Bukefalos 28 år!

Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Nu är det nog dags att presentera fröken!
Lilla Bella Bus är min nya familjemedlem :) Hämtade hem henne i maj, direkt från uppfödarna. Känns skönt att veta att hon haft en bra och lugn uppväxt
Hon var väl hanterad samt sutten på när vi köpte henne, så det är bara att fortsätta utbildningen!
Hon är e Gators Dirty Larry u Ricochet Saprkle

33134036.jpg


33042871.jpg


Bellas mamma
33034459.jpg
 
Sv: Westernhästar födda 2009

*kl*

Lite uppdatering här..

Fröken är hemma igen och idag var vi till ATG-kliniken och tog bort en vargtand plus att hon dräktighetskollades på omkring dygn 65 och räcerembryot är kvar.. (var så kvickt att vet hade svårt att hinna med att se det)...:rofl:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

*kl*

Lite uppdatering här..

Fröken är hemma igen och idag var vi till ATG-kliniken och tog bort en vargtand plus att hon dräktighetskollades på omkring dygn 65 och räcerembryot är kvar.. (var så kvickt att vet hade svårt att hinna med att se det)...:rofl:

Grattis! Vilken hingst är hon betäckt med?
Vill gärna betäcka Pepinic men det får vänta. En sak i taget:).
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vad kul med föl!!
Hur går det för Er andra? Jag tycker att det gått jättemycket framåt för oss den här sommaren, han är lugn och så mjuk att rida :love:
Bockar lite vid galoppen nu bara ;) och i nedförsbackar.... har hittat en underbar sadel också, en crates blev det, sitter stadigt och bra iden. Det jobbigaste nu är boxterapin, han blir jättestressad av att sta ensam i stallet eller om någon av de andra hästarna går ut ur stallet...står på bakbenen och vandrar runt och svettas. Nu går de ute ännu men ska stallas in om nätterna om en vecka, jag hoppas att han ska lugna ner sig när det blir mer rutiner och vardag och alla tar in samtidigt osv...:confused:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

kl


Vi tuffar på. Jobbar för tillfället mycket med samlingen. Har lite svårt att få honom igenom bakifrån och fram. Blir ofta framifrån och bak istället och lite extra knyckligt är det på en hand. Men vi kämpar! Och snart börjar höstträningarna med Zs förra ägare, så hon ska få hjälpa oss på traven.
Just nu har han en frivecka. Visade tendens till förkylning i början på veckan så la ner allt som heter träning.

33237924.jpg

Ursäkta sitsen, rider lätt :rofl:

33237927.jpg

Släppt formen helt, men skitsamma! Det är på en hand! Och på volt!

33227396.jpg

Uteritt med kompisarna. Det absolut ROLIGASTE hästen vet!

33221499.jpg

Ute på tur med sambon och 2-åringen som handhäst.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Oj, han måste blivit inriden tidigt eftersom han redan har skänkelbett och du kan rida på en hand! Själva jobbar vi ju på att ge till bettet... Får se hur det går nu när jag ska sätta igång Pepinic. Hon skulle blivit riden igår av min svägerskas dotter. Jag lastade in det ovilliga åbäket (ganska opedagogiskt när jag ledsnat på hennes protester...) och åkte 3 km till en paddock. Hann med att longera henne lite innan himlen öppnade sig och det ösregnade och haglade om vartannat. Så det var bara att lasta in (samma trams...) och åka hem. Tråkigt när vi försöker komma igång. Hon reds i skogen i fredags, även då i ösregn.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Han blev startad som 2-2,5 år som de flesta quartrar :)

Många startas som 3-åringar också så det är långt ifrån de flesta som startas så tidigt.
I mina ögon ser det lite tidigt ut att ha stång redan även på en startad som 2-2,5-åring.
Har svårt att tänka mig att en så ung häst bär sig nog och kan tillräckligt med neckreining redan.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Han rids inte på stång utan på ett snaffle med shanks som även kan användas på två händer.
Neckreiningen sitter där den ska och bärigheten är påväg i galoppen.
Men jag får väl avvika från denna tråd om det sticker så i ögonen att endel inte är i inridningsstadiet, jag gnäller ju inte på någon annan.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Det är fullt normalt att rida på ett sådant bett så ta inte åt dig!

Om han har lätt för sig vilket han uppenbarligen har så är det en naturlig utveckling i utbildningen! Att sätta in ett skänkelsnaffle, eller en stång när det är dags för det för den delen ska ju inte betyda ett lidande på något sätt, då har man fel grundtanke!

Det ser bra ut, en positiv och mjuk unghäst som ser ut att ridas på ett trevligt sätt!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Nej stanna kvar, jag blev peppad och glad av dina bilder :) Hästen ser nöjd och glad ut! Jag tänkte snarare att jag faktiskt behöver ställa lite mer krav på min häst nu, han är ingen bebis längre.

Men förstår dig, vågar knappt lägga ut några själv...särskilt inte där jag rider för jag rider inte särskilt bra :angel:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Det var absolut inte så jag menade! Vill inte att du lämnar den här tråden när vi äntligen fått lite liv i den. Jag frågade bara av ren nyfikenhet och hade min häst i åtanke hur länge det kan dröja innan jag kan börja rida henne på ett skänkelbett. Det är ju stor skillnad på ett skänkelbett och ett stångbett och jag har för mig att jag frågade dig om ett skänkelbett och att jag aldrig påstod att du red honom på ett stångbett. Han ser superfin ut och jag är lite avis att ni är så långt framme, jag längtar dit jag med för det är då ridningen börjar bli njutning:).
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Han rids inte på stång utan på ett snaffle med shanks som även kan användas på två händer.
Neckreiningen sitter där den ska och bärigheten är påväg i galoppen.
Men jag får väl avvika från denna tråd om det sticker så i ögonen att endel inte är i inridningsstadiet, jag gnäller ju inte på någon annan.

Svårt att se det på bild allt man kan se är ju skänklarna liksom..;)

Nej jag gnäller inte, men jag har tyvärr sett alldeles för många gå för fort fram med unga hästar så jag är själv väldigt försiktig på den fronten...plus att jag bara ville påpeka att långt ifrån alla quartrar rids in som 2-2,5 åringar.. :p
 
Sv: Westernhästar födda 2009

.plus att jag bara ville påpeka att långt ifrån alla quartrar rids in som 2-2,5 åringar.. :p

Det håller jag med om. Det är tyvärr en vanlig uppfattning i Sverige att det är bra att rida in dem som 2-åringar för det gör man ju i USA. Det man inte tänker på är varför man gör det i USA... Det kan ha ngt att göra med prispengarna i alla 3-årsfuturityn. Inte för att det är det bästa för hästen med tanke på att tillväxtzonerna inte har slutits vid 2 års ålder. I Sverige har vi en lite mer human syn på våra djur än i många andra länder. Där är hästen ofta ett redskap.

Jag vill påpeka att jag inte vill hacka på någon, man gör som man själv vill med sin häst. Det är normalt att ha olika åsikter:).
I det här fallet har ju JDFJ köpt hästen i år och altså inte själv valt att rida in den vid två års ålder.

KL
Hur går det för er andra? Är sommarbetet slut snart, har ni kommit igång än? Eller har ni kanske utnyttjat sommaren till att rida och väljer att låta dem vila i vinter i stället?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Och blir man som oss rekomenderade av en av sveriges bästa tränare att vänta tills hästen är 3 med inridning då gör man det...;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 531
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp