Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Tja, jag tror som vanligt att det hela är en fråga om hantering. Finns tyvärr allt för många exempel där en fd travare som gått på bana och sedan köps av en fjortis som första häst och efter några månader inte längre går att hantera. Tråkigt för alla och värst för hästen. Jag har faktiskt inte några erfarenheter av att travare skulle ha bättre temperament eller att halvblod skulle vara jobbigare utan att det är de som hanterar dem som många gånger orsakar problemen. Märks allt för ofta i inackorderingsstall att ägarna har mer problem med hästen än vad de som sköter stallet har. Konsekvent hantering och fasta rutiner är nog mer viktigt än vad det är för ras. :idea: En välhanterad häst vet vad som gäller oavsett om det är ridning eller körning och flippar inte ut lika lätt.
 
Sv: Zangersheide

Men att förbättra temperamentet på halvblod, hur skulle det gå till? Eller är jag lyckligt lottad som bara umgåts med ganska sympatiska halvblod? MYCKET få individer som jag inte har uppskattat att ha att göra med. Ok, jag har inte umgåts med morganhästar, det ska jag erkänna, men jag har inget mer att önska. Givetvis finns det en del halvblod som passar mig bättre än andra, men jag har bara haft nöjet att umgås med sympatiska halvblod (har jobbat i ett tävlingsstall, haft mina hästar på en hel del stëllen eftersom jag flyttat så mycket = min halvblodsvana). Vad är det ni hakar upp er på att halvblodet ska ha dåligt temperament? De är otroligt olika, men det är ju alla individer..
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Tja, jag tror som vanligt att det hela är en fråga om hantering. Finns tyvärr allt för många exempel där en fd travare som gått på bana och sedan köps av en fjortis som första häst och efter några månader inte längre går att hantera. Tråkigt för alla och värst för hästen. Jag har faktiskt inte några erfarenheter av att travare skulle ha bättre temperament eller att halvblod skulle vara jobbigare utan att det är de som hanterar dem som många gånger orsakar problemen. Märks allt för ofta i inackorderingsstall att ägarna har mer problem med hästen än vad de som sköter stallet har. Konsekvent hantering och fasta rutiner är nog mer viktigt än vad det är för ras. :idea: En välhanterad häst vet vad som gäller oavsett om det är ridning eller körning och flippar inte ut lika lätt.

Instämmer med föregående talare..
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Fortfarande menas det att att travarna bl.a kan har egenskaper som kan vara värdefulla för halvblodsaveln när det gäller tävlingssammanhang. El har jag fattat fel?:confused:

Vilken av raserna som har bäst temprament kan vi nog sluta diskuttera, finns ju så många olika individer :D
 
Sv: Zangersheide

Vilken av raserna som har bäst temprament kan vi nog sluta diskuttera, finns ju så många olika individer :D


Instämmer fullständigt, arabfolket gillar araber, fullblodsfolket gillar fullblod, travarfolket gillar travare etc. Jag gillar halvblod, men har inte så mycket emot de andra raserna heller. Men om jag ska skaffa en ridhäst så blir det ett halvblod, det är jag ganska övertygad om.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Ja, som sagt är det ju individuellt vad man betraktar som bra temperament. De halvblod jag har träffat har generellt sett inte ett "dåligt" temperament, men många har definitivt haft s.k. tävlingstemperament. Inget fel i det, men inget som passar mig. Dock behöver ju hästarna detta temperament för att funka i de högre klasserna, och halvblodet är ju i grund och botten en tävlingshäst.
Därför skulle Morgan egentligen inte kunna tillföra något där heller, de är alldeles för coola och okomplicerade :D .
Jag vet inte om det är du som har haft tur eller jag som har haft otur vad gäller knäppa halvblod ;).
 
Sv: Zangersheide

Men att förbättra temperamentet på halvblod, hur skulle det gå till?

Fortfarande handlar det inte om att förändra en hel ras, i detta fallet halvbloden. Det vore ju helt absurt om man tycker att vi ska sätta travare i halvblodsaveln för att på lång sikt förbättra exempelvis temperament.

Däremot handlar det om vilka egenskaper man tycker kan vara värda att föra vidare i just den avkomman man avlar fram.
För det är ju ingen massproduktion av korsningar som förekommer direkt.
 
Sv: Zangersheide

Jag har förstått att DU menar det, men det finns en del som uppenbarligen tycker att det ska ses som ett + för halvblodens dåliga temperament att det kommer in travare i halvblodsaveln. Det jag ifrågasätter är inte huruvida travarna har bra temperament eller ej, jag har träffat många trevliga (och ett otrevligt) när jag jobbade i travstall. jag ifrågasätter om halvbloden verkligen har så dåligt temperament så man måste ta in en helt annan ras för att de ska vara trevliga att hantera.
Och på vilket sätt har halvbloden dåligt temperament?
Jag såg också att det var otroligt stor skillnad på dem typmässigt, och ridmässigt var det heller inte så att alla var likadana. Temperamentet var över lag bra, en del pigga, en del lugna. Inte så att jag kände att temperamentet skulle vara flera mil från halvbloden, som det verkar vara i den här tråden.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Det jag ifrågasätter är inte huruvida travarna har bra temperament eller ej, jag har träffat många trevliga (och ett otrevligt) när jag jobbade i travstall. jag ifrågasätter om halvbloden verkligen har så dåligt temperament så man måste ta in en helt annan ras för att de ska vara trevliga att hantera.

Nej, det vore väl helt absurt. Frågan var ju om det generella läget på de olika rasernas temperament, det var där jag uttalade mina egna erfarenheter. Inte att det skulle vara det minsta lilla problem hos halvbloden, definitivt inte.

Som sagt handlar det om vad man vill föra vidare till en avkomma, det var så frågan om temperament kom upp. Inte om att förändra en hel ras.

Och på vilket sätt har halvbloden dåligt temperament?

Som sagt, jag har inte sagt att halvbloden har DÅLIGT temprament, däremot tycker jag du hittar fler som är lite "halvknasiga" och har lite egna ideér bland halvbloden än hos travarna. Men att säga att det är ett problem, då är man ute och cyklar.

Det är mycket möjligt att det är en hanteringsfråga, travarna hanteras ofta mycket tidigare och mer, och dessutom oftast av rejäla hästkarlar som inte tillåter nåt "fjant".
 
Sv: Zangersheide

Det är lustigt vad mycket känslor det blir när man diskuterar travare. Antingen här som i korsningsavel eller dess ridbarhet eller ej.
Läser man varför Z vill använda franska travare så är det två saker som nämns. Temperamentet och fina ben. Det pratas inte om travarens galopp eller hoppförmåga. Naturligtvis är det så som en del redan påpekat så att Z har massor med ston och det är inte 1a generationens fölungar man är ute efter och vad som kommer senare .
Jag tror inte att Z anser att travaren är en bättre ridhäst än den varmblodiga ridhästen utan det är specifika egenskaper man är ute efter och detta är ju ett försök. Med korsningsavel vet man aldrig. Kanske blir det inte bra och då kommer de givetvis inte att fortsätta.
Är det inte häftigt med nytänkande i avelsarbetet med våra sporthästar?
Jag har själv travare som ridhästar,älskar deras temperament, men saknar ibland sporthästarnas gångarter. Är själv i valet och kvalet om jag ska korsa mitt sto med en arabhingst för att få fram en distansunge. Har betäckt med en halvfransk hingst nu och vi får se vad det blir.
 
Sv: Zangersheide

Det är lustigt vad mycket känslor det blir när man diskuterar travare. Antingen här som i korsningsavel eller dess ridbarhet eller ej.
Läser man varför Z vill använda franska travare så är det två saker som nämns. Temperamentet och fina ben. Det pratas inte om travarens galopp eller hoppförmåga. Naturligtvis är det så som en del redan påpekat så att Z har massor med ston och det är inte 1a generationens fölungar man är ute efter och vad som kommer senare .
Jag tror inte att Z anser att travaren är en bättre ridhäst än den varmblodiga ridhästen utan det är specifika egenskaper man är ute efter och detta är ju ett försök. Med korsningsavel vet man aldrig. Kanske blir det inte bra och då kommer de givetvis inte att fortsätta.
Är det inte häftigt med nytänkande i avelsarbetet med våra sporthästar?

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Zangersheide

JO men för mig finns det andra raser som ploppar upp i huvudet. Om jag skulle fundera på en tålig hästras som kan hoppa, så förrutom halvbloden så tänker jag på connemara( tex i 2-led, pappa hbl, mamma connemara/xx). Det finns ju fler, men det känns som om det hade varit en snabbare väg till framgång. Men jag önskar Zangersheide lycka till, och hoppas att det kan ge lite mer status till travarna. Som jag sagt tidigare så är jag ingen travarmänniska, men jag tycker att en hästras ska ha det rykte den förtjänar. Vem vet, vi kanske missar en massa hopptalanger för att vi tänker för enkelspårigt.
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Använder den här tråden men två andra ämnen om samma stambok..
Man kan ju tydligen mot att man betalar få regga sin avkomma i Zangersheide. Någon som provat detta, vet hur det går till, vad som krävs? Och vad det kostar?
Och .. Är inte Zangersheides stambok godkänd inom svensk halvblodsavel? Rakt av alltså? Inga paranteser?
Ulrika
 
Sv: Zangersheide

Hihi tycker jag låter intressant. Själv tävlade jag min franska travare upp till 110klass innan hon blev pensionär, Hennes son som inte var påtänkt utan ett tekniskt missöde(haflinger pappa) har normala gångarter, men ingen höjdare. Brister mycket i dressyren (kanske för att han har skit bakom spakarna) men å andra sidan skrev en domar i LA4 att "hästen ej anatomiskt lämpad för dressyr" :rofl: han är 120cm lång i ryggen........
Huvet är det inget fel på dock. Får man med travarens glöd och intelligens och lyckas få den på sin sida så går de genom skärselden för dig. Sonen debuterade CNC* i år och vi får väl se om vi kan skrapa ihop nån placering i på den nivån nästa år :)
En mkt känd fälttävlansprofil sa att det var en bra ide att 2 generationer bak få in travare i blodet, för de är i regel som "gummisnoddar".
Hade man haft tid och plats så skulle jag gladeligen betäcka min gamla dam med nåt åt hannoveranar hållet. Kan en haflinger-travare gå CNC* efter 2 års ridning vad skulle då inte en "riktig" häst kunna göra.....
 
Sv: Zangersheide

*har inte orkat läsa hela tråden*

när jag läste i tidningen ridsport så blev jag förvånad när det stod att Zangersheide skulle avla in travare :p det var det sista jag trodde de skulle göra... :devil:

Jag själv vill nog aldrig ha använda travare i ridhästaveln. Men att Zangersheide vill det är ju iofs förståeligt om man tänker efter lite... De har ju som sagt använt sig en hel del av linjeavel och inavel, o då är det ju inte så underligt att avkommorna kan bli lite instabila i psyket :angel: :smirk:

Att de vill komplettera sin avel med ett par bra franska travar-ston med rätt psyke och bra benställning, det låter ju faktiskt som att det kan bli bra när de korsar dem med sina exklusiva hingstar! Men man får inte glömma att Zangersheide är så gott som proffs när det gäller sånt här, jag tror inte det kommer bli lika bra om en hobbyavlare betäcker sitt travarsto med en vanlig svensk halvblodshingst.. :angel:
 
Sv: Zangersheide

Det stod åtminstone förr på deras hemsida. Ibland har de "driver" med nedsatta priser, osv.
Och nej, Z är inte godkänd av ASVH rakt av. Man får söka i varje specifikt fall, har jag för mig.

mvh
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 573
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·
Avel Jag önskar förslag på hingstar som uppfyller följande krav: Minst 165 cm hög byggd i uppförsbacke Bra typ Trevligt temperament!!! Inget...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Luchador
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 871
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp