Bukefalos 28 år!

Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag tror varken du är pengakåt eller att det inte skulle finnas en marknad för valparna. För min del handlar det om avelsstrategin. Trist om du tar 8 eller 20 kullar för att om ett par år inse att hanen ifråga lämnar antingen defekter eller bara skräp i övrigt. Stammen säger ju heller inte allt.

Jag är inte insatt i schäfer men har förstått att din hane är bra som tjänstehund. Det gör honom dock inte nödvändigtvis bra som avelshane.

Jag har svårt att se att det skulle behövas 8 kullar (med dessutom rätt många valpar i varje) för att utvärdera och åtminstone börja se tendenser.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Men det är väl bara att sätta en på ett plan, finns ju fler som gör så. Starcastle här på forumet bl a o jag vet en chow uppfödare som samarbetar med andra uppfödare världen över o skickar hundar till varandra, innom min ras sammarbetas det oxå en hel del globalt eftersom avelsbasen är så liten.
BCs flyttas runt en del oxå, främst från GB, men oxå från NZ.

Tur att jag inte vet var du bor, finns inget som får mig att smälta som schävapp öron.
:love:

Jag säljer inga valpar kan förmedla om nån vill men den ska vara seriös för det är ös i valparna.

Vart jag bor finns det bara en gammal rottweiler och en schäfer men dock en ganska söt malle valp men det är ju ändå inge o ha :angel:
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Är du seriös eller? :eek:
Mallevalpar med sina enorma öron och sin gängliga kropp, och sina underbara ögon och åååååååh :love:
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Man ska smida medans järnet är varmt lärde pappa mig stämmer ganska bra det:laugh:

Det spelar ingen roll vad som tycks till höger och vänster 8 kullar är inplanerade och så kommer det bli försök att rucka på en envis värmläning så får du se ;)

Detta kommer bli super är övertygad!!!
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Ryser bara jag tänker på dom. Det är ju en produkt av schäfer som gick total snett. :p

Inte undra på dom heter IKEA schäfer.

Bor med två mallar för tillfället det är inte hund det är Malle.:D
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Värmlänninger....di bare lôver å lôver :rofl::rofl:

Lycka till med aveln....:)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Finns även en bra marknad i sverige på rejält tjänstehunds material och inte dessa veka sporthundslinjer som allt mer används som tur är det finns det några som faktiskt vill ha en rejäl hund i tjänst.

Skulle vara skoj och flyga över en tik till dig. Vore häftigt att ha en på den sidan jorden också.

Vet ju att ridande poliserna i Canada suktade efter svenska schäfrar en tid då vi hade så rejält material kvar.

Nu när linjer ändå dyker upp i diskussionen måste jag ändå få fråga vad du menar med "veka sporthundslinjer". Väldigt många bruksschäfrar med kontinentala linjer i Sverige som (oftast) används till tävling och sport kommer ju från likadana linjer som Jääkäri? Troll vom haus milinda eller hans bror task med efteföljande och Gotthilf von der kine, fax vom grenzgänger etc finns ju i hur många stamtavlor som helst?

Fast du kanske syftade på att de ville ha svenskbrukslinjer, som de flesta av tikarna verkar vara av?

Jag försöker bara förstå vad du menar.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Haha, ja smaken är ju som baken :D Jag är helt galen i söta små Mallevalpar! Fast som vuxna är en Schäfer snyggare än Mallen, om det är en rejäl och riktig Schäfer såklart ;)

Nä, själv får jag hålla tillgodo med odrägliga kamphundsvalpar och Frallavalpar, haha.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Nu när linjer ändå dyker upp i diskussionen måste jag ändå få fråga vad du menar med "veka sporthundslinjer". Väldigt många bruksschäfrar med kontinentala linjer i Sverige som (oftast) används till tävling och sport kommer ju från likadana linjer som Jääkäri? Troll vom haus milinda eller hans bror task med efteföljande och Gotthilf von der kine, fax vom grenzgänger etc finns ju i hur många stamtavlor som helst?

Fast du kanske syftade på att de ville ha svenskbrukslinjer, som de flesta av tikarna verkar vara av?

Jag försöker bara förstå vad du menar.

Ja dom används till sport men skillanden blir med tyskland att dom kör fortfarande med rejäla linjer för det mesta. Fax var en hundtyp som Jucan totalt omutbar i skyddet. Sen går du tillbax i Jääkäris stamtavla har du både Zixthen som också är omutbar i sitt skyddsarbete och även han visat sig vara en bra avelshane. Dels så Jääkäris kull där alla hanar jobbar i dag hos både polis och väktare. Sen har du andra hanar som visat sig rejäla som ex Conan,Natz fönix ,Mink, Harro och Fero det var långt i från några leksaker nån av dom. Dessa hundar hittar du hos absoluta topp stamtavlor.

Troll var också rejäl i mina ögonmått med sen var inte han som kanske Fax men väl så fick man bett kvaliten av han och en hel del förighet för det måste man också få in. Pappans sida är många extrema hundar det hade aldrig funkat att lägga på en exakt likadan tik det hade inte blivit styrbart då tycker jag uppföddaren gjorde en mycket vettigt val att ta en tik med andra egenskaper och få en riktigt komplett kombination . Det lyckades han med helt klart som så många gånger förr.

Men ex holländarna använder hundar men noll försvarslust bara kamp och kampen är väldigt stor nästan överdriven ja då måste man ha en vekhet i hunden så det går o styra den och få den agera efter föraren.

Ett perfekt ex hur holländska och begiska sporthundar är. Var Johans hund Akilles du träffa några gånger. En satans trevlig sporthund som gick hårt i skyddet men lite för mycket belastning vekna den och ville inte vara med. Typiskt såna linjer att bete sig så. Man kan ionte ha en sån hund i tjänst som är mutbar.

Fax användes ytterst sparsamt i Sverige så vart får du det i från att han finns i så många. Kenneln han har parat på är ju just ute efter Fax för han är så ovanlig och såna drifter hittar man knappt längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

En trevlig text jag hittade om Jääkäris farfar.

Kan bara instämma med den. En otrolig hund.

"Fax vom Grenzgänger en otrolig hund!!!
Denna sida vill jag tillägna Fax vom Grenzgänger och alla hans avkommor!

Jag träffade Fax vid ett par tillfällen och det intryck han gjorde på mig var enormt!

Han var stor o svart med enorma tassar och ett underbart sätt! Enligt de personer som tränat och tävlat med denna magnifika hund så är han en av de särklass bästa schäfrar som finns!

Han nedärver sin stabilitet och säkerhet i mycket hög grad! Även hans kraftiga och imponerande kroppsbyggnad går i arv!"

Lånat från Nilac´s kennel som också är imponerad av Fax.

Fax hade totalt 58 avkommer så jag vet inte vart du får Mrsscabtree att han finns i hur många stamtavlor som helst?
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag måste fråga dig vad du menar med absoluta toppstamtavlor? Jag vill fortfarande hävda att Jääkäris stamtavla är ganska "kommersiell" i brist på bättre uttryck, därmed inte sagt att den är dålig, jag att han har en trevlig stamtavla, det skulle isåfall vara Orry jag inte gillar, mest pga att han inte var någon bra led-nedärvare, men det hör inte till min fråga egentligen.

Jag är mest nyfiken på vad du menar med att kanadensarna var ute efter svenska hundar, "för här fanns det rejält med material kvar". Syftade du då på svensklinjerade hundar, eller syftade du på Jääkäris stam?

Nog för att Fax inte är en av de mest använda hanarna, han har inte jättemycket i Sverige (men eftersom att det är en diskussion generaliserar jag, han är väl den enda i stamtavlan som inte är så pass använd att man hittar honom i väldigt många hundars tavlor, de andra är det dock). I Europa har han dock så pass mycket efter sig att de (kanadensarna) lika gärna kunde köpa från tex Tyskland..varför just Sverige? Jag fick inte riktigt ihop vad du verkligen menade där, är det just honom de är ute efter? Kom ihåg att min fråga rör Kanadas intresse för tjänstehundar i Sverige, inte din hunds stamtavla i sig.

Troll var också rejäl i mina ögonmått med sen var inte han som kanske Fax men väl så fick man bett kvaliten av han och en hel del förighet för det måste man också få in. Pappans sida är många extrema hundar det hade aldrig funkat att lägga på en exakt likadan tik det hade inte blivit styrbart då tycker jag uppföddaren gjorde en mycket vettigt val att ta en tik med andra egenskaper och få en riktigt komplett kombination . Det lyckades han med helt klart som så många gånger förr.

Syftar du på Troll/Dille kombon?

Jag tycker att när man tittar på en stamtavla så måste man se till helheten, det blir bara pannkaka att gå ner på individnivå. En hund nedärver inte ett bra bett (eller vilken annan egenskap som helst ) från en enda individ. En bra nedärvare färgar av sig i flera flera led! Om inte Troll nedärvt ett gott bett från sin far (nu tror jag inte att du menade att Fax bet dåligt, det ha rjag väldigt svårt att tro, men säg att Troll bet bättre än sin far), så har han ju likväl gjort det från sin mor, som fått det av sin far/mor eller de hundar som ligger bakom dessa. Jag tror att det blir alldeles galet att tänka "den här hunden är bra, låt oss para den med en annan bra hund", för hur bra en individ än är så är det inte ett dugg säkert att den lämnar ifrån sig bra i avel. Jag har ingen aning om hur J's hälsa ser ut statistiskt i hans kull så den biten ska jag inte säga ett dugg om, men jag tycker att han är jättetrevlig mentalt sett. Jag förstår dock inte kombinationerna som ska göras över huvud taget med honom. Det är dock en annan diskussion och det jag mest är nyfiken på är egentligen ditt sätt att se på stamtavlor och nedärvning och vad kanadensarna verkligen var ute efter, och varför det just skulle vara svenskarnas hundar som var eftertraktade.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Man gillade de gamla svenska hundarna på kanadensiska hundskolan. Inte sagt nånstans att det var jääkäris stamtavla dom gillade.

Hundar som ex togs upp var Hassemans Axxe, Alfred. Dittegårdens Oskov och Odin. Kickwas Quincy, ,Äventyrets Brando och Blancka, Polarmarken Nix.

Jo diu får tycka den är vanlig eller medelmåttlig eller att det är det vanliga skräpet som används vem bryr sig igentligen Inte jag iaf. Tydligen så finns det tryck från en hel del håll på han och det tycker jag är jäkligt kul för bättre schäfer det får man leta en stund efter för o hitta.

Troll och Task avkommor kan man se rakt över har gett fast gripande och bra bett så det finns egenskaper som följer med linjerna.

Tycker dom kombinerat ihop en jäkligt trevlig typ av hund med en hel del allvar och balans men ändå lyckats fått med en intensiv och energisk hund vilket jag tycker är sällsynt i dag.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Nämen dom här fulingarna känner jag allt igen!
Vem är den eminenta fotografen tro?
Härligare valpar får man leta efter, dom hade verkligen allt jag letar efter hos en valp och jag står gladeligen på kö för att få köpa en i samma kombo:love:
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Vill bara påpeka detta med att någon tyckte att det var många kullar..
Min yngstas pappa dog tre år gammal med tio kullar efter sig, helt avskyvärt i mitt tycke men inte har han gjort nåt bestående intryck i aveln inte..
Han märks knappt!
Sjuk var han skall tilläggas!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Tänk om man hade väntat några år och insett att han var sjuk innan man använde honom så mkt?
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jääkäri väntade jag med tills han var 5 innan han parade första gången.

Han har aldrig varit hos veterinär för nåt annat än vaccinering o.s.v. Han har gått hårt i skyddsarbete sen han 9mån gammal sen varit i tjänst i 2år.

Vid det här laget bör de flesta åkommor synts till redan. Dessutom röntgade jag hans höfter vid 4år dom var fortfarande perfekta inga pålagringar hade börjat pga av ålder o.s.v.

Gjorde nyss en Häslodeklaration till försäkringsbolaget och fick blankt papper och han fick mycket beröm från veterinären. Dom gillade hans grova starka rygg.

Så även där har jag väntat för att se så inget ska uppkomma.

Känner ju även hans pappa väl han är 9år i år och kärnfrisk lika så han.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Tänk om man hade väntat några år och insett att han var sjuk innan man använde honom så mkt?
Det var ju lite så jag tycker men det kanske inte framgick tydligt nog?
Här har vi iaf någon som har väntat och ändå är det inte bra?

Det var två saker jag ville få fram men jag var väl trött.. Det ena var ovanstående och det andra var att även om det tas några kullar på en och samma hane så märks det inte särskilt mkt hos en ras som schäfern..
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det var ju lite så jag tycker men det kanske inte framgick tydligt nog?
Här har vi iaf någon som har väntat och ändå är det inte bra?

Det var två saker jag ville få fram men jag var väl trött.. Det ena var ovanstående och det andra var att även om det tas några kullar på en och samma hane så märks det inte särskilt mkt hos en ras som schäfern..

Kanske dax att schäferuppfödarna börjar tänka till lite extra då. Det är ju inte okänt att schäfern har problem med både det ena och det andra.
Så tycker man 10 kullar är lite innan hunden är 3 år, ja då förstår jag rasen är "sjuk".
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

VEM tkr att 10 kullar efter en hane som inte ens fyllt tre är lite?
Som tur är så är det inte särskilt vanligt vad jag kan utröna..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 404
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 475
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp