Bukefalos 28 år!

-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Då behöver hon alltså en sadel med kort anläggningsyta.. Kentaur är inte jätte korta om jag minns rätt.

Equipe, Globus, Morris&Nolan är de jag kommer vet på rak arm har korta.
M&N är raka i bommen, globus är breda och passar en bred rak rygg.
Equipen passar också rakare rygg men lite smalare än globus.

Hur pass rak rygg har hon?

Vad var det för sadel du lånade?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

Jag har inte så mycket att uppdatera, mer än att mitt odjur har förstått tjusningen med att lämna mig när vi ska tömköra ut på fältet :cool:

Senast i förrgår kom vi ca 500 meter innan hon tyckte att det var för segt med skritt.
Så hon exploderade innan jag hann reagera och helt plötsligt låg jag raklång med ansiktet i snön.
När jag tittade upp så var hon ett par meter bort och bara bockade järnet (så mycket att hon inte kom någonstans, hon bara bockade rakt upp och ner).
Så fort jag reste mig upp så for hon iväg i galopp.. och väntade så glatt på mig utanför stalldörren.

Som bestraffning satte jag ihop tömkörningstömmarna till en enda jättelång longerlina så fick hon springa sig svettig i djupsnön :devil:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Kan ta kort på den imorgon, har inga nya bilder.

Jag tycker att hon är rätt rak, inte spikrak men rak. Dock är hon lite överbyggd, det var därför jag provade denna, eftersom de ska vara bra för lite överbyggda pållar. (Kentaur Elektra 17" bom 3)

Hon drar 165 i täcken, så blev väldigt förvånad av att se att sadelläget vart så litet som det ändå är, eftersom hon inte är lång i vare sig kors eller länd.

Budget, inte över 10 000... jag är en fattig gymnasieelev...

Men tror du att det är helt kört med denna sadel i 17,5" strl 4?

KL
Idag har vi galoppat i djupsnön - skitjobbigt sa hon (och mina armar som "bar" henne)
Men vad kul det är! Sen tog vi ett varv på travbanan också så att hon kunde få galoppera lite på skottad mark = 300 km/h, men jag överlevde dagen iaf.

Taggar inför hoppträningen i veckan och banträningen på söndag :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Fiin Ella! :)
Tycker hon ser rund och fin ut på bilderna, trots att ridningen legat på is ett tag!

Jupp, hon ser fortfarande ok ut i kroppen. Tack vare grovfoderanalys. Vårt grovfoder är en smärre katastrof. Normalt energivärde, jättelågt i protein och högt fosforvärde.:cool: Och Ella som är så besvärlig med att fodra i protein. Hon bara svullnar i benen. Men lite linfrökaka verkar fungera och med mineraler som passar till grovfodret. Problemet är bara att både hon o lillebror får lite väl mycket med energi men skit samma, huvudsaken är att de är ok i hull och muskler. Lillebror kan äta soja som är det billigaste alternativet. Annars hade lucern eller krafft protein varit det mest optimala att matcha vårt ensilage med. Men inte direkt det billigaste. Ella fixar inte krafft protein heller. Svullnar direkt i benen.


Håller förresten på att ladda upp bilder från dagens löshoppning med Ellas lillebror Lanzelot som kommer att presenteras i 07-ornas tråd. Liiiiite skillnad på klass på häst. Jag fick det fula hästen. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag kan inte uttala mig korrekt (och är heller ingen expert på sadlar) utan att se hästen irl.
Men tror inte kentauren funkar ändå även fast den blir bredare, kollar du bakifrån så kommer den inte ner och om ryggraden utan ligger lite ovanpå, tror inte det hjälper med en vidare heller pga de bossorna som är på.

Är du inne på att åka och prova sadlar om du hittar nån som är bra?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Vilken duktig brorsa hon har. :)

Tycker mig se lite likheter, är det så lr är det bara jag?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Kanske lite likheter i stilen när de hoppar men annars är de inte särskilt lika.

Ska försöka fota honom i helfigur så man kan jämföra med Ella. Han är mer långlinjerad och rörlig. Ella är kort o kompakt. Dessutom har han betydligt trevligare rörelser än vad hon har. Och ett annat temperament även om han är lika snäll. Ella tuggar ju taggtråd medans han är känsligare och mer spänd.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

KL

Måste bara få jubla lite efter allt gnäll. Var ute på en underbar långtur i lördags och igår när jag red lite på banan så var han så fin så jag höll på att börja grina:-P Mjuk och fin och orkade till och med gå på en liten ått-volt i slutet utan att öka eller minska takten, han höll formen och gick att både ställa och böja. Ibland blir man lycklig för mindre:D

Idag är sår-f*nskapet brännt igen så nu blir det skritt på snöfria vägar ett tag igen... Hoppas det har läkt tills flugorna vaknat!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Av vilken anledning ska snö undvikas? Är det för att inte sårskorpan ska blottna upp eller annan anledning? *nyfiken* Vad kul att det gått så bra, blir lite avis :laugh:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Ja, det är för att skorpan ska sitta så länge som möjligt. Vi kommer säkert att få bränna igen, men har jag tur så kan denna skorpan sitta en par-tre veckor.

Svallköttet växer på rätt snabbt när skorpan inte är där och han vevar så förbaskat med benet så jag får inte på lotagen utan att sabba de friska sårkanterna...

Tack och lov har det funkat bättre att droga honom hemma än på kliniken, troligtvis för att han är mer avslappnad från start, så förhoppningsvis slipper jag köra in honom igen.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Klart, det kan ju bli blött och gojsigt med snön. Vore riktigt jobbigt här, inte en snöfri fläck så långt ögat kan nå :crazy: Akilles är också en duktig benvevare när det är något som ska tvättas eller smörjas. Maken till fobiker har jag aldrig sett. De duster vi haft..
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Tömkört Ella idag med. Och idag fick jag faktiskt henne i låg form och då var hon mycket lättare att styra. Det märks så tydligt att hon har lättare för att svänga om hon är i rund form. Höjer hon huvudet så drar hon bara rakt fram.

Vi tog en sväng på vägen också. Tränade rakriktning och halter. Lite vingligt men vi får nog snurr på det också. När vi vände hem hade Ella bråttom. Diverse levader, bakutspark och annat trams kunde hon visa upp istället för att göra halt som jag bad om. Hade jag suttit på henne hade det inte funkat alls lika bra. Det här med tömkörning och inköp av bra grejjor för ändamålet är nog bland det det bästa och mest förnuftiga jag gjort.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Kul att det går bra, jag vill också ha en sån gjord du har, de är verkligen super! (men alla överblivna slantar sparas här till en ny sadel).

Det är läskigt när de sparkar på töm tycker jag... Flamman lyckades kicka så hon fick ena benet över tömmen en gång, vid varvbyte, som tur var så var vi på banan då, så hon coolade ner efter några racervarv runt paddocken.

Kl

Flammans mage växer så det knakar, ska se om jag kan ta några nya bilder nån dag. Jag har varit lite omotiverad nu ett tag, så jäkla trist väder helatiden. Jag minns knappt hur solen ser ut! :cool: Jag vill ha vår, nu!:bump:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Är du inne på att åka och prova sadlar om du hittar nån som är bra?

Ja det är jag, fast lättas är om man hittar ngn som kan komma till mig, inget körkort och mina föräldrar vill inte köra när det är så halt på vägarna.

Okej, får lägga den på hyllan då, synd eftersom hon gick så himla bra med den. Får leta vidare.

Märkte verkligen skillnad, då jag idag red i min vanliga hoppsadel, gick inte i närheten så bra :( Men vi kämpar vidare. (hoppsadeln ligger bra på henne, men inte lika bra för mig)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Fröken Ella Prinsen-På-Ärten-Akilles verkar ha ett och annat gemensamt :D Levader och bakutsparkar kan man få se på när man "är orättvis" och "ber om omöjligheter". Typ när sidvärtsrörelser skulle introduceras på töm, eller bara vanliga hederliga halter om han inte alls känner för att stå stilla (såna dagar finns också..). Och då är det skönt att stå på marken och ta konflikten, speciellt nu när magen blir allt större!

Önskar mig bara en bättre gjord, fast framförallt bättre tömmar. Men just nu, med hus och bäbis på gång, så får jag prioritera annat.

Tömkörde förresten på raka bettet igår. Han gillar det icket. Så länge det "bara ligger" i munnen så går han superfint, men jobbar man ställning och böjning så protesterar han direkt. Ska inte raka bett vara snälla?!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Som sagt, jag är ingen expert på sadlar och ska inte uttala mig helt eftersom jag inte sett sadel och hästen irl.

Men som jag ser det på bilderna tycker jag ej den ligger som den ska.
Men det är vad jag tycker.
Jag har haft fel förut och står för det även denna gång om så är fallet.

Det bästa vore ju att hitta någon riktigt bra som man kan lita på osv. (vet en hemikring mig som jag tycker är riktigt bra iaf, men det är ju runt 8 mil från dig, och snön lär väl dessvärre ligga kvar ett tag till. :grin:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Nä precis, nu tycker jag faktiskt att våren kan komma!

Ska ner till charli*s på fredag och låna hem lite sadlar och be min lärare (som är mycket duktig på sadlar) kolla på dem. Sen så får Rea bestämma helt enkelt :angel:

Löshoppade henne idag ju, som sagt första gången för henne på "riktigt" bara lekt löshoppning i hage i somras.

Film:
Renesanse Löshoppar

(kommentera gärna, hon har väldigt stor galopp och inte riktigt kontroll över den än, så hon kommer nog hoppa bättre med rygg och ben när hon får rutin och kontroll över sig själv)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Det gör du rätt i.
Även om de kanske inte äe så bra utprovare så har de iaf sadlar både högt och lågt. Det kan man inte komma undan.


Lycka till! :)

Tyckte tjejjan din var duktig! Inte så konstig att hon tyckte det var lajbans. Längesen sist ju. :D

Ryggen kommer ju senare när hon taggat ner lite och galopperar mer genom kroppen.
Så ett par gånger till så sitter det ska du se! :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Precis, det kan man inte blunda för :p

Å vad kul att du tycker det! :) Hon är ju inte löshoppad på allvar någonsin heller så jag är riktigt stolt över henne. Hon fick lite panikångest över långpiskarna första gången men lugnade ner sig rätt snabbt.

Hon ska få vara med på löshoppningslektionerna i skolan nu några gånger, så hoppas att utvecklingen går frammåt. Har ju då upptäckt att hon har hoppehästar i sin stam :O

(Ahorn - nimmerod / Lord / Ladykiller)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 201
Senast: Amha
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 296
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp