Bukefalos 28 år!

ytterdörr direkt i boxarna

Moppa123

Trådstartare
I en annan tråd så har jag med hjälp från er kommit framtill att jag ska ha en ytterdörr i en box :D
Men nu kommer frågor ang denna dörr, vad har man för handtag på dörren? vanliga handtag lär ju hästarna kunna demolera/skada sig på. Eller är jag bara fjantig nu igen?
halvdörrarna som de säljer på de flesta "lantbruksföretag" är ju väldigt gnagvänliga, eller är de inte det ?

erfarenheter ????
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Man har skjutreglar på utsidan. En på varje dörrhalva.
Dörrar finns färdiga att köpa med metallbeslag, snickra själv, eller beställa av snickare.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Man har skjutreglar på utsidan. En på varje dörrhalva.
Dörrar finns färdiga att köpa med metallbeslag, snickra själv, eller beställa av snickare.

gosh va dum jag är ... tack :) det var nog det du sa i förra tråden, men jag var så insnöad på övrehalvan bara.... Tack :)
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Rekommenderar även att bygga en lagom hög tröskel under dörren, så inte boxbädden dras ut för mycket om hästen går ut och in där.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

jag har inte läst den andra tråden men jag undrar om det inte är väldigt stressande för en häst att ha ytterdörr i boxen? Att närhelst den lägger sig och vilar eller dyl så rycks dörren upp?
Men ni kanske bara ska använda den vid mockning när hästen är ute i hagen?
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

jag har inte läst den andra tråden men jag undrar om det inte är väldigt stressande för en häst att ha ytterdörr i boxen? Att närhelst den lägger sig och vilar eller dyl så rycks dörren upp?
Men ni kanske bara ska använda den vid mockning när hästen är ute i hagen?

Ytterdörren kan användas på så många olika sätt.
För det första så hör hästar väldigt bra, och är man rädd att den ska bli förskräckt får man väl knacka först :D

Många använder ytterdörren, till att förvandla stallet till ett luftigt utestall, där övre delen mestadels står öppen, så hästen kan ha koll på vad som händer ute om den vill, men ändå skyddad av köldridåerna mot insekter och drag, samt småfåglar, som inte kan komma in och förorena.

Och sist men inte minst, man kan också nyttja stallet och boxarna till ett utmärkt kombistall, där hästarna likt en hundgård, har möjlighet att gå in och ut som de själv behöver. Suveränt med tanke på hästens naturliga rörelsebehov/ cirkulation i kroppen och förbättrade luftvägar.

Och vid mockning är det oslagbart.

Stallinspektören var lyrisk ur brandsäkerhetssynpunkt/ utrymningseffektivitet kan jag säga.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

jag har inte läst den andra tråden men jag undrar om det inte är väldigt stressande för en häst att ha ytterdörr i boxen? Att närhelst den lägger sig och vilar eller dyl så rycks dörren upp?
Men ni kanske bara ska använda den vid mockning när hästen är ute i hagen?

Jag är i ett behov av en nödutgång ( iaf av denna dörr) och jag använder inte just denna som ingång/utgång genom stallet utan bara vid andra behov.Förhoppningsvis inte vid utrymning men det går ju, men som Nicke sa, den kan ju användas på olika sätt.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

I vårat lilla stall så har tre av boxarna skjutdörrar ut. Det är helt suvärent. Om jag skall bygga något stall någon gång (förhoppningsvis inom inte alltför avlägsen framtid) så kommer det att finnas en dörr ut till hagen från varje box.

Det är så lätt att vädra, slippa gå förbi när någon annan står på gången osv.

Mvh

Tora
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

när ni har era dörrar i boxen, sätter ni den "jämsmed" innerväggen eller ytterväggen då? för om man sätter den via ytterväggen så blir det ju en kant ut till dörren.... är det en skaderisk? (har varit bland hästar som skadat sig på allt på sista tiden så jag kanske börjar bli lite väl insnöad på det :) )
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

När dörrarna öppnas så öppnas de så att dörrarna finns på utsidan av stallet. Själva skenan som dörren åker i går ovanför dörren och skåran som dörren glider i där nere finns inte i framkant på dörren utan bara i bakkant. Detta gör att det alltid finns dörr i själv skenan så att hästarna inte kan trampa på den. Dock är det riktigt rejäla dörrar och skenor så att det tåls att hästarna pucklar på rejält (inte för att det har varit några problem annat än lite antignagkräm).

Mvh

Tora
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Många använder ytterdörren, till att förvandla stallet till ett luftigt utestall, där övre delen mestadels står öppen, så hästen kan ha koll på vad som händer ute om den vill, men ändå skyddad av köldridåerna mot insekter och drag, samt småfåglar, som inte kan komma in och förorena.

Och sist men inte minst, man kan också nyttja stallet och boxarna till ett utmärkt kombistall, där hästarna likt en hundgård, har möjlighet att gå in och ut som de själv behöver. Suveränt med tanke på hästens naturliga rörelsebehov/ cirkulation i kroppen och förbättrade luftvägar.

Och vid mockning är det oslagbart.

Stallinspektören var lyrisk ur brandsäkerhetssynpunkt/ utrymningseffektivitet kan jag säga.

Att ha en dörr från boxen i detta syfte ser jag inga som helst problem med. När jag läser "ytterdörr" tänker jag dock genast på den dörr som man använder för att gå ut och in ur stallet och där tycker jag att det är olämpligt att placera den i en hästs box så att den blir störd varenda gång någon ska gå in eller ut och inte har någon "fredad" yta. Men jag ser ju att så var inte fallet i denna tråd:idea:
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Att ha en dörr från boxen i detta syfte ser jag inga som helst problem med. När jag läser "ytterdörr" tänker jag dock genast på den dörr som man använder för att gå ut och in ur stallet och där tycker jag att det är olämpligt att placera den i en hästs box så att den blir störd varenda gång någon ska gå in eller ut och inte har någon "fredad" yta. Men jag ser ju att så var inte fallet i denna tråd:idea:

Ja det kan vara lite svårt att defeniera vad den ska kallas egentligen.
"Bakdörr" i boxen kanske är bättre? :idea:
Om man tänker i banor som hundgård, där hunden går in när den vill, eller fårhus, där fåren går in och lägger sig när de vill, förstår man kanske tanken med kombistallet lite lättare.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Att ha en dörr från boxen i detta syfte ser jag inga som helst problem med. När jag läser "ytterdörr" tänker jag dock genast på den dörr som man använder för att gå ut och in ur stallet och där tycker jag att det är olämpligt att placera den i en hästs box så att den blir störd varenda gång någon ska gå in eller ut och inte har någon "fredad" yta. Men jag ser ju att så var inte fallet i denna tråd:idea:
Ja du har rätt :) jag uttryckte mig lite konstigt. Är så inne i dörrinköp så jag har en tendens att bli väldigt otydlig.
Jag menade ytterdörr som isolerad dörr men dock inte första dörr.. Men nu räknade du ut det själv iof :)
sorry
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

När dörrhalvorna står öppna (som de oftast gör), sitter de fastkrokade i väggen med en stor karbinhake, fastsatt i en ögla på väggen. Dörrarna befinner sig då jäms med väggens utsida.
Detta för att de inte ska blåsa igen.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

När dörrhalvorna står öppna (som de oftast gör), sitter de fastkrokade i väggen med en stor karbinhake, fastsatt i en ögla på väggen. Dörrarna befinner sig då jäms med väggens utsida.
Detta för att de inte ska blåsa igen.

Ja för om jag sätter dörren vid innerväggen, då kan jag inte öppna dörren mer än 90 grader. Iof kan jag ju alltid ha så att man kan kroka fast dem. Men jag tänkte skaderisk i boxen att ha en öppning på 1-1,5dm mot dörren ? (dörrkarm heter det så?)
jag försöker hitta bilder på nätet med sådana här konstruktioner, men hittar inget. Vet att ett gäststall på strömsholm har något liknande men jag hittar inte dit heller...
eller gör hästarna inte illa sig i en dörrkarm kanske, det är i en föl box?
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Ja för om jag sätter dörren vid innerväggen, då kan jag inte öppna dörren mer än 90 grader. Iof kan jag ju alltid ha så att man kan kroka fast dem. Men jag tänkte skaderisk i boxen att ha en öppning på 1-1,5dm mot dörren ? (dörrkarm heter det så?)
jag försöker hitta bilder på nätet med sådana här konstruktioner, men hittar inget. Vet att ett gäststall på strömsholm har något liknande men jag hittar inte dit heller...
eller gör hästarna inte illa sig i en dörrkarm kanske, det är i en föl box?

Man sätter dörren kant i kant med ytterväggen. När dörrarna är stängda går alltså dörren och väggen "i ett". Väggen blir slät tillsammans med dörren. Och när den sedan står öppen, ligger den platt emot ytterväggen.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Man sätter dörren kant i kant med ytterväggen. När dörrarna är stängda går alltså dörren och väggen "i ett". Väggen blir slät tillsammans med dörren. Och när den sedan står öppen, ligger den platt emot ytterväggen.

ursh jag känner mig dum, men jag är så fokuserad på insidan.
Tack för ditt tålamod!!!!!! men eftersom dörren inte är lika tjock som ytterväggen, så blir det ju ett hål där... ett föl kommer ikläm eller något likande, eller är jag fånig ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 260
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 481
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp