West highland white terrier

Mirre

Trådstartare
Någon som har en sådan här?
Egentligen är väl jag mest intresserad av brukshundar, men ska jag någon gång ha en liten hund så är det en westie som gäller :p Och med småbarn finns väl inte riktigt tiden för en brukshund.

Men skulle vilja veta lite mer om rasen. Hur friska är de, temperament, vad ska man vara extra noga med att undvika?

Är det en lämplig ras med barn?
Hur stort aktiveringsbehov har de?

Lägg gärna in bilder
 
Trevliga snälla hundar, men och det är ett stor men - HUDPROBLEM!

Jeps som alltid måste säga vad hon ser på jobbet.
 
Någon som har en sådan här?
Egentligen är väl jag mest intresserad av brukshundar, men ska jag någon gång ha en liten hund så är det en westie som gäller :p Och med småbarn finns väl inte riktigt tiden för en brukshund.

Men skulle vilja veta lite mer om rasen. Hur friska är de, temperament, vad ska man vara extra noga med att undvika?

Är det en lämplig ras med barn?
Hur stort aktiveringsbehov har de?

Lägg gärna in bilder

Min erfarenhet är att de är ganska bitchiga och ettriga, vilket är bra om du har tänkt sätta den i arbete. :)
 
Undantag finns givetvis men det är ingen sällskapshund...det är en terrier med en terriers behov på hjärngympa, motion och jaktlust.
Vad är det med Westie som tilltalar dig? Bara utseendet?
Titta annars på vit Dvärgschnauzer. Betydligt mildare hund som påminner lite i utseende och päls. Och det är en frisk och sund sällskapsras utan massa jakt i.
 
Undantag finns givetvis men det är ingen sällskapshund...det är en terrier med en terriers behov på hjärngympa, motion och jaktlust.
Vad är det med Westie som tilltalar dig? Bara utseendet?
Titta annars på vit Dvärgschnauzer. Betydligt mildare hund som påminner lite i utseende och päls. Och det är en frisk och sund sällskapsras utan massa jakt i.

Tycker du verkligen det är så? Jag skulle säga att det är undantagen det är tryck i som har jaktlust. Men jag kanske definierar jaktlust annorlunda än vad du gör. Skulle säga att det är få westie som duger till jakt.
 
Tycker du verkligen det är så? Jag skulle säga att det är undantagen det är tryck i som har jaktlust. Men jag kanske definierar jaktlust annorlunda än vad du gör. Skulle säga att det är få westie som duger till jakt.
Jag håller med dig.
Jag skulle nog snarare säga att Dvärgschnauzern är vassare.
 
Tycker du verkligen det är så? Jag skulle säga att det är undantagen det är tryck i som har jaktlust. Men jag kanske definierar jaktlust annorlunda än vad du gör. Skulle säga att det är få westie som duger till jakt.

Duger till jakt...nej. Men de jag träffat har glatt dragit efter betydligt både det ena och det andra och verkar inte ha haft lust att vilja bryta heller. Men att jag på ett vettigt sätt. Nej.

Westien var en av de raser jag själv kollade närmare på men valde DS ist.
 
Min erfarenhet av westie är ytterst begränsad, men de två av dem var svåra att motivera, gick mest i sin egen värld, inget större intresse för andra människor och var inte intresserade av att jobba för fem öre. De är helt oberoende av varandra, är inte släkt, bor inte på samma ort.

Den tredje har jag bara träffat helt kort, men den är supersocial, glad och nyfiken.

Men dessa tre är de enda jag träffat på, så något generellt kan jag knappast säga.
 
Duger till jakt...nej. Men de jag träffat har glatt dragit efter betydligt både det ena och det andra och verkar inte ha haft lust att vilja bryta heller. Men att jag på ett vettigt sätt. Nej.

Westien var en av de raser jag själv kollade närmare på men valde DS ist.

Det låter ju hoppfullt för rasen :)

Jag tycker det är ganska pigga och käcka hundar, men som klarar sig bra med ett ganska stillsamt liv som aktiva familjehundar. Dvs nån längre runda per dag och kanske gå på agilitykurs en gång i veckan. För all del helt okej barnhundar, OM barnet är intresserad och lämplig ålder.

Min sambos bror har en westie just nu. En ganska rolig hund, men inte ett dugg krävande. Han vill ha sin promenad och de går en kurs varje termin på BHK för att det är kul, hunden är fullt nöjd. De hade en annan tills i julas, som tyvärr dog oväntat i en tarminfektion, den hunden var tristare. Feg och mesig, men såklart ändå med viss terrierkaraktär.

Jämfört med mina terriers som jag haft (BT och BT/TJT) är de enklare och har inte alls samma driv.
 
Det låter ju hoppfullt för rasen :)

Jag tycker det är ganska pigga och käcka hundar, men som klarar sig bra med ett ganska stillsamt liv som aktiva familjehundar. Dvs nån längre runda per dag och kanske gå på agilitykurs en gång i veckan. För all del helt okej barnhundar, OM barnet är intresserad och lämplig ålder.

Min sambos bror har en westie just nu. En ganska rolig hund, men inte ett dugg krävande. Han vill ha sin promenad och de går en kurs varje termin på BHK för att det är kul, hunden är fullt nöjd. De hade en annan tills i julas, som tyvärr dog oväntat i en tarminfektion, den hunden var tristare. Feg och mesig, men såklart ändå med viss terrierkaraktär.

Jämfört med mina terriers som jag haft (BT och BT/TJT) är de enklare och har inte alls samma driv.

Om jag inte har helt fel så har de väl avlats mycket för utställning och utseende och därmed tappat lite funktion. Mormor och morfar har en nu, och har haft en tidigare. Den första hade foderallergi och var väldigt skarp (det här är 80/90-tal) och säkert lite understimulerad. Den nuvarande har lite klåda och är gladare och fånigare i människors sällskap, men andra hundar är helt uteslutet – hon blir ett monster. Definitivt understimulerad.
 
Jag har träffat en hel del Westies på pensionatet och jag har upplevt dem som väldigt positiva och trevliga hundar men totalt oberoende utav oss i personalen. Ärlig talat totalt ointresserade. :)
 
Någon som har en sådan här?
Egentligen är väl jag mest intresserad av brukshundar, men ska jag någon gång ha en liten hund så är det en westie som gäller :p Och med småbarn finns väl inte riktigt tiden för en brukshund.

Men skulle vilja veta lite mer om rasen. Hur friska är de, temperament, vad ska man vara extra noga med att undvika?

Är det en lämplig ras med barn?
Hur stort aktiveringsbehov har de?

Lägg gärna in bilder

Japp, här har du en westiefrälst som alltid haft rasen och är väldigt engagerad i den :)

Precis som med alla andra raser som avlats mer åt sällskapshållet varierar det i vilken typ av hund du får. Jag vågar dock påstå att det finns linjer för de som gillar arbetande hundar (även om man inte får uttala det ;) )och så finns det uppfödare som mest sällskaps eller utställningsavlar.

Min första westie var en väldigt snäll och gullig kille (perfekt förstahund) som tyckte att det var kul att träna ibland, käck och glad var han men tyvärr lite nervöst lagd (väldigt ljudrädd). Han var även foderkänslig och drabbades av tassklåda och hade lite problem med tandköttet. En helt underbar hund på alla sätt men kanske inte den bästa av rasrepresentanter.

Dock gjorde han ju trots allt att jag kärade ner mig i den ändå, för bakom den ganska söta fasaden finns det ofta en hel del attityd. "Käck" är nog det ordet som beskriver rasen bäst, de flesta westies jag träffat är jäkligt glada och framåt, sötheten bedrar dem lite då det trots allt finns lite humör i dem. Det är en ras som inte (!) är nöjd med ett sällskapsliv, de är fruktansvärt intelligenta och hittar gärna på hyss eller blir deppiga om de inte får lite action i vardagen, sedan (generellt sett) så måste inte action betyda en särskild typ av träning, men gärna att man går en rejäl sväng i skog och mark och ger någon form av hjärngympa, nosarbete är väldigt uppskattat. Många kan tycka att de är lite väl självständiga, och det kan till viss del stämma, om du som ägare inte är tillräckligt stimulerande är de helt nöjda med att leva sitt eget liv och strunta hel ti vad du säger, men är du överens med din westie är de riktigt roliga att jobba med! Något som imponerat mig mest med rasen är näsan, de är superduktiga spårhundar och man märker att de tycker om att göra saker där de får klura och ta sig igenom uppgiften själv, samarbeta går väl an men det ska vara på sitt villkor. Det är inte någon snabb ras om man vill hålla på med agility och grejjer, och inte fullt så temperamentsfull som tex en borderterrier. Kort beskrivet är det en aktiv (!) sällskapshund och den kommer inte att trivas med ett innehållslöst liv.

Min nuvarande westie är från linjer som man jagat med. Kusinen är Svensk jaktchampion (jagar räv), syster och mamma har båda godkända anlagsprov i gryt och mig veterligen kommer systern att användas till jakt. Hans kennel har en kull på G med en hane från danmark som också använder sig av arbetande westies (spår och gryt ffa), spännande :) Ian som jag har hemma har ett förstapris i lydnadsklass 1 (tävlad 2 gånger) och tränar för att komma ut och tävla 2:an. Han har även gjort ett trevligt MH , har godkänt anlagsprov i viltspår och ska snart starta öppenklass, han har även träffat grävling och visat vart skåpet ska stå och förhoppningsvis har han ett godkänt anlagsprov på det i år. Särskilt imponerande tycker jag att han är för att det gått att göra så mycket på så lite tid, jag har två schäfrar också som ska ha sitt.

Här är en film från när han träffar grävling för första gången. Pang på rödbetan omedelbart, jättehäftigt :)


Bildbomb:

Ian tränar lydnad

DSC_4873_zps06ed2307.jpg

Viltspår

IanLennart1_zps8e7aebd1.jpg


Kampa är kul

155.jpg




Rasklubben är väldigt engagerad och de promotar alltid westien som en aktiv sällskapshund i alla utställningsmontrar vilket jag ser väldigt positivt på. Det är bilder på hundar som tränar gryt, rallylydnad, spår, vanlig lydnad och annat "aktivt". Klåda finns i rasen men jag tycker inte att det är lika utbrett som förut. Ian har ingen klåda öht och han är uppfödd på barf och standardt orginal som väl anses vara "starkt" för sådan typ av hund. Det man ska passa sig för är uppfödare som säger att "westien behöver mild mat för den är känslig". Det är bara ett kvitto på att de själva använder sådana hundar i avel vilket är helt idiotiskt. Har man sedan en sådan individ är det ju en annan femma.

Jag tycker att det är superkul att du är intresserad av westien och kan verkligen rekommendera rasen, särskilt om du kan tänka dig att ta dig tid att leta efter en trevlig och lovande kull :) Mer westie åt folket, det är världens ballaste hundras :)
 
Jag har haft westie i familjen, Philip var född 76 och var från början mina farföräldrars hund och inledde alltså sitt liv som stadsboende pensionärshund med promenader i LillJanskogen och somrar på Utö som mest spännande ingrediens.
När min farfar dog några år senare bodde han hos oss på vinterhalvåret pga att min farmor hade astma och svårt att promenera längre sträckor.

Han anpassade sig mellan de två världarna utan problem, hos oss var han barn/tonårshund, följde med till stallet, startade i hundhoppning och en hel del annat jag utsatte honom för. :o

Jag kan väl inte påstå att han alltid var entusiastisk över alla mina påhitt men han ställde alltid upp. :love:

Han var en super bästa kompis för mig (och för farmor också naturligtvis!), han var smidig att ha med sig på buss, tåg och cykel, man kunde lämna vem som helst att vakta honom när jag red osv. Dessutom älskade han min kanin och satt gärna och slickade henne på huvudet. ;)

Sen ska jag väl inte säga att han var världens mest väluppfostrade, han kom inte alltid på inkallning och han försvann ibland i skogen (i bakspår... ) men det tror jag mest handlade om att vi slarvade lite och inte om rasen som sådan även om terrier är terrier. Skällig var han dock absolut inte.

Jag skulle absolut vilja ha westie igen om jag kunde ha hund, de är otroligt behändiga på många sätt men är ändå robusta och tåliga.
 
#13 Måste bara säga att vad roligt att westien används i jakt, det hade jag ingen aning om! Din kille ser väldigt "sportig" och glad ut. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 525
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 553
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 757
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp