Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Här skriver du att travarna har en egenskap som är bättre än halvblodens:
Du har redan fått ett svar, och jag tror att de flesta vet att travarna anses ha ett bättre temperament rent generellt. Om det beror på hantering vet jag inte, men jag tycker det är en viktig egenskap oavsett.
Om det beror på hantering så nedärvs inte det genom generna så det är en ganska viktig skillnad i avelssammanhang... Sedan är det inte riktigt tillförlitligt att använda jag tror och de flesta anser. Varför tror du att de flesta anser det? Har du gjort en undersökning? Och även om så vore, är det ett bevis på att det verkligen är så? Men, som många sagt förut, smaken är som baken, tror du på din avel så är ju det jättebra. Nu tycker jag personligen att den här diskussionen har strandat, så var och en får nog gå på sin linje. Då blir alla glada och nöjda, eller hur?
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Här skriver du att travarna har en egenskap som är bättre än halvblodens:

Om det beror på hantering så nedärvs inte det genom generna så det är en ganska viktig skillnad i avelssammanhang... Sedan är det inte riktigt tillförlitligt att använda jag tror och de flesta anser. Varför tror du att de flesta anser det? Har du gjort en undersökning? Och även om så vore, är det ett bevis på att det verkligen är så? Men, som många sagt förut, smaken är som baken, tror du på din avel så är ju det jättebra. Nu tycker jag personligen att den här diskussionen har strandat, så var och en får nog gå på sin linje. Då blir alla glada och nöjda, eller hur?

EN egenskap ja. Och i det läser du in att alla med travare anser att travarna är bättre ridhästar än halvbloden. Det är märkligt, eller hur? :smirk:

Naturligtvis finns det inga bevis för skillnader i temperament, men MIN (och många andras) ERFARENHET är sådan. Och hur mycket i avel handlar egentligen om saker som är bevisade? I många fall går man på sin egen erfarenhet, och förhoppningsvis kan man lita på den.

Man känner väl dessutom sin egen häst bäst?
 
Sv: Zangersheide

Och i det läser du in att alla med travare anser att travarna är bättre ridhästar än halvbloden. Det är märkligt, eller hur?
Var har jag påstått att alla med travare tycker att travarna är bättre ridhästar? Tror det är du som läser in ett och annat :angel: .

I seriös avel så försöker man använda indivder som kan tillföra så många positiva gener som möjligt till avkomman. Eftersom många använder sitt travarsto i ridhästaveln så undrade jag vilka förbättrande egenskaper ni tyckte att de har eftersom ni använder dem? För jag förutsätter att ni är seriösa och har en tanke med er avel och därför vill förbättra den svenska varmblodiga ridhästen.

Det svar jag har fått är att ni tror att de flesta anser att travarna har ett bättre temperament än ridhästarna. Hoppas att det är en väldigt stark nedärvning på just den egenskapen, eftersom det verkar vara den enda egenskapen som ni tycker är bättre än ridhästarnas. Personligen så försöker jag förbättra mer än en egenskap på varje generation, men det är som sagt mitt personliga mål med min avel.
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Var har jag påstått att alla med travare tycker att travarna är bättre ridhästar? Tror det är du som läser in ett och annat :angel: .

I seriös avel så försöker man använda indivder som kan tillföra så många positiva gener som möjligt till avkomman. Eftersom många använder sitt travarsto i ridhästaveln så undrade jag vilka förbättrande egenskaper ni tyckte att de har eftersom ni använder dem? För jag förutsätter att ni är seriösa och har en tanke med er avel och därför vill förbättra den svenska varmblodiga ridhästen.

Är inte det väldigt pretentiöst att tro att en enda avkomma (dessutom hingst-valack) kan påverka hela rasen? Det handlar i de flesta fall om en eller två avkommor. Jag är övertygad om att halvblodsaveln har större problem än så att brottas med. Exempelvis är det en hel del ston i avel som har dålig hållbarhet/ridbarhet/exteriör med mera. De lär definitivt vara fler och således få fler avkommor än travarstona.

Men att man har mål för sin avkomma är väl ganska självklart även om det är en korsning?

Lill-my skrev:
Personligen så försöker jag förbättra mer än en egenskap på varje generation, men det är som sagt mitt personliga mål med min avel.

Jag försöker också förbättra egenskaper i avkomman. Därför valet att lägga på en halvblodshingst, för att förstärka ridbarheten.
Plus att stoet är en mycket trevlig ridhäst och individ. Korrekt, högställd och med hög ridbarhet. Ungefär samma kriterier som de flesta har när de sätter ston i avel. Varför vi skulle ha lägre krav vet jag inte.

Men jag antar att de ston du avlat på är mycket bättre på alla fronter än genomsnittet för rasen då?
 
Senast ändrad:
Sv: Zangersheide

Så du tycker att det är ett större problem att folk använder halvblodsston som är "dåliga" än att du använder ett travsto? Vilka ston är det du tänker på som skulle vara sämre än ditt travarsto (ridhästavelssammanhang)? Är det de ston som varken är visade eller tävlade minst medelsvår i någon gren?

Jag vågar påstå att även ett halvblodsto som blivit klass 4 (och alltså anses vara kasserad för avel) på unghästtest fortfarande har bättre egenskaper att föra vidare inom ridhästaveln än vilket rent travarsto som helst. Om det är de meritlösa halvblodsstona som du menar skulle vara sämre (att avla ridhästar på) än ditt sto så vill jag gärna höra vilka meriter som ditt sto har (eftersom du tydligen tycker hon har bättre egenskaper att föra vidare)?

Men det spelar ju ingen roll vad jag skriver, du får ju betäcka vilket sto du vill. Tycker inte att det är så stor idé att diskutera detta vidare. Mitt stomaterial som jag använder har naturligtvis inte bara egenskaper som är bättre än genomsnittet, men många av egenskaperna är det. Har jag påstått något annat?
 
Sv: Zangersheide

Det är enligt min uppfattning en allmän mening i uppfödarkretsar att man hellre vill ha xx på mödernet än på fädernet. Av de föl jag har sett ser de med xx-mamma mycket trevligare ut och mer sammansatta i kroppen.

Ang att ett halvblodssto med klass 4 skulle ha mer att tillföra aveln än vilket travarsto som helst tycker jag är att vara väl cynisk. Ett korrekt franskt sto med bra gång och bra galopp framförallt, och bra temperament hade jag tio gånger hellre använt än ett kasserat halvblodssto!
 
Sv: Zangersheide

*Knapplån*
Jag vill börja med att berätta att jag är utbildad ridinstruktör, har gått stallchefsutbildningen på Flyinge, jobbat som instruktör i 12 år, samt fött upp några halvblod. Jag har alltså sett/ridit/hanterat min andel av svenska halvblod. Jag är sedan ett antal år gift med en travtränare, vi föder upp travare i liten skala, tränar ett antal (Jag står för inkörningen bl a). Jag har alltså sett/kört/ridit/hanterat min andel av travare också.
Jag föder inte upp hopphästar, och har inget intresse av att så göra heller...MEN.... om jag vore det, skulle jag helt klart kunna se några fördelar med att leta rätt på ett travarsto att ha i hoppaveln. Jag skulle isåfall välja ett sto som själv hade en god modell, som hade föräldrar med god modell, och som lämnat avkommor med god modell. Jag skulle vilja att hon hade en stor andel franskt blod i sina ådror,

Varför skulle jag då kunna tänka mig detta?
Jo, av följande anledningar:

* Temperament. Jag är beredd att hålla med flera inlägg här, att den genomsnittliga travhästen ÄR lättare att hantera än den genomsnittliga ridhästen. Om jag försöker föreställa mig en voltstart med halvblod, ser jag ett skräckscenario framför mig.:eek: ....

* Snabba muskelfibrer. Åtråvärt både hos travhästar och ridhästar.

* Rörlighet. Den genomsnittliga travhästen är rörligare i sina leder än det genomsnittliga svenska halvblodet. Fråga vilken klinikveterinär som helst. Eller prova själv att göra böjprov på halvblod vs travare.

* Som någon tidigare nämnde: Nytt DNA i aveln.

* Hållbarhet. Ja, jag tror att travarna är mer hållbara. De utsätts för extrema påfrestningar, och fantastiskt många av dem klarar det väldigt bra. Vad gäller halvbloden så hör jag ständigt talas om hästar som tas bort för att de inte hållit, fast att de knappt gjort mer än skogsmullat, eller tränat på LC nivå. (Det tror jag iofs har många fler orsaker, till exempel en usel ridning i stor del av fallen.) Tyvärr har man inom travaraveln varit i mitt tycke för nonchalant med lösa benbitar, så det är definitivt ett observandum, i val av avelssto.

* Och en ren hypotes: Jag kan tänka mig att den genomsnittliga travhästen har anlag för lägre vilopuls än den genomsnittliga halvblodshästen, eftersom det är en egenskap som är mer utslagsgivande inom trav jämfört med inom ridsport.
 
Sv: Zangersheide

Kul med lite motiveringar! Eftersom ditt inlägg är adresserat till mig så kan jag ju alltid lägga in lite kommentarer till dina punkter :) .

*Temperamentet har vi ju redan diskuterat en del.

*Snabba muskelfibrer, jag antar att du menar typ IIB och typ IIA? Enligt muskelbiopsier som tagits från travare och xx så visar det sig att xx har större andel snabba fibrer än travarna. Alltså kan man ganska lätt sluta sig till att om man vill ha in den egenskapen så är det bättre att betäcka med xx än med travare...

*Rörligheten: När en dressyrhäst anses vara rörlig så menas, förutom att den ska vara bogfri och ha väl undersatta bakben, att den är elastisk och har lätt för att både länga och korta steget utan att tappa energi och hamna på bogarna. En hopphäst sak ha en mycket elastisk och välbalanserad galopp, den ska vara lätt att reglera språnglängden på och den ska ha väl undersatta bakben. Detta är kanske inte den rörligheten som man hittar hos travare.

*Att man ska blanda in travare på Z pga att de måste få in nytt blod var det jag som nämde som trolig orsak tidigare i den här tråden.

*Hållbarheten, ja, vad kan man säga, varför tror du det? Finns det statistik över detta? Vilken av raserna har längst medellivslängd?

*Din hypotes kan jag hjälpa dig med att falsifiera eller bekräfta med nedanstående fakta:
Fullblod har större hjärta och lungor i förhållande till kroppsvikten, så vilken ras tycker du då är bäst att använda om man vill ha in mer av sådana gener i ridhästaveln?
 
Sv: Zangersheide

"Jag är övertygad om att halvblodsaveln har större problem än så att brottas med. Exempelvis är det en hel del ston i avel som har dålig hållbarhet/ridbarhet/exteriör med mera. De lär definitivt vara fler och således få fler avkommor än travarstona."

Jag kan inte komma på ett enda varmblodigt avelssto som jag tyckt varit så dåligt att ägarna lika väl kunnat byta ut henne mot ett travarsto...faktiskt. Känner ni andra till några så dåliga ston som används iaveln?
Det hörs ju då och då (mest från hingstägare) att stona skulle vara så dåliga men jag tror det är mest gnäll faktiskt ("min hingst får bara skitston"). Flera av hopphingstarna som är godkända i aveln har sämre typ, ben och gångarter än många ston. Tycker att de skulle ha minst 38p exteriört och ingen delpoäng under 7 för att bli godkända.
För att komma i klass IV räcker det med att ha 7or och två 6or. Det är väl frågan om ett travarsto ("fransk" eller inte skulle få mer än 6or på trav och galopp).
Zangersheide behöver som redan skrivits friska upp sitt blod och efter ett par generationer med bra hoppehingstar så kanske de når sitt resultat, vem vet...
 
Sv: Zangersheide

"Kul med lite motiveringar! Eftersom ditt inlägg är adresserat till mig så kan jag ju alltid lägga in lite kommentarer till dina punkter .

*Temperamentet har vi ju redan diskuterat en del.

*Snabba muskelfibrer, jag antar att du menar typ IIB och typ IIA? Enligt muskelbiopsier som tagits från travare och xx så visar det sig att xx har större andel snabba fibrer än travarna. Alltså kan man ganska lätt sluta sig till att om man vill ha in den egenskapen så är det bättre att betäcka med xx än med travare...

*Rörligheten: När en dressyrhäst anses vara rörlig så menas, förutom att den ska vara bogfri och ha väl undersatta bakben, att den är elastisk och har lätt för att både länga och korta steget utan att tappa energi och hamna på bogarna. En hopphäst sak ha en mycket elastisk och välbalanserad galopp, den ska vara lätt att reglera språnglängden på och den ska ha väl undersatta bakben. Detta är kanske inte den rörligheten som man hittar hos travare.

*Att man ska blanda in travare på Z pga att de måste få in nytt blod var det jag som nämde som trolig orsak tidigare i den här tråden.

*Hållbarheten, ja, vad kan man säga, varför tror du det? Finns det statistik över detta? Vilken av raserna har längst medellivslängd?

*Din hypotes kan jag hjälpa dig med att falsifiera eller bekräfta med nedanstående fakta:
Fullblod har större hjärta och lungor i förhållande till kroppsvikten, så vilken ras tycker du då är bäst att använda om man vill ha in mer av sådana gener i ridhästaveln?"

:bow: Håller med!
 
Sv: Zangersheide

Inlägget var inte adresserat till dig, det var ett sk knapplån, vilket jag skrev längst upp.;)

Vad gäller rörlighet pratar jag om mobilitet i lederna, inget annat.
Jag vet vad som menas med rörlighet och elasticitet osv, och vill gärna tro att ledmobilitet är EN av delarna i detta. Vad gäller schwung beror det främst på omvinklingen av bäckenet. Tyvärr tror många (ryttare, tränare, domare) att det är samma sak som spänning och flashighet.

Jag tog upp argument för vad en travhäst kan ha att tillföra hopphästaveln kontra ett halvblod, inte kontra ett fullblod.

Dock, fullbloden har en STOR nackdel, som inte travarna har (Generellt, naturligtvis) och det är en platt hovform, med tunna väggar, och en tunn sula. Om man nu ska gå ifrån hoppehäst aveln lite, och prata korsningar generellt, så skulle JAG PERSONLIGEN (som inte har något emot att rida travhästar, och inte är tävlingsintresserad, men som anser ((och jag lever som jag lär)) att alla hästar, med få undantag kan lära sig att göra både piff och puff och annat skojigt, göra följande prioritering:
Hade jag att välja mellan att korsa en sund, korrekt och reslig travare med ett halvblod, vs att korsa ett fullblod med ett halvblod (samma kriterier på alla hästarna), så skulle jag för min egen användning välja travarkorsningen.
Därför att en häst med hovproblem är det sista jag vill ha, spelar liksom ingen roll hur bra den är, om jag inte kan använda den, dessutom för att jag GILLAR travhästar.

(Fast om jag skulle korsa en travhäst med något åt mig själv, skulle det inte bli med halvblod, utan troligtvis med en PRE. Vilket iofs kvittar, för jag har inga planer på att göra någotdera.)
 
Sv: Zangersheide

*kl*

Och allt det här med korsningar med travare har vi försökt diskutera i en annan tråd här på avel..."Avel, avel utan mål".

Det är väldigt roligt att flera här har precis samma åsikter som jag när det gäller korsningar med travare.....men var har ni varit tidigare?

Ämnet temperament har jag försökt förklara tidigare men det är ingen halvblodsmänniska som vill ta åt sig det.

Nu har jag en fråga.....Att man väljer franska travare kan jag förstå då exteriören skiljer sig från den amerikanska......men rörelsemönstret finns ju fortfarande kvar...eller?
Varför är det Ok för de på Z att exprimentera och inte för oss hobbyryttare?

Och återigen......Vem har sagt att det är halvblodens egenskaper man vill förbättra? (för oss som betäckt våra travston).
Varför inte travarens?
Likaväl som att det finns olika sorters Welshmodeller/raser...varför inte två olika travare? En för körning och en för ridning?
 
Sv: Zangersheide

Man får se till att sköta hovarna , alla mina fullblod och hälften fullblod har inte haft några problem med sina hovar, en bra hovslagare och framförallt att man inte är snål och ser till att sko om innan skorna börjar glappa så att inte sömhålen blir större och börjar trasas sönder det går ju inte att vänta 9 veckor och sedan stå och klaga på att hästen har dåliga och trasiga hovar.

Mitt halvblod med kanske 1% fullblod i kan gå säkert 12 veckor , tappa alla skorna eller inte ens ha skor utan att trasas sönder något överhuvudtaget.
 
Sv: Zangersheide

lakrits skrev:
*kl*


Nu har jag en fråga.....Att man väljer franska travare kan jag förstå då exteriören skiljer sig från den amerikanska......men rörelsemönstret finns ju fortfarande kvar...eller?



QUOTE]

Vårt ena avelssto är som sagt efter And Arifant. Hennes ena fölunge är även efter en halvfransk hingst. Han (1,5 år) rör sig mycket luftigt och spänstigt, och har en BRA (sett ur ridhästsynpunkt, inte "för att vara travare" galopp. Springer i en rund balanserad galopp i hagen, måttar in avståndet till en nedfallen en, och seglar över, för att därefter fortsätta i en balanserad galopp. Vi har några till halvfranska pållar hemma (ingen helfransk), och de har alla en betydligt bättre galopp än våra amerikanska travare, dock inte lika bra som åringen ovan. Men mycket bättre än en del pansarvagnsvarianter till halvblod jag sett, inklusive min förra.
 
Senast ändrad:
Sv: Zangersheide

lakrits skrev:
*kl*



Ämnet temperament har jag försökt förklara tidigare men det är ingen halvblodsmänniska som vill ta åt sig det.


Angående temprament , alltså dom blir väl som man uppfostrar dom helt enkelt ?? Mina hästar (en nästan fullblod och en med mindre i) är i stort sett som hundar för att jag har uppfostrat dom så, det är det enda som fungerar för mig eftersom jag åker iväg och tävlar europa runt och oftast är ensam, hade inte fungerat annars.

Jag kan bli helt galen på en del hur dom (o)uppfostrar sina hästar :eek:
 
Sv: Zangersheide

lakrits skrev:
*kl*

Och allt det här med korsningar med travare har vi försökt diskutera i en annan tråd här på avel..."Avel, avel utan mål".

Det är väldigt roligt att flera här har precis samma åsikter som jag när det gäller korsningar med travare.....men var har ni varit tidigare?

Ämnet temperament har jag försökt förklara tidigare men det är ingen halvblodsmänniska som vill ta åt sig det.

Nu har jag en fråga.....Att man väljer franska travare kan jag förstå då exteriören skiljer sig från den amerikanska......men rörelsemönstret finns ju fortfarande kvar...eller?
Varför är det Ok för de på Z att exprimentera och inte för oss hobbyryttare?
Och återigen......Vem har sagt att det är halvblodens egenskaper man vill förbättra? (för oss som betäckt våra travston).
Varför inte travarens?
Likaväl som att det finns olika sorters Welshmodeller/raser...varför inte två olika travare? En för körning och en för ridning?

Det är väl okej för alla att experimentera. Men med Zangersheides oändliga möjligheter till bra hingstmaterial och att följa denna tråden i flera generationer står vi med ett eller två ston sig slätt. Dessutom är det ju inte säkert att det blir så himla bra med travarblodet (även om jag tror det), och då är det en mindre "katastrof" för Zangersheide än för en mindre uppfödare.
 
Sv: Zangersheide

fio skrev:
Man får se till att sköta hovarna , alla mina fullblod och hälften fullblod har inte haft några problem med sina hovar, en bra hovslagare och framförallt att man inte är snål och ser till att sko om innan skorna börjar glappa så att inte sömhålen blir större och börjar trasas sönder det går ju inte att vänta 9 veckor och sedan stå och klaga på att hästen har dåliga och trasiga hovar.

Mitt halvblod med kanske 1% fullblod i kan gå säkert 12 veckor , tappa alla skorna eller inte ens ha skor utan att trasas sönder något överhuvudtaget.
Självklart ska hovarna skötas. MEN om man ska diskutera seriös avel, så är det märkligt att det är accepterat att fullblodshovar i allmänhet är sämre än hos genomsnittet än övrig population. Att argument som ofta förs fram i antikorsningstravardebatten, är att det skulle bli osunda individer. Man hör aldrig detta argument mot korsningar med fullblod, trots att väl alla hästmänniskor är överens om att "no foot, no horse". Själv skulle jag inte sätta en häst med (medfödd) dålig hovform i avel. Lika lite som jag skulle avla på en sabelbent häst, osv.
Observera att jag absolut inte har något emot fullblod som sådana, jag tycker bara att debatten är lite väl ensidig ibland.
 
Sv: Zangersheide

Här i Sverige tror jag ingen avlar på korsningar med travare....snarare att det blir någon enstaka avkomma.

Grejen var att det lät mer OK att göra det i den här tråden än i andra där detta med travarkorsningar har diskuterats....;)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 401
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 769
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 897
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp