Bukefalos 28 år!

Vitamineral till små barn

Lupin

Trådstartare
Vilken är bäst? Vilka använder ni? Letar efter komplett vitamineraltillskott till sonen, 1½, men har svårt att välja. Många fattas järn har jag sett på innehållslistan. Och järn (+ zink) är den vanligaste bristen hos växande små barn och bebisar.

Har läst att man ge småttingar upp till 3 ca 1/3 av vuxen dos, mellan 3-6 (?) ca 1/2 dos och däröver full vuxendos. Men jag helst ha tag på ett tillskott som vänder sig till barn och går att tugga tex.

Sonen är inte så glad i komersiell välling och gröt och har vuxit väldigt snabbt hela tiden. Var ganska liten som nyfödd (48 cm lång och ca 3,2 kg tung), dubblade sin vikt på endast två månader och tripplade den på sju månader. Har fortsatt växa i snabb takt och är nu knappt 90 cm lång och ca 14 kg tung som 18 månaders småkille.

Han äter ganska lite sedan en tid tillbaka, men jag pressar inte. Har alltid haft principen att det bara är han som vet hur hungrig han är och när han är mätt. Han hade tex inte den "klassiska" aptitnedgången runt ett års ålder, utan hade kvar sin goda aptit då.

Men när man växer så mycket och så snabbt så har man ökade behov av vitaminer och mineraler, för uppbyggnades skull. Och nu har vi gått in i den mörka årstiden. Tycker sonen den senaste tiden varit blekare, betydligt tröttare än vad han borde vara och lite håglös och misstänker ev järnbrist.

Jag vet att man inte ska ge AD-dropparna om man ger annat preparat istället.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med VC och ta ett blodprov på sonen för att verkligen se att han har en brist, och vad i sådana fall och sedan prata med läkaren om vad som är vettigast att ge.
Det rekomenderas inte vitamintabletter till så små barn utan inrådan från läkare. Det finns några "barntabletter" men de rekomenderas från 4 år tror jag...
 
Sv: Vitamineral till små barn

Anledningen till att järn saknas i vitaminer för barn är att de inte ska ha järntillskott, framför allt inte när de är under två år. Kolla med läkare först om barnet verkligen har järnbrist och i så fall så får du reda på vad du kan ge. Försök ge järnrik mat istället för kosttillskott.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Det där stämmer nog inte helt. All barnmat är järnberikad och förmodligen anses det att man föder upp sina barn till stor del på den berikade vällingen och snabbgröten mm färdigproducerat. Och då behöver man såklart inte några tillskott.

Min son får bl.a. leverpastejmackor då och då, men han kommer inte upp i några mängder. Han kan inte äta levergryta varje dag heller.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med VC och ta ett blodprov på sonen för att verkligen se att han har en brist, och vad i sådana fall och sedan prata med läkaren om vad som är vettigast att ge.
Det rekomenderas inte vitamintabletter till så små barn utan inrådan från läkare. Det finns några "barntabletter" men de rekomenderas från 4 år tror jag...

Jag får nog göra det. Ringer BVC på måndag, VC får man ingen tid hos i alla fall med sånt här oprioriterat.

Det finns barnvitamineral även från under 4 år. Men inte på apoteket.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Jag får nog göra det. Ringer BVC på måndag, VC får man ingen tid hos i alla fall med sånt här oprioriterat.

Det finns barnvitamineral även från under 4 år. Men inte på apoteket.

Ja självklart kan man få tag i det mesta, men genom apoteket vet man ialla fall att det inte är skadligt för barnen, övriga har inga krav på sig att verkligen testa... Jag gillar inte att exprimentera med mina barn utan vill gärna ha reda fakta, och ja den mesta barnmaten är järnberikad idag, men det finns inte så många bevis för att barn behöver sådan stora mängder järn. Sonen har inte ätit en enda burk barnmat och totalvägrar allt med välling och gröt, och har absolut ingen brist på något...
Nej jag har inte valt bort barnmatsindrustrin på någon slags idé utan det har helt enkelt blivit så, Elin fick en väldig massa burkmat, välling och gröt. Fredrik vägrar som sagt välling och gröt och maten har det liksom inte funnits behov av eftersom vi andra ändå äter, och han har ätit samma som oss sen han äntligen började äta...
 
Sv: Vitamineral till små barn

Det där stämmer nog inte helt. All barnmat är järnberikad och förmodligen anses det att man föder upp sina barn till stor del på den berikade vällingen och snabbgröten mm färdigproducerat. Och då behöver man såklart inte några tillskott.

Min son får bl.a. leverpastejmackor då och då, men han kommer inte upp i några mängder. Han kan inte äta levergryta varje dag heller.

Det finns järn i så mycket mer än lever. Mina barn har sällan ätit burkmat och min son har varken druckit välling eller varit särskilt förtjust i gröt. min son har matvägrat en hel del men hans järnvärden har varit hyfsade ändå. Undvik mjölkproduikter i smband med järnrik mat och ge något C-vitaminrikt. Ofta känner man sig sugen på det man har brist på.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Ger man varierad kost ska man inte behöva ge vitamintillskott.
Min 6-åring får en vitaminbrustablett för barn då och då.
Men de flesta vitaminer är till för barn över 4 år. Iaf de som säljs på apotek och livsmedelsaffärer.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Ger man varierad kost ska man inte behöva ge vitamintillskott.

Får inte din 6-åring varierad kost då? ;)

Det där är också en sanning med modifikation. Allt är inte svart och vitt. Jag tror dessutom att det är få småbarn som äter mer varierat än vår son, utan att slå mig för bröstet. Han äter i princip allt och blir även serverad allt (fast inte alltid) inkl grönsaker och sushi. Men det räcker inte alltid, tex vid stark tillväxt kombinerat med en period av matointresse, som ju barn hamnar i då och då. Jag gör som sagt ingen affär av det, men skulle vilja ge ett tillskott att komplettera med just nu under en sån period.

Vi som är vuxna och har kapacitet att sätta i oss både det ena och det andra har ju ett annat läge än vad små barn har.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Det finns järn i så mycket mer än lever. Mina barn har sällan ätit burkmat och min son har varken druckit välling eller varit särskilt förtjust i gröt. min son har matvägrat en hel del men hans järnvärden har varit hyfsade ändå. Undvik mjölkproduikter i smband med järnrik mat och ge något C-vitaminrikt. Ofta känner man sig sugen på det man har brist på.

Visst finns det det, tex i aprikoser. Men det får han inte äta just nu.

Alla barn är faktiskt olika. Det din son klarar av att ha hyfsade järnvärden på, kan någon annan få brist av. När ska folk börja inse att bara för att något fungerar för en så kanske det inte fungerar för alla?

Det där med mjölkprodukter är visst en gammal myt. Enligt en utbildad, leg dietist som föreläste i våras så stämmer inte det. Kalcium hämmar tydligen inte alls järnupptaget. Det är tydligen lika osant som att det finns jättemycket järn i spenat!

Din sista mening tror jag inte på. Vilken oerhörd brist på socker och snabba kolhydrater väldigt många har i så fall. ;)
 
Sv: Vitamineral till små barn

Ursäkta, men nog finns det skadliga saker på Apoteket med. Jag tror inte på en värld uppdelad i svart och/eller vitt. Typ allt som säljs på Apoteket är bra, allt som säljs i hälsokostaffären är skadligt. Bara en liten tanke.

Kan förresten tillägga att vi i största möjliga mån använder ekologiska produkter i vårt hushåll. Och jag lagar den allra mesta maten själv, även om jag inte drar mig för att ge nån färdig burk till sonen då och då. Tror knappast att barnmatsburkarna håller sämre kvalitet näringsmässigt än det jag kokar ihop själv. Den är ju superkontrollerad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vitamineral till små barn

Ursäkta, men nog finns det skadliga saker på Apoteket med. Jag tror inte på en värld uppdelad i svart och/eller vitt. Typ allt som säljs på Apoteket är bra, allt som säljs i hälsokostaffären är skadligt. Bara en liten tanke.

Kan förresten tillägga att vi i största möjliga mån använder ekologiska produkter i vårt hushåll. Och jag lagar den allra mesta maten själv, även om jag inte drar mig för att ge nån färdig burk till sonen då och då. Tror knappast att barnmatsburkarna håller sämre kvalitet näringsmässigt än det jag kokar ihop själv. Den är ju superkontrollerad.

Självklart finns det skadliga saker på apoteket, men personalen är betydligt mycket mer allmänutbildade inom medicin biten än vad den "vanliga" hälsokost försäljaren. Och nej jag skrev inte att allt på hälsokosten är skadlig, Jag skrev att jag inte vill exprimentera med mina barn, själv kan jag äta olika preparat från hälsokosten, och vissa saker kan jag ge till mina barn oxå, men inte barn under två år...
Jag är dessutom väldigt stor motståndare till att trycka i barn olika saker för att man tror, när ett enkelt litet blodprov kan ge exakta svar. Det kan ju lika gärna vara så att din son bär på ett efterhängset virus som gör honom hängig och trött och tappad matlust, vilket har varit ganska många fall ialla fall här omkring den sista månaden...

Jag vet inte vad du drar för slutsatser av vad jag skriver, men jag har aldrig skrivit att barnmatsburkar är dåliga och inte heller att egen gjord mat är dålig. Det jag skrev var att barnmaten kanske var lite väl mycket järnberikad, men eftersom tillverkarna inte vet om barnen kanske bara får ett mål om dagen eller alla mål om dagen med järnberikad mat så är det svårt för dem att ändra något.

Om du går till en läkaren och får ett provsvar svart på vitt att din son har järnbrist får du utskrivet ett rent järntillägg istället för att lägga på saker som din son kanske inte behöver.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Mina slutsatser är nog mer generella och var inte direkt riktade till dig. Därav att jag avslutade med orden "bara en liten tanke". Det är inte alltid så lätt att "prata" på forum.

Vet inte vilka slutsatser du dragit heller, men jag experimenterar inte heller med min son. Men att ge ett tillskott under en viss, kortare period, tycker jag knappast är att experimentera. För mig betyder "experimentera med sitt barn" att man ger det Echinaceadroppar vid förkylning eller ger andra icke-kontrollerade och/eller icke-barntillåtna preparat etc. Vitamineraltillskott är knappast något hokuspokus.

Och om det är din slutsats att jag skulle trycka i min son "olika saker för att man tror", så ger jag inte mycket för din slutledningsförmåga. ;)

Efterhängset-virus-teorin låter intressant. Jag tycker ibland han kännts lite varm, men inte tillräckligt för att ens ta tempen. (Jag är inget fan av att stoppa i febernedsättande heller).

En liten tanke till, rent allmänt och generellt: Tydligen anses det som ett stort Fy-Fy att ge sitt barn ett svagt vitamineraltillskott, anpassat för småbarn under 4 år, ifall man oroar sig för nån brist. Men det är helt ok och fritt fram att "trycka i" samma barn rejält ökade mängder av tex järnrik kost! Snacka om dubbelmoral. Järn som järn, ärligt talat.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Men grejen med en vitamineraltablett är att den innehåller flera olika väldigt koncenterad vitaminer och mineraler, järn klarar kroppen av att ta hand om även i överskott, men det finns andra vitaminer och mineralen som kroppen tar stryk av att ta hand om, speciellt på så pass små barn som inte har alla funktioner i kroppen utvecklade än. Däreför anser ialla fall jag att visst det går jättebra att ge mat som innehåller järn med en "blandad" tablett känns inte bra.

Ja det är lätt att tolka fel på ett forum och det är svårt att få fram allt man vill, och få det att bli skrivet som man menar! Inga hard feelings hoppas jag!

Men som sagt virusarna i år har ialla fall på våran förskola varit väldigt diffusa och efterhängsna. Hängiga barn som man inte hittar något fel på förrens föräldrarna kräver en sänka... Så ring BVC eller VC på måndag och se till att få en tid att ta lite blodprover!
 
Sv: Vitamineral till små barn

Bäst när det gäller så små barn är att ta hjälp av en dietist.
Att mixtra själv kan bli farligt på riktigt.

Jag tycker att du skall kontakta BVC i stället för att ge dig på piller på egen hand.
 
Sv: Vitamineral till små barn

Om man lagar mat i gjutjärnsgryta och använder mat som innehåller lite syra. Ex krossade tomater etc. så löser det ut lite av det järn som finns och du berikar maten.
Bjuder man sedan apelsinjuice eller citrusfrukt till eller i nära anslutning till maten så underlättar det kroppens upptagningsförmåga.

Läste det i någon artikel i en vårdtidning för några år sedan.



Gira :banana:
 
Sv: Vitamineral till små barn

äter han hemlagad gröt? i så fall kan man antingen laga med hirsmannagryn eller smula ner "järnrikebröd" (tunnpaltbröd) i gröten och servera med något c-vitaminrikt (jordgubbspure?) ("klassiskt" allergimammetips för oss med mjölkprotenallergiska barn innan det fanns mjölkfria "färdiggröter")

och jag håller med om att man ska prata med dietist om man är osäker på att barnet får i sig allt det behöver - i samråd med dem kan man då ge tillskott, men det är viktigt att man håller koll på att det inte blir för mycket till så små barn...
 
Senast ändrad:
Sv: Vitamineral till små barn

Visst finns det det, tex i aprikoser. Men det får han inte äta just nu.

Alla barn är faktiskt olika. Det din son klarar av att ha hyfsade järnvärden på, kan någon annan få brist av. När ska folk börja inse att bara för att något fungerar för en så kanske det inte fungerar för alla?

Det där med mjölkprodukter är visst en gammal myt. Enligt en utbildad, leg dietist som föreläste i våras så stämmer inte det. Kalcium hämmar tydligen inte alls järnupptaget. Det är tydligen lika osant som att det finns jättemycket järn i spenat!

Din sista mening tror jag inte på. Vilken oerhörd brist på socker och snabba kolhydrater väldigt många har i så fall. ;)

på baksidan av mina kalciumtabletter står det att de kan ´hämma järnuptag men visst det är möjligt at det inte stämmer men helatiden kommer det nya rön. det där med kolhtydraterna stämmer till viss del. hjärnan klarar sig inte så bra utan glukos. Visserligen kan den utnytja fett i viss mån vid svält men det har sitt pris. Vi blir sugna på sött när vi har lågt eller fallande blodsocker och alltså behöver vi fylla på reserverna. Snabbt stigande blodsocker innebär hög halt av insulin och därmed snabbt sjunkande blodsocker så energikällan är inte långvarig därför blir vi sugna på sött snabbt igen. En väldigt förenklad förklaring. Det jag avsåg med sugen på var givetvis inte socker men har vi brist på salt blir vi sugna på salt, har vi brist på kalcium blir vi sugna på ex mjölk eller bananer etc. De flesta livsmedel innehåller järn, vissa mer än andra. Tillfälliga matvägrans perioder är normala och de brukar bero på att barnet inte växer så mycket under denna period i utvecklingen. Förövrigt så innehåller spenat ganska höga halter av nitriter så jag har personligen varit försiktig med det tills barnen varit över två år och då har de fått äta om de vill men aldrig trugats.

Jag har några frågor till dig
Har din son dokumenterad järnbrist av läkare?
Vem har gjort studien/studierna som visar att den vanligaste bristen hos barn och spädbarn är brist på järn och zink?
Var är denna/dessa studier gjorda, avser de världen eller sverige?
 
Senast ändrad:
Sv: Vitamineral till små barn

Jag vet allt det du skriver, så det är inget nytt. Men det är ju lite förenklat att säga att man blir sugen på det man har brist på. Människor är ju lite mer komplicerade än så.

Och du får gärna komma hit och fråga min 1½-åring vad han är sugen på...han lär inte kunna svara dig. :D
 
Sv: Vitamineral till små barn

Men grejen med en vitamineraltablett är att den innehåller flera olika väldigt koncenterad vitaminer och mineraler, järn klarar kroppen av att ta hand om även i överskott, men det finns andra vitaminer och mineralen som kroppen tar stryk av att ta hand om, speciellt på så pass små barn som inte har alla funktioner i kroppen utvecklade än. Däreför anser ialla fall jag att visst det går jättebra att ge mat som innehåller järn med en "blandad" tablett känns inte bra.

Ja det är lätt att tolka fel på ett forum och det är svårt att få fram allt man vill, och få det att bli skrivet som man menar! Inga hard feelings hoppas jag!

Men som sagt virusarna i år har ialla fall på våran förskola varit väldigt diffusa och efterhängsna. Hängiga barn som man inte hittar något fel på förrens föräldrarna kräver en sänka... Så ring BVC eller VC på måndag och se till att få en tid att ta lite blodprover!


Visst är det som du säger och det är väl främst A-vitamin som man ska vara försiktig med. Och när vi är inne på det så fattar jag inte varför Sverige (som vanligt) är så tröga att de inte tar bort A-delen och börjar ge D-vitamindroppar istället. Sverige är oftast sist av alla att ta till sig nya rön (som inte ens är nya...). Precis som med pneumokockvaccinationer.

Av ren nyfikenhet så har jag kollat innehållsförteckningen på en del vitamin/mineralpreparat till barn. Det är väldigt låga doser om man jämför med vuxendito (fattas bara annat). Och precis som med vuxendito är de lite olika sammansatta. Och på många står det uttryckligen att man inte ska ge AD-droppar ifall man ger något annat preparat.

Nejdå, inga hard feelings! Men jag måste erkänna att jag tycker det är något tröttsamt att bli "attackerad" från en del håll och att så många väljer att övertolka och värdera mina frågor till att jag skulle experimentera och "trycka i" min son ditten och datten bara för att jag funderar i vissa banor. Jag är varken lågutbildad, intelligensbefriad eller ansvarslös. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 103
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 247
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 552
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp