skänklar jag på mkt bestämt.
Men en shettis är och förblir en shettis och har han bestämt sig för att inte gå genom leran utan buskarna så ska det bli så!!

Hinner inte ens reagera så slänger han sig in i buskarna och jag får en gren över mig som drar mig åt sidan ner i leran...självklart drar jag med mig dottern i fallet som landar rätt på mig och jag nockas av hennes ridhjälm:crazy:
Fick hur mkt granris som helst precis överallt och för att inte prata om kall lera och ett stort blåmärke i pannan:crazy:

Dottern skrattade rått åt mig och jag...ja, jag fick ju skylla mig själv och förklara att det jag gjorde va JÄTTEdumt,och att man ALLTID ska ha hjälm osv.

Shettisen? Jo ,han stod på andra sidan leran och flinade åt oss,men va iaf så hygglig att han inte sprang hem utan oss:p
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Eh, jag har aldrig påstått att ponnyn inte skulle tycka om barn, vara elak, få för lite mat, ha dåligt med utevistelse osv. Jag undrade bara om de ens bör vara inridna vid 3,5 års ålder. Men det svaret får jag helt enkelt lämna över till mer shettiskunniga.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer för att dom är så starka, andra säger att det är djurplågeri.
Vad tycker ni?
Var går gränsen för vad denna häst klarar av?

Själv tycker jag absolut INTE att Shettlandsponnyn ska ridas av vuxna, utan endast av barn.

Så var vi där igen...

"Vissa säger att BARN kan rida arabiska fullblod och islandshästar.... (med tanke på vad hästarna används till i sina ursprungsländer/öar) Var går gränsen, för vad dessa hästars psyke klarar av med tanke på hur många barn och ungdomar rider/vill rida.
" - OBS DETTA ÄR IRONISKT SKRIVET - alltså inte allvarligt menat, utan bara som en jämförelse.

Självklart, får man se till individen på ryttare och häst, utifrån hästens ras, byggnad och konditionsstatus, samt vad den ska använda till.

Vanliga shetlandsponnyn är från början ett arbetsdjur, som drog och bar tunga lass i gruvor och på sin hemö, där de säkert också i många fall bar vuxna ryttare.
Minishetland, är däremot mest framavlad för barnridning och att dra lättare vagnar med barn, eller till show och bör inte ridas av vuxen.

Hästar över lag, ÄR INTE PORSLINSDJUR, som bara kan ridas och skötas av små rara flickor med rosa papiljotter, lila benlindor och röda fleecetäcken i ryktlådan.

Därmed inte sagt att vuxna bör tävla svår fälttävlan eller grand prix-dressyr med en shetlandsponny... Men lätt promenadridning och lättare tillridning för att barnen, sedan ska kunna rida och sköta hästen utan att riskera liv och lem ska definitivt inte vara någon omöjlighet.

Övriga längd och vikttråd för ryttare och hästar diskuteras i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927724
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Här kommer en som älskar att rida, framföralllt just SMÅ ponnier...
Men jag är ju inte sås tor heller...Skulel itne rekomnedera någon som väger mer än ca 55 kg att rida shettis, och då ska det var en ganska stor och viktbärnade. Själv väger jag ca 50 kg inkl. utrustning (knappt 160 cm lång) och anser mig kunna rida shettisar som är minst 100 cm och välbyggda ( dessutom minst 5-6 år gamla) Känner mig mer tveksam inför att rida små B-ponnyer, de har ofta mkt welsh i sig och är tunna och mer "svårbalanserade" och ser ut som porslinshästar mer än bruksdjur, verkar därför passa bättre till kortare och lättare barn/vuxna...Jag rider då inte långa stunder och skulle aldrig få för mig att hoppa eller gör andra saker som kräver mkt balans från hästen då jag är medveten om att jag är för lång! Men jag tror att det är en stor tillgång för både barn och ponnier som kan få hjälp med utbildning av vuxna ryttare. en ponny som får rätt utbildning och lär sig jobba rätt håller bättre i längden när oerfarna ryttare som inte kan så mkt rider.
Det är bara min tanke....
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

svar på TS:

jag har en shettis kille på 22 år som är 106 cm hög.
Han är köpt som sällskap till min unghäst och som rid och kör häst till min äldsta son.
vi har nu haft shettisen i 2 år och han kan vara ganska så busig emellanåt.
så ibland när sonen rider och våran ponny busar, så får jag sätta mig upp på honom en stund och "rida till" honom lite,
jag är 167 cm lång och väger ca 55 kg.
Våran shettis är en robust kille och han tar inte skada av att jag nån gång i månaden sätter mig på honom och rider till honom lite... jag rider kanske max 5-10 min för att korrigera och då samtidigt visa sonen hur han skall göra i vissa lägen.

jag skulle dock aldrig köpa mig en shettis för att ha som ridhäst då jag personligen drar min ridgräns vid d-ponnier.
men för att sitta upp en kort stund för att rida till eller liknande så ser jag inget fel på detta.

Man får som sagt inte glömma att det är stora hästar i små hästars kroppar och de är tuffa, de små shettisarna.

han drar ju betydligt tyngre lass utan att ens blinka och han älskar att få dra vagn, både lätta ponnysulkyn och den lite tyngre 4 hjulsvagnen med hela familjen.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

*kl*

Jag vet inte, denna tjejen är inte vuxen (tror jag) men jag tycker faktiskt att det inte ser så himla bra ut.
http://www.youtube.com/watch?v=BzBQdhmvwRs

Jag kan förstå de som hoppar upp någon gång då och då för att rida till en shetlandsponny så att den blir trevligare för små barn att rida, men att ha en shetlandsponny som ridhäst känns ju väldigt fel.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

*kl*

Jag vet inte, denna tjejen är inte vuxen (tror jag) men jag tycker faktiskt att det inte ser så himla bra ut.
http://www.youtube.com/watch?v=BzBQdhmvwRs

Jag kan förstå de som hoppar upp någon gång då och då för att rida till en shetlandsponny så att den blir trevligare för små barn att rida, men att ha en shetlandsponny som ridhäst känns ju väldigt fel.

Jag har inte sett filmen, hur den ser ut. Men det finns väldigt många oproportionerliga ekipage inom islandshästbiten också, även om islandshästar ÄR vuxenhästar och inte barnhästar.

Vikten är inget problem, i de flesta fall, varken för islandshästar, shetlandsponnier, andra ponnier eller araber, eller hästar som "inte är viktbärande". De klarar vikten och balansen, om ryttaren är balanserad och kan hjälpa hästen att bära vikten rätt.

Man KAN inte stirra sig blind, på vad som ser rätt eller fel ut, utan i så fall mer vad hästen ska användas till och HUR den används.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Om man är tillräckligt liten och lätt och barnets ponny är stadig och väl musklad, är det en fördel om man hjälper barnet att rida till ponnyn ibland. Min dotter har en jättego korsning shettis och något annat, så hon är lite större (119 cm) och kraftigt byggd. Jag är 160 cm och väger ca 52 kg och det funkar jättebra att rida på Karro, både skogsturer och lättare arbete på banan. Hon är en mycket älskad liten ponny!!:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Givetvis är det så, har ju själv islandshästar.
Och jag tycker inte det är vackert när man kommer på tävlingar och ser män som når nedanför knäna på hästen med fötterna heller. Viktmässigt tror jag inte så ofta det är problem, detta är ju starka hästar.

Men som exempel denna tjejen i videon når ju nästan ner i marken när hon sitter PÅ hästen och de hoppar flera gånger. Finns fler videos när hon och hennes lika långa kompisar rider och hoppar denna lilla häst.

Och DET tycker inte jag är rätt. Det var så jag menade.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

tycker att de i filmen är för stora för att hoppa hästen, men att skritta nån gång i veckan på en välmusklad ponny är nog okej om man är så långa som dem. jag red min shettis och lilla B ponny tills jag var 12-13år, och då så hade jag gått över till att rida barbacka och bara skritta dem till och från hagen. hemskt att bli för stor men det är synd om hästen, och det är bättre att låta nån mindre rida på dem. men om det är för att rida till och visa en elev så kan nog en vuxen som inte väger för mycket rida en 2-3 minuter. enligt mig.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Fast den ponnyn ser knappast välmusklad eller välriden ut, den går ständigt och sänker ryggen,
och ungarna rider inte balanserat alls, de rider så in i norden illa.

Här kan man börja prata om djurplågeri.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

ja och det ser väldigt illa ut när de rider, jag såg inte så mycket förra gången jag såg videon (datorn dampade). men nu så ser jag att de som rider är längre än jag först trodde och benen slår nästan i hindret när de hoppar. inte så konstigt att de ramlar av hela tiden när de har en på tok för liten häst för dem. trisst att de inte insett att de är för stora för ponnyn.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Stackars ponny :crazy:
Man riktigt ser hur irriterad han är, vispar med svansen, sänker ryggen och kastar med huvudet hela tiden. Tydligt är att han är störd över tyngden och ridningen överhuvudtaget.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Till och med min robusta stora d-ponny hade blivit galen av en sådan obalanserad klump på ryggen.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 847
Kropp & Själ Spinoff på Ålder-tråden. Har hört så många säga att barnen får dom att fortfarande känna sig unga. Själv tycker jag tvärtom. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: Otherside
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp