07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt vi ska flytta så snart vi får plats på något ställe med ridhus och hyfsad utevistelse i norra Stockholm. Hoppas väl på att det ska öppna sog något under sommaren nu också för att det är roligare med fler människor i stallet. Jag vet att hon inte tänker så, men jag känner ju ibland att hon funderar på vad jag håller på med eller varför jag gör vissa val. Det skulle vara skönt att kunna släppa det.
 
@Fiorano I mina ögon verkar du vara otroligt kunnig och vettig och jag uppskattar verkligen dina tips som jag har fått i den här tråden. Du har ju kämpat till tusen för att din ponny ska bli frisk, inte ska du ha dåligt samvete för något.

(PS. Om jag inte är ute och cyklar nu så var du med i en känd dokusåpa en gång i tiden, och jag vill bara säga att du var min och min mammas - vi ser alltid denna såpa tillsammans av tradition - stora favorit pga ascool :D.)
 
Tog en tur till ridhuset idag med. Longerade lite först men mest för att hon skulle få jogga fram lite utan nån som dunsar i ryggen, hon är trots allt inte van vid att man sitter ner ett helt pass.
Tyckte inte vi fick till det lika bra som igår, även om det var helt okej. Antagligen för att jag slirar för mkt när jag inte har nån sadel och hon kan gå och fuska. Fick väl ändå till det hyfsat med bogarna, men är så svårt att rida med stabil skänkel barbacka vilket hon vill ha, då går hon heller inte fram till handen lika bra utan vill börja krulla ihop sig när det blir jobbigt...
Red inget långt pass utan slutade efter 30 min på banan när jag var hyfsat nöjd. Kände mig ganska oinspirerad till att sitta där och flumma utan sadel.

Imorgon blir vila eftersom jag ska iväg efter jobbet, och sedan får jag se hur läget är med såret igen på tisdag. Jag har en svag förhoppning om att jag kanske kan sadla henne i hyfsad närtid och kanske tävla till helgen ändå. Det har läkt ihop till en fin skorpa och dragit ihop sig mer än jag trodde, det var en bula igår men den hade gått ner lite till idag. Har tvättat med Hibiscrub och låtit det luftas, men idag hade jag på Vegeboms salva för att det inte ska bli torrt och besvärligt med skorpan. Jag hoppas att om jag kan hålla den mjuk och smidig med salva så kanske man kan sadla henne på tis :o Igår var hon tydligt öm i området men jag tyckte hon var mindre störd av det idag så hoppet lever...
 
Vi har provat sadel ett tag ju. Och det blir denna. Orkar inte leta mer och den passar oss båda hyfsat.

Det kommer bli en dyr vecka. Sadel, ny sadelgjord (måste ha 55 pga långa stroppar), ny trailer (äntligen!) men det kommer att vara värt det. Idag var det tom kul att rida!
 
@snow Haha, jag blir så generad när folk kommer ihåg mig från BSF. Räknade kallt med att det skulle vara glömt fort. Finns ju så mycket dokusåpor:D.

@Amanda_F Visst är det D1an:)?

@stjarnfrugt Såret borde ju vara läkt till tävlingen, och träna program fixar du barbacka:). Jag hade nog satt på ett fårskinn på gjorden så länge såret finns där. Och så hade jag haft täcke på i hagen (men det kanske hon har?) för att undvika att flugor äter på det och kanske även undvika nya sår.
 
Jo men visst @Fiorano det är det. Först var jag lite skeptisk för den är lixom lite högre så jag sitter inte riktigt så nära honom som jag skulle vilja. Men sen tänkte jag på att jag faktiskt kommer ner hyfsat med benen ändå så det får väl duga :) Ska lägga en liten liten benpadd under bakvalvet bara och så ska vi bygga ryggmuskler!
 
@Fiorano Hon har flugtäcke ute... Går tyvärr inte att ha fårskinn på en ELT, så det blir at gegga in gjorden och såret med nånting typ vaselin eller 4S om jag ska rida med sadel. Visst kan jag träna program barbacka men jag underhåller ju inte precisionsridningen precisoch hon tillåts slira lite för mkt... Men vi får se, det ser mörkt ut med funktionärer till tävlingen och hittar jag ingen som kan ta en plats där jag är placerad, så kan jag inte rida ändå. Tiderna krockar nämligen både lör och sön och jag kan inte både fokusera på en tävlingsinsats samtidigt som jag ska sköta mottagandet av ekipage, vacckontroll osv på annat håll.
Jag har fortfarande inte sån rutin på att tävla att jag inte blir störd av att ha koncentration på flera saker samtidigt. Jag måste få göra min grej ostört, och det kan jag ju inte om jag även måste vara funktionär och springa mellan. har ju dessutom inte hästen på anläggningen utan nån kilometer bort så blir ett jäkla hattande.
 
@stjarnfrugt Men vad är det för tomteförening som ger sina ryttare funktionärsuppgifter så det krockar med deras ritter?? Jag hade blivit komplett vansinnig om de förväntade att det var JAG som skulle fixa reservfunktionär för att de inte kan skriva schema och startlistor i ett samarbete. Herregud, ännu en anledning för dig att flytta hit:p:D!!
 
@Fiorano Det är så att för att öht få några tävlingar anordnade så måste det ju finnas ideella krafter som jobbar. Istället som förr då ett fåtal slet ut sig och vägrade hjälpa till öht till slut bygger det nu på att alla drar sitt strå till stacken - helt rätt tycker jag.
Men det saknas folk för att täcka upp. Det är jag som är den där "någon" som är ansvarig för att göra en "laguppställning" för detta med mottagandet, men när det inte finns folk att plita ner på schemat är det ju svårt. Då måste man ju själv som ansvarig täcka upp. Jag har en frivillig med mig som inte själv tävlar, och aldrig att jag lämnar hen i sticket som är så snäll och ställer upp trots total avsaknad av eget intresse.

Så är livet. Det har alltid varit glest om folk i de här regionerna ;) Det är även glest med tävlingsryttare. Och då krockar det ju rätt rejält såna här gånger när de få folk som finns är både funktionär och tävlingsryttare under samma tider. Hade jag ridit MSV hade det inte varit ett problem, men jag är ju gräsrot och tävlar på morgonen/fm.
 
@stjarnfrugt Självklart måste en ställa upp för sin klubb, och jag hjälper själv till på våra hemmatävlingar. Men rimligen måste det finnas annat du an göra än just hjälpa till precis den lilla stund som du ska rida? Det gynnar ju inte klubben heller att de tappar starter pga en sån här sak. Sen är jag ärligt talat lite förvånad att det behövs en funktionär för mottagande? Har jag faktiskt aldrig varit med om ens på nationell/internationell nivå. Man parkerar-går till sekreteriatet som pekar på karta var uppstallning/framridning mm är och sen fixar man det själv.
 
@snow Haha, jag blir så generad när folk kommer ihåg mig från BSF. Räknade kallt med att det skulle vara glömt fort. Finns ju så mycket dokusåpor:D.

Hihi! Alla deltagare minns man ju inte, men du fastnade av någon anledning (och då en bra sådan och inte för att du gjorde bort dig - alltid något! ;) ).


För mig går det väl fortfarande lite sisådär. Både igår och idag har jag först longerat pålle över bommar och därefter suttit upp och ridit en sväng i skogen. Min sambo har varit med för jag vågar faktiskt inte rida själv just nu OM något skulle hända. Igår gjorde han något "kast" framför bommarna men idag var han uppenbart helt med på noterna och skötte sig fint. Igår skrittade vi endast i skogen och det gick bra, men idag satt jag upp på ridbanan och tänkte att jag bara skulle trava lite i låg, avspänd form. Jo tjena, jag satt upp och pålle kändes spänd och opåverkbar. Han går inte fram för skänkeln och gjorde nåt litet kast åt sidan, dock något jag fick stopp på nästan direkt. Jag antar att det är nu man borde kicka på och hålla i sig, men jag fixar inte det :(. Red en liten krumelur i skritt och kände hur ovillig han var (lägger jag till skänken så drar han upp huvudet och visar tydligt - "jag vill inte"). Satt av, longerade över en sockerbit några varv istället (väldigt duktig häst), och sedan red vi samma sväng i skogen som igår. I skogen känns han mycket bättre - jag kickade på och red lite skritt-trav övergångar samt framdelsvändningar. Det gick bra och han gjorde inga protester.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta.... Jag funderar på att rida en längre skogstur imorgon och försöka påverka honom lydnadsmässigt ute istället för på ridbanan där han uppenbarligen gärna tar till flykten. Tyvärr har vi inte så jättebra ridvägar, inga långa galoppsträckor t.ex., så möjligheterna för vad jag kan göra i skogen är lite begränsade. På onsdag ska jag rida med en stallkompis för att se hur han reagerar när han har sällskap av en annan häst. Jag känner lite grann att om han slänger av mig eller någon annan igen så ger jag upp och ger honom semester tills han åker hem - jag vet i dagsläget ingen som kan pressa honom och sitta kvar, och att han fortsätter kasta av folk känns kontraproduktivt ur alla avseenden. Förstår verkligen inte vad som hänt med min glada, fina häst :(.
 
Okej! Nelly verkar ÄNTLIGEN vara tillbaka i den fullkomligt sjövilda kaliber jag är van att se henne :bump:
Vi åkte på vår första "fun ride" igår - det var fantastiskt roligt!
Här i England är de duktiga på att annordna sådana grejer..! På en fun ride åker man till ett slott/herrgård/annan fancy byggnad med "more woodland than sense" och så har de kartlagt en ridslinga över sina marker på drygt 2 mil. Sen är det bara att rida, i valfritt tempo, i grupp eller själv, tills man inte orkar mer :laugh:
Den vi åkte på igår hade DESSUTOM 60 (!!) terränghinder utmed sin slinga, så man fick hoppa om man ville. Och tro det eller ej men NELLY VILLE! Happy days! Och jag trodde att tjockis-nellson skulle vara okej i tränsbett, men jag ångrade mig efter drygt 3km sken över ett par fält och rätt in i skogen :o Hon lugnade inte ner sig på hela slingan och hade väl tillslut galopperat iaf mer än hälften av banan, galenpannan! Så idag vilar vi/återhämtar oss. Nelly verkar fine, men jag har ont i alla broms-muskler, haha!
 
@snow Jag håller faktiskt helt med Frugtis nu, det är inte din häst-släpp honom i hagen och ta semester:)!

@Docka Åh nu vill jag också flytta till England och rida fun ride:D! Vad härligt att Nelly var så glad och på det!
 
Barb har gått i ridhuset idag och så himla skönt det är med isolerat och svalt ridhus på sommaren! Underlaget var helt perfekt och jag fick till den bästa traven på länge, en sån där trav där jag bara kan sitta och inte behöva jobba henne framåt-love it!!

Har ridit en av stallets hoppeponnier idag också. En sexåring som inte är så utbildad på marken (men lyckas gå nollrundor i LA). Hon är byggd som en dragster och är minst fyra cm högre bak samt har väldigt kort hals. Att rida är hon fin och framåt, saknar förstås styrka och behöver lära sig att vänta. Men jag vet inte riktigt hur jag ska rida henne för att det inte ska bli framstupa sidoläge. Hon är i en väldigt naturlig nerförsbacke och jag känner mig lite lost på hur jag ska hitta en bättre balans i henne innan hon har styrka att ens bära sig alls?
 
@Fiorano Det är ett upplägg som alla klubbar här verkar ha, man tar emot, kollar vacc.intyg och hänvisar till lämplig plats.
I början av säsongen kunde man välja vad man ville ha som åtagande i föreningen, jag valde detta då det kändes som en rimlig uppgift att klara av utan nån som helst erfarenhet av att arrangera tävlingar och dessutom det i kombination med att jag hade många projekt på mina personliga fronter. Tex köpet av huset, flytten, lära mig att tävla själv, komma igång på nya jobbet etc. Jag valde strategiskt då jag inte ville bli begravd i ideellt arbete, jag gick in i väggen för ca 15 år sedan och en stor anledning var just ideellt föreningsarbete med ständig motvind i kombination med höga krav i övrigt. Jag vill inte dit igen.
Sen var givetvis min tanke att jag skulle kunna jobba på andra tävlingar än de jag själv rider, men det har inte fungerat pga mitt jobb och inställda tävlingar. Det visste jag inte då jag valde uppgift och nu är det som det är.

Hoppeponnyn låter som en av mina projekt jag hade förr. Jag jobbade mkt sidvärts med den, och givetvis halvhalter, halvhalter och halvhalter. När dom är så överbygda måste man få dem att böja på bakbenen så att dom inte skjuter allting på framdelen, det gör ju alla hästar men dessa gör det ju pga naturlagarna lite extra. Tagen bakdel på volt var en mkt bra grej som fick igång bakkärran på den. Jag red den på nån träning emellanåt när min egen var skadad, och det var vad jag fick jobba med då. Det funkade.

Den jag red var dessutom väldigt het, spände lätt till och blockerades, samt dåligt grundriden. Alla rätt ;)
Det är antagligen big no-no men jag red den faktiskt lång och låg för att den skulle hitta sin balans och sluta stressa. När den kändes avspänd kunde jag då fokusera mer på ovanstående, men innan var det liksom ingen ide då den bara rusade runt som en giraff med sänkt rygg. Lång och låg är väl kanske inte vad man tänker att man ska rida en framtung häst i onödan, men om alternativet är ännu sämre så tycker jag iaf att det är det minst dåliga alternative på vägen... en häst som är mentalt spänd kommer man ändå ingen vart med. Hellre då att man skapar lugn först och form sedan.
 
Senast ändrad:
@Docka vad roligt att din häst är fräsch igen !
Låter superkul med funride . Vi hade mycket sånt här för 15 år sen och bakåt - mycket roliga arrangemang med gruppridning och terräng som du beskrivit . Väldigt mycket Hubertusjakter också .
Tyvärr har det helt försvunnit dels pga markägare som inte vill riskera sina marker , och dels att väldigt få numera vill /vågar rida sina hästar på såna event .
 
Hihi! Alla deltagare minns man ju inte, men du fastnade av någon anledning (och då en bra sådan och inte för att du gjorde bort dig - alltid något! ;) ).


För mig går det väl fortfarande lite sisådär. Både igår och idag har jag först longerat pålle över bommar och därefter suttit upp och ridit en sväng i skogen. Min sambo har varit med för jag vågar faktiskt inte rida själv just nu OM något skulle hända. Igår gjorde han något "kast" framför bommarna men idag var han uppenbart helt med på noterna och skötte sig fint. Igår skrittade vi endast i skogen och det gick bra, men idag satt jag upp på ridbanan och tänkte att jag bara skulle trava lite i låg, avspänd form. Jo tjena, jag satt upp och pålle kändes spänd och opåverkbar. Han går inte fram för skänkeln och gjorde nåt litet kast åt sidan, dock något jag fick stopp på nästan direkt. Jag antar att det är nu man borde kicka på och hålla i sig, men jag fixar inte det :(. Red en liten krumelur i skritt och kände hur ovillig han var (lägger jag till skänken så drar han upp huvudet och visar tydligt - "jag vill inte"). Satt av, longerade över en sockerbit några varv istället (väldigt duktig häst), och sedan red vi samma sväng i skogen som igår. I skogen känns han mycket bättre - jag kickade på och red lite skritt-trav övergångar samt framdelsvändningar. Det gick bra och han gjorde inga protester.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta.... Jag funderar på att rida en längre skogstur imorgon och försöka påverka honom lydnadsmässigt ute istället för på ridbanan där han uppenbarligen gärna tar till flykten. Tyvärr har vi inte så jättebra ridvägar, inga långa galoppsträckor t.ex., så möjligheterna för vad jag kan göra i skogen är lite begränsade. På onsdag ska jag rida med en stallkompis för att se hur han reagerar när han har sällskap av en annan häst. Jag känner lite grann att om han slänger av mig eller någon annan igen så ger jag upp och ger honom semester tills han åker hem - jag vet i dagsläget ingen som kan pressa honom och sitta kvar, och att han fortsätter kasta av folk känns kontraproduktivt ur alla avseenden. Förstår verkligen inte vad som hänt med min glada, fina häst :(.

Tråkigt att det gått så snett . Jag tror som sagt att inget är fel fysiskt på din häst , den har bara lärt sig att olaten funkar . Den är väl häften ponny ? De brukar ju vara lite slipade ang såna fasoner om de kommer undan med sånt .
Jag undrar lite över att du har så mycket lina över bommar osv med i träningen ? Att lina över bommar /hinder etc är ganska svårt i fråga om övning jämförelsevis och om man dessutom är osäker på hästen och att kontrollera den .

Jag hade nog om du ändå inte ska ha den framöver enligt din rapport låtit det vara . Tråkigt bara för dig som jag läser det att du känner nederlag . Det tycker jag inte du ska fastna vid utan låt det bero och undvik att fastna mer så att säga om du känner som du gör och ändå inte som sagt ska ha den framöver .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 956
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 457
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
2 015
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp