Bukefalos 28 år!

VM i hoppning

Jag kom att tänka på en idé jag hade som liten, att det borde vara en fjärde medalj för det är nästan alltid en som blir utan (jag spelade mest fotboll på den tiden), pedagogiskt tänkt för en sjuåring ;)
 
RGB överraskade också, trodde han skulle rida de andras hästar mycket bättre. Och tycker Lotta överdriver hur svår Zenith ser ut att vara. Jag fattar faktiskt inte vad RGB gjorde på Zenith, tänkte backa runt banan?
Jag tyckte också den såg knepig ut, ffa med de två små ryttarna, Patrice fick till det mycket bättre. Den hade ju väldigt orytmisk galopp när den blev spänd och var inte på skänkeln vilket man såg när den inte tog byteshjälp och flaxade iväg i svängarna.
 
Jaja, fyra i VM är inte dåligt alls, fantastisk prestation med tanke på hans skadehistorik och att han precis fått barn. Älskade Rolf-Göran :love:

Nu var det väl ändå inte han som klämde fram ungen?

Hur som helst, RGB behöver inte skämmas, alla kan ju inte ha en bra dag på samma dag ;)
 
Tycker ordningen Holland, Frankrike, USA o Svergie hade varit den rättvisaste placeringen utifrån dagens prestationer.

Holländaren red ju bara alla hästar så fint! Och hans häst såg trevligt ut under honom. Jag gillar dock inte alls att 3 av fyra hästar ser riktigt tråkiga ut i munnen. Frankrikes häst var ju supercool! Enda rundan jag sett tidigare i VM var en av dem.
Vilken var den tredje hästen som hade problem med munnen? Såg bara Cortes och Casall.
 
Vilken besvikelse! Dels att komma hem utan medalj, förstås, man hade ju verkligen unnat RGB att bli historisk som förste ryttare med medalj från alla mästerskap, och förste svensk med VM-medalj, men sen kanske framförallt att det kändes rättvist att medaljerna fördelades som de gjorde. Det såg helt enkelt ut, att i det här sällskapet, och när det kom till den här sortens tävling, så var RGB helt enkelt inte bra nog. Man hade ju trott, att om han en gång kommer till en VM-final, då kommer han briljera, och då blir man ju grymt besviken när det blir platt fall istället.

Sen är det ju lite otur också, förstås, att vara först ut på Zenith som visade sig vara så otroligt mycket svårare än vad han sett under Dubbeldam, men man undrar ju lite om det kanske inte är just förmågan att kunna rida alla sorters hästar som är RGBs styrka? Utan snarare förmågan att kunna känna vilka hästar som verkligen passar honom, och sen matcha dem optimalt så att de håller länge och utvecklar sin fulla potential?

En notering är att ryttarna i sina förberedelser inte verkar ha studerat vad respektive ryttare sagt om sin häst tidigare, det hade ju också gett en del ledtrådar till hur de är. Beezie Madden sa ju t ex att hon tyckte Casall kändes väldigt "kall" på framhoppningen, men att hon blev positivt överraskad när de kom in på banan och han tände till och hoppade bättre - RGB har ju beskrivit i intervjuer innan att Casall alltid gör så, och att han därför inte blir orolig om han inte hoppar fantastiskt på framhoppningen, för det kommer mer på banan. Likadant så sa ju RGB efteråt att han blev överraskad av Zenith som var mycket känsligare än vad det såg ut (vilket jag verkligen håller med om, det ser ju enkelt ut när Dubbeldam rider honom), men läser man intervjuer med Dubbeldam tidigare, så säger han just att Zenith är superkänslig, och att det varit mycket jobb med att få honom att vänta och inte rusa iväg. Det syns ju inte när man tittar på ekipaget idag, men det blev ju verkligen tydligt med nya ryttare i sadeln.
 
Mycket bra skrivet :bow:
Men har ni läst artikeln om Roffe i expressen, där visar han verkligen dålig förlorar humör. :wtf::eek:
Som jag skrev tidigare, så verkade ändå Casall sömning de första två rundorna, han hoppade inte lika fint eller så skärpte sig inte Roffe ordentligt. För nedslag på sin egen häst i en sådan här final, är verkligen onödigt!:bump::banana:
 
Mycket bra skrivet :bow:
Men har ni läst artikeln om Roffe i expressen, där visar han verkligen dålig förlorar humör. :wtf::eek:

Äsch, det där är ju bara en tidningsanka.

Det där om att det kanske bara borde vara tre i final, det sa han ju redan innan finalen, för då fick ju alla ryttarna en massa frågor om den där tävlingsformen verkligen är så bra, många har ju kritiserat modellen med ryttarbyten, för att det blir tufft för hästarna att gå så mycket.

RGB:s svar på det, var att ja, man kanske kunde fundera på om det vore bättre med tre i finalen, det är ju tufft för fyran som fått slita lika hårt på sin häst, och sen får åka hem utan att få nånting för det.

Och det är ju sant, det är nackdelen med att det är fyra ryttare till final. Men det handlar inte om att vara en dålig förlorare, för så sa han redan innan finalen, och då visste man ju verkligen inte att han skulle bli fyra. Givetvis har han såklart blivit stärkt i sin uppfattning när det gick som det gick, men som sagt - så tyckte han redan innan finalen, och han sa det just när han blev tillfrågad om vad han tycker om den kritiserade tävlingsformen, då fiskar man ju efter kritik.

Det där med "stora ilska" får man nog ta med en nypa salt, det är kvällstidningsdramatik. Självklart är det bittert att komma hem som fyra i en VM-final efter att ha jobbat i trettio år för att komma dit - jag menar, jag tycker det är superbittert att han kom fyra, och då är jag inte alls involverad egentligen. Hur bittert ska det inte vara för honom?O_o
 
Jag har helt missat att de byter ryttare och tyckte det var superpositivt! Fast kanske bara de tre medaljörerna skulle varit med och hur hårt hästarna ska gå med så många pass på raken kan jag inte alls bedöma.

Hade VERKLIGEN velat se samma sak i dressyren!!!!!!

Det känns mer ärligt tycker jag, det är ändå hästar vi sitter på. Jag tycker det är HELT fel att enbart kunna pricka in bästa form o temperament just sin runda, jag vill definitivt se mer "allsidiga" (eller vad ska man säga?) hästar hela vägen upp i toppen som tål, vill och kan prestera med andra ryttare om de är 3 VM-medaljörer som skiftar hästar.

Fälttävlan däremot hade ju blivit väldigt knepigt.
 
Fast det talades väl om att plocka bort en av rundorna i semifinalen istället, så dom kan orka gå 4 rundor sista dagen.

Hopphästarna har det riktigt tufft i ett VM, faktiskt tuffare än fälttävlanshästarna måste jag säga.
 
Jag har helt missat att de byter ryttare och tyckte det var superpositivt! Fast kanske bara de tre medaljörerna skulle varit med och hur hårt hästarna ska gå med så många pass på raken kan jag inte alls bedöma.

Hade VERKLIGEN velat se samma sak i dressyren!!!!!!

Det känns mer ärligt tycker jag, det är ändå hästar vi sitter på. Jag tycker det är HELT fel att enbart kunna pricka in bästa form o temperament just sin runda, jag vill definitivt se mer "allsidiga" (eller vad ska man säga?) hästar hela vägen upp i toppen som tål, vill och kan prestera med andra ryttare om de är 3 VM-medaljörer som skiftar hästar.

Fälttävlan däremot hade ju blivit väldigt knepigt.

Tror inte att det skulle funka med dressyrhästarna, hopphästarna är ju oftast vana vid att ha andra ryttare på ryggen iom att deras ryttare ligger bort på tävling så mycket, men dressyrhästarna rids ju ofta bara av sin tävlingsryttare, så de är ju helt inkörda på en ryttare. Är väl också därför det är sällan dressyrtoppryttarna säljer hästar till varandra, det verkar ta åratal att rida in sig på en ny häst.
 
Jag tycker tyvärr att de andra hästarna inte var typiska "Rolf Göran hästar"
Känns som att han blev lite störd av rivningen + fick ingen bra rytm på Zenith, efter rivningen där känns det som han skolade för mycket och safeade därav tidsfelen, kändes som att han inte var riktigt varm i kläderna än då, tycker han red mycket bättre sedan, red mer på hästarnas villkor. Kanske var det lite nerver som förstörde det för honom. Synd verkligen. Imponerad av hästarna!
 
Har final four finalen varit med sedan allra första VM? Inte första samlade tänker jag på nu utan även de tidigare? Hur kom man fram till detta upplägg egentligen, förekom det på andra tävlingar, för det har väl förekommit som "showklasser" ibland?

Och hur hade det gått om Marockanen hade kommit med O_o den hästen kan ju verkligen inte vara lätt att hoppa runt med? Och med tex ljumskskador som RGB har haft och som inte är helt ovanliga vill man verkligen hoppa upp på en sådan häst :nailbiting: Marockanen blev ju faktiskt nr 13 inte alls långt bort.

Knäppa funderingar man har så här tre dagar efter att det är slut ;) är man nörd då :confused: :D
 
Vilken besvikelse! Dels att komma hem utan medalj, förstås, man hade ju verkligen unnat RGB att bli historisk som förste ryttare med medalj från alla mästerskap, och förste svensk med VM-medalj, men sen kanske framförallt att det kändes rättvist att medaljerna fördelades som de gjorde. Det såg helt enkelt ut, att i det här sällskapet, och när det kom till den här sortens tävling, så var RGB helt enkelt inte bra nog. Man hade ju trott, att om han en gång kommer till en VM-final, då kommer han briljera, och då blir man ju grymt besviken när det blir platt fall istället.

Sen är det ju lite otur också, förstås, att vara först ut på Zenith som visade sig vara så otroligt mycket svårare än vad han sett under Dubbeldam, men man undrar ju lite om det kanske inte är just förmågan att kunna rida alla sorters hästar som är RGBs styrka? Utan snarare förmågan att kunna känna vilka hästar som verkligen passar honom, och sen matcha dem optimalt så att de håller länge och utvecklar sin fulla potential?

En notering är att ryttarna i sina förberedelser inte verkar ha studerat vad respektive ryttare sagt om sin häst tidigare, det hade ju också gett en del ledtrådar till hur de är. Beezie Madden sa ju t ex att hon tyckte Casall kändes väldigt "kall" på framhoppningen, men att hon blev positivt överraskad när de kom in på banan och han tände till och hoppade bättre - RGB har ju beskrivit i intervjuer innan att Casall alltid gör så, och att han därför inte blir orolig om han inte hoppar fantastiskt på framhoppningen, för det kommer mer på banan. Likadant så sa ju RGB efteråt att han blev överraskad av Zenith som var mycket känsligare än vad det såg ut (vilket jag verkligen håller med om, det ser ju enkelt ut när Dubbeldam rider honom), men läser man intervjuer med Dubbeldam tidigare, så säger han just att Zenith är superkänslig, och att det varit mycket jobb med att få honom att vänta och inte rusa iväg. Det syns ju inte när man tittar på ekipaget idag, men det blev ju verkligen tydligt med nya ryttare i sadeln.

Roffes styrka är ju faktiskt att kunna rida en hel del olika hästtyper och för mig så blev det väldigt förvånande att det gick som det gick.

Jag tror att det är flera olika orsaker.

För det första så vet vi absolut inte hur det är med hans egen skada och hur det påverkar honom

För det andra så fick han fel sporrar på zenith och det gick inte att ändra på. Han hade även oturen att rida den först vilket i efterhand visade sig ganska ödesdigert. Det såg väldigt svårriden ut med de två första ryttarna.

Han litade för mkt på Casall även om han var trött vilket visade sig även med ryttare två, sedan kom han igång i slutet vilket är vanligt med trötta hästar.

Han hade varit med om en nervös resa med sitt första barn

Kan tycka att han fick lite fel direktiv med den franska hästen.

Summan för mig som vet att han är expert på att rida olika hästar så var det helt klart stort missflyt för honom och jag tror att det hade varit helt annorlunda om Casall inte rivit, dessutom var de två tidsfelen onödiga och det var det enda som skilde Beezie och honom
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 187
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 373
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp