Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Tråden handlar om ett av de största tävlingsstuterierna i världen, så visst är det tävling man menar då
 
Sv: Zangersheide

JAg tycker det är bra med travare i halvblodsaveln. Är man insatt i svenska hopptävlingar så vet man garanterat vem Kloseau är. En häst som är 50% fransk travare som gått 150 och var alltid placerad med sin förra ägare. Alla blir ju som sagt inte bra men jag tror på att travarblod till viss del är bra för halvblodsaveln
 
Sv: Zangersheide

Varför tror du det?

Vad gäller inblandningen av travblod i ridhästaveln anser jag att man måste vara noga med urvalet av avelsdjur. Det finns antagligen travhästlinjer som är överrepresenterade i sporthästaveln precis som man kan se att vissa fullblodslinjer t ex ger bra hopphästar.
 
Sv: Zangersheide

Ja givetvis ska man vara noga med valet av avelsdjur. Det är inte bara att ta vilken travare som helst men de som håller på med detta borde veta hur det.
 
Sv: Zangersheide

Travare har ett helt annat psyke än vad halvblod har. Visst, kan ju hålla med om vad någon annan skrev att det kan bero på hur d blivit hanterade men överlag är de underbara i hela sitt sätt. ´De har ett hjärta av guld. Denna häst Klouseau hade aldrig någon hoppteknik men han hoppa med hjärtat o se hur långt han kom. Min travare jag hade när jag va 13 var ingen bra ridhäst men nu va han svensk travare o jag tror att de franska är mkt bättre men han hade ett hjärta av guld o skulle aldrig göra någon illa. Det verkar som om travarna väldigt ofta förärver detta psyke.
 
Sv: Zangersheide

Travare har ett helt annat psyke än vad halvblod har. Visst, kan ju hålla med om vad någon annan skrev att det kan bero på hur d blivit hanterade men överlag är de underbara i hela sitt sätt. ´De har ett hjärta av guld. Denna häst Klouseau hade aldrig någon hoppteknik men han hoppa med hjärtat o se hur långt han kom. Min travare jag hade när jag va 13 var ingen bra ridhäst men nu va han svensk travare o jag tror att de franska är mkt bättre men han hade ett hjärta av guld o skulle aldrig göra någon illa. Det verkar som om travarna väldigt ofta förärver detta psyke.

Lite nyfiken bara , när skall denna Klouseau ha tävlat i sverige?? Eller du menar den häst som RB tävlade?? Holländsk??
 
Senast ändrad:
Sv: Zangersheide

Visst finns det många trevliga travare, men det finns en hel del mycket trevliga hästar av andra raser också. De individer man ska avla på är väl de som har både psykiska och fysiska förutsätningar för det fölet är tänkt att användas för?
Nu har det ju visat sig flera gånger att en del franska travare ger avkommor som hoppar bra. Ser fram emot att se korsningarna med amerikansk travare på tävlingsbanan. Inte för att tävling är allt, långt ifrån, men det är ju ett sätt att visa vad man själv och hästen duger till. Jag är helt övertygad om att många travare hade blivit trevligare ridhästar om de haft en bättre ryttare, men det är ju få väldigt duktiga tävlingsryttare som väljer att "ta fram" en travare. Få av dem stiger i pris vid utbildning, tyvärr. Men det hade absolut varit mycket intressant att se hur bra de kan bli. 120 cm kan ju alla hästar hoppa, 150 banor hoppar inte alla. Dessa korsningar måste ju ha gjorts i många år? Det kan ju inte vara en nyck just nu att alla som har ett sto oavsett ras och lämplighet ska betäckas?
Men som sagt, om man har ett travarsto som fungerar bra som ridhäst, som iinte har problem med galoppen etc. och man vill ha ett föl undan sin älskling, så får man också riskera att inte kunna ta mycket mer betalt än vad hingsten kostat.
Men som sagt, de franska travarna verkar ha lite mer humör, och dessa korsningar måste kanske ridas av lite duktigare ryttare, som kan ta dem lite längre.. Vad vet jag? Fattar inte varför jag skriver i den här tråden, har inte träffat så många travarkorsningar. Inte provat att rida en enda (men en hel del renrasiga travare).. Så vad har jag att komma med?
Jag hade faktiskt tyckt det var spännande att prova se vad jag hade tyckt.. Jag kanske också blir såld ;).
Seriöst.. Kom inte och säg att halvbloden har dåligt temperament, jag har träffat massor, och det är bara ca 15 st e en viss hingst som jag inte uppskattat. Resten har varit kanon. Olika, men det har inte varit så mycket knas, en del pigga och en del slöa, men jag har inte hittat en enda jag inte har fått att arbeta med glädje. Och nej, det är lika bra att skriva det direkt, jag är absolut inte på något sätt en duktig ryttare. Men jag tycker att det känns som travarfolket skriver ner halvbloden för att förklara för oss hur bra de är. Vet inte om det är rätt väg att gå. Jag är inte hästrasist, folk får ha vilka raser de vill, jag skulle vilja prova lite fler än jag har provat.. Men olika raser har avlats för olika ändamål i många herrans år. Jag tror säkert att en travar/hbl korsning har bättre ridbarhet än en travare. Men jag tror att ett renrasigt halvblod bör vara snäppet bättre.
Men om man har ett travarsto som hoppar super, och fungerar i markarbetet och betäcker henne med en hopphingst med bra ridbarhet så tror jag att det kan bli ganska bra. Men det är dålig ekonomi i det om man ska sälja.
Lite nyfiken, vad är det högsta ni sett en renrasig amerikansk travare tävla? Jag har bara sett LC, men har jag inte varit ute mycket på väldigt länge. Inte har det varit en fager syn, men hästen har hoppade.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Ja det är Kloseau som RB tävlade. Han är holländare men med franskt travarblod.
 
Sv: Zangersheide

Vilken ras hade du velat ta in för att förbättra hoppaveln? (Fullblod occh travare är redan representerade raser, har du något annat förslag?)
 
Sv: Zangersheide

Lite nyfiken hur vet man att det är franskt travarblod i den?? Har sökt på morfar men han finns ingenstans??
 
Sv: Zangersheide

Ja...jo..visst är det så. Det är sant att tråden handlade om tävling.
Tog väl tankarna till det privata/hobby lite mer som även det här diskuteras mycket om...;)
 
Sv: Zangersheide

Fast jag undrar hur det egentligen är med varmblodstravarnas fantastiska psyke i jämförelse med de varmblodiga ridhästarnas. Det är ju bara att läsa något av martas, Naffayetes eller humelibumlans alla inlägg så ser man fort att det är många som man ska se upp med när det gäller temperamentet. I tråden angående var man kan köpa språnglinor så sågas ju flera travare jämns med kotorna när det gäller temperamentet i stammen och hur det än är så kan man aldrig komma ifrån att travarna avlas på ren prestation, så jag har svårt att förstå vad sånna hästar har att tillföra en ridhästavel rent generellt? En annan tråd gällde ett 6-årigt varmblodssto som någon skulle få gratis. Det var problem med bakbenen och hon funkade inte i travet, men ändå är det nån som tycker att hon kan ju avla på den? Är det verkligen något att avla fram en ridhäst på "bara" för att det är ett sto?

Jag vet att det är många som går i taket nu och jag är även fullt medveten om att det finns många travare som fungerar hur fint som helst som ridhästar och är trevliga att hantera, men att sätta någon i avel för att de skulle ha bättre temperament än ridhästar generellt tycker jag är rena nyset. :o :cool:
 
Sv: Zangersheide

För övrigt när det gäller den franska travaren så "skapades" både den och SF från den normandiska hästen och de fick skilda stamböcker så sent som på 50-talet om jag inte missminner mig helt. Fram till dess var det en och samma ras som både reds och kördes och den franska travaren har öht använts mer till ridning än vad den amerikanska gjorts. Monté har ju varit populärt i Frankrike i decennier, långt innan det kom hit till Sverige. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns många bra exeplar som är bättre lämpade att korsa in i ridhästaveln bland dessa än bland de amerikanska.
 
Sv: Zangersheide

Det går ju inte döma alla raser pga enskillda individers uppförande. En skillnad mellan raserna som jag märkt är, som nämnts tidigare-ambitionen, men oxå tycker jag alltför många halvblod visat tecken på "dumhet". Beror det på hanteringen, vet ej, men i många pressade/stressade situationer verkar travarna vettigare:confused: . Inga totala urflippningar och hysteriska sätt att ta sig ifrån situationen. El så har jag bara dåliga erfarenheter av ett 20-tal halvblod :p
 
Sv: Zangersheide

Angående temperament tror jag det är lite såhär:

De travare som är jobbiga är RIKTIGT jobbiga, på grund av deras tävlingsinstinkt, att de står högt i blod och i många fall har hårda psyken.

Däremot hittar du generellt fler "halvjobbiga" individer hos halvbloden, än vad du gör hos travarna. Alltså kanske färre riktigt jävliga, men ändå fler jobbiga.

Det är i alla fall min erfarenhet..

Och till alla, jag vill poängtera, ha inte det här till nån diskussion om att vi som har travare och/eller korsningar hatar halvblod och bara propagerar för travare, för det är inte sant.

Jag gillar båda raserna lika mycket, annars hade jag naturligtvis inte gjort en korsning. Däremot måste man ju kunna se båda rasernas för-och nackdelar och uppskatta dem för vad de är.
 
Sv: Zangersheide

Vilken ras hade du velat ta in för att förbättra hoppaveln? (Fullblod occh travare är redan representerade raser, har du något annat förslag?)

Ingen. Tycker att man bäst förbättrar hoppaveln med de s.k. "halvblodsraserna" samt fullblod.

Vad jag menade var att om det enbart är temperamentet man vill åt, så kan t.ex. Morgan funka. Däremot har de inte mycket att tillföra vad gäller hoppteknik (liksom travarna). Och är därmed inget bra val.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 576
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 871
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp