Bukefalos 28 år!

XX-hingsten Fabian!

Sv: XX-hingsten Fabian!

Det är skrivet för 2 års sedan, efter det har jag fått en hingst med sönder sparkat bakben,inte kul förstörd och kan aldrig ridas mer!
Min WPB hingst stod också på naturlig betäckning under 2004, efter det har jag själv utbildad mig för att samla hingstar och gör så.
Ridponnyhingsarna står på Semin!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Det är skrivet för 2 års sedan, efter det har jag fått en hingst med sönder sparkat bakben,inte kul förstörd och kan aldrig ridas mer!
Min WPB hingst stod också på naturlig betäckning under 2004, efter det har jag själv utbildad mig för att samla hingstar och gör så.
Ridponnyhingsarna står på Semin!
Min familj har haft arabhingstar som stått till avel naturligt, och diverse buskavelhingstar (ridponny, pinto, palomino,fullblod) och aldrig haft några större incidenter. Araben och palominon har gått på fribetäckning i alla år, haft en hel del ston. Möjligtvis är dessa hingstar klokare än ridponnyhingstar eftersom dom klarat sig utan skador, eller så är min familj så erfaren med hingstar att dom klarat sig utan problem./Madde
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Nej kanske dina hingstar är smarta vad vet jag, men min welsh hingst som är oehört försiktig med sina ston och endast skulle betäcka när ägglossning är nära fick ändå sitt ben söndersparkat!

Om man vill ha sina hingstar på naturlig eller semin är väl ändå upp till hingstägaren. Vi föredrar semin och det blir inte dyrare för stoägaren när dom kommer till mig vilket dom hade fått gjort ändå om dom skulle betäckt naturligt! En smaksak alltså inte en fråga om hur duktig hingsthållare man är. Vi är rädda om våra hingstar och alla de infektioner och skador man kan ådra sig har vi beslutat att hålla våra hingstar på semin.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

pladdermadde skrev:
:bow: :bow:
./Madde
ps. Vad hände egentligen med Fabian? Han var ju anmäld till hingstpremieringen i våras? ds.

Fabian är då en fullblodshingst som genomfört full avelsvärdering som ridponnyhingst.

Han har som resultat av sin avelsvärdering, godkänd exteriört+godkänd veterinärt+ godkännt bruksprov I+ EJ godkännt bruksprov II.

Vilket betyder att han hade hingstlic. ett (kanske 2 år) under sin prövotid, men "åkte ut" när han inte lyckades nå minimigränsen i bruksprov II.

Han betraktas därför i dag som en avelsvärderad hingst som EJ är godkänd enligt rasvisa krav och kan betäcka med betäckningsbevis som avelsvärderad hingst--avkommorna registreras med grå papper.

När Fabian avelsvärderades krävdes samma bruksprov av honom som fullblodshingst som av ridponnyhingstarna, sedan 2006 års hingsreglemente är kraven sänkta för rena fullblod och är nu något lägre.

Men nu är det som det är, och Fabian sökte 2006 dispans för att genomgå avkommeprövning och med tillräckligt bra avkommor kunna komma tillbaka som licensierad för ridponnyavel.

Det krävs för avkommebedömning 15 avkommor som har startat treårstest/kvalitet/sport.
Här räknas då alla avkommor även sådana som blivit till när Fabian betäckt som "avelsvärderad hingst".

Nu har inte Fabian ännu 15 sådana avkommor och sökte dispens för att få göra en avkommeprövning med FÄRRE individer som underlag. (till saken hör att de som startat haft mycket goda resultat).

Fabian fick avslag på sin dispensansökan.

peråke
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

/Nu kostar det 1500:- i språng för det får man en massa material som ingår i seminverksamheten, allt det som krävs för att kunna samla en hingst, inkl semineringen om man kommer till hingstens station./

Rent teoretiskt så kan det ju bli 26 x 1500:- eller ännu bättre 52 x 1500:- för samma språng och det är väl inte så dålig förtjänst?


/Vad får man för språngavgiften när man betäcker naturligt en gubbe eller kärring i grimskaftet. Man tjänar naturligtvis mycket mer om man betäcker naturligt då det inte finns några kostnader för själva språngavg./

Jag tycker att det är storartat av alla seminstationer att subventionera hela avelssverige. :bow:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Det är ingen risk att man får 52 ston på samma språng.... fast den hingsten som får det kan ju ägaren skatta sig lycklig för!
Oftast är det endast 1 eller 2 ston per gång.

Man kan tycka det är ganska löjligt att ha ponnyhingstar på semin men sanningen är den att kunde jag förmå min welsh hingst att hoppa på bocken skulle han vara betydligt mer lönsam än på naturlig betäckning så många förfrågningar får man om små ädla ponnyhingstar på semin som inte har något stort bakomsig utan kan bara nedärva sig smått!

Jag känner till flera ston som har blivit så illa infekterade av naturligbetäckning att dom inte kan få föl längre, likaså hingstar som blivit mer eller mindre sterila.
Det fick jag också lära mig på min semin kurs hur mycket skit ston kan föra med sig, obehanlingsbara infektioner. En veterinär berättade att om alla hingstägare bara visste vad hingsten kan få för infektioner skulle dom nog endast vilja använda semin....
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Man kan tycka det är ganska löjligt att ha ponnyhingstar på semin men sanningen är den att kunde jag förmå min welsh hingst att hoppa på bocken skulle han vara betydligt mer lönsam än på naturlig betäckning så många förfrågningar får man om små ädla ponnyhingstar på semin som inte har något stort bakomsig utan kan bara nedärva sig smått!

Jag känner till flera ston som har blivit så illa infekterade av naturligbetäckning att dom inte kan få föl längre, likaså hingstar som blivit mer eller mindre sterila.
Det fick jag också lära mig på min semin kurs hur mycket skit ston kan föra med sig, obehanlingsbara infektioner. En veterinär berättade att om alla hingstägare bara visste vad hingsten kan få för infektioner skulle dom nog endast vilja använda semin....

Jag tycker inte alls att det är löjligt att ha ponnyhingstar på semin, det är alldeles utmärkt att även ponnyhingstar med högt avelsvärde kan användas och spridas över långa avstånd.

Men det gäller alla rasers ponnyhingstar och de som har ett högt avelsvärde.

Det finns såväl ridponnyhingstar som Connemara, NF som går på EU semin. Hingstar på EU semin har möjlighet att under en betäckningssäsong befrukta ston i hela Europa.

Det finns ridponnyhingstar i Sverige som också har ett så här högt avelsvärde eller åtminstonde har avelsvärde att de blir attraktiva för Svenska stoägare utanför resavståd till hingsten.

Sådana hingstar är det inget konstigt med att man som stoägare får betala kringkostnader som blir minst lika höga som vad hingsten kostar i avgifter.

Haken i Svensk ridponnyavel är att det i praktiken utvecklats till att majoriteten av de hingstar som har betäckningslic. endast finns tillgängliga via semin.

Det är givetvis hingstägarna som har detta val, men att det har en hämmande inverkan på Svensk riidponnys utveckling behöver väl inte nödvändigtvis vara provocerande eller illa menat.


peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: XX-hingsten Fabian!

pladdermadde skrev:
:bow: :bow:
För 2 år sen betäckte jag ett ridponnysto med ASRP hingst (ung utan några som helst meriter) på semin, och ett halvblodssto med godkänd halvblodshingst naturligt. Ponnystoets kostnader (jag hade beställt en hingst, men stationen bytte helt sonika till en annan hingst utan min vetskap pga att hingsten *var skadad*) för levande föl översteg med ca 3000 kronor kostnaden för halvblodsstoets föl trots att det stoet var betäckt med en halvblodshingst med placeringar i 1,30 hoppning och MSV dressyr. För mig syntes det totalt orimligt att en oprövad ponnyhingst ska kosta mer än en framgångsrik halvblodshingst. Efter den smällen bestämde jag mig för att importera egen irländsk hingst med hoppstam för att använda på mina ponnyston och använda naturlig betäckning. Sen min hingst kom till sverige har jag fått massor av förfråganden från stoägare om möjligheten av att få använda min hingst. Jag tror inte min hingst är så oerhört fantastisk, utan det är nog snarare så att min hingst har en prisnivå som är mer rimlig./Madde
ps. Vad hände egentligen med Fabian? Han var ju anmäld till hingstpremieringen i våras? ds.

Vad är det för hingst du har och vad heter den?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

poloplayer skrev:
Nu är det ju så att ASRP längel hävdat att dom har monopol på att registrera alla ej renrasiga ponnyer enl. förordning från Jordbruksverket, dvs allt under 148cm ska registreras i ASRP. Svårigheten är ju att man sitter på 2 stolar, dels ska man registrera dom genuina ridponnyerna och föra stambok, sen ska man även registrera alla korsningar som man egentligen inte vill ha in i aveln, och många framgångsrika tävlingsponnyer har ju okänd eller mkt kort stam. Man har sen valt ett eget avelsmål, och sagt att den och den rasen ska ingå, punkt slut. Detta gör att det nästan endast finns hingstar tillgängliga som ASRP tycker att dom följer deras linjer, dvs tyska och holländska gångartshingstar som står på semin vilket gör en betäckning av även ett bra sto väldigt dyrt. Är det verkligen rimligt att en ung oprovad ridponnyhingst ska kosta lika mkt som en välprövad halvblodshingst?(då räknar jag betäckning+ vet.+ stationsavgift osv)
Nånstans måste vi ju börja, att då hoppa över förädlingsprocessen (dvs använda genuint små fullblod/arab/anglos) på enklare ston verkar i mitt tycke knäppt.Varför inte uppmunta till avel, avkomman kanske inte i första generation blir mer än en ngt förbättrad korsningsponny, men vi får ett intresse för ridponnyavel som förhoppningsvis håller i sig.
Att hela tiden säga, usch fy så dåliga ston vi har, importera istället tyska/holländska ston (engelska, nja...), javisst vi är säkert många som skulle vilja det, men tyvärr räcker plånboken inte alltid till.
Fler bra hingstar på naturlig betäckning till rimliga priser är nog det enda som kan få igång ett större intresse, för utan bredd ingen topp.

Igår var jag och dottern och hämtade hem vårat nybetäckta NF-sto från Aydin med hopp om ett litet stoföl nästa år.:banana: :banana: :banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

pezon skrev:
Igår var jag och dottern och hämtade hem vårat nybetäckta NF-sto från Aydin med hopp om ett litet stoföl nästa år.:banana: :banana: :banana:
Får du ett stoföl så har du ju en alldeles utmärkt bra start för ridponnyavel! Och skulle det bli ett hingstföl så blir det säkert en utmärkt tävlingsponny. Många av dom nyfrälsta som genast vet allt om ridponnyavel säger fy och usch när det gäller new forest, men danskarna har ju lyckats bra med sin avel och där är ju grundstommen just new forest! Lycka till :banana: :banana: :banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jag har ett avelssto som tävlat SM dressyr , hon har 25% NF i sig och hennes avkommor har hitintills alla fått guld!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Med anledning av Ann Hedlunds artikel i dagens RP-nytt om " Tåget som ASRP missat" väcker jag liv i denna gamla tråden.

Eftersom RSF inte har missat detta tåget så kan man ju fortfarande använda honom om man vill ha en liten fullblodshingst.

Så här ser min numera 3-åriga Fabianavkomma ut
PICT0111.jpg
[/IMG]
PICT0112.jpg
[/IMG]
PICT0114.jpg
[/IMG]
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Vad stod det i RP nytt om Fabian xx? Något nytt under solen?

Ann hade skrivit en artikel om att Fabian tycks vara en mycket god hopponnyförärvare och det tåget har ASRP missat eftersom han inte är godkänd där.
Som stoägare har du ju möjligheten att använda en bra hingst även om den inte ingår i ASRP.s program. Han är ju trots allt godkänd i RSF.

Efter den artikeln känns det ännu bättre att ha en Brittisk ridponny e. Fabian BRP7. Hoppas att han får många ston så att han inte försvinner ur landet.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Ja och RSF har ju nu fått fullt godkännande av SJV, så man kan registrera även sportponnyer.
I år har Ägaren av Fabian xx en drive och den är mycket lönsam, använd hennes Fabian xx till mycket bra pris! Något för alla ER med Renrasston som behöver få upp fullblodsprocenten i er Ridponnyavel.
Det är fullblodet som gör hela den Europeiska Ridponnyaveln och i Europa skriker man efter små xx hingstar, det var väl därför välkända Coelenhage's Stuteriet använde sig av Fabian till alla sina ston en sässong.
Pezon grattis till att du har en så fin Fabian xx avkomma!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

KL

Finns det ingen här på Buke som har något foto på Fabian förutom det som finns på ägarens hemsida?

Hur är han i temperamentet?

Flundran
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jag har inget foto på honom men jag har träffat honom många gånger och han är super snäll att hantera, lugn i stallet och i hagen!

Jag vet att hans ägare har flera avkommor efter honom hemma nu om man vill se avkommor!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

????? Det kan man nog vara men man kan inte vara säker på några uppgifter på Asrps hingstlista! Boccacio Arden står att han är 148 cm han tävlar som häst och är 150cm. Eftersom man måste lämna in mätintyg för att få lösa licens verkar det ju märkligt????
Det är mycket som inte stämmer, en del säger at hingstarna har gjort bruksprov och presenterar exteriör poängen etc etc.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

När min man kom hem med vår arabhingst för första ggn undrade jag "vad f-n ska vi med den till?"
(hbl avlare som jag var). Han visste ju att jag ville avla rp o trodde i sin okunskap att en arabhingst kunde jag ju använda på vårt welsh sto o korsningsponnyn.
Jag kontaktade ASRP o frågade vad som krävdes för att han skulle kunna bli godkänd för avel inom rp.
Kraven var enorma med tanke på att han var 12 år o närmast oinriden.
Han skulle då hoppa 130cm mot stora hästar (då han är 153cm)med placering. Eller gå msv B dressyr med placering mot hästar eller ett visst antal löp med plac eller distans mil osv osv...

Någon skrev här att kraven sänkts på fullbloden för att få godkännande....på vilket sätt då?
Han fick på sitt bruksprov(ja vet att arabernas bruksprov är ett skämt) 99856 av hbl domare.
Han var mycket spänd o han rör sig betydligt bättre än så.(o ja...jag har bedömt honom mycket kritiskt o haft andra hbl folk bedömt honom).
Han är guldbelönad på utställning(vilket tyvärr var det enda som han uppfödare sysslade med) o visad i Europa.
Idag rids han sedan 2 år tillbaka. Han hoppar 110cm med ryttare o rids mest i dressyr på LA nivå. Ej ännu startad pga min dotters tidsbrist. Han har en mycket bra ridbarhet o temperament.
Vi har ett mycket fint föl e honom u russ/arab-NF sto.
Hon är högrest o har en fantastisk halsansättning. Mycket trevlig o jag har tänkt att visa henne i år.

Han har ca 30 avkommor, då mest araber.
Men vad finns det för chanser att få honom godkänd för avel inom ASRP eller RSF?
Vad krävs?

För övrigt vill jag tillägga att jag hade ett sto som ställde upp sig hur villigt som helst för hingst på naturlig betäckning o hingsten gick rakt igenom slidväggen in i buken. Stoet förblödde innan vet hann ut, med fruktansvärda plågor. Och det hade definitivt inte något med hanteringen vid betäckningen att göra.
Vår hingst betäcker naturligt o han är en riktig gentleman, men rädslan finns alltid där att han ska skadas eller att stoet ska skadas.

oj nu blev det långt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
669
Avel Hej! Importerade ett 4 st f 2016. Hon ska vara efter e: Letter Land. u: Castlebanny clover. Ue Clover Echo. ee: Guidam. Men hittar...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·
Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Emiro
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 424
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp