Bukefalos 28 år!

XX-hingsten Fabian!

Sv: XX-hingsten Fabian!

Hej!
Det behövs fina fullblodshingstar i ponnyaveln, kontakta RSF kansli där du kan på hans meriter lösa en livstidslicens.
Jag tror mig veta att din hingst har en mycket bra stam och RSF har mig veteligen ingen ren arabhingst ännu!

Grattis till att ditt sto är dräktig igen!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

RSF har nu fått godkännt att bedriva avel med ALLA typer av ponnykorsningar med ALLA raser med mankhöjder av max 158 cm.

För att lic. en hingst krävs DNA+veterinärbesktning och ansökan pappersvägen och därefter betala en livstidslic.

(För att lic. en hingst krävs att hingsten har en far som är en lic, hingst men hingsten behöver inte ha full härstamning.)

RSF kan även licensiera renrasiga fullblod och här är det samma krav som för korsningarna.

Rodde kan säkert hjälpa till och berätta vad totalkostnaden blir, vetbesiktning+DNA+lic. Jag uppskattar det ungefär någonstans ca 3000 kronor ???? som engångskostnad. (skulle tro att dom godtar vetbes. som redan avelsvärderade hingstar har genomgått).

Aveln är delad i två stamböcker.

Brittisk ridponny som är korsningar med Brittiska ponnraser och fullblod och är en erkänd dotterförening till den BRITTISKA RIDPONNYN:

Sportponny som är korsningar mellan alla raser.
Ursprungligen ett register till Brittisk ridponny där man registrerar allt som inte platsar i brittisk ridponnystambok.
I Sverige är det en stambok och erkänns inte av moderföreningen utan RSF är här själva sin moderförening.

I denna förening kan alla som vill lösa en hingstlic. till en anständig summa pengar.-------------------------------------------------------------

ASRP har som vanligt krav på härstamning/exteriör/bruksegenskaper enligt sina rasvisa krav och dom går att hitta här.
http://www.svehast.se/allm/2007Hingstregl.pdf sidan 81-92

Det krävs minst två avelsvärderingstillfällen av tre dagar och bedömning av dels exteriördomateam--markdomare i gångarter--markdomare i hoppning--testryttare i hoppning och dressyr.

När hingsten har genomfört full avelsvärdering är det minst nio olika sakkunniga som vid två bedömningshelger avger ett samlat intryck och bedömning av hingsten.

Hingsten avslutar sin individprövning med.
Godkänd enligt rasvisa krav.
Ej Godkänd enligt rasvisa krav.
Alla bedömningsprotokoll är offentliga och publiceras.

I denna förening kan ett fåtal hingstar få en hingstlic. och totalkostnaden för hingstägaren är "jobbig"´men lönsam för de som äger populära hingstar.

peråke
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Det är fel utan BRP följer sin moderförening och RSF fäljer sin moderförening som är NPS, RSF är förövrigt den enda dotterföreningen till NPS i hela världen och det har en enorm status i Europa.
När det gäller RSF NWR ponnyer så följer dom Holländka NWPCS/NWR.

Det är på inget sätt ett register med allt möjligt, där finns redan Asrps 99 register, utan Sportponnyerna där kan man licensiera sina redan godkända EU hingstar som gjort bruksprov och premiering i sina hemländer.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med kostnad då jag inte har någon hingst som direkt löst licens i RSF utan mina har löst licens i antingen Asrp eller varit godkända i NWR eller Hannover! Så dom har redan haft spermaprov, DNA och veterinär besiktning!

Detta är en förening som arbetar för den Internationella ridponnyaveln inte specifikt den Svenska som asrp gör! Det roliga är att det har blivit rusning till att få delta i RSF aktiviter och att få registrera sin ponny även hos RSF, man kan ju dubbel registrera ponnyerna precis som man gör i WPB.
Asrp vill ju inte dubbelregistrera ponnyer men det gör RSF!! Jättebra för då kan man delta på även Welsh och RSFs utställningar!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

RSF PoR med SJV är publicerade.
http://www.sportponny.se/Plan och Riktlinjer RSF 2007-05-24.pdf

Citat"
Ridponnystamboken och övriga register avseende ridponnyer följer fullt ut regelverket för den Brittiska ridponnyn uppsatta av moderföreningen för rasen.

Sportponnystamboken och övriga register för sportponnyer följer de regler som uppställts om sådana register av NPS, där dock NPS inte är att betrakta som moderförening.

peråke
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

RSF PoR med SJV är publicerade.
http://www.sportponny.se/Plan och Riktlinjer RSF 2007-05-24.pdf

Citat"
Ridponnystamboken och övriga register avseende ridponnyer följer fullt ut regelverket för den Brittiska ridponnyn uppsatta av moderföreningen för rasen.

Sportponnystamboken och övriga register för sportponnyer följer de regler som uppställts om sådana register av NPS, där dock NPS inte är att betrakta som moderförening.

peråke

Det är himla skönt att det finns folk som lusläser alla planochriktlinjer för diverse ponnyraser i sverige och genast kommer med kommentarer, överklagande, hittar fel och försöker göra livet så svårt som möjligt för egna initiativ bland engagerade ponnymänniskor. Tack!
:bow::bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: XX-hingsten Fabian!

Håller med dig!

Orkar snart inte ens läsa dennes inlägg här....
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Måste säga att jag tycker att dem snarare är upplysande.
Om inte sådana som Rodde o Peråke som faktiskt är insatta kunde svara på tex min okunniga frågor så skulle jag inte veta varken ut eller in.
Jag har haft lite svårt att få grepp om djungeln med rp avel o varken peråke eller Rodde har tvekat att svara för femtielfte ggn som jag frågar i princip samma fråga...när det snurrar runt lite i djungeln.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Tack! Jag ska göra det. Ja han är välstammad. Tex så är ju hans morfar Dardir som var den första hingst att tilldelas Bäste hingst-Samtliga raser av SH. Han har bara prestationsblod i sin stam o där även vikten legat på korrekta hästar med bra typ o gång.
Men den här säsongen är det nog försent att hinna få till det.
Men jag ska kolla upp det.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Måste säga att jag tycker att dem snarare är upplysande.
Om inte sådana som Rodde o Peråke som faktiskt är insatta kunde svara på tex min okunniga frågor så skulle jag inte veta varken ut eller in.
Jag har haft lite svårt att få grepp om djungeln med rp avel o varken peråke eller Rodde har tvekat att svara för femtielfte ggn som jag frågar i princip samma fråga...när det snurrar runt lite i djungeln.
Vad har du för frågor, det finns säkert fler än ovan uppräknade som kan svara på dina frågor, för kom ihåg att dom är vars en part i målet, peråke håller på ASRP , rodde på RSF. Men jag förstår mkt väl att du kan ha svårt med alla olika regler, själv har jag ibland svårt att följa med alla regler inom ASRP och det surrar rejält i huvudet trots att jag följt den föreningen sen första mötet 1990, däremot kan jag det mesta om brittiska ridponnyn, och regelverket inom NPS och följaktligen dess svenska dotterförening RSF eftersom jag varit medlem i NPS hela mitt liv.
Tidigare har ju ASRP haft monopol på att registrera allt under 148 cm, men nu har det kommit en konkurrerande förening så självklart så kämpar ASRP-anhängarna med näbbar och klor för att försvara sig mot den nya föreningen och ibland verkar det som alla medel är tillåtna.
Om jag minns rätt så hade du en arabhingst som du undrade om godkännande inom RSF, ett kort svar är att din arabhingst kan användas inom avel med Brittisk ridponny och Sportponny om du har licens och har avelsvärderat din hingst, alltså en mkt enkel procedur, som inte kostar speciellt mkt. Araber är mer än välkommna inom RSF, men tror att saken är lite annorlunda inom ASRP.:banana::banana::banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Ja i början var det massor av frågetecken som nu börjar rätas ut.
Jag är fullt medveten om att de båda har olika intressen i de olika föreningarna. Men tycker ändå att de förhåller sig förhållandevis "opartiska" ändå.
Menar inte att det bara är dem som svarar på mina frågor, det har många gjort. Men jag har alltid känt mig trevligt bemött av dem.(såklart även av andra)
Rodde har ju även hingst inom ASRP, så så anti är h*n nog inte.
Tror dessutom att båda är ute efter att föda upp trevliga, korrekta individer lämpade för barn. Vilket även är mitt mål.

Vad gäller min hingst så var jag in på RSF hemsida o letade efter vad som gällde om man ville lösa licens för sin hingst o det var minnsann inte lätt att hitta något...det vill säga...jag hittade inget. Jo, vad som krävdes, men inte till vem man skulle vända sig eller ev kostnad.
Han har licens för arabavel, är avelsvärderad, röntgad ua o gjort bruksprov godkänt. Han är även blodtypad.
Så vad gör jag??
Jag har mailat till vice ord i föreningen o frågat också.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Du ska maila till kansliet lillis13@spray.se där kommer du att få svar hur du ska gå till väga att få lösa licens för din hingst.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

En av Arabföreningen lic. hingst kan direkt lämna avkommor med ponnyston till ASRP, RSF , welsh och förstås till Arab.

Så du behöver inte göra något extra, betäck ponnystona med din hingst, för språngrulla mot Arab/utfärda språngsedlar och betala dina stoavgifter.

Stoägaren kan sedan själv välja var avkomman skall registreras.

Skickar stoägaren ID kontoll/språngsedel till RSF så registrerar RSF´s registrator avkomman som antingen BRP eller Sportponny beroende på moderns ras och härstamning.

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till ASRP så registrerar ASRP´s registrator avkomman som Svensk Ridponny .

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till welsh (om modern för minst 25% welshblod) så registrerar welsh registrator avkomman som welsh P/B.

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till Arab så registreras avkomman som Arab P/B.


peråke..
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Oj..nu blev det dubbla svar.
Men han kan bara lämna i slaskregistret hos ASRP.
Och vad blir det i RSF utan löst licens hos dem?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

En av Arabföreningen lic. hingst kan direkt lämna avkommor med ponnyston till ASRP, RSF , welsh och förstås till Arab.

Så du behöver inte göra något extra, betäck ponnystona med din hingst, för språngrulla mot Arab/utfärda språngsedlar och betala dina stoavgifter.

Stoägaren kan sedan själv välja var avkomman skall registreras.

Skickar stoägaren ID kontoll/språngsedel till RSF så registrerar RSF´s registrator avkomman som antingen BRP eller Sportponny beroende på moderns ras och härstamning.

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till ASRP så registrerar ASRP´s registrator avkomman som Svensk Ridponny .

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till welsh (om modern för minst 25% welshblod) så registrerar welsh registrator avkomman som welsh P/B.

Skickar stoägaren ID kontroll/språngsedel till Arab så registreras avkomman som Arab P/B.


peråke..
Nu har jag inte följt asrp's regler så noga senaste tiden, men sista ggn jag registrerade en ponny i asrp med min avelsvärderade arabhingst som far så benämndes den ponnyn som korsningsponny och inte svensk ridponny, har reglerna ändrats kanske? En ponny efter avelsvärderad arabhingst kan väl inte bli 43:a? :banana::banana::banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Ja det trodde jag också.
Dessutom kan väl hans avkommor aldrig bli godkända hingstar hur bra de än är i ASRP? Om han inte har ett RP nr menar jag.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Oj..nu blev det dubbla svar.
Men han kan bara lämna i slaskregistret hos ASRP.
Och vad blir det i RSF utan löst licens hos dem?

Eftersom jag förmodar att RSF följer sin moderförenings regler så kan avkommor till din hingst registreras hos dom utan speciell licens hos dom om din hingst har licens hos SAHF. Och som peråke tidigare sa, så blir avkomman antingen brittisk ridponny eller sportponny beroende på moderns härstamning.:banana::banana::banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Ja det trodde jag också.
Dessutom kan väl hans avkommor aldrig bli godkända hingstar hur bra de än är i ASRP? Om han inte har ett RP nr menar jag.

På ASRP´s årmöte behandlades en motion som ville ändra på vilka hingstar som kan genomföra en avelsvärdering.

Vid årsmötet beslutades att motionen skulle behandlas vid nästkommande avelskonferens och den blir nu 14 Juli.

Förslaget som verkar ha ordentligt stöd innebär att ALLA hingstar med full härstamning kan avelsvärderas.

Endast härstamningskravet ändras--inte kraven på exteriör/prestation osv.

Årsmötet antog direkt motionen att såväl raskod 43/93 är Svenska ridponnyer.

Så ridponny blir det i bägge föreningarna...men för att bli lic. Svensk ridponnyhingst krävs godkänd extriör och bruksegenskaper.

Det är på den punkten föreningarna skiljer sig åt.
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: XX-hingsten Fabian!

Och få tillbaka passet/registrering 2009 eller 2010 eller så... nej tack :D:D:D

Väntar man på något gott, så kan man väl inte vänta för lääänge.

Nej skämt å sido, det måste förstås ordna sig annars har ASRP gjort sitt.

peråke
 

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
669
Avel Hej! Importerade ett 4 st f 2016. Hon ska vara efter e: Letter Land. u: Castlebanny clover. Ue Clover Echo. ee: Guidam. Men hittar...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·
Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Emiro
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 400
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp