Bukefalos 28 år!

VV eller 5:2?

Fille

Trådstartare
Jag har genom åren testat både 5:2 och viktväktarna, tycker båda funkar och att det finn positiva och negativa grejer med båda sätten.
Det som är positivt med 5:2 är negativt med viktväktarna, tycker det är skönt att bara räkna 2 dagar i veckan. Dock har vi ju barn numer, även om han bara är 10 månader så känns 5:2 inte så bra när man har barn. Med VV äter man ju varje dag och man kan ju i princip äta samma mat (kanske lite mera smör eller potatis till barnet beroende på vad som serveras) vilket känns som ett bättre intryck för barnet.

Vad ser ni för positiva och negativa grejer med 5:2 och VV och vilken har/hade ni själva valt?
 
Kanske inte svaret du vill ha men jag hade fokuserat på mer motion o allsidig kost/inget småätande/mindre portioner eller vad som nu är ”problemet”.
Om jag nu var tvungen att välja mellan de två så skulle det inte bli 5:2 iaf. Tror inte det är rätt väg att gå för ett långsiktigt resultat.
 
Tja, båda går ju ut på samma sak, att minska det totala energiintaget. Vilken metod som passar bäst beror nog på individen.

Pallar man att vara hungrig två dagar är nog 5:2 bra, man kan ju äta någorlunda ”normalt” de andra fem. Med VV måste man ju däremot tänka sig för 7 dagar i veckan, men har stöttning med recept och ett pointssystem som räknar åt en.

Jag har varit nyfiken på 5:2 när jag velat gå ner , inte minst för att jag avskyr att laga mat och 500-kcaldagarna låter sköna ur det perspektivet. Men dels pallar jag inte att bli så hungrig, dels skulle jag få migrän av det.
 
Jag har genom åren testat både 5:2 och viktväktarna, tycker båda funkar och att det finn positiva och negativa grejer med båda sätten.
Det som är positivt med 5:2 är negativt med viktväktarna, tycker det är skönt att bara räkna 2 dagar i veckan. Dock har vi ju barn numer, även om han bara är 10 månader så känns 5:2 inte så bra när man har barn. Med VV äter man ju varje dag och man kan ju i princip äta samma mat (kanske lite mera smör eller potatis till barnet beroende på vad som serveras) vilket känns som ett bättre intryck för barnet.

Vad ser ni för positiva och negativa grejer med 5:2 och VV och vilken har/hade ni själva valt?
Man äter varje dag även med 5:2 metoden, bara inte lika mycket dagarna man "fastar". Det är ju inte så att man inte äter nånting dom dagarna, bara man väljer smart mat.

Det är ju bara att testa sig fram vilket sätt man har lättast för och trivs med. 5:2 metoden tycker jag personligen är bäst då jag ofta får problem med att äta när jag inte har nåt att göra, jag kommer snabbt bort från vanan att småäta när jag har tråkigt om jag fastar ett tag. Så behöver man bryta ett beteende så tycker jag 5:2 är bra, behöver man bara få kontroll på måltiderna så man inte äter för mycket när man väl äter så funkar säkert viktväktarna bra.
 
Man äter varje dag även med 5:2 metoden, bara inte lika mycket dagarna man "fastar". Det är ju inte så att man inte äter nånting dom dagarna, bara man väljer smart mat.

Det är ju bara att testa sig fram vilket sätt man har lättast för och trivs med. 5:2 metoden tycker jag personligen är bäst då jag ofta får problem med att äta när jag inte har nåt att göra, jag kommer snabbt bort från vanan att småäta när jag har tråkigt om jag fastar ett tag. Så behöver man bryta ett beteende så tycker jag 5:2 är bra, behöver man bara få kontroll på måltiderna så man inte äter för mycket när man väl äter så funkar säkert viktväktarna bra.

+ @mandalaki

Jag körde 5:2 ett år ungefär, och åt i princip bara råkost på 500kcal-dagarna eftersom jag ville ha måltidskänslan och sittandet vid bordet. Du kan äta väldigt mycket kål innan du kommer upp i 500 kcal. :D

Jag fixade däremot inte att leva på en halv kopp buljong två gånger om dan. Det gav ingen tillfredställelse alls.
 
Är det bara de två alt?

Jag kör ju hellre likt zon-dieten tex.

Så kan man ev koka pasta/potatis/ris till barnet vid behov.
 
Viktväktarna, just för att kunna äta så "normalt" som möjligt, både av sociala och pedagogiska (barnet) skäl.

Och själv hade jag mått alldeles för dåligt av "fastedagarna" på 5:2.
 
Är det bara de två alt?

Jag kör ju hellre likt zon-dieten tex.

Så kan man ev koka pasta/potatis/ris till barnet vid behov.

Jag ska googla den dieten :) men jag har testat en del annat utöver vv och 5:2 men är dom två jag gillat bäst :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 819
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 224
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp