Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Ja, för inte brukar man se till dem när det är prisutdelning iaf :angel:
 
Sv: Zangersheide

Att man inte betäcker ett hbl sto med en vbl hingst kanske beror på att man har ridit stoet, hoppat henne, tränat dressyr man vet hur hon är ridmässigt. Det är då lättare att veta om det är något att ha till ridaveln eller inte och hur man ska kombinera för och nackdelar. Vbl hingstar är kanske inte så lätt att veta hur det är ridmässiga, mot hinder o.s.v.
Det finns väl i.o.f sig vbl hingstar som rids och tävlas efter travkarriären och de kan jag inte tala för men om man tittar på de godk. vbl hingstarna så faller de nog bort för att man inte vet hur de är ridmässigt.
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Inte för att göra dig ledsen, men den hästen som är på bilden är inte vad jag kallar högrest (om det nu var det du syftade till). Tvärtom ser den ut att ha extremt korta framben... Dessutom ser den ut att ha korta kotor och inåttåad fram. Men det kanske bara ser ut som det på bilden. Ingen bra bild att använda som "reklam" till införandet av travarblod i ridhästaveln iaf. Sorry, min åsikt.
Nu pratar du om högställd, inte högrest.
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Ingen bra bild att använda som "reklam" till införandet av travarblod i ridhästaveln iaf. Sorry, min åsikt.
Det var inte menat som reklam, den debatten har jag inget intresse av att lägga mig i. Det var tänkt som ett svar på frågan om hur franska travare ser ut kontra amerikanska.
 
Sv: Zangersheide

Det går inte att se på bilden om den är högrest eller inte och därför går det inte att kommentera det, eftersom bilden är tagen framifrån. Att den är uppspänd i halsen är inte samma sak som högrest. Däremot ser man att den har korta framben. Ursäkta om jag var otydlig. Det jag ville ha fram var att den inte ser ut att ha en modell som är önskvärd inom ridhästaveln, enligt mig.
 
Sv: Zangersheide

Om du läser igen ser du att det är korsningar vi diskuterar, inte rena travare. För inte fanken finns det fler korsningar än halvblod?

Och att vi inte ser fler travare på hoppbanan kan ju bero på att de flesta av dem har en annan talang, nämligen att trava fort runt en bana. Om du inte visste det används de flesta just till detta, och inte till hoppning eller dressyr. :smirk:

Du måste ju räkna på hur många som verkligen används till ridning, inte det totala antalet travare. För de flesta av dom kommer inte ens i närheten av ett hinder.
 
Senast ändrad:
Sv: Zangersheide

Jo, men även fast det är korsningar som vi diskuterar så är det väl lika betydelsefullt vilka egenskaper föräldrarna har? Travarna måste ju ha några ridegenskaper som är BÄTTRE än de ridegenskaper som "halvblodet" har, annars är det knappast någon idé att korsa in dem, eller? Vilka är dessa egenskaper? Vad har travarna gjort för att bevisa att de är bättre på just dessa saker?
Och att vi inte ser fler travare på hoppbanan kan ju bero på att de flesta av dem har en annan talang, nämligen att trava fort runt en bana. Om du inte visste det används de flesta just till detta, och inte till hoppning eller dressyr.
Jag håller med helt och hållet! Så varför blanda in deras gener i ridhästarnas?
 
Sv: Zangersheide

Jag tror inte det är deras ridegenskaper man eftersträvar utan mer kanske temperament, samarbetsvilja etc.
 
Sv: Zangersheide

Och var har deras stora (större än "halvblodets") samarbetsvilja inom ridning bevisats?
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Jo, men även fast det är korsningar som vi diskuterar så är det väl lika betydelsefullt vilka egenskaper föräldrarna har? Travarna måste ju ha några ridegenskaper som är BÄTTRE än de ridegenskaper som "halvblodet" har, annars är det knappast någon idé att korsa in dem, eller? Vilka är dessa egenskaper? Vad har travarna gjort för att bevisa att de är bättre på just dessa saker?

Oj, nu bytte vi ämne? Från antal till egenskaper. :smirk:

Herregud vad du förvränger saker..

INGEN har sagt att travarna rent generellt har BÄTTRE ridegenskaper än halvbloden så det vet jag inte vad du har fått ifrån.

Men har man ett trevligt och ridbart travarsto till ridning och man vill ha en ev. avkomma till samma sak så är det väl ganska smart att vilja förstärka ridegenskaperna ytterligare. Inte försämra dem som det förmodligen hade blivit att lägga på en travarhingst. I alla fall i mitt fall.
På köpet får du förhoppningsvis en del av många travares samarbetsvilja, kämparglöd med mera.
 
Sv: Zangersheide

Det kan väl vara övrig hantering förutom just ridning, för det är väl inte bara det man gör med sina ridhästar - 24 timmar per dygn?

Själv avlar jag halvblod, skulle aldrig nånsin falla mig in att blanda in travarblod, jag har ridit många travare och gillar inte deras ridegenskaper öht. Däremot besitter de andra egenskaper, positiva sådana, som övervägande delen av våra svenska varmblodiga ridhästar saknar *min åsikt*.
 
Sv: Zangersheide

Du har förmodligen aldrig träffat en travare, men jag tror att de flesta är överens om att de rent generellt har mer samarbetsvilja och mer kämparglöd än halvbloden, oavsett vad de ska göra.

Därmed inte sagt att alla har det, men rent generellt.
 
Sv: Zangersheide

Att använda travare i aveln är till viss del likt att använda fullblod-man föredrar att ha det blodet på mödernet.
De lyckade halvlod som är 50% fullblod som jag har sett ha r till hundra % haft fullblodsmamma. De övriga med enbart fullblodsfar brukar ofta se lite kantiga och osammanhängande ut. De finns absolut undantag, men då är det oftast att de har använt fullblodshingst med mycket god ridhästmodell!

Ang. And Arifant är jag imponerade hur mycket ni kan se av hans exteriör på en sådan bild!
 
Sv: Zangersheide

Antalet travare + travarkorsningar är fler än varmblodiga ridhästar. Du svarade ju själv på frågan (se citat i inlägg ovan) om varför de inte syns i så stor utsträckning på tävlingsbanorna. Ni får korsa era travare bäst ni vill, men försök inte få det att låta som att travare är lika bra ridhästar som varmblodiga ridhästar. Det är många här som skriver om att travarna kan tillföra något positivt till ridhästaveln. Jag ville ha svar på vilka egenskaper som ni anser (och gärna lite bevis på det också) vara bättre än ridhästarnas (egenskaper som man har nytta av när man rider dem alltså). Hittills är det ingen som har svarat mig, mer än att travarna skulle ha ett bättre temperament. Min fråga var då hur detta bättre temperament har visat sig? Har fortfarande inte fått något svar, förväntar mig faktiskt inget heller längre. Håll gärna på med er korsningsavel, desto mindre konkurrens för mig och mina hästar :)
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Jo, men även fast det är korsningar som vi diskuterar så är det väl lika betydelsefullt vilka egenskaper föräldrarna har? Travarna måste ju ha några ridegenskaper som är BÄTTRE än de ridegenskaper som "halvblodet" har, annars är det knappast någon idé att korsa in dem, eller? Vilka är dessa egenskaper? Vad har travarna gjort för att bevisa att de är bättre på just dessa saker?

Så varför blanda in deras gener i ridhästarnas?[/QUOTE]


Nu är det ju inte så att man blandar travare i blodet för att förbättre ridbarheten-det är det väl ingen som tror heller. Anledningarna att man vill ha in detta annorlunda blod är:
*stabil tävlingsmentalitet
*hållbarhet
*temperament
Dessa tre egenskaper behöver förbättras inom hoppaveln. Men som någon påpekade är det i princip bara stora uppfödare som Zangersheide som kan göra ett så omfattnade experiment då man troligen inte ser resultatet förrän om två-tre generationer. Det är alltså en långsiktig plan!
 
Sv: Zangersheide

Citerar mig själv:
Tvärtom ser den ut att ha extremt korta framben... Dessutom ser den ut att ha korta kotor och inåttåad fram. Men det kanske bara ser ut som det på bilden.
Som du ser så använder jag uttryck som "den ser ut att ha"
och "men det kanske bara ser ut som det på bilden"
I ett senare inlägg skrev jag också att det inte går att avgöra om den är högrest eller inte eftersom bilden är tagen framifrån. Så vad menar du?
 
Sv: Zangersheide

Nu är det ju inte så att man blandar travare i blodet för att förbättre ridbarheten-det är det väl ingen som tror heller. Anledningarna att man vill ha in detta annorlunda blod är:
*stabil tävlingsmentalitet
*hållbarhet
*temperament
Så du menar att temperamentet inte påverkar ridbarheten? Var finns det statistik på att travhästar som blivit omskolade till ridhästar (ofta pga skador) har bättre hållbarhet än vad varmblodiga ridhästar har? Tycker du att travarnas tävlingsmoment liknar ridhästarnas tävlingsmiljö till stor del?
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Antalet travare + travarkorsningar är fler än varmblodiga ridhästar. Du svarade ju själv på frågan (se citat i inlägg ovan) om varför de inte syns i så stor utsträckning på tävlingsbanorna.

Och nu förvränger vi lite saker igen.. Diskussionen handlar om fortfarande om korsningar, inte renrasiga travare. Du buntar ju ihop alla för att få bättre statistik. I så fall kan vi ju lägga ihop halvblod och fullblod också och jämföra sen.

Men menar du fortfarande att det finns fler KORSNINGAR än halvblod?

Lill-my skrev:
Ni får korsa era travare bäst ni vill, men försök inte få det att låta som att travare är lika bra ridhästar som varmblodiga ridhästar. Det är många här som skriver om att travarna kan tillföra något positivt till ridhästaveln. Jag ville ha svar på vilka egenskaper som ni anser (och gärna lite bevis på det också) vara bättre än ridhästarnas (egenskaper som man har nytta av när man rider dem alltså).

Jag vill gärna se var någon har skrivit att travarna har BÄTTRE ridegenskaper än halvbloden innan jag svarar. Du har fortfarande inte hittat nåt va? :smirk:

Men att många travare är lika ridbara som vanliga halvblod finns det många exempel på. Speciellt de som fötts in som ridhästar och aldrig har gjort nåt annat. Du är välkommen ut att prova min när hon är igång. Fast du kanske är bättre på att märka skillnad än de tävlingsryttare som provridit henne?

Lill-my skrev:
Hittills är det ingen som har svarat mig, mer än att travarna skulle ha ett bättre temperament. Min fråga var då hur detta bättre temperament har visat sig? Har fortfarande inte fått något svar, förväntar mig faktiskt inget heller längre. Håll gärna på med er korsningsavel, desto mindre konkurrens för mig och mina hästar :)

Du har redan fått ett svar, och jag tror att de flesta vet att travarna anses ha ett bättre temperament rent generellt. Om det beror på hantering vet jag inte, men jag tycker det är en viktig egenskap oavsett.

Jag har jobbat och ridit med båda raser och tycker lika mycket om dom, men travarna har definitivt mer kämparglöd, vill mer, är lättare att hantera, gör alltid sitt yttersta om de så stupar på kuppen.

Min egen skulle förmodligen jobba till hon stupade om någon bad henne, gör alltid sitt yttersta för att vara till lags. Försöker så hon ibland slår knut på sig själv för att lyckas. Den egenskapen har jag inte sett hos många halvblod. Däremot hos flera travare.
 
Sv: Zangersheide

Vilka "man" är det som föredrar att ha xx på mödernet? Att man har det beror väl snarast på att man då har ett avelssto som är lättare att välja hingst till (kan de stor klunsarna till hingstar om man vill + att stoet är obesläktat med det mesta). Dessutom finns det ett väldigt begränsat antal godkända xx-hingstar. Om man istället köper ett xx-sto finns det fler xx-stammar att välja på.

Att stoet skulle nedärva fler genetiska egenskaper till fölet än vad hingsten gör är inte sant (förutom mitokondrieDNAt som alltid kommer från stoet, men det har knappast att göra med om avkomman blir osammanhängande eller inte...). Däremot påverkas naturligtvis fölets fenotyp mer av stoet. Om nu xx har ett sämre/vassare temperament (som en del har skrivit tidigare) så borde det vara sämre att det är mamman som är xx (eftersom hon påverkar avkommans temperament mer än vad pappan gör).
 
Sv: Zangersheide

Jag har också jobbat med båda raserna. (Så jo, jag har sett några travare, faktiskt). Gillar båda raserna. Men jag tycker inte att travare generellt sett har bättre temperament. Däremot så är travare och ridhästar hanterade på olika sätt sedan de var unghästar. Och nej, jag har aldrig påstått att det finns fler travarkorsningar än halvblod. Men jag är övertygad om att skulle man räkna statistik på vilka som har högst framgångsfrekvens på tävling (ett ganska bra mått på ridbarhet, inkl temperament) så är det halvbloden som ligger bättre till än travarkorsningarna. Men vem vet, det kanske dyker upp ett examensarbete i ämnet...

Tycker att din hästs kämpaglöd låter som ett typiskt sto. Bra för dig. Hoppas att hon fått chansen att visa vad hon går för på hopp/dressyr/fälttävlansbanorna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 401
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 769
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 897
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp