Ytterligare rasvalstråd

Gimlan

Trådstartare
Jag är uppvuxen med katt, nån blandning med okänd pappa. Frisk fysiskt men med usel mentalitet. Mycket älskad dock.

Oavsett det så har jag länge suktat efter en egen katt nu när jag är vuxen. Men nu vill jag ha en raskatt eftersom jag inte vill stötta någon form av oseriös "avel".

Jag vill ha en långhårig katt som är social och gärna "pratsam" av modell soffpotatis. Inte minsta avelsintresserad utan vill ha en kompis (kastrat). Gärna med ett gulligt utseende typ birma, brittisk långhår, selkirk rex.

Självklart är psyke och att det är en frisk ras.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Ragdoll? Birma? Har en av varje och tycker de är helt underbara : ). Nu är raggisen bara kattunge än så länge och henne är det ordentlig fart på, men jag hoppas hon lugnar sig med åldern. Birman har varit soffpotatis hela sitt liv, och gör inte mycket mer än hon behöver. Har läst att birman dock är mer "knäkatt" och raggisen gärna är med men inte ligger på. Stämmer nog på våra än så länge. Dock så är det ju alltid individer det handlar om så just en sån sak kan säkert skilja. Här hemma pratar raggisen mer än birman, men har hört från många andra att birmorna brukar prata. Lycka till i ditt letande av katt : )
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Britten är ju generellt inte pratsam, men det finns alltid individer som inte följer instruktionerna ju. Jag har en sån
icon_rolleyes.gif

Men kolla på långhårig britt om du vill ha en sån typ! Enda problemet är att det är först nu senaste åren man börjat avla mer seriöst på den och pga litet avelsmaterial så är pälsen väldigt olik mellan dom. Typmässigt är dom ju dock ganska lika.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Annat du kan kolla på är
Selkirk rex
max_400_selkirk-rex-460x290.jpg


samt det man kallar den klassiska versionen av perser.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Tack för era tips. Ragdoll har jag dock fått för mig att de inte är trevliga alls, fast det är bara i mitt huvud. Sirkil Rex har verkligen ett utseende som tilltalar mig.
Sen skulle jag gärna ha en vuxen omplacering, kanske en hona som fått sina kullar eller så. Kattungar är ju så intensiva :angel: Eller inte bara därför utan också för att det är som känns med rätt just nu :)
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Ragdolls är trevliga, så det är nog bara något som du fått för dig. Min är med mig överallt och är väldigt social. När jag var hos min uppfödare så var alla hennes väldigt trevliga. Slutade med att allihopa var samlade runt omkring oss. Du gör nog rätt i omplacering. Vill man bara ha en för sällskap så är det ju smidigt. Om du ändå skulle kunna tänka dig en raggis vet jag en underbar kastrathona som letar nytt hem. Men främst ska det ju kännas rätt. Du kanske får svårt att gilla en ragdoll om du inte är helglad i dem från början...
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Jo, så är det absolut. Har träffat max två st. eller så. Typ en rasistisk fördom mao ;)
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Klart du ska ha Birmor, underbara katter. Båda våra är pratiga men på olika sätt, det är underbara kissar.
Omplacering är en jättebra idé tycker jag. Vi har haft våra i drygt ett år nu, de är födda 2005 o 2006. Perfekt att veta vad man får.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Jag vill ha en långhårig katt som är social och gärna "pratsam" av modell soffpotatis.

Då kan jag slå ett slag för Maine Coonen!
Jag har två fluffbollar här hemma som pratar skavsår i öronen på oss och som hela tiden ska vara med oss!
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Det där låter exakt som en Ragdoll !
Min ena är en riktig babbelmaja, hon tjatar och påpekar och har synpunkter på allt !
Den andra är soffpotatisarnas soffpotatis utom när han kör tokrace.
Båda två är NÄRAkatter men inte PÅkatter. De är sällan mer än ett par meter ifrån mig. Som nu när jag ska hoppa i badet så kommer Bråkan (honan) att följa med in i badrummet och påpeka att kranen till handfatet inte rinner och när jag satt igång den kommer hon att dricka sig otörstig och sen kommer hon att ligga i klädhögen med några avbrott för att hoppa upp på kanten och kolla till mig. Tjockman (hanen på 7.5 kilo) kommer att ligga utfläkt på golvet och om till exempel hunden kommer så kommer han att tackla henne så att hon också lägger sig där eller om gammelkatta är därinne så kommer han att gå dit och anse att hon behöver tvätta honom.

Hur kan du ha träffat otrevliga Ragdolls ? Känns som en omöjlighet :)
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Delvis KL och svar till flera.
Kul att det tycks finnas flera möjliga raser som skulle kunna passa. Maine cooner vill jag inte ha, det vet jag. Däremot låter många andra mycket intressanta.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Pratsamma, sällskapliga soffpotatisar låter som de ragdolls jag känner!
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Har tittat runt på ragdoll för att se hur det ser ut därute. Men det finns ju massa uppfödare. Jag vill bara stötta seriös avel oavsett att jag inte vill ha annat än en sällskapskatt. Så hur väljer man? :crazy:
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Av nyfikenhet, varför inte?

En ren smaksak, dels är de ju galet stora dels så är de jag träffat väldigt hårt knutna till enbart sin matte på ett sätt som jag inte gillar fullt ut och väldigt skeptiska mot främlingar. Har inte träffat så många men mycket handlar det om utseendet som inte tilltalar mig, uttrycket i ansiktet. Vill ha ett mjukare mer kattungeutseende.
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Kollar att föräldradjuren är testade inom avelsprogrammet.
Det sybns på ragdollklubbens hemsida - vilka tester föräldrarna gjort. Ibland kan de vara DNA negativa genom föräldrar och det syns inte men en seriös uppfödare berättar om man frågar.

psst - det finns två kastrerade hanar till omplacering där från en mkt seriös uppfödare
 
Sv: Ytterligare rasvalstråd

Jag håller med övriga om att Ragdoll låter som ett bra förslag till dig:).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: Bluefish
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Lager
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 938
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt. Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 238
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp