Bukefalos 28 år!

-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Nope. Vår relation är väl bra egentligen, bara att han är en riktig latmask så fort han inte tycker något är kul. Han hjälper gärna till med huset, men hästarna tycker han att jag får sköta själv. Lite tråkigt nu när jag känner att jag verkligen hade behövt hjälp...

Jag ska leta runt lite och se om jag kan hitta någon annan vet. som kan komma ut lite snabbare...
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Trist :(

Hoppas du får tag på någon, om inte annat så för att det blir så jädra dyrt OM något händer helgtid = jourtid.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

Här sitter en ledsen, ledsen Verona...

Saga gick inte igenom och jag är inte mest ledsen för försäljningen utan för att min älskling har ont...:cry:

Hon var halt höger bak, vid provokation 2 grader både högt och lågt. Det är samma ben som vi behandlade då hon var tre och jag misstänker att hon har haft det ända sen dess men bara visat det i galoppen och eftersom hon är en sån galenpanna i grund och botten så har jag inte fattat nått...men nu faller bitar på plats och jag vill bara grina:cry: Som tur är så har hon inte hårdtränat nått iaf...

Här är det som dykt upp i mitt huvud nu när jag fått tänka efter

* Blev halt sommaren då hon var tre (första sommaren hon reds riktigt), behandlades och vid sista återbesöket var hon bra, efter det så vilade hon i princip några månader till pga en spark och influensa.

* Hon har alltid bockat och busat mest i höger varv, mer belastning på höger bak och i vänster varv har hon sparkat med höger bak då hon bockat och varit arg...

* Kiropraktorn som var ut förut såg att hon var sned i bäckenet och försökte fixa till det, det var ett tag sen nu för att tyckte att han fick till det ganska bra.

* Vet ser även nu att hon inte ser "lik" ut i baken, mindre muskler på höger sida...

Tänk om hon haft besvär med höger bak hela tiden, att det bara blev bra av behandlingen och sen när den "gick över" så kom det tillbaka åhhh jag vill ju bara gråta blod om det är så...

Vet inte hur man ska göra... känner ju till viss del att ta in henne på klinik och de gör som de brukar, kolla leder, hitta led som gör ont oxå spruta...som de alltid gör... men det har vi redan gjort en gång om det är samma som sist... då kommer det ju bara komma tillbaka.... åhh vad jag hatar att bo i norr ibland där det är så långt till alla bra kliniker som har nå möjligheter...

Det är för mycket små sammanträffanden som gör att jag tror att det här är allvarligare än att hon gjort nått i hagen... På allt detta så har hon ju även vilat nästan ett halvår så hon borde kunna vara stel men inte vara halt...

Suck, känner mig helt nere...:cry:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Oj, vad trist!

Men så är det ju så att hästar sällan bråkar utan anledning.

Hoppas att det ändå löser sig. Det kanske är något man kan göra något åt?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag vet, jag försöker inte bortförklara.... känner mig som världens sämsta men har hela tiden tänkt att hon blev helt igenomkollad på kliniken och hon har ju ända sen hon var liten varit en räser som tokat mycket. Veterinären sa ju oxå att hon inte är halt oböjd, inget alls rakt fram och bara en liten markering i höger varv men den tror hon att man har kunnat kompensera bort då man ridit. Och vi har ju nästan bara ridit ut oxå...

Men som sagt känner mig urusel...:cry:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag förstår hur du känner dig. Har liksom tyvärr råkat ut för liknande grejjor ett par ggr. Och visst känner man sig usel som inte märkt något. Jag hoppade en häst med gaffelbandsskada i någon månad. Tyckte att den var stel o träig tills den började vägra och stegra sig, då först förstod vi att något var fel. Stackars häst.:cry:


Men jag håller ändå tummen för att det ska gå att åtgärda på Saga.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Vad tråkigt :( Vi har nog alla känt oss som världens sämsta hästägare minst ett par gånger, så du är inte ensam. Hoppas åtminstone att det är något som går att råda bot på, för steg ett är ju alltid att upptäcka problemet. Nu kan ni bara gå vidare, vart får framtiden utvisa.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Vad tråkigt! Försök få bort det dåliga samvetet dock... det vinner ju ingen på. Det är inte lätt att märka när något är fel alltid!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Usch vad tråkigt!

Men som sagt, lätt att vara efterklok.

Hoppas att det inte är någon fara och det går att åtgärda snabbt.

Håller tummarna för dig och din fina Saga!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Lider med dig och ansluter mig till skaran med tråkiga nyheter :cry:

Kommer ni ihåg ponnyn Twi som jag och syrran hade innan? Jag skrev om henne också innan vi sålde henne.
Vi lämnade ut henne på foder för över ett år sedan och fodervärden köpte henne i somras.
Nu har de hört av sig och meddelat att hon har lösa benbitar i båda frambenen :(
Jag tycker att det är jättemärkligt att hon aldrig någonsin har visat något under vår ägo och hon uppförde sig alltid exemplariskt!

Hon började bocka och rusa under fodervärdstiden och det visade sig att de har ridit en längre tid med en sadel som inte passade och de köpte då en ny sadel som inte heller passade... *suck* Sen efter köpet i somras så blev hon halt bak och en kiropraktor rådde dem till att röntga alla ben och då hittade de benbitarna...

Nu vill de ha någon "ekonomisk kompensation" :cool:

Känns jäkligt trist att de väljer att göra så här, vi sålde bra mycket billigare än vad vi hade tänkt oss för att vi gillade den här familjen.. nu tycker de ändå att hon inte var värd det priset.
Vi ska kontakta jurist och höra vad som gäller, hoppas att det inte blir nån tvist bara :crazy:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Usch då, alltid tråkigt och svårt med krångel efter försäljningar. Har det fenomenet ökat, eller är det bara Buke som gör en uppmärksam på det?

*kl*
Första dagen jag lämnar hästarna ensamma och är på jobbet - de har ju nu bott på gården sedan torsdag eftermiddag och varit ute (med mig hemma och konstant spinkande genom fönstret) fre-lör-sön. Åkte först vid 09.30 idag, så riktigt en hel dag obevakade är de inte. Men blir så nervöööös! Avskyr att inte ha kontroll!

Var på träff på MVC för att kolla så att allt är okej med mig och bäbis, hade lite högre blodtryck än vanligt så BM undrade om jag är stressad över något. Joooo, det kan man ju säga. Fast det måste ju göras, jag har ett jobb att sköta och jag vill inte ha hästarna inne hela dagarna heller. Så får försöka slappna av och tänka på annat i den lilla mån det går.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

De kan nog bara kräva ekonomisk kompensation om det går att bevisa att hästen hade felet när ni sålde den.

Tråkigt är det iallafall när det går så här.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

KL

Nu var det ett tag sedan jag skrev här känner jag :o
Idag har vi dressyrat i ridhuset, jag är så glad att tårarna nästan sprutar!
För så fint, bra, mjukt, lugnt, perfekt som hon gick idag har hon ALDRIG gjort, någonsin!

Kom upp med ryggen och in med bakbenen på ett sätt jag inte trodde hon kunde, galopperade riktigt långsamt och på liten volt och jag kunde SITTA NER i traven :eek: Och min högrafot, som lever sitt egna liv och flaxar för fullt normalt sett var stilla idag. Jag är sååå lycklig!

Det måste bero på att jag lånade en ny sadel som jag eventuellt ska köpa,om jag bara blir av med min gamla först...

Men behöver en second opinion, uppnbarligen älskar hästen den - jag med :love: men tycker att den ser aningens smal ut, men det kanske är uppbyggnaden som luras? Den är väldigt uppbyggd där fram,och pålle har näst intill ingen manke. Tror dock att en vidare skulle vara för vid?

Bilder:
Bilddagboken
27143_1265832758.jpg

75594_1265832777.jpg

55637_1265832792.jpg

55025_1265832816.jpg


eftersom kräket promt skulle stå med huvudet i lampan och med max 2 ben i marken samtidigt får ni hålla till godo med dessa bilder :angel:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag är ingen sadelkännare så ska avhålla mig från djupare analyser. Men känns det bra så är det oftast det också, resonerar jag. Problemet kan väl vara om hon bygger på sig mer och sadeln inte ger utrymme att växa i, dvs du får leta nytt snart. Fast vad tusan, lev i nuet ;)

*kl*
Första hag-rivningen igår, dock var hästarna kvar i hagen så det var ju tur (bara övertråden nere). Kan tänkas att hantverkarna som mecklar i garaget - som står precis vid hagen - varit läskiga och så råkade tråden få sig en omgång. De hade bland annat dragit ett rör för avfuktaren genom fönstret och så gott som in i Akilles hage, och om än han tror sig vara kungen i djungeln så är han en fjant på samma gång. Eller så var han bara Akilles och rev hagen för att han kunde, vore inte första gången direkt. Känns inte så sannolikt att Mihloo var boven i dramat, även om det såklart är möjligt det med.

Annars så har det gett bra med stret i staketet att koppla en jordtråd istället för i spett. Så jag hoppas att hagrivaren fick sig en näsbränna.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Om det känns bra och det går bra så kan det väl inte vara så fel? Jag tycker att du ska köpa sadeln om det fungerar så bra med den.



Ella har däremot inte fått ha sadel på sig på evigheter. Men tömkörningsgjorden används. I förrgår så jobbade jag henne lite på töm. Först fick hon springa buseriet av sig i den djupa snön på ridbanan sen gick vi upp till mormor o morfar som har en fin skottad gårdsplan och jobbade lite i trav. I vänster varv går det kass, hon bara släpper yttertömmen och går in mot volten som hon vill eller försöker gå ut ur volten. Jag kör som en fyllegubbe.
Men det var nyttigt för hennes hjärna att vara uppe hos mormor. Mycket att titta på och så.

Lite bilder från i förrgår:
DSC00807.jpg


DSC00811.jpg

DSC00812.jpg
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

DSC00811.jpg


Fiin Ella! :)
Tycker hon ser rund och fin ut på bilderna, trots att ridningen legat på is ett tag!


Daredevil:
Nu ska jag vara lite gnällig här. :D

Sadlar du inte liite långt fram? :)
Tycker sadeln verkar vara i smalaste laget, men ser ut att ligga an bra annars. svårt att se på bara bilder ändå.
Är den för smal så kan det blir tokigt med muskler och liknande ju. Den finns inte att få tag i en snäpp vidare bom?

Hellre för vid sadel, som ligger perfekt i övrigt, med en fårskinns pad under som hon kan växa i än en som är precis lagom nu lr kanske tillochmed lite smal och du får byta om inte alls länge igen. :)

Finns ingen bra sadel utprovare i närheten?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Håller med Flurrizen, den ser ut att ligga lite ovanpå/ovanför hästen, kommer inte ner riktigt. Och det är bättre att sadeln är lite för vid. Även om den ligger som klippt och skuren på hästen nu så kommer hon att växa ur den snabbt.
Om du har möjlighet så testa en storlek vidare och blir den alles för vid, men ligger bra i övrigt, så kan du vika en handuk och lägga mellan sadel och schabrak tills hon har växt i vidden. (jag upplever att det blir för mycket med en padd, de är ofta för tjocka)
Jag skulle också ha flyttat bak den ca 5cm (som det ser ut på bilden).
Nu ska jag sluta "gnälla" ;) Vad är det för märke? ser rätt skön ut :laugh:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

De kan nog bara kräva ekonomisk kompensation om det går att bevisa att hästen hade felet när ni sålde den.

Tråkigt är det iallafall när det går så här.

Ja, deras veterinär säger att benbitarna suttit där länge.. Men som det känns nu efter att ha pratat med diverse kunnigt folk så är vi nog rätt "säkra". Men vi får se vad som händer. De ringer igen i helgen.
Det hela går att läsa utförligare här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027134 om nån är intresserad av att läsa eller vill komma med tips! (varken jag eller syrran har varit i någon liknande situation tidigare...)

Fin Ella på bilderna! Gud vad jag längtar tills jag får sätta igång Flamman igen!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Nä, bara cha*lies, som jag inte litar på för 5 öre.

Sadla längre bak kan jag inte göra, då hamnar den bakom sista revbenet, och på bilden ligger den minst 2 fingrar från bogbladet när jag tar upp benet, det som luras med den är dock att den är tagen lite bakifrån och att hon vrider halsen mot mig.

Denna är, om jag förstått rätt, omvärmningsbar också.

Blir dock ändå inte den, för jag behöver 17,5"... (den var 17")
Det var en KenTaur Elektra


En fråga till.
Hade en sadel på lån som verkligen låg "perfekt" på henne för några månader sedan, liite liite vid bara, eftersom det var ett vandrande skelett jag skaffat mig. Häst HATADE den, oavsett om jag hade pad eller inte, gick som en klocka i min andra sadel, så det hade inget att göra med hästen.

Verkar som att hon inte vill ha lite vida sadlar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 327
Senast: Amha
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 536
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 332
Senast: Jahaja
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 225
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp