Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

fio skrev:
Varför gör du dig dummare än vad du redan är :smirk:

Gillar dig också! :love:

Jag har läst inlägget tio gånger nu och de du skriver är att "dom bästa travarstona som har ridbarhet och allt vad det är är ger förmodligen såpass bra avkommor inom travet att bara idioter skulle använda det till att betäcka med en halvblodshingst."

Men kan du förklara hur ridbarhet är bra inom travaveln då, för jag är uppenbarligen för dum att förstå.

Eller tål du inte att folk ifrågasätter? Skrämmande låg nivå på ditt senaste inlägg i alla fall.
 
Sv: Zangersheide

Men nu måste jag väl ändå undra varför det ska bli pajkastningstävligt varje gång man nämner en häst med travstam?!?!?

Om man nu vill satsa på att få till bra hopphästar och vill avla på det viset på Zangersheide så är det väl bara att önska dem lycka till med satsningen. Dom har det ju som yrke och vill prova detta för att förbättra sin VARA!!

Ni som tycks ha alla svar om vad som är rätt och fel kan väl skriva till stuteriet istället och berätta för dem hur de ska sköta sitt jobb:idea:
 
Sv: Zangersheide

Jag har inte kastat några pajer och dessutom har jag inget att säga till Zangersheide angående rätt och fel.

Det vore väl underligt om jag gnällde på dom när jag gjort en likadan korsning själv.

Men jag tycker däremot några andra kan ta och skriva ett brev till Zangersheide om hur de bör avla, för det är tydligen här på Buke man vet..
 
Sv: Zangersheide

Ja det är ju du uppenbarligen eftersom det enda vi och du har gjort dom senaste 50 inläggen är att diskutera ridbarheten hos travarstona som skall sättas i halvblodsaveln.
 
Sv: Zangersheide

Nja, jag verkar vara ganska överens med Zangersheide, jag tycker mest det är motsatta sidan som har synpunkter på deras avel? Eller?

Jag antar att de vet vad de gör.
 
Sv: Zangersheide

Mitt tidigare inlägg är mer riktat generellt mot tråden, som precis som vi sett tidigare totalt skenat iväg från självaste trådämnet.
 
Sv: Zangersheide

Att Z har avlat in sig i ett hörn, vet jag inte om de har gjort, det finns ju många fina hopphästar från olika länder. De vill kanske bara se hur utslaget blir, jag gissar att de inte kommer att betäcka alla sina ston med travhingstar nästa år. Vi får helt enkelt vänta och se, det visar sig kanske bli hur bra som helst efter ett par generationer. Om inte så lär de ju bara sälja de hästarna och hitta något annat. Jag vet inte hur många hästar de har, men det är ju en hel del. Och som ledande hopphästuppfödare i så stor skala, så måste man ju våga prova "nytt"(host), vem skulle annars göra det? Jag tror heller inte det är tänkt att vara 50%-arna som kommer ut på hoppbanan, men sådant vet man ju inte. Det föds ju hingstar som blir valacker också.. ;)
Vad jag skulle vilja se är lite fler travarkorsningarna på tävlingsbanorna, jag har faktiskt mest sett renrasiga. Vad vet jag, de är kanske hur bra som helst? Det är ju synd om de skulle vara hur bra som helst och bara "mullereds". Många fördommar hade säkert försvunnit ganska snabbt. Så se till att komma ut på banan, eller hitta någon som kan tävla er häst åt er om ni inte vill själv. Det kan ju rentav vara att om en 50% går msv, så får den ganska bra tävlings/avelsvärde.. Vilket gör att avkommor kommer att bli lättare att sälja, och en del av oss här på forumet behöver inte vara så oroliga över att era avkommor får åka ekonomiklass till Italien, när ni själv av någon anledning inte kan behålla.

Tillbaka till Zangersheide så har de superston/superhingstar och då kan det kanske kompensera en del av travarens svagheter. Något att tänka på. Om man tar sitt travarsto till en hingst som inte är jättrebra men bor på skrittavstånd, så är ju chansen mindre att få en anständig avkomma. Så mitt råd till er som avlar travkorsningar är att välja hingst med omsorg och se till att avkomman kommer i rätta händer om ni inte ska behålla. Gärna med ett kontrakt som säger att ni har rätt att köpa tillbaka vid försäljning.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

*Lånar knappen :)*
Zangersheide är väl bla ute efter en ny Galoubet?

Att man hittar travarblod i de franskättade hästarna är väl inte så konstigt?
1958 stängdes boken för det som idag är Selle Francais.
Selle Francais kommer från den franska ursprungshästen, sedan importerade man fullblod och Norfolktravaren och blandade in i sitt inhemska. Ur den här blandningen kommer BÅDE den franska travaren och anglonormanden.
Travtypen gick på banan och anglonormanden delades upp i två typer. En lättare och en tyngre körhäst. Men det var samma häst.
Varetefter de blev mer homogena (anglonormanden, den lättare typen), skapades stamboken.

SF är idag en kalasbra hopphäst i första hand. Vad säger man mer om rasen? Den är känd för sin dåliga mun och att en större ridbarhet är önskvärd.
Det anses vara ett arv från travblodet. Så efter 60 år så jobbar man fortfarande hårt med den biten. Nu räknar man att man har ca 2% travare kvar. Då skall man komma ihåg att det var samma ras.

För övrigt så hade Galoubets mor Viki en kalasbra galopp, hon var runt 170 cm och tävlades i hoppning. Att galoppen var bra är ju inte så konstigt, om man känner till den franska historien? Hon fungerade dock inte hundra ridmässigt, varför hon sattes i avel. Nu kommer jag inte ihåg hur höga klasser hon tävlade i, men det kan man fort ta reda på.
Hon hade ett stort tungt huvud, och jag gissar att det är från henne tex Maloubet har fått sitt?

Zangersheide tror jag inte har stängt in sig i ett hörn. De bestämmer ju själva vilka hingstar de skall godkänna. Att de alltid varit experimentativa är ju välkänt. Precis som någon sa, hård linjeavel, (som man tex gör på höns, för att få fram perfekta ägg i rätt storlek), tidiga på embryotransfer och nu godkänner de klonade hästar.

De som vill ägna sig åt korsningsavel kanske skall regga sina hästar i Zangersheide?
Det är bara att betala, så får man använda "Z" bakom namnet. Men jag tror näppeligen att de kommer godkänna det amerikanska travblodet då. Men om det nu ger så bra individer som det verkar här, så ser jag ingen grund till att de skulle neka det? Eftersom de är prestationsinriktade.
Då får de som ägnar sig det papper i en europeisk stambok.
Kom bara ihåg att Zangersheide inte är ett av ASVH godkänt förbund.
Men är man seriös i sin korsningsavel, så är det vägen att gå. Tror ni inte det?

Mvh
 
Sv: Zangersheide

Jag har också jobbat med båda raserna. (Så jo, jag har sett några travare, faktiskt). Gillar båda raserna. Men jag tycker inte att travare generellt sett har bättre temperament. Däremot så är travare och ridhästar hanterade på olika sätt sedan de var unghästar. Och nej, jag har aldrig påstått att det finns fler travarkorsningar än halvblod. Men jag är övertygad om att skulle man räkna statistik på vilka som har högst framgångsfrekvens på tävling (ett ganska bra mått på ridbarhet, inkl temperament) så är det halvbloden som ligger bättre till än travarkorsningarna.

psst.... man får ju inte heller glömma ryttarens betydelse...
 
Sv: Zangersheide

Jag tänkte fråga er här ute om amerikanksa travare... är själv inte så insatt... finns inte det en stor andel xx i dem ursprungligen? Jag har för mig att jag läst det ngnstans... men kan ha fått det om bakfoten..
Personligen kan jag inte fajtas för eller emot då jag könner att jag inte har så mkt kunskap om genetik och avelsarbete..
Har dock sett många fd travare som har kämpat på och gjort sitt bästa med glada amatörer på ryggen.. Det tror jag nog att många av er här ute också har sett!!
En tjej skulle hoppa en 1.20 bana, ej tävling, med sitt travarsto( som inte var välmusklad och välriden) Det var det värsta jag sett men märren ifråga tog sig runt felfritt, hur sjutton hon nu lyckades med det i en blandning av galopp och slängtrav!! Hon hade en enorm förmåga att "kravla" sig över! Tror att hon skulle kunna tävla upp mot msv om hon hade fått en ryttare som gjort henne rättvisa och kunnat träna och lägga henne rätt.... men vad vet jag... Blev bara så berörd av hennes kämparinsats, har ju sett flertalet hbl med pet både på 1m och 1.10...
Så en eloge till alla dessa kämpar!
Hoppas att det går bra för stuteri Z då det alltid är roligare att folk lyckas än misslyckas!
Men speca gärna ursprung och skillnader mellan amerikansk och fransk!! Förresten har inte Idealen(fransos) lämnat en hel del trevliga hobbyhästar??
 
Sv: Zangersheide

Om det nu skulle vara bättre att avla på travare/halvblod, varför är det INGEN som någonsin betäcker sitt fiiina hoppsto med bra meriter med en travhingst? Och skyll inte på att travhingstar är dyrare än halvblodshingstar, det finns väldigt dyra halvblodshingstar och tvärtom...

Varför betäcktes inte Flippan med travare tex, hennes ägare håller ju t o m på med trav (visserligen mest kallblod men ändå). Iofs, varför inte kallblodstravare, de borde ju ha ännu bättre temperament + att att man behöver ju inte gå många generationer bakåt i de tyska stammarna för att se hästar som passade framför plogen :angel: .

En sak man glömmer i det hela är att de flesta franska hästar med travarblod i sig ÄR svårridna och tjaffsiga i munnen. Jappeloup ( i sig själv) och Galoubet var/ger svåridna avkommor.

Baloubet är inte speciellt lättriden direkt.
 
Sv: Zangersheide

Inlägget var inte adresserat till dig, det var ett sk knapplån, vilket jag skrev längst upp.;)

Vad gäller rörlighet pratar jag om mobilitet i lederna, inget annat.
Jag vet vad som menas med rörlighet och elasticitet osv, och vill gärna tro att ledmobilitet är EN av delarna i detta. Vad gäller schwung beror det främst på omvinklingen av bäckenet. Tyvärr tror många (ryttare, tränare, domare) att det är samma sak som spänning och flashighet.

Jag tog upp argument för vad en travhäst kan ha att tillföra hopphästaveln kontra ett halvblod, inte kontra ett fullblod.

Dock, fullbloden har en STOR nackdel, som inte travarna har (Generellt, naturligtvis) och det är en platt hovform, med tunna väggar, och en tunn sula. Om man nu ska gå ifrån hoppehäst aveln lite, och prata korsningar generellt, så skulle JAG PERSONLIGEN (som inte har något emot att rida travhästar, och inte är tävlingsintresserad, men som anser ((och jag lever som jag lär)) att alla hästar, med få undantag kan lära sig att göra både piff och puff och annat skojigt, göra följande prioritering:
Hade jag att välja mellan att korsa en sund, korrekt och reslig travare med ett halvblod, vs att korsa ett fullblod med ett halvblod (samma kriterier på alla hästarna), så skulle jag för min egen användning välja travarkorsningen.
Därför att en häst med hovproblem är det sista jag vill ha, spelar liksom ingen roll hur bra den är, om jag inte kan använda den, dessutom för att jag GILLAR travhästar.

(Fast om jag skulle korsa en travhäst med något åt mig själv, skulle det inte bli med halvblod, utan troligtvis med en PRE. Vilket iofs kvittar, för jag har inga planer på att göra någotdera.)

Fast detta med hovproblem tycker jag är en uppförstorad sak när det gäller fullblod. Har själv haft 7st fullblod i tävling (läs ridning) och inget av dessa har haft problem med sina hovar. Har tre stycken nu och två av dessa går helt barfota. Den ena rids inte medan den andre tränas och tävlas lätta klasser.

Jag har inte heller sett så speciellt många fullblod med dessa dåliga hovar under de snart 25år jag tävlat och tränat.

Det är väls självklart att fullblodet med sin byggnad är betydligt mer lämpad för halvblodsavel.
 
Sv: Zangersheide

*knapplån*

Vill bara tillägga att en av de placerade franska hästarna i världscupfinalen i fälttävlan har travarmor... Derby de Loungval (eller nåt sånt) heter den. En mycker vacker häst för övrigt!
 
Sv: Zangersheide

Nej precis. Men de i den här tråden (och i många andra trådar) som korsar travare med halvblod tror tydligen att travarblodet ska ge mer ridbarhet åt avkommorna.:angel:

Att många travare kämpar på och inte slänger av sina ryttare (trots att de inte har så stora ridkunskaper) betyder inte att de har den ridbarhet (känslighet, energi, mod, gångarter, kapacitet, kroppsbyggnad mm) som krävs för att hoppa de högre klasserna. Men det verkar vara svårt att förstå för många här i tråden.

Z behöver ju inte vara rädda för att få svårridna hästar - de har duktiga ryttare att tillgå.:D
 
Sv: Zangersheide

*knapplån*

Vill bara tillägga att en av de placerade franska hästarna i världscupfinalen i fälttävlan har travarmor... Derby de Loungval (eller nåt sånt) heter den. En mycker vacker häst för övrigt!

Och jag tävlar en travarkorsning i hoppning, men det gör henne inte mer lättriden för det ;) Hoppa kan den :bow:
 
Sv: Zangersheide

Är det nån som tycker travare ger bra ridbarhet? Ingen vad jag kan läsa eller är jag bara mer öppen för hur folk uttrycker sig. Det handlar väl om tempramentet.

Tycker att travare generellt är trevligare individer, sen om det beror på den tidiga hanteringen el rasen i sig kan ju diskutteras t dödagar.

Skillnaden är ju oxå att travaren avlats för tävling. Häst mot häst alltså och givetvis ger detta ett annat psyke, visst kämpar de snarare än försöker smita ifrån. Dom är helt enkelt födda ambitiösa, kan tänka mig det är det Z är ute efter?????
 
Sv: Zangersheide

Det är ingen som sagt att travarblodet ska ge mer ridbarhet åt avkommorna,,däremot att halvblodet (eller vad man nu valt att använda) ger mer ridbarhet.

Ni vänder det hela och ser bara på travarens egenskaper i halvblodsaveln.....varför inte halvblodets egenskaper i travaveln.....och givetvis menar jag som ridhäst, inte körhäst.
Heller inte sagt att det ska bli en ny ras men att ta till vara på travaren och förbättra den med en ridhästras ser jag inget fel i.

Så är vi där igen....tävling.
Att ha häst och rida handlar inte om tävla i höga klasser. Större delen av folket som håller på med hästar tävlar inte och gör dom det så inte är det i de höga klasserna. Det är en ganska liten procent som gör det.
Att ha häst handlar ju om gemenskap, en hobby, ett "förhållande" och att man har en häst som passar ens ändamål.
Kombinationen travare/halvblod passar mig, mina mål och mina ambitioner...det handlar om att ha kul.
Jag kommer inte ha kul på en häst som inte passar mig.

Jag går inte runt och säger till folk att "betäck din travare med halvblod..det blir jättebra" men jag avråder heller inte om någon vill,,,förutsatt att travaren är duglig till det.
Om någon har ett travsto som inte kan gå i form, dålig ridbarhet, hispig osv...så är det ju knappast att rekommendera att betäcka en sådan.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 411
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 770
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 898
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp