Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Fiorano

Trådstartare
Nu ska Zangersheide ta nya tag för att få fram förstklassiga hopphästar! På Ridsports hemsida står det att läsa att franska travarston kommer att sättas in i aveln. Ett bra grepp tycker jag som tror att travarnas trevliga temprament verkligen behövs i sporthästaveln. Det minsta man kan säga om travare är att de är högpreserande tävlingshästar, men av någon anledning har de oftare en mycket trevligare temperament än våra ridhästar.
Det ska bli mycket intressant om några år att se vad resultatet blir!
 
Sv: Zangersheide

Ja det är väl roligt att man prövar nya metoder men det är ju inte det samma som att allt är klappat ock klart att resultatet är lysande
 
Sv: Zangersheide

Jag har träffat trevliga totalt trafiksäkra travare när jag jobbade på ett travstall, men frågan är om de är födda trafiksäkra? Jag har träffat dressyrhästar som stått hos de fina ryttarna som inte ens har fått komma ut i hagen. Inte konstigt att de blir nervösa när de möter en traktor ;). Jag tror mycket av hur hästarna blir i huvudet styrs av hur de uppfostras. Såg ett ganska coolt TV program om en dansk(tror jag det var) som födde upp Jydska hästar, han drog tunnor under hästen redan som föl och de rörde inte en min. Men Jydska hästar är ju extra kända för sitt fogliga temperament. Det är ju många som sett dem framför vagn leverera öl i rusningstrafik. Visst, en del är ärftligt, framför allt från mamman inbillar jag mig, men det är mycket hanteringen som formar individen.
Men visst, franska travare har varit med till att producera bra hopphästar förr.. Men jag vet inte vad de kan göra bättre än de fina hopphästar som finns redan, men jag ska inte vara trångsynt nu.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Av alla travarkorsningar och rena travare som finns så är det ju ganska få som går högre klasser. Z har exprimentarat med allt möjligt under årens lopp.

De har väl bl a provat att inavla ganska kraftigt. Dessa hårt inavlade avkommor har vi inte sett så mycket av på tävlingsbanorna (Rex Z är iofs ett sådant exempel på inavlad häst, men han blev inte bättre än sina föräldrar, som förövrigt var helsyskon).

Z kanske behöver lite nytt blod, de kanske har målat in sig i ett hörn, genetiskt sett? :D
 
Sv: Zangersheide

Den franska travaren har ju används ett tag i ridsportsavel och finns bakom t.ex Galobuet. Anledningen jag hört är att den har en bra exteriör som inte är lika gracil som fbl kan vara. Åsikterna är väl olika. Men den franska travaren skiljer sig väl från den amerikanska rätt mycket ?? nån som vet.......

men den finns hur som helst bakom Galobuet, Jappeloupe och i rätt många då den förstnämnda gett många avkommor.

Iden tycker jag är rätt bra, det kan ju vara bra att avla in nya egenskaper och även om det inte blir första fölet så vet man inte vad som händer om några generationer, kanske blir KANON :bump: .
Man måste våga för att ha chans att vinna.
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Z kanske behöver lite nytt blod, de kanske har målat in sig i ett hörn, genetiskt sett? :D
:bow:
Helt arligt sa tror jag att deras "nysatsning" mer beror pa det an att de vill avla fram battre hastar!
Vad 17 har de forsokt gora i alla dessa ar...och om nagon har lyckats att fa fram bra hastar sa ar det ju dem!
Precis som du sager, de har malat in sej i ett horn och behover nytt blod.
 
Sv: Zangersheide

Jamen, det var ju det jag skrev, av alla hästar med travare i sig så är det bara några få som "blivit nå´t". Hur många sådana finns det egentligen, skulle vilja se lite statistik, jämfört med "vanliga" varmblodsridhästar. Det är ALLTID just BARA Jappelup och Galobuet (stavningar?) som tas upp. Alla G-ättlingar kanske inte är bra bara pga att de har en travarmärr ett par generationer tillbaka?
 
Sv: Zangersheide

Tror också att de behöver nytt blod. Men jag tycker också att det är en intressant kombination och ska bli kul att se vad det blir av det.

Ang. att det bara är Galoubet och Jappeloup som har blivit lyckade beror kanske också en hel del på att det inte har avlats medvetet på välstammade hopphingstar med väl lämpade travarston?

Vad det gäller temperamentet har jag hanterat ganska mycket unghästar både travare och halvblod och jag måste säga att travarna har varit hundra gånger trevligare att ha med att göra. Även om travarna inte har varit hanterade tidigare har de varit mycket lugnare och vettigare än halvbloden.
 
Sv: Zangersheide

Om det nu skulle vara bättre att avla på travare/halvblod, varför är det INGEN som någonsin betäcker sitt fiiina hoppsto med bra meriter med en travhingst? Och skyll inte på att travhingstar är dyrare än halvblodshingstar, det finns väldigt dyra halvblodshingstar och tvärtom...

Varför betäcktes inte Flippan med travare tex, hennes ägare håller ju t o m på med trav (visserligen mest kallblod men ändå). Iofs, varför inte kallblodstravare, de borde ju ha ännu bättre temperament + att att man behöver ju inte gå många generationer bakåt i de tyska stammarna för att se hästar som passade framför plogen :angel: .
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Iofs, varför inte kallblodstravare, de borde ju ha ännu bättre temperament .

Kallblodstravare är ofta mycket skarpa hästar, och är för övrigt inte alls besläktade med varken de amerikanska eller de franska travarna, så det är en ganska irrelevant jämförelse.
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Om det nu skulle vara bättre att avla på travare/halvblod, varför är det INGEN som någonsin betäcker sitt fiiina hoppsto med bra meriter med en travhingst? Och skyll inte på att travhingstar är dyrare än halvblodshingstar, det finns väldigt dyra halvblodshingstar och tvärtom...
.


Ja det här är något som jag också funderat på...

Malin
 
Sv: Zangersheide

Lill-my skrev:
Om det nu skulle vara bättre att avla på travare/halvblod, varför är det INGEN som någonsin betäcker sitt fiiina hoppsto med bra meriter med en travhingst? Och skyll inte på att travhingstar är dyrare än halvblodshingstar, det finns väldigt dyra halvblodshingstar och tvärtom...

Varför betäcktes inte Flippan med travare tex, hennes ägare håller ju t o m på med trav (visserligen mest kallblod men ändå). Iofs, varför inte kallblodstravare, de borde ju ha ännu bättre temperament + att att man behöver ju inte gå många generationer bakåt i de tyska stammarna för att se hästar som passade framför plogen :angel: .

Har ni missat tråden där detta diskuterades sist?

Vem har liksom sagt att korsningarna generellt är BÄTTRE? Däremot kan de mycket väl bli lika bra.

Jag tycker det är en kul idé, ska se vad det blir.

Angående att de är få korsningar som syns på tävlingsbanorna tror jag beror på två saker. Dels har många som avlar korsningar inga större mål förutom att få hobbyridhästar.

Dessutom finns det väldigt få korsningar i jämförelse med halvblod. Skulle vara roligt att se tävlingsstatistik utslaget på hur många exemplar det finns av travarkorsningar respektive halvblod. Där är jag inte säker på att det skulle vara någon enorm skillnad.
 
Sv: Zangersheide

Det är väl mer så att Z tänker på att dom får ha travarblodet mer i andra , tredje generation och inte i första generation men någonstans måste man ju börja. Tror inte Kristina L vill betäcka sitt enda fantastiska sto med en travarhingst, hon vill ju ha en bra fölis NU och inte om 3 generationer.

Z har ju en hel del ston att avla på så då kan man ju tänka mer för framtiden och experimentera med en del av dom om man inte är beroende av ett eller två ston i sin avel.
 
Sv: Zangersheide

Thera skrev:
Har ni missat tråden där detta diskuterades sist?

Vem har liksom sagt att korsningarna generellt är BÄTTRE? Däremot kan de mycket väl bli lika bra.

Jag tycker det är en kul idé, ska se vad det blir.

Angående att de är få korsningar som syns på tävlingsbanorna tror jag beror på två saker. Dels har många som avlar korsningar inga större mål förutom att få hobbyridhästar.

Dessutom finns det väldigt få korsningar i jämförelse med halvblod. Skulle vara roligt att se tävlingsstatistik utslaget på hur många exemplar det finns av travarkorsningar respektive halvblod. Där är jag inte säker på att det skulle vara någon enorm skillnad.
Nej, den tråden missade jag inte. Det finns väl ändå fler rena travare i Sverige än det finns "halvblod med gröna papper"? Så var är alla dessa fantastiska travare i ridsporten? Om de nu har så mycket bra egenskaper att tillföra halvbloden så borde väl några av dessa egenskaper föra dem långt upp i klasserna på hopp/dressyr/fälttävlansbanorna. Och som sagt det finns fler travare än halvblod (orkar inte kalla dem för deras rätta namn, dvs varmblodstravare och svenskt varmblod), glöm inte det...
 
Sv: Zangersheide

via skrev:
Här kommer bild på en fransk hingst: (Som för övrigt är far till vår ena avelsmärr. Hon lämnar högresta avkommor också.)
http://www.le-cheval-bleu.com/dubois.htm
Inte för att göra dig ledsen, men den hästen som är på bilden är inte vad jag kallar högrest (om det nu var det du syftade till). Tvärtom ser den ut att ha extremt korta framben... Dessutom ser den ut att ha korta kotor och inåttåad fram. Men det kanske bara ser ut som det på bilden. Ingen bra bild att använda som "reklam" till införandet av travarblod i ridhästaveln iaf. Sorry, min åsikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Zangersheide

*kl*

Franska travare överlag ser inte ut som våra travare här, dom är mkt snyggare och ser mer halvblodslika ut i typen.
 
Sv: Zangersheide

Men var håller alla dessa hästar hus när det är hopp eller dressyrtävling?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 552
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 870
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp