07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Beklagar verklgen sorgen :(

Jag har idag varit och hälsat på mina morföräldrar. Det är verkligen fördelen med att bo här uppe, att jag kan ringa dem samma dag och höra om jag kan komma förbi. Det har inte hänt under alla 7 år jag bodde söderut. Verkligen den stora fördelen här uppe, som jag får ta en rejäl funderare kring om jag verkligen inte ska vänta ett tag med ev flyttplaner...
Jag har både mor- och farföräldrar kvar i livet, de är dock gamla så det är ju ett faktum att det inte är för evigt :crazy:

*kl

Red ett pass markarbete idag, 3 upphöjda travbommar på medellinjen och 2 galoppbommar på långsidan. Tränade ridning i lättsits och tycker att jag kommer åt henne bättre i hoppsadeln nu sedan jag sett på clinics med George Morris från Flyinge. Men det är långt ifrån hur bra jag kommer åt i dressyrsadeln. Däremot har jag fått till det bättre med min egen balans :)
Har dressyrträning imorgon, red ju ett pass dressyr igår med. Så blev en mellandag med lite markarbete för variationens skull idag. Hon fick en hostattack mitt i passet, så nu är vet väl dags för den obligatoriska viloperioden, hon har ju varit igång ett tag nu...:nailbiting:
 
Vi var på träningstävling i fälttävlan idag. Och eftersom det var träning så red jag med mitt :heart bett! Tänkte att det kunde vara kul att få rida program med en häst som gick i form för en gångs skull.
Vi red lättklassprogrammet på kort bana för ponny. Det var trångt. :angel:
Jag suger verkligen på att rida program, hoppsan, där kom ett hörn igen! Däremot blev bägge galoppfattningarna jättebra och precis där de skulle! Domaren är inte riktig domare, men hon brukar döma på våra programridningar etc, ligger lite högre än domarna häromkring överlag. Jag tänker trots det vara stolt över våra 65,95%!
Pratade med henne efteråt och hon tyckte vi var på rätt väg. Fina skänkelvikningar och bra takt, blir lite matt emellanåt (tror det är jag som glömmer att rida eller nåt). Bra början på travlängningen, men tappade på slutet.

I banhoppningen hade nån visst satt ut hindernummerna lite fel, vilket gjorde att det blev en sväng som funkade ok för ponny. Det var ännu trängre än på dressyrbanan för min stora kluns. :angel: Fick lägga en volt för att komma runt, och hade ett pet i kombinationen.

I terrängen var det H90, men med alternativa vägar för såna som oss, så lite blandat med ganska lätta hinder, samt stora maxade 100-oxrar med smalhinder på böjt spår efter. Chatsi var fin, jag var lite matt. (Fan alltså att jag aldrig lyckas få till det med mat och dricka på tävling!) Många riktigt fina språng och galopperade på lätt.

Jag älskar verkligen att rida på det bettet! Hon är så lätt och mjuk, och svarar betydligt bättre för skänkeln. Riktig tävling nästa helg, så jag behöver väl prova att rida dressyr på ett godkänt bett. I terrängen och hoppningen får jag ha det.
Tror jag ska ta och gräva fram mitt baucherbett igen och se vad hon tycker om det.

Näringsdryck? Eller kanske nutrilette eller någon proteinbar? Så du får i dig energi fort! :)
 
@Amanda_F Beklagar sorgen! Jag hade förmånen att få spendera mycket tid med mina morföräldrar, det är något jag är djupt tacksam för så här i efterhand. Fick veta många fascinerande saker om bland annat andra världskriget (de var födda på 10-talet) och hur morfar var med och byggde upp Sveriges vattenkraftverk.

Känner igen mig i det @stjarnfrugt skriver också. Den största anledningen till att jag flyttade hem igen, var just att komma nära mina föräldrar. De är över sjuttio år (fick barn sent) och jag vill finnas där för dem om/när det blir jobbigt. Följer de släktens statistik så har de ju tjugo år kvar att leva, men man vet aldrig.

Det enda jag är bekymrad över, är att jag lägger ned väldigt mycket pengar på att renovera huset, bygga garage och göra uteboxar (nästa års projekt), är det egentligen så smart om jag inte kommer bo här när föräldrarna inte finns längre? Eller kommer jag att känna mig "tvungen" att bo kvar. Hm... Hoppas jag inte behöver bestämma mig på ett bra tag!
 
Nåja, lite mer hästigt kanske. :p

Red dressyrträning ikväll. Vi fick börja rätt så våldsamt med tufft travjobb, tränaren kommenterade "Ja, men ni var ju ordentligt uppvärmda innan såg jag". Haha, vi är inte vana att börja så snabbt med höga krav. ;) Men det lilla vi gjorde i trav (skänkelvikning och tempoväxlingar) var för att få igång bakbenen inför galoppjobbet. Det blev massor med galopp ikväll. Vi red innanför spåret på långsidan och flyttade ut till spåret. :banana: Känns verkligen som galoppen utvecklas hela tiden. Så sjukt roligt!
Avslutade med att trava på volten och försöka få upp nacken lite mer. Jag vet inte om jag helt var med på vad vi gjorde, men Ariel var duktig i alla fall. :love: Hade en kompis som filmade några snuttar, det var nyttigt! Har inte sett dressyrridning på film sedan 2010 och det såg inte alls ut som jag trodde. Mina flax-flax-rörelser syns inte alls. Att jag är ÖVERALLT i sadeln i galoppen ser man inte heller... Hm... Visade en film för mamma (totalt okunnig om hästar) och hennes spontana kommentar var "men så rak i ryggen du är!". O_o Så det var riktigt nyttigt med film!

En annan rolig sak var när jag red på långsidan i galopp och det kändes som Ariel gick ned i trav, men jag fick tillbaka henne i galopp med hjälp av sitsen. Ser man på filmen, så är det som egentligen händer att Ariel är på väg att sakta av till trav, men det blir aldrig något sådant, utan hon fortsätter galoppera. Typ som en halvhalt. :D Utan filmen hade jag fortsatt tro att hon hann gå ned i trav...
 
@Amanda_F beklagar sorgen. Men så bra att ni hann träffas innan :heart Och så gammal han blev, härligt!
Tycker själv det är lite jobbigt att min mamma dog så ung (55) att hon aldrig fick träffa sina barnbarn, ush tänker på det ganska ofta. Och jag hann som liten bebis bara träffa mina morföräldrar innan de dog.
Men farföräldrarna blev gamla och jag har många fina minnen ifrån dem.
 
Tack alla, vad gulliga ni är. Jag spenderade mycket tid med farfar och vi hade nog hunnit prata om det mesta faktiskt. Det lovade jag mig själv när min morfar dog för 10 år sen, att jag skulle vara mer vuxen och genuint nyfiken på min familj, så att berättelserna inte dör med dem utan att jag vet.

@polly p vad fin hon är på filmen i 06-tråden. Tycker hon ser ut som en riktig drömhäst! :love: Och resultaten igår var ju helt ok! :up:

@Habina jag vill också se filmer. Jag ska nog köpa en fjording som nästa häst. Gärna en med Hugo i stammen, för visst har Ariel det? Red honom massor under min tid hos dem på Gotland, coolare hingst fanns inte!

Idag ska jag och C träna igen. Förra gången satt min tränare upp, det var bra, även om jag tappade känslan som hon ridit fram ganska snabbt.. :mad: Hon erbjöd mig att stalla upp honom där ett tag så att vi kunde jobba mer intensivt men det passar inte riktigt för jag ska till London en sväng i helgen, det får bli en annan gång.

Jag försöker, apropå sitsdiskussionen, att öppna upp lite mer i höften så jag kommer ner i sadeln och inte klämmer mig upp. Ska ju iväg till Gripen och tävla nästa vecka om allt går som det ska och då är målet 65 % i någon av LB-klasserna. Får väl se om det lyckas, har fyra starter på oss!

Igår var han så himla gullig, vi var på kantarellpromenad igen (hade inte huvudet med till något annat) och träffade en liten fyramånaders boxervalp och en liten tvåårig tjej som gärna ville mysa med honom. Han funkar bra med hundar så valpen var inga problem och barnet var han så fin mot. stoppade fram huvudet så hon kunde klappa pannluggen (det är hans favorit), vi höll på att aldrig komma därifrån. :love:

Mkt övrigt idag men det här är observation nummer tre: Man ska inte betäcka ett sto med lång hals efter sin far (Trofé 703) med en hingst som ger lång hals (Don Primero). då får man en häst med superlång hals (C). Det gör livet svårare för både ryttare och veterinärer. :banghead: Googlade nämligen på Trofé igår och höll på att dö av skratt. Han har ju också superlång hals (för att vara på den tiden). Så kan det gå! :laugh:
 
@Habina Klart det är! Precis som @Amanda_F gillar jag fjordingar och har tävlat en hel del mot Stolplyckans Lucidor:). Har också haft fundering på att skaffa en fjording så småningom, himla trevliga och käcka hästar:).

Själv är jag lite sugen på en mara som nästa ridhäst. :love: Men det jag gillar med fjordhäst (förutom storleken) är att de överlag är coola i de flesta situationer men har en enorm arbetsvilja. :heart
 
Nu har jag gjort några tappra försök att ladda upp på youtube, men det vill inte fungera från mobilen. :( Så jag får återkomma när jag fått filmerna till datorn, för jag antar att det inte går att länka från fb om klippen inte är publika?
 
@Amanda_F Så tråkigt med din morfar. Lät som en väldigt fin man:)!
Tack för att du tycker hon är fin, det gör jag med..

Tävlingen igår gick sämre än vad jag hade förhoppning om, mest på grund av mig såklart:banghead:. 62,4 nå´t i lb:3 och 60 i la:1..
Genomgående hamnade hon lite bakom lod och någon gång huvudet på skrå..Fick retliga galoppanslag i mellantraven då jag glömde förbereda och rida..
Jag kände mig ganska missmodig igår och funderar om jag verkligen har resurser att tillvarata henne med träning och så vidare. Vill ju verkligen utvecklas och lära mig rida men känner viss prestationsångest och stress att hinna med och ha råd..För det kostar..
Men samtidigt är hon såå gudomlig, både snäll och har fina gångarter och är bra utbildad.
Å jag tycker ofantligt mycket om henne:heart..
11758764_979117025443150_10923462_n.jpg



Å så en liten film på min 06:a från förra våren. Hon ska bli juniorhäst till mina ongar är tanken:grin:...
Hoppar ju lite lagom, även terräng och dressyrar ok för deras krav så det blir nog bra..( Dåligt klipp med ännu sämre youtube musik:p)

Jag har ju inte haft Bellona 07:an så länge och hon är ju lite mer häst än den andra och jag har många år på mig, behöver inte ha så brått;)..

Nu ska vi ha ett par veckor off med vila/lullridning för jag har tre veckors semester och vi ska väl försöka jaga solen och komma iväg någonstanns i Sverige jag å guben:crazy:..
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Å så måste jag ju sälla mig till fjordinglike kören, vi hade denna som jag tyvärr sålde och som inte längre finns i livet..Älskade Balder efter Knast Halsnaes:
11695790_979326225422230_6735284177371014501_n.jpg

11221388_979326775422175_63658012915861708_o.jpg


Har nog aldrig ångrat att jag sålt en häst så som jag gjorde med honom:(..
 
...och jag bara kastar mig i tråden apropå fjordingarna ;)
Fjordingar är bara för mysiga, jag hade också kunnat tänka mig en (hmm, får bygga stort stall i framtiden :p). Min kompis har en fjording (4 år) som hon köpte som föl, en tuff liten häst som du inte rubbar så lätt :p Jag var förste man på ryggen på den när den reds in, och den har varit på tillridning i dressyrstall i vår. Den fick 40p på premiering i början av veckan och har blivit sååå snygg nu när den växt på sig lite.
 
Har varit ledig ons och tors och åkt runt som en biltjyv men har iaf hunnit hälsa på både morföräldrarma, farföräldrarna och kusiner. Allt på en gång. Det var trevlig men blev lite för mkt fikande och för lite tid över till att röra på sig. Det har jag fått sota för, blir nämligen riktigt dålig i kroppen av för mkt kolhydrater i form av socker. Vaknar på nätterna och har hjärtklappning, samlar enorma mängder vätska osv. Så trots att jag nu varit ledig är jag helt slut och har konstant huvudvärk, känns som en bra uppladdning nu inför mina tre 12-timmars nattskift i helgen :crazy:

Ser nästan fram emot att flytta min häst nästa vecka, eftersom jag är gruvligt trött på att pussla med fodringarna av henne 3-4 ggr/dag i den gräsfria hagen. Samt jobba mer än heltid som det varit de här sista veckorna. Tackolov har jag fått hjälp med intag i helgen, så att jag slipper åka dit och ta in henne kl 18 före jobbet, det blir långa nätter med tanke på att hon inte kommer ut förrän efter 7 morgonen efter då jag slutat jobbet. Men jag måste ju dit och släppa ut, hem och sova, till stallet och rida och lunch/middagsfodra osv, sen hem och hinna sova och sen upp igen för att hinna till jobbet i tid. De här helgerna har jag 3 vakna timmar i ledigt tillstånd som ska räcka till stallet och övriga göromål. Fattar inte hur folk gör med egna stall, men å andra sidan skulle jag haft andra lösningar om jag fick välja helt själv och dessutom hade på gården...

Red träning igår och det kändes väldigt bra. Tränade mkt övergångar och fick hjälp med galoppfattningarna som jag helt plötsligt fått problem med. Var barn med ponnyer som busade på banan bredvid och det märks att jag ridit för mkt i ridhus eftersom min häst tappade fokus och ville busa hon med. Jag tycker inte man ska rida i ridhuset på sommaren, men med tanke på att jag lagt mkt tid på att träna min sits har jag velat ha speglarna, samt att vi inte har bokstäver ute, vilket underlättar om man ska lära sig rida lika stora volter och programdelar.
Fick många riktigt bra övergångar och hon kändes väldigt mjuk och fin, det märks att vi tränat mkt på sistone och även instruktören tyckte det var stor skillnad :)

Tänkte rida till utebanan vi har i skogen idag, och reptera lite från gårdagen. Den här helgen blir nog inte mkt vettig ridning så ville rida ordentligt idag för att ge utrymme för lata dagar framöver. Men det sket sig. Var så mkt bromsar och elände att det knappt gick att skritta fram, så att koncentrera sig på övergångar kändes döfött. blev därför bara en liten skritt- och joggingrunda på halvlång tygel och sen red jag hem, ingen ide att rida mer när man är på dåligt humör, socker-bakis, PMS, uppsvälld och huvudvärk.
Skorna sitter på trekvart och måste nitas och hovarna filas varje dag, och min hovslagare kommer hit först 3/8. Har fått reda på en vettig hovslagare som kommer till mina kompisars stall nästa vecka, men givetvis kommer han på måndag och det är 10 mil enkel väg. Jag har då gått av mitt tredje 12 tim-nattskift på morgonen och nja... känns inget vidare att dra iväg dit. Jag ska ju dessutom dit på fredagen på bootcamp över helgen och tävling söndagen. Det blir ett jävla åkande så jag håller tummarna att jag lyckas hålla kvar skorna med daglig konstgjord andning och att hovarla håller trots att de sväller över kanterna mer och mer för varje dag :wtf: Just nu är jag äckligt trött på att det ska vara så jävla svårt att äga en häst här uppe.
 
Igår orienterade jag, min sambo och pålle. Visade sig att hästen är en riktig offroad-maskin och gick fram överallt dit min sambo styrde honom :love:. I skogen är han ingen fegis!

 
@snow Jag tror inte han är nån fegis alls, snarare att i skogen har han fullt upp med att hålla reda på vart han ska gå. Så koncentrationen är på annat håll än att fjanta sig ;)
 
Idag gick det mesta snett. Vaknade för tidigt efter att ha fått hela 3 tim sömn på ett dygn. Var tvungen att åka till stallet för att skapa tidsutrymme att försöka sova på em innan jobbet istället. Igår blev det ju bara skritt och jogg på halvkång tygel för att rädda oss undan bromsarna, så kände att idag måste jag repetera träningen innan det bleknat bort.
Hade såklart missat att det var träningar i ridhuset, utebanan vill jag inte rida på eftersom underlaget filar nåt oerhört på de stackars skorna som tappert hänger kvar. I ena ridhuset är underlaget påfyllt och mjukt som kvicksand, i det andra var det träningar men där är underlaget inte heller så kul med fullt av stenar som kommit upp. Red där ändå för att jag inte ville plåga min häst i kvicksanden.
Lyckades inte få henne engagerad alls i skritten, men hon gick rätt trevligt i trav. Fick henne hyfsat bra fram till handen och kunde tom länga ner formen rejält med bibehållt stöd :) tänkte sedan rida lite övergångar och repetera träningen, och därefter ta tag i skritten som brukar komma på plats när hon är igång.
Men så trampade hon på en sylvass sten och haltade rejält i ett par steg :banghead: Det gick över men jag tyckte inte det kändes helt okej, och eftersom jag inte fått nån direkt energi i henne (eller mig själv pga sömnbristen) så valde jag att gå hem istället för att harva vidare om det nu var nånting som inte bara berodde på dålig energi. Jippi. Känns verkligen strålande. Detta är en typisk sån här helg då jag bara ska rida ut eller låta bli att rida alls pga kombinationen PMS, nattskift, sömnbrist och dåliga skor... men då känner jag samtidigt att jag måste träna eftersom jag ska tävla nästa vecka och har massor med saker att gå igenom, rida programdelar och sätta ihop. Jag har inte tid att bara flumrida eller låta vila.

Blä. Spy på allt :yuck: Och givetvis drog grannen igång gräsklipparen nu utanför fönstret lagom till jag skulle få sova ikapp de där timmarna innan jag ska iväg och jobba efter kl 18...:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
17 005
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 167
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp