Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

Sv: Vuxna som rider ponny?!

Kl
IMG_2487.jpg

Vilken fin en... :laugh:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Min mamma har en liten D-ponny på 143,5 cm som hon "ärvt" efter mig då jag gick vidare till min lilla 150 häst :d . Hon är 45 år, 168 cm lång och väger sådär 54 kg. Fast hon rider mest bara ut i skogen med honom då tävla och träna är någonting som hennes närver inte klarar av :p.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Det svåraste när man är kortväxt och ska hålla på med stor häst är att det är så "jäkla" svårt att nå tycker jag. Krångligt att sadla och tränsa osv. Kommer ihåg när jag hade ett varmblod med supertung sadel. Jag fick knappt upp den på hästen. Ponny är helt perfekt.

Håller helt med! Oftast känner jag mig inte så liten när jag väl kommit upp (leve pallar;)), och har inga problem att rida de flesta större hästar, men all hantering blir mycket lättare när man når upp. Minns fortfarande ridskolehästen på över 1.70 (jättesnäll och mysig) - när jag suttit upp såg jag halm i manen som jag inte sett innan, pinsamt...
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

*kl*
När jag och min maxade D-ponny fyllt 18, så fortsatte jag att tävla honom bland stora hästar i några år till.
Tog bort honom i höstas när han var 31 år.

Jag är alltså snart 32 år 1,64 lång och väger lite lagomt ;)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Sällar mig till skaran vuxen med ponny, obs ingen tant för mig tack:eek:. Jag är en "ungdom" på 40:laugh:
Jag har ett underbart d-ponny sto på 1.46 ganska kraftig i typen. Själv är jag 162.5 och väger 60 kg. Känner mig inte stor på henne alls.

Det är min dotter och jag som delar häst, annars hade det nog blivit en stor häst, fast nu ångrar jag mig inte för en sekund, min dam är mycket häst att rida!

Dottern tävlar lite smått i hoppning och själv tränar jag mest dressyr och rider ut på små äventyr.

/söderböna
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Roligt att den här tråden har kommit igång igen!
Kan jag ju passa på att lägga in dom nya bilderna på mig och Zacke från tidigare idag.:D

Han är alltså 137-138cm nånstans där och jag är väl 162cm ungefär.
SNV32713.jpg

SNV32714.jpg

SNV32723.jpg
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL

Jag fyller 29 i år, är 180 cm lång och väger runt 65 kg. Har precis köpt mig en c ponny.... :eek: En islandshäst. Var ute efter en större häst men blir man kär så blir man. :D :angel:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är en av dom alla vuxna som rider ponny (är snart 30) Jag är 150 lång och har alltid ridit ponny och alltid kommer att göra. Min lilla tjej är 145 hög :love: och är lagom stor för mig :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag köpte min Connemara på 147,4 då jag var tolv år gammal
Tanken var att byta till storhäst då jag fyllt arton.
Nu är jag 23 och hon 22 och här är hon ännu hos mig :) Finns ingen häst i världen jag hellre rider...ingen lika fin... :) är så kär i henne o skulle inte byta ut henne mot det någonting.


Har dock en storhäst på foder som jag gillar väldigt mycket men ärligt talat är han ingenting jämfört med MIN PONNY ;)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

*Vinkar*
Jag vill oxå vara med i ett hörn.
Är 32 år, ca 160 cm och väger ca 55 kg. (Ska gå ner minst tre kilo innan juli har jag bestämt... :angel:
Rider enbart ponny, har ett vbl sto på 145, och snart ett basjkirsto på 143 cm. Vi lånar också två shettisar som barnen lär sig rida och köra.
Jag rider faktiskt helst liten c-ponny.
Det såg rätt så roligt ut när jag och dottern red ut för ett tag sen, hon red ett russ på 119 cm och jag red bredvid på en förvuxen shettis.....(viktbärande, hon tar 65 kg...).
:rofl:
Är inbiten ponny"tant"..... :p
Tycker tom att vbl stoet känns stor....
Jag vill ha en c-ponny........ :D :cry:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Vad roligt att läsa om alla vuxna ponnyryttare! Jag har alltid varit
svag för just de små... så steget till att köpa en stor häst var
enormt!

Jag har ingen ponnyplutt för tillfället men skulle direkt utan
tvekan skaffa en liten c ponny om chansen gavs! :love:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag har en 25 årig connemara valack på 143 cm som jag rider o tränar med endel och jag e 21 år.. Skaffade han när jag var 16 år, denna ponnyn sälger jag aldrig.. Har även 4 shetlandsponnyer som jag kör med.:)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Tänkte höra hur "vanligt" det är med vuxna... ja iallafall de över 18 år som fortfarande rider hästar under 148cm?

Har träffat ett par "tanter" som har d-ponnyer för dressyrridning och tävlar i storhästklass. Dom såg ingen anledning att ha en större häst

Jag är 24 år, har en pålle på 147cm (fjording iof, men endå en ponny) och skulle inte tänka mig en större häst :)
Är inte så jätte lång, 166 cm men en liten tjockis är jag!
Fast vi passar bra ihop, och jag ser ännu tjockare ut på ett hbl tex ;)
Drömmer om att den dagen jag gått ner till min idealvikt belöna mig själv med att köpa tex en connemara & tävla lite dressyr


Så om du är vuxen och har en ponny, vad använder du den till?
Och hur kommer det sig att det vart ponny för din del?

:bump:

Jag e 26 år å 158cm lång :D plus att ja har relativt korta ben, så jag ser oerhört fånig ut när ja sitter på en 170+ å sparkar i sadeln :rofl:
Näe, håller faktiskt på letar häst nu, å ska på fredan å provrida en maxad ponny :) vill det sig väl, å jag köper den, så kommer jag även att börja tävla med den :) Jag helt enkelt föredrar ponny/liten häst, framom nån kuse på 170.. :D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Klart vi finns...Vi Ponnytanter. Är själv en tant på 40 år, som har en haflinger. Hon är inte högre än 1,40, snarare mindre. Själv är jag ca 1.70. Har även ett halvblod, 2-åring på 1,65. Så det blir ju en av varje.
Tycker personligen att haflingern är underbar. Konstigt nog känner jag mig inte lång på henne. Håller just nu på med inridning,,,
Spännande.

I Tyskland finns det massor med tanter och farbröder som rider haflinger...
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

kl.

Vill kanske inte kalla mig för tant än då jag är 23 år, men min mamma som är 51 kan man kalla en ;)
Både hon och jag rider min gamla ponny som är en irländare på hela 147cm.

mamma passar nog lite bättre på henne då hon är 165 cm och väger n og inte så mkt. Jag däremot som är 171 ser nog bättre ut på min stora herre som är 177.

Men det är nåt speciellt med ponny!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Nah, han är ju så söt din ponny :)

Jag ställer mig i "ponny-tant"-ledet, om man nu får göra det när man är snart 20 :p Är inte så tantig än, men längre lär jag inte bli. Strax över 160 cm, ser ju asfånig ut på en stor häst!
Har en 138 cm hög och säkert lika bred (:p) fjording/island. Perfekt, går att använda till allt (han hoppar som en kalkon, men jag är western- och dressyrryttare så det stör mig inte), tar inte mycket plats, billig i drift, drar till sig folk som vill klappa på tre mils radie :angel:

Jäkla storhästhysteri! Man måste inte ha en så stor häst som möjligt för att vara en bra ryttare. Jag upplever ofta att folk tittar lite snett på mig när jag säger vad jag har för häst (eller när de ser oss för den delen). Kan visserligen bero på alla fördomar mot raserna han är, och hans storlek på bredden, men ändå. Bara för han är grov betyder inte det att han är osmidig, tvärtom! Om inte magen hade varit i vägen hade han slagit knut på sig själv :p
Dags för ett ponnyuppror kanske? :D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 24, 150 cm lång och har en maxad d-ponny på 148 (räknas han då som ponny el liten häst förresten? ) Passar mig utmärkt. Dessutom är ponnyer jättekul att rida tycker jag :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Red både och när jag var utomlands och jobbade. Tävlade även D-ponnyn i de mindre hoppklasserna. Vi hade hur skoj som helst. Det speciella ponnylynnet älskar jag.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

*KL*

Jag är inte för gammal än (16) men har en maxad C (egentligen 141-142) som jag vet jag kommer behålla även efter att jag är "over the hill". Har varit strulig och känns som att lagom tills dess kommer hon att vara den perfekta tävlingsponnyn... men antagligen kommer någon annan att få tävla henne då, rida henne kommer jag dock garanterat och skulle mycket, mycket till för att jag ska sälja henne.

Tror det ligger lite i blodet, min syster har kvar sin welshtant, trots att hon är 35 (ponnyn är inte heller purung... fyller 28 om ett par veckor). De trivdes så bra tillsammans så hon kunde inte sälja henne. Nu får ponnyn dock bara gå ut i skogen och lufsa, men hon red och tränade mycket med henne framtill för bara några år sedan. Hon hatar stora hästar, haha.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 010
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp