Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

Sv: Vuxna som rider ponny?!

*kl*

Då är man inte helt knäpp när man inte vill ha nån storhäst..skönt att veta:D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Det svåraste när man är kortväxt och ska hålla på med stor häst är att det är så "jäkla" svårt att nå tycker jag. Krångligt att sadla och tränsa osv. Kommer ihåg när jag hade ett varmblod med supertung sadel. Jag fick knappt upp den på hästen. Ponny är helt perfekt.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

vet måååånga som har ponnysar av olika raser hemma för husbehov/western/bruksridning/klubbtävling.

Mååååånga innom western har ponnyer, ser lite roligt ut när karlar på typ 180 (smala givetvis) sitter på sin häst på 145cm :rofl:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

kl

Jag rider ena dotterns ponny ibland. Jag är 47 år och väger :angel:Men den är korsning welsh/halvblod och maxad, och ingen har sagt att jag ser stor ut på den.

Andra dotterns ponny är lika hög, men en klen sak från Holland;) så den rider jag inte.

När ponnytiden nu börjar närma sig sitt slut och ingen av döttrarna verkar vilja ha stor häst, tror jag det är mammas tur, men jag har märkt att jag tittar i annonserna efter hästar på max 160, gärna mindre. Så det blir ingen jättehäst för mig, även om jag inte har något emot att rida stora hästar på lektionerna på ridskolan.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag har också ponny.
I distans får vuxna tävla ponny.
CZ.jpg


// Linda
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL
Crow är under inridning, han ska vara 148 (kanske är nån cm högre, ska mäta honom x), 6 år i år och jag fyller 21:P Är 161cm lång. Det ska bli min skogsmulle och dressyr kompis (akademisk dressyr) så småningom. :)

Jag får inte vara med i tråden längre, har mätt Crow och han är en liten häst! :O 151-153cm. x)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL

Jag är 29 och rider fortfarande ponny. Min Samid har jag haft sen han var fyra, han fyller 21 i år. Numer blir det mest skogsmullande och lite krumelurridning. Vi har i perioder tränat aktivt i dressyr.

2006_07_25_samid1.jpg


2006_01_10_rid1.jpg


Samid är newforest och ca 142 cm i mkh, själv är jag 168 cm hög och väger alldeles för mycket.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

hur är det egentligen.. får man tävla ponny om man är över 18år, men bara i storhästklasser eller?
Kan ingen duktig förklara, i vilka klasser och åldersgrupper får man tävla ponny? och i vilka stor häst?

Tack :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Skönt att höra att man inte är ensam som gillar att rida ponny..:) Jag är 170 cm lång så egentligen är jag väl lite lång till min lilla pålla på 145 cm. Dock ingen som sagt att det ser konstigt ut...

Tränar tömkörning och rider mest i skogen, vilket vi båda trivs bäst med..
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Är 23 år, rider min welshponny (c-ponny) av och till, haft honom sen jag var 11. Har min arab nu också (som är stor häst), men tycker väldigt mkt om att rida ponny med!

Tävlar inte welshen nu, gjort tidigare i hopp och dressyr. Han är 26 år nu och är mest promenadridning vi pysslar med.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

35 år gammal. 170 cm, väger ca 70 kg.
Rider en "svensk ridponny" - läs varmblodstravare - på 145 och en fjording på 143 cm. Rider western på båda, fungerar bra och ser nog inte helt galet ut.

Kryddelydd
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Antingen får du starta på ponnytävlingar i avd.B eller ta upp den och starta bland stora hästar,dock får den då inte även starta som ponny under samma tävlingsår och samma ägare.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

hur är det egentligen.. får man tävla ponny om man är över 18år, men bara i storhästklasser eller?
Kan ingen duktig förklara, i vilka klasser och åldersgrupper får man tävla ponny? och i vilka stor häst?

Tack :)

I distans får du fortsätta tävla din ponny fast du är över 18år.
// Linda
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Även dressyr kan du klassa upp hästen om ekipaget ser propotioneligt ut. Iaf islandshästar vet jag tävlar dressyr jämte storhäst.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Kl

Jag är 21 år och har en egen ponny som jag fortfarande rider på trots att hon har fyllt 28 år.
Sålde min storhäst för ett tag sedan så nu är det bara lilla Ari som gäller.:)
Rider 3 andra storhästar några gånger i veckan också, men eftersom de inte är mina så räknas inte det. :p Så jag säger att jag numer är ponnyryttare.:bump:


Jag och Arizona:
IMG_2487.jpg
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

bara man inte är för lång/tung så går det bra tycker jag. jag själv kan ju inet rida ponny längre, eller isf om hsäten skulle vara väldigt maxad och väldigt kraftig.. är 169, 15 år :P
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!


Blacky(Dräktig Här)

Jag är 30 år och väger ca 80 kg(alltför mycket efter graviditet) och 155 cm kort :)
Köpte mig en ponny Tinker/new Forest på ca 145 cm som familje häst, med tanke på ungarna. Passar mig fint också. Tycker hon är fantastisk! Blir nog ponny för mig framöver också sen hon fick ett underbart stoföl som blir liiite kraftigare och liiiite större :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 40 och delar vår maxade D-ponny med mina döttrar - väldigt praktiskt! Är inte tävlingsintresserad men går nån liten minidressyr på klubben ibland...
Vill INTE ha stor häst - äääälskar vår donna!
Jag är 166 cm och hon passar mig precis!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag har en d-ponny och jag är 25år:d

Jag köpte honom när jag var 19 när min stora häst åkte på en skada och jag valda att betäcka henne, jag kände att jag var tvungen att ha en häst att rida...och då köpte jag en ponny...har honom fortfarande kvar...jag rider honom varje dag och han är en pigg 25 - åring:)
Jag är 163 och jag tycket det underbart att rida ponny...ut och busa massor i skogen:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag är 22 och rider en ponny det passar mej jätte bra för jag är så kort :laugh: är 156:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 373
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 059
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 642
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp