Bukefalos 28 år!

Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Ja varför inte är tiken frisk och kry så ser väl inte jag nåt hinder. rasen är stor.
Sen är det ju väldigt tråkigt att faktiskt få lite tillbax till sig själv när man slitit och kämpat och lagt ner ofantliga summor pengar på sin hobby att man faktiskt kan kan få tillbax lite för vinst gör man väl aldrig.

Gäller ju att hinna utvärdera valparna också?

Men jättesöta valpar! :love:
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Gäller ju att hinna utvärdera valparna också?

Men jättesöta valpar! :love:

Är väl inte upp till mig iaf och hur ska man utvärdera nåt som inte finns måste bli kullar för o kunna utvärdera tycker inte 8 kullar är nåt enormt dessutom är jag noga med hälsan det är för mig viktigast.

Schäfer är en sån enorm ras. Vet några hanar som har hundratals kullar då tyska hanar. Då kan man prata om många kullar men runt 20 kullar är väl inget.
Så länge han tillför aveln nåt vettigt så varför inte.

Det är väl upp till uppföddarna att ta reda på vad dom vill ha.

Men har en stor kennel så 6 av parningarna ligger på deras sen en kamrat tog den första och kan bara säga mer driftstarka hundar än så behövs knappast.

Velourkärringar klarar ändå inte av såna hundar. ;)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Är väl inte upp till mig iaf och hur ska man utvärdera Det är väl upp till uppföddarna att ta reda på vad dom vill ha.

)


Jo, jag tycker hanhundsägaren också har ett ansvar. Vill inte du veta vad din hund ger för resultat på tex hd-röntgen mm.
Jag har fött upp en hane som fått två kullar. Nu ska hans avkommor röntgas tex innan han ska para igen. Har t o m nekat några som vill ha honom, just för att vi vill utvärdera lite först.
Sen självklart så finns ju tiken också. Men ser man ett mönster att tex många hundar fått hd och alla har samma pappa, då kan man ju börja fundera...
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jo, jag tycker hanhundsägaren också har ett ansvar. Vill inte du veta vad din hund ger för resultat på tex hd-röntgen mm.
Jag har fött upp en hane som fått två kullar. Nu ska hans avkommor röntgas tex innan han ska para igen. Har t o m nekat några som vill ha honom, just för att vi vill utvärdera lite först.
Sen självklart så finns ju tiken också. Men ser man ett mönster att tex många hundar fått hd och alla har samma pappa, då kan man ju börja fundera...

Ja men hejda dig lite nu du tror ju att han får para varenda levande schäfertik . jag har nekat massor med taskiga linjer och diverse utställningslik och hundar med dåligt hd-index.

Han har endast fått para seriösa brukslinjer som har bra hd index. Den kennel som använt han mest har ett jäkligt härligt urval av bra tikar med starkt hd index.

självklart har hanhundägaren lite att säga till om men jag har kollat så gott jag kan på dom tikarna resten skiter jag i ärligt talat. Om de ser deras kombination som vettig ja men kör. Men skulle tiken ha dålig hälsostatestik och ha dåliga linjer givetvis säger jag nej.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Ja inte alls länge sen jag körde upp han för ytliggare ett års arbete.

hurså?

Ren nyfikenhet bara :). Vet ju att du hade honom i tjänst innan. Jag ska eventuellt låta L-testa min ena nu, se om han duger som väktarhund. Synd att man bor så trångt, annars hade en sån här liten en valp varit nått kanske :).
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det där var inte snällt! ;)

eller så kan han ta med en 5mån som ser riktigt fina ut det kommer och bli grejer det sett dom i skyddet de går utav bara hel***e rent ut sagt

Inga problem vi löser såna där bagateller vet du;)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Fast jag vet inte jag, två kullar = två kombinationer att gör en sk. utvärdering på. Det kan ju lika gärna vara tikarna som givit ev. "fel".

8 kullar tycker inte jag är så jäkla mkt om allt teoretiskt sett ser "prickfritt" ut.
Och nog så är det tikägarens största ansvar, det är denne som faktiskt har ansvaret för framtagandet av valparna. Men visst så bör hanägaren visa sitt ansvar genom att bara godta lämpliga tikar.
Sedan är ju inte avel så lätt att bara för en hanhund lämnat 20 kärnfriska kullar så betyder inte det att kull 21 blir det.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Fast jag vet inte jag, två kullar = två kombinationer att gör en sk. utvärdering på. Det kan ju lika gärna vara tikarna som givit ev. "fel".

8 kullar tycker inte jag är så jäkla mkt om allt teoretiskt sett ser "prickfritt" ut.
Och nog så är det tikägarens största ansvar, det är denne som faktiskt har ansvaret för framtagandet av valparna. Men visst så bör hanägaren visa sitt ansvar genom att bara godta lämpliga tikar.
Sedan är ju inte avel så lätt att bara för en hanhund lämnat 20 kärnfriska kullar så betyder inte det att kull 21 blir det.

Underbart svar!!!

Precis så jag menar och jag har inte släppt till hur som helst. Jag älskar min ras för mycket för att kassa hundar ska tas fram.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Fast jag vet inte jag, två kullar = två kombinationer att gör en sk. utvärdering på. Det kan ju lika gärna vara tikarna som givit ev. "fel".

8 kullar tycker inte jag är så jäkla mkt om allt teoretiskt sett ser "prickfritt" ut.
Och nog så är det tikägarens största ansvar, det är denne som faktiskt har ansvaret för framtagandet av valparna. Men visst så bör hanägaren visa sitt ansvar genom att bara godta lämpliga tikar.
Sedan är ju inte avel så lätt att bara för en hanhund lämnat 20 kärnfriska kullar så betyder inte det att kull 21 blir det.

Varför skulle tikägaren ha mer ansvar för rasens bästa än hanhundsägaren?
Varför använda en och samma hane så himla mycket? Hur kommer man ens på tanken?


Är väl inte upp till mig iaf och hur ska man utvärdera nåt som inte finns måste bli kullar för o kunna utvärdera tycker inte 8 kullar är nåt enormt dessutom är jag noga med hälsan det är för mig viktigast.

Schäfer är en sån enorm ras. Vet några hanar som har hundratals kullar då tyska hanar. Då kan man prata om många kullar men runt 20 kullar är väl inget.
Så länge han tillför aveln nåt vettigt så varför inte.

Det är väl upp till uppföddarna att ta reda på vad dom vill ha.

Men har en stor kennel så 6 av parningarna ligger på deras sen en kamrat tog den första och kan bara säga mer driftstarka hundar än så behövs knappast.

Velourkärringar klarar ändå inte av såna hundar. ;)

20 kullar ingenting?
Vad glad jag är över att ditt resonemang är sällsynt inom min ras.
Förstår inte alls behovet av att låta sin hane få så himla många kullar..

Sen tycker jag ditt "det är väl upp till uppfödarna" är så himla oseriöst. Hanhundsägare har minst lika mycket ansvar för aveln som tikägarna.

Men jag vet inte, kullarna kanske är utspridda i hela världen och då är det ju en annan sak.. Men är det inom sverige så tycker jag verkligen att det är galet med så många kullar inom en kort tidsperiod.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Varför skulle tikägaren ha mer ansvar för rasens bästa än hanhundsägaren?
Varför använda en och samma hane så himla mycket? Hur kommer man ens på tanken?

20 kullar ingenting?
Vad glad jag är över att ditt resonemang är sällsynt inom min ras.
Förstår inte alls behovet av att låta sin hane få så himla många kullar..

Sen tycker jag ditt "det är väl upp till uppfödarna" är så himla oseriöst. Hanhundsägare har minst lika mycket ansvar för aveln som tikägarna.

Men jag vet inte, kullarna kanske är utspridda i hela världen och då är det ju en annan sak.. Men är det inom sverige så tycker jag verkligen att det är galet med så många kullar inom en kort tidsperiod.

Om en uppföddare har en tik som uppfyller kraven för avel och dom anser min hane skulle passa deras mål och visoner i aveln . Ja vad är problemet då gör ju dom nåt dom tror på varför ska jag lägga mig i då för i deras projekt.

Det är ju som att jag har en lyftkran och ett företag ska bygga nya hus. Så bara för jag har lyftkranen som ska lyfta alla balkar till husen då ska jag vara med och styra och ställa utseendet på husen nåt redan nåt planerat och skapat på pappret.

Det funkar inte så i verkligheten lika lite som det funkar så i aveln. Jag har en bra hund hemma dom har en vettig frisk tik ja då är det väl ändå okej och nåt man kan stå för.

20kullar är inte speciellt mycket sen är det ju inte jag som styr efterfrågan hur många kullar det ska bli utan uppföddarna som anser han vara den mest lämpliga hanen. Några av kullarna ska levereras till norska försvaret så efterfrågan finns.

Kolla bara en stjärnhund i Tyskland han har över 250+ kullar på den hanen och ändå fryser dom in sperma efter han.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Man måste ju tänka på att schäfer är nummerärt betydligt fler än RR vilket såklart har en betydelse.
250+ kullar är dock totalt galet...

Piru: Galet söta valpar, nästan så att man vill ha en schäfer, men bara nästan ;)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Fast jag vet inte jag, två kullar = två kombinationer att gör en sk. utvärdering på. Det kan ju lika gärna vara tikarna som givit ev. "fel".

8 kullar tycker inte jag är så jäkla mkt om allt teoretiskt sett ser "prickfritt" ut.
Och nog så är det tikägarens största ansvar, det är denne som faktiskt har ansvaret för framtagandet av valparna. Men visst så bör hanägaren visa sitt ansvar genom att bara godta lämpliga tikar.
Sedan är ju inte avel så lätt att bara för en hanhund lämnat 20 kärnfriska kullar så betyder inte det att kull 21 blir det.

Visst kan tikarna ge fel, har inte skrivit något annat. Men man kan se en röd tråd om det visar sig att samma fel dyker upp där det används samma hane.

Jo, jag tycker 8 kullar är mycket, utan man ens väntar tills några kullar hunnit tex göra hd (tar det som exempel).
Annars tycker jag 8 kullar kan vara ok, på en stor ras. Men då ska de kullarna vara utspridda och inte göras nästan samma år.
Då har man ingen koll hur avelsarbetet går..
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag är nog inne på din linje. Även om Jääkeri är en toppenhund så vet man inte vad han lämnar.

Och med hanarna kan man vänta, det är värre att vänta med tikar som faktiskt inte kan ha sin första eller andra kull för sent.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

*lån*

På jämtarna har de rekommendationen att hanarna får ta 5 kullar och därefter ska en utvärdering göras för att se till så att avkommorna ligger minst på rasens genomsnitt för meritering och hälsa innan vidare avel. Helst högre..

Max 15 kullar rekommenderas totalt i sve, no, fin (om jag inte minns helt galet)

Rätt vettigt.

On t igen: mkt söta små valpisar :)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det är dock tråkigt om man tar 10 kullar inom loppet av 1 år och det visar sig att 8 av kullarna har inslag av EP eller OCD.

Har ett par sådana hanar i malleavelen.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Precis..

Därför är det bra med lite spridning och utvärdering. Den utvärderingen bör ju vara lite rasanpassad efter vad för hälsoproblem som finns inom rasen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 810
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp