Bukefalos 28 år!

Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Det är svårt detta med hull, vet själv har kämpat hela vintern innan jag hittade felet. Tänkte på detta med country mix där energin ligger på 11 och smrp ligger bara på 89.86 vilket blir en kvot på 8,1. Han kanske behöver få i sig mer protein för att kunna lägga på sig och även bygga muskler? Vad är det för analys på ditt hö? Hur är hans överlinje? Avmaskad? (måste påminna mig själv att göra träckprov snart)


tex
Country mix: 89 gr smrp/11mj = kvot 8,1
Krafft Groov 90: 90 gr smrp/9 mj = kvot 10
Krafft Groov 125: 125 gr smrp/10 mj = kvot 12,5
Hippo Alfa: 135 gr smrp/10 mj = kvot 13,5
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag är inte alls bra på att räkna på kraftfoder och går därför helt efter vad återförsäljaren rekommenderat. De ger sina tävlingshästar ett kg om dagen om jag inte minns fel.
Hon rekommenderade 2kg om dagen i 2-3 månader och sen borde han va uppe i hull. Men nu har jag hållt på med 2kg sen julas. Nog har han gått upp i vikt, men saknar alldeles för mkt på honom.
Kollat mask, och klarar oss tills betessläpp. Bra värden på höet (låg energi har jag för mig). Överlinje?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Det är svårt detta med hull, vet själv har kämpat hela vintern innan jag hittade felet. Tänkte på detta med country mix där energin ligger på 11 och smrp ligger bara på 89.86 vilket blir en kvot på 8,1. Han kanske behöver få i sig mer protein för att kunna lägga på sig och även bygga muskler? Vad är det för analys på ditt hö? Hur är hans överlinje? Avmaskad? (måste påminna mig själv att göra träckprov snart)


tex
Country mix: 89 gr smrp/11mj = kvot 8,1
Krafft Groov 90: 90 gr smrp/9 mj = kvot 10
Krafft Groov 125: 125 gr smrp/10 mj = kvot 12,5
Hippo Alfa: 135 gr smrp/10 mj = kvot 13,5

Hälp!!! :eek:






Skägg går och gömmer sig för sånt däringa vet hon inget om...:angel:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag är inte alls bra på att räkna på kraftfoder och går därför helt efter vad återförsäljaren rekommenderat. De ger sina tävlingshästar ett kg om dagen om jag inte minns fel.
Hon rekommenderade 2kg om dagen i 2-3 månader och sen borde han va uppe i hull. Men nu har jag hållt på med 2kg sen julas. Nog har han gått upp i vikt, men saknar alldeles för mkt på honom.
Kollat mask, och klarar oss tills betessläpp. Bra värden på höet (låg energi har jag för mig). Överlinje?

Precis som shootingstar skriver så är det ofta protein som fattas. Se till att du ger ett kraftfoder med högt proteinvärde om inte ditt hö innehåller mycket protein. Jag ger Pepinic Krafft protein plus. Fast nu när det blir sommarbete gäller det väl att vara försiktig så det inte blir för mycket av det goda.

Vad gäller överlinje så är det lite förenklat rygglinjen och rumpan. Hur mycket musklad han är på ryggen och över rumpan. Kan du lägga ut en bild på honom?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Skiljer nu bara en halvcentimeter mellan röv och manke! Bild kommer nog ikväll om jag hinner. :) annars ser ju du det på fb. ;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Plussar..?

Johan gillar henne tydligen rätt mycket..inte illa pinkat av vårt lilla hemkok..;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, alltså att hon inte är medioker utan gör manövrarna med det lilla extra:rofl:

Utan det lilla extra finns det ju lixom inte så stor mening med att ha dem i proffsträning.
Bra kokat:banana:

mvh Eva
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Aha..då är jag med, ja tydligen så har hon fallit Johan rätt bra i smaken.
Han säger att hon är "kall" gör inte mer än det behövs men när man går på så har hon visst det som krävs av en bra häst.

Mej löööööve vår lilla bebis...:love:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vilka av er ska till Axevalla i helgen?
Och i så fall som tävlande eller publik?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp