07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Jag hade faktiskt blivit riktigt sur om jag pga otydlig seminveterinär varit tvungen att välja bort mitt förstaval helt i onödan. Är det språngavgift på båda hingstarna? Om inte hade jag beställt nästa dos från Luxus om det behövs semineras en gång till i denna brunsten. Sen DNA-typar du ungen för att se vem pappan är. När jag jobbade på station hände det att vi semnerade med två olika hingstar i samma brunst i fall förstavalet var på tävling men tappades dagarna efter.
 
@Marvin Är aldrig fel att rida lite fler tävlingar i början på säsongen o sen ta ett brejk. Ta ditt brejk nu o rid dressyrtävlingen, skit i Dagstorp o anmäl sen till de tävlingar du tänkt i juli-aug istället. Passa på o rid dressyr, dressyr, dressyr flera dagar i rad, pausa o rid ut sen på´t igen. Precis som med bytena du vet...! :D
 
@Maja_Kandi Jag hade faktiskt blivit riktigt sur om jag pga otydlig seminveterinär varit tvungen att välja bort mitt förstaval helt i onödan. Är det språngavgift på båda hingstarna? Om inte hade jag beställt nästa dos från Luxus om det behövs semineras en gång till i denna brunsten. Sen DNA-typar du ungen för att se vem pappan är. När jag jobbade på station hände det att vi semnerade med två olika hingstar i samma brunst i fall förstavalet var på tävling men tappades dagarna efter.

Nu tror jag dock att det är mest jag som missuppfattat så jag skyller inte på nån annan. Det var ju mitt val att byta när jag fick veta hur det låg till. Trots att jag ju som sagt måste ha missförstått nånting.

Tyvärr är det språngavgift på båda så det är inget alternativ att göra så. Men jag har fler chanser andra år. Jag och hingstägaren har varit i kontakt och är överens om att det är synd med kommunikationsmissar men att det ju är sånt som händer. Så påt igen en annan gång! För en Luxus-bebis vill jag ha! :love:
 
@mackan
Jag är så fölsjuk så jag nästan kolar! Många i närheten som fått föl i år och nu kan jag inte låta bli längre. :p Hade tänkt vänta tills nästa år men det blev visst tidigare. :angel:
 
Tjoho vad jag är GLAD!!!!!:D:bump::banana:
Novas skada såg mycket bättre ut idag. Så skönt att det i alla fall går åt rätt håll.

Nova som aldrig någonsin i hela sitt liv har visat brunst tidigare bestämde sig för igår, att nu var det dags! Hagkompisen höll på att bli tokig på henne när hon skulle trycka upp sig och stå och skvätta.
Känns som att hon är med på noterna i alla fall!;):banana:
Jag som bokade UL för att kunna veta när det var dags!:p
Nåja, gjorde UL och allt såg jättebra ut. Var bara ett ägg på väg och 4 cm. Blev raka vägen till hingsten efter kliniken.
Nu är det bara att hoppas och hålla tummarna!:)
 
Gick upp i ottan och red igenom (det jag minns) från gårdagens träning. Först öppna i skritt och trav på långsidorna. Sedan jäkligt noggranna (för att vara mig) volter. Och slutligen huvudövningen - galopp 15m-volt och direkt ur den mellangalopp på diagonalen. Våran akilleshäl.
Gick väl hyfsat för att vara på egen hand, men visst är det märkligt att man alltid glömmer de där superviktiga detaljerna som man får hjälp med av tränaren och som gör hela skillnaden i resultatet? Jag tänker ju att jag ska göra allt, men det blir ändå inte samma sak. Undrar när man ska lära sig det? :o

Tänkte iaf mkt på takt och tempo i värmningen, min tränare tyckte jag red för snabbt igår. Vilket för mig är ett positivt fel, betydligt lättare att reglera än en häst som inte går framåt. Däremot glömde jag att hålla reda på takten sedan i passet ><. eller rättare sagt - jag var så trött i kroppen sedan gårdagen att jag nog inte orkade. Vad som händer då är givetvis att jag spänner mig i axlar och armar, blir för stum i handen och tappar hållningen. Jävligt frustrerande att jag inte haft tid att träna på gymmet sedan förra torsdagen, märker ju hur mkt jag behöver det...

I väntser galopp blir volterna sämre men längningen och upptaget/avbrottet bättre. I höger galopp blir volterna bättre men upptaget/avbrottet ett par steg i slängtrav. Blir så jävla less på detta. Men det är väl som det är.
Efteranmälde mig till LB1 också, har aldrig ridit igenom programmet eller ens ridit kortbana sedan januari. Imorgon måste jag rida ett lättare pass för att jag nån ork kvar i både mig själv och hästen, så jag får verkligen se detta som en uppvärmningsklass och sedan satsa lite mer i LB2 som jag redan kan.
 
Idag har jag ridit lektion. Så jäkla bra gick det inte direkt men jag fick bra tankar och verktyg att spinna vidare på. Nog så viktigt. Tyvärr ingen film men det var nog lika bra.

Det som var störst skillnad mot mitt eget vanliga system är att han är en häst med en exteriör som inte tål att jag sitter så mkt som jag brukar. Mer tyngd i stigbyglarna är en av mina läxor. Fast jag tycker det är supersvårt, får jag inte sitta tungt så kniper jag med knäna och det är inte heller bra... Någon liten bild kanske det blev, ska kolla i systemkameran..
 
@Amanda_F Hmm, vad har C för märklig exteriör som gör att du med din minirumpa inte skulle kunna sitta tungt på honom? Något som hjälpt mig med att hitta sitsen i travlängningarna är att ha Kyras ord i bakhuvudet att det inte gjort nåt om man skumpar runt-det varken stör eller skadar hästen så länge du håller takten typ. Tittar man dessutom på Kyra när hon rider så skumpar det rätt friskt och har hennes moderna sporthästar klarat hennes rumpskump så ska nog allt C klara dig också. ...och min lilla ponny överlever mitt skump och är både välmusklad och fin i ryggen.

Jag får intrycket av att du just nu håller på att slå knut på dig själv för att anpassa dig efter din nya häst. Jag är faktiskt så krass att jag vill tänka mer tvärtom, det är nu du släpper krav och tävling, tar ett halvår (och gärna hela vintern) för att rida in honom på dina hjälper och din ridning. Du måste få vara i din komfortzon för att behålla mening, mål och glädje i din ridning av vad jag kan utläsa av dina inlägg. Situationen att stå var i hans gamla stall med gamla ägaren som hjälp är nog bra till viss del. Men det låter mer och mer som du behöver komma därifrån och hitta DIN väg med DIN häst:).
 
@stjarnfrugt Nya LB1 är riktigt kul att rida! Det bästa tycker jag var travdelen efter galoppen. Där får iaf jag en riktigt bra trav med fint sug fram. Bromsa inte den traven utan rid verkligen i den i vändningen över ridbanan-tänk nästan mellantrav in på medellinjen sen så gör du ett riktigt bra avslut-och håll ihop ramen:). Tror det är toppen att rida två program för er!
 
Nu
@Marvin Är aldrig fel att rida lite fler tävlingar i början på säsongen o sen ta ett brejk. Ta ditt brejk nu o rid dressyrtävlingen, skit i Dagstorp o anmäl sen till de tävlingar du tänkt i juli-aug istället. Passa på o rid dressyr, dressyr, dressyr flera dagar i rad, pausa o rid ut sen på´t igen. Precis som med bytena du vet...! :D

Efter vår fina bytesserie i förvända galoppen i Udden är jag lite skeptisk... Hade tänkt be min tränare om hjälp, planerad träning i morgon, men jag ska istället köra till växjö och passa in min nya dressyrsadel. Antar att det är en bra anledning till att missa träningen.
Är anmäld till dressyrtävlingen nästa helg, blir LB:1 och LA:1 ute på gräs, så bra träning inför fälttävlansdressyr.

Idag red vi ut och min häst var jättepigg! Hade intervallträning i backe, 2 gånger ganska långsam galopp, sen två snabba, där jag hade startträning och räknade ner högt. Hon börjar verkligen fatta det här nu, taggar till och börjar backa och lätta fram när jag börjar räkna. :bump:
Sen var hon inte ett dugg trött, vi tog en lång väg hem, gick lite vilse i skogen och studsade sedan hem. Kom ifatt två ponnysar och min häst taktade och bockade, väldigt ovanligt.
 
Det tar sig... Detta är dock från framridningen.
11255307_10155544549790497_1310038979275332498_n.jpg
 
@Amanda_F Hmm, vad har C för märklig exteriör som gör att du med din minirumpa inte skulle kunna sitta tungt på honom? Något som hjälpt mig med att hitta sitsen i travlängningarna är att ha Kyras ord i bakhuvudet att det inte gjort nåt om man skumpar runt-det varken stör eller skadar hästen så länge du håller takten typ. Tittar man dessutom på Kyra när hon rider så skumpar det rätt friskt och har hennes moderna sporthästar klarat hennes rumpskump så ska nog allt C klara dig också. ...och min lilla ponny överlever mitt skump och är både välmusklad och fin i ryggen.

Jag får intrycket av att du just nu håller på att slå knut på dig själv för att anpassa dig efter din nya häst. Jag är faktiskt så krass att jag vill tänka mer tvärtom, det är nu du släpper krav och tävling, tar ett halvår (och gärna hela vintern) för att rida in honom på dina hjälper och din ridning. Du måste få vara i din komfortzon för att behålla mening, mål och glädje i din ridning av vad jag kan utläsa av dina inlägg. Situationen att stå var i hans gamla stall med gamla ägaren som hjälp är nog bra till viss del. Men det låter mer och mer som du behöver komma därifrån och hitta DIN väg med DIN häst:).
Jag var nog otydlig. Jag driver JÄTTEMKT med sitsen när jag sitter som jag är van vid. Och det tycker han uppenbarligen inte om. Så då försöker jag hitta en lättare sits, mer uppepå, och skumpa med, mer än att driva varje steg. Har ofta, ända sen jag red ponny, fått kommentarer om mitt starka säte, både ris och ros. När jag har ridit de fina traktorerna så har det varit bra, och på andra hästar, som C som lätt är uppe i "halsformen" av sig själva och i stället behöver få upp ryggen så är det dumt, för vad jag gör när jag inte tänker mig för är att jag trycker undan hans rygg (inte så smidigt, men jag vet). Så lagom är bäst. :)
 
@Amanda_F Förstår precis vad din tränare menar eftersom jag också ridit för henne, fanns en mkt bra artikel av henne i Hippson förra året där hon beskrev fenomenet. Dvs att den äldre typen av "pansarvagnshäst" tålde den typen av ridning mer, nya moderna sporthästar gör inte det. De blir spända och störda i ryggen på ett annat sätt om man sitter och tynger ner dem. Finns som sagt att läsa på Hippson om man vill läsa om det.

Det är ju lite som att "lära sig rida på nytt" tycker jag när man rider för henne första gången. Iaf var det så för mig. Så du får nog ge det några ggr innan poletten trillar ner helt.

@Fiorano Jag ska försöka rida igenom programmet idag men dock i joggingbaserat ton. Bara för att känna på vägarna och att känna på kortbana :o Det är iaf ett program där det händer en del så det kan nog vara bra att slippa chocken av hur trångt det är, på tävling.
 
Red min pålle idag eller rättare sagt jag satt på honom en stund. Det var en firma som var uppe på taket på ena huset brevid paddocken och högtryckstvättade det = små hästar kommer att dö :nailbiting::eek:. Så jag longerade en bra stund innan tills han lugnade ner sig. Då vågade jag hoppa upp utan att riskera livet :p sen kändes han helt ok men det blev bara ett kort pass där jag joggade lite i trav och galopp.
I morgon blir det troligtvis ihopsläpp med en ny häst som kom till stallet idag. Får hoppas att det blir odramatiskt :)
 
KL
Queenie var såklart inte klar idag så det blev ny beställning och omseminering ikväll, typ 24. Sen hoppas jag att hon släpper ägget så det är klart och hon blir dräktig och allt sånt. :) Lite krångligt dock eftersom vi åker till min pappa i helgen så antingen får hon stå kvar på station tills på söndag kväll eller måndag morgon eller så får nån annan hämta henne åt mig. Vore helt klart bäst om hon fick stå kvar...
 
@Amanda_F jag förstod vad du menade och håller helt med om att rida för mycket med sitsen inte funkar på många lite känsligare hästar som är höga i blod och/eller som du skriver, har tendens att inte vilja släppa upp ryggen om ryttaren är för kraftig hjälpmässigt i sin sits. Precis som du säger kan det då bli att man istället trycker bort ryggen för dem .

Men jag tycker inte du behöver ha sån panik att det inte funkar direkt utan självklart behöver du tid att rida in dig på din nya häst . Du vore ngn utomjording /ubermänniska om du hittat knapparna direkt på en väldigt nyligen inköpt häst typ ;) is i magen och landa i att det givetvis är en process - det är väl en del av tjusningen att vara ryttare - att man utvecklas i det att man ofta genom livet som ryttare behöver tänka om/lära in ngt nytt för egen del, träna om sitt kroppsminne i samband med utvecklig, nya förutsättningar, hästmaterial, tränare etc :)
 
Oj vad det skrivs här!

Jag har flyttat med min häst, till ett ställe där man faktiskt kan rida ut! Så nu är det vårt mål, att fixa uteritterna

....min dam går nu i gräshage och har blivit lite rund:angel:...

Vi har t o m tillgång till härlig galoppbana och terrängbana, och allt ligger vid en sjö som man kan vada ut i. Nu kommer det väl ta ett tag innan vi närmar oss vattnet, för hon tycker det är väldigt konstigt att vara ute i naturen och smyger omkring och spanar i varje buske. Senast vi var ute var jag modig och skulle galoppera på den helt släta galoppbanan med fri sikt flera hundra meter. Det gick bra i 30 m innan hästskrället tvärnitar. Jag hann tänka att nu, nu åker jag, och det gjorde jag. Ner i gräset utan större blessyrer. När Prada hämtat sig från chocken över en trillande matte som plötsligt befinner sig på marken, inser hon att hon faktiskt är fri, fri att galoppera hem till tryggheten och maten.:rage:

Hittade henne i stallet intrasslad i ett hönät med båda frambenen, men det bekom inte henne, hon åt och var jättenöjd med sig själv. Mäktigt förvånad när matte insisterade på att faktiskt gå ut EN GÅNG TILL! Hon ställde sig på gårdsplanen och bara...stod. Sen började hon smyga bakåt. Till slut kom jag på att försöka träna ryggningar, och eftersom det var ganska jobbigt att gå bakåt, gick hon fram. Så till slut kom vi iväg på en runda, i skritt.

Precis vad en rädd tant behövde för att känna sig sugen för mer uteridning....:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 774
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp