07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, ibland känner en sig verkligen extra misslyckad som ryttare. Som när en lyckas ge hästen skav med sporrarna:(. Fan mår så jla dåligt över det. Barbie fäller och är allmänt skavkänslig-tom fått skav av sadelgjorden vilket hon bara fått när hon varit klippt förr. Nu ska dom där sporrarna slängas, det kan förstås vara så att jag rider sämre, har sämre skänkelläge, skänkel som gnager än förr, men mina sporrar är nog 20 år gamla och har möjligt slitits att bli lite spetsiga:o. Har skavt bort päls på andra hästar i år med dom också:arghh:. Att jag ens erkänner sånt här på Buke:o:wtf:.

Vad rider ni andra med för sporrar? Tänkte köpa ett par korta runa och eventuellt ett par med liten rulle/trissa på bara för att ha på tävling.

Inte bäst bild, men ja, ni ser eländet.
11811323_10206155276632801_2168918196565125412_n.jpg
 
@Fiorano Usch skav är inte kul men det kan hända den bäste så gräv inte ner dig över det.

Jag köpte mig ett par korta runda och dom har fungerat riktigt bra. Jag hade velat ha med trissa/rulle, men jag hittade inga under 3cm och jag kände
Inte att jag behöver sitta och rida med så långa sporrar hemma.

Riktigt tråkigt att höra om Juno. Hoppas det löser sig för dig!
 
@Fiorano Min är ju tokkänslig på vintern så då har hon tyvärr alltid skav från sporrarna. Då försöker jag ändå rida så lite som möjligt med sporrar och lämna päls för skänkeln när jag klipper. Nu med sommarpäls är det inga bekymmer. Jag har små korta, runda.
 
Om du under fällningsperioden rider med rund trissa så kan jag nästan garantera att hon inte får skav, @Fiorano. De flesta av oss är ju där o skaver med skänkeln så det är inget du ska känna dig sämst över.
 
@Kirre Tyvärr är det beteendet ganska vanligt bland ston. De ifrågasätter ju allt och man får börja om och börja om och börja om....träligt som hejsan men när du får henne med dig sen så är det ju värt det!:love: Och tycker du inte det så sälj o köp en valack...;)
 
@Kirre Tyvärr är det beteendet ganska vanligt bland ston. De ifrågasätter ju allt och man får börja om och börja om och börja om....träligt som hejsan men när du får henne med dig sen så är det ju värt det!:love: Och tycker du inte det så sälj o köp en valack...;)

Eller ett sto som inte ifrågasätter så mycket.
Känner igen mig @Kirre, min är ju likadan. Däremot har hon blivit mycket känsligare för skänkeln sen jag bytte bett. :confused: Eller kanske bättre bjudning överlag.

Var i Öved på terrängträning igår. Upptäckte när jag lastat ur att hon saknade en baksko. :banghead: Fattar inte att jag fortfarande gör såna missar!
Men hon hade skon kvällen innan, och när jag hämtade henne i hagen på morgonen såg jag att hon travade rent, så då kollade jag inte mer noga.
Nåja, vi red ändå, hon är ju inte alls känslig på mjuka underlag. Små broddar på den andra bakhoven och större fram. Halkade till nån gång i nån sväng, men märkte inget annat.

Hon har varit mer spänd i ryggen igen sista veckorna och jag ser på filmsnutten jag fick att hon galopperar sämre igen. :(
Hon har dubbla täcken på nätterna, men det har inte hjälpt. Nu blir det back om track på igen och se om det blir bättre.
Hovslagaren kommer imorgon, så idag blir det tömkörning.

Tävling nästa helg, jag har fortfarande inte vågat prova att rida på vanligt bett, får bli i veckan.
 
@Fiorano du ska inte skämmas. Visa hästar är känsligare än andra. Min förra va extremt känslig. Jag red med olika rullsporrar eller utan. Glömmer aldrig när en av småtjejerna i stallet hopptränade honom och ringer och gråter efter. Då hade hästen blivit skavd av hennes chaps nedanför sadeln. Snacka känslig. Nu finns de ju stora skydd att sätta bakom sadelgjorden. Ingen aning om de hjälper.
 
@Fiorano Häng inte läpp, det där är inget ovanligt. Vissa hästar får ju som sagt likadana skav av chaps, en kompis häst fick dessutom blodiga skav och det där Barb har är ingen fara i jämförelse :)

En sporre med roterande kula eller trissa är nog ingen dum ide. Själv har jag "vanliga" sporrar då de runda kulsporrarna inte hade nån effekt tyckte jag för nåt år sen. Kunde lika gärna rida utan. Jag rider med 15 eller 20 mm. Har dock köpt ett par Sprenger rundade dressyrsporrar 30 mm men de har jag inte vågat prova :o
 
Idag red jag ett typiskt sånt där pass där det kändes skit, men systemet fick ta mig framåt... Min häst har ju inte gått vettigt sedan träningen i torsdags, och var som en träbock att rida. Inte helt oväntat men tröttsamt.
Gjorde en framridning med övergångar, övergångar, övergångar, övergångar och några övergångar. Skritt - trav -skritt - trav - skritt - halt -skritt -trav- skritt - halt. Så jävla tråkigt. Men tids nog vaknade hon. Då galopperade vi i lättsits, mkt, och jättesnabbt. Riktiga ponnyökningar på långsidorna. Efter det hade jag en helt annan häst... :)

Hon blev lätt i fronten, bjudningen kom fram så jag nästan fick hålla i mig. Och gud så rolig hon var att rida :love: Jobbade med tempoväxlingar i alla gångarter. Tanken från början var att rida igenom programmet, men eftersom det tog sån tid att få henne ridbar, och hon gick så himla bra sedan, så ville jag inte rida henne trött. Programmet får bli imorgon, då vi förhoppningsvis har lite gratis av dagens pass :)

Var fö till mitt nya stall idag och fick se ut en ledig hage, skåp osv. Stålsatte mig innan jag åkte dit och försökte intala mig att det var superhemska hagar, så att jag bara kunde bli positivt överraskad... Det var ett smart drag. För detta är verkligen inte roligt. Antingen får hon gå i en hage som har lite sysselsättningsgräs just nu, men sedan blir leråker både höst och vår. Och knagglig när det fryser på. Eller så får hon gå i en hårdgjord hage utan nån som helst sysselsättning, men iaf plan och dränerad.
Jag såg framför mig alla tappskor, vrickningar, mugg osv och valde den hårdgjorda hagen. Det fanns bara en kvar och de är eftertraktade så jag blev rådd att ta den. Jag började genast fundera på vad för sorts sysselsättningsleksak jag ska skaffa till henne. Kompis är inte tal om på den begränsade ytan... Hon kommer att bli lobotomerad i den där sjukrutan. Jag är så hysterisk så jag tom var tvungen att stega ut den (ja jag vet jag är fjantig)... den var hela 12x23m. Wow. Förstår inte hur hästar klarar att leva sina liv i såna hagar.
Tur att hon gått sedan midsommar utan en enda kompis i sikte, så att det iaf blir en lyx för henne att se andra hästar :grin:
 
Jag vågar typ inte skriva här pga jinxa nu när det går så himla bra :p
Idag red jag på vår dressyrbana. Själv och i alla gångarter och jag dog inte :p
Har även varit hos kiropraktorn själv så nu är jag inte sne längre. Yay! Kunde till och med länga hålen på lädrena till det jag hade i höstas. Har haft lite kortare i våras när hon var stökig.

Längtar till installning. Tar så lång tid att gå och hämta i hagen varje dag. Tar typ 30 min att hämta och då kör jag ändå bilen till hagen.
Apropå inställning så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill stalla in 3/8 då servicen börjar igen men min stallkompis som äger de andra 2 hästarna i mitt stall vill stalla in 17/8 för hon har semester. Hon har sina i en annan hage men mitt bete stänger 10/8 och jag vill stalla in 3/8 för att jag ska tävla 8-9/8.
Jag får låna upp en häst till vårar stall men det vill inte min stallkompis för hon behöver ju sina boxar när hon tar in och rider....... okej så Divan ska behöva flytta runt i 2 veckor och jag ska behöva släpa mina grejer samt foder över hela gården. Måste ta snacket med henne men orkar inte just nu. I värsta fall måste jag dra in stallägaren.
Tror iofs Divan klarar att stå själv men helst vill hon ju ha sällskap och ska ju ha sällskap.

Eftersom jag fortfarande är ledsen över Joline, såklart, så har jag köpt en ny dator så ber om ursäkt om det är några stavfel :D Äger numer en Macbook Pro eftersom min 8 år gamla Vaio hängde på sista snöret. Har dessutom betalt av alla mina skulder förutom bolån och det känns sjukt bra. Hade lite krediter kvar efter mina resor men nu när jag har en häst och inte behövde köpa en till dressyrsadel så gjorde jag något bra ekonomiskt istället. Tror faktiskt jag ska unna mig ett par nya dressyrstövlar senare i år när jag har sparat ihop till det.

@Fiorano Äh döm dig inte själv för hårt. Sånt som händer och speciellt när de är extra känsliga. Jag har 30mm Sprenger stjärntrissor. Har haft dem på Divan sen hon var 5.

@Kirre sånt där är så sjukt frustrerande men det är bara att fortsätta vara konsekvent så kommer hon ge sig.

@stjarnfrugt 12x23 låter inte jättekul, och då är jag inte kinkig med hagar. Du får helt enkelt aktivera henne mer när du är där så hon får röra sig mycket ändå. Ni hade ingen skrittmaskin va?
 
@Jfrelin Kul att det går framåt för dig :) Jag hade definitivt stallat in 3/8 i det läget. Men fy sån dryg stallkompis du har...

En skritt-vaddå? Är du medveten om att jag numera bor i bushen? Finns ingen skittmojäng i hela länet skulle jag tro, om ens i grannlänet. Det har väl inte uppfunnits på de här breddgraderna ännu :p

Ja, hon kommer då inte vara trött i dressyren. Men jag ser verkligen inte fram emot att börja brottas med henne ute i vinterkylan med den överskottsenergin :wtf:
 
@stjarnfrugt hahaha tänkte inte på det. Skrittmaskin är ju så grymt bra på vintern och ni har ju så lång vinter också.

Har du prövat att rida fram på långa tyglar? Jag gjorde det ett tag i våras på Divan så hon fick komma igång i kroppen utan krav och bonuseffekten blev att hon blev väldigt framåt också och började jobba bra direkt när jag sen tog tygeln. Plus att både hon och jag tyckte det var kul. När vi var ensamma i ridhuset så brukade jag ropa yeeha och öka järnet på långsidorna :p i galopp
 
Idag red jag hem Ariel från klubben (ihop med hennes tvåårige son som handhäst). Hon var helt vansinnigt pigg och blev bara värre ju närmare vi kom hem. :rage: Takta i nedförsbacke är förbjudet, men ändå försökte hon sig på det. Jag som hade tänkt att hon skulle ta det lugnt den här veckan...

Fick veta ikväll att min gamla valacks hoppsadel blivit såld, så nu är jag plötsligt rik! :banana: Räcker kanske till en tredjedels dressyrsadel... Skall genast ge mig ut på sadeljakt igen. :D

@Fiorano Jag rider inte med sporrar. :o Anser att jag har för fladdriga skänklar för att våga mig på något sådant avancerat. Men jag har de billigaste från hööks liggandes någonstans.
 
@Jfrelin Jag hade en episod under våren, då jag alltid red fram på helt lång tygel i alla gångarter. Fick nån inspiration av JL-clinicen. Borde prova det igen, kanske imorgon, man kan ju göra det iaf i nåt varv bara. Jag tror jag slutade med det för att det blev väldigt svårt att rama in, och det var det jag tyckte jag behövde göra. Det blev lite känslan av att jag först skrittade fram, sen red fram på lång tygel, sedan red fram med kortare tygel, och sedan hade jag ridit en timme... dvs aldrig kom till arbete. Men man kan ju såklart förkorta det lite.
Gör du det innan du börjar jobba öht, eller gör du det när du jobbat lite i skritten innan? Jag brukar alltid jobba lite i skritten efter jag skrittat fram på lång tygel, det blir liksom en förlängning av framskrittningen för mig. Ställa igenom lite osv. Det är ju svårt att göra på lång tygel. Sen har det väl blivit att jag går vidare ur det istället fö att länga ut igen och ta trav och galopp.

Möjligen kanske klimatet är anledningen. Jag vet inte hur lätta de där skrittmojängerna är att snöröja. Du vet vi får lite snö här uppe, 102 cm under ett par dygn här i vintras :D
 
Har hört att valacker är lättsamarbetade @Novali01 . Nu fick jag ju dock ett sto. Jag tänkte på dig @Marvin, att våra nog är rätt lika.
Men det är ju det att hon aldrig verkar tycka något är kul. Rida ut, rejsa på galoppbanan, terräng osv osv, allt möts med ett lobotomerat jaha, och? Det är några få gånger jag känt att yes, nu tycker hon det är kul.

Skulle iaf bara skritta ut i regnet igår ihop med en stallkompis men så höll det upp och vi gick in i paddocken på väg hem och ta mig tusan så var hon riktigt trevlig från början. Jag hade full regnställsmundering, graningestövlar och hoppsadeln så var ju ingen finridning från min sida så utifrån det var jag väldigt nöjd. Får se om det håller i sig till imorgon då jag tänkte trimma lite efter dagens vila.

Anmälde mig idag till en LC i slutet av aug iaf.
 
Ang skavdiskussionen så vissa hästar är ju jättekänsliga i pälssättning/fällning och/eller klippta .
Min 00a är jättekänslig, får skav på halsen när han är klippt av mjuka flätade lädertyglar. Skav av sporrarna har han inte fått då jag har långa ben men däremot så känslig att han ibland fått skavd päls av att vaden ligger Ann på klippt päls.
 
@Jfrelin jag blir så förvånad att ni släpper hästarna på bete i stora hagar långt ifrån stall och övriga årets rutiner (dygnet runt , hopsläpp med andra pga beteshagar etc ?) när de i övrigt inte går i stora hagar och inte med andra hästar osv ?' Ovanligt att man gör så med hästar som tränas /tävlas numera ?
 
@Jfrelin Jag hade en episod under våren, då jag alltid red fram på helt lång tygel i alla gångarter. Fick nån inspiration av JL-clinicen. Borde prova det igen, kanske imorgon, man kan ju göra det iaf i nåt varv bara. Jag tror jag slutade med det för att det blev väldigt svårt att rama in, och det var det jag tyckte jag behövde göra. Det blev lite känslan av att jag först skrittade fram, sen red fram på lång tygel, sedan red fram med kortare tygel, och sedan hade jag ridit en timme... dvs aldrig kom till arbete. Men man kan ju såklart förkorta det lite.
Gör du det innan du börjar jobba öht, eller gör du det när du jobbat lite i skritten innan? Jag brukar alltid jobba lite i skritten efter jag skrittat fram på lång tygel, det blir liksom en förlängning av framskrittningen för mig. Ställa igenom lite osv. Det är ju svårt att göra på lång tygel. Sen har det väl blivit att jag går vidare ur det istället fö att länga ut igen och ta trav och galopp.

Möjligen kanske klimatet är anledningen. Jag vet inte hur lätta de där skrittmojängerna är att snöröja. Du vet vi får lite snö här uppe, 102 cm under ett par dygn här i vintras :D

Ingen kort tygel alls. Skrittade fram normalt på lång tygel. Red kanske 7-10min på lång tygel i trav galop. Sen skritt på lång tygel. Sen tog jag tygeln och började mina skritt/trav övergångar under nedsittning på volt som jag alltid gör.
Tror du komplicerar lite för mycket. Skit i ramen på lång tygel. Koncentrera dig på din balans och att hålla händerna still utan att ta kontakt men munnen. Träna på att tempoväxla endast med sitsen. Rid innanför spåret osv osv variationen är ju oändlig.
Jag skrittar aldrig Divan på kort tygel förrän i mitten på passen när hon är ordentligt framme för skänkeln så man har en bra skritt. Skritt på kort tygel som uppvärmning är en waste of time enl mig. Ställa igenom osv gör jag i trav.
 
@mackan hagen är inte så långt från stallet egentligen. Typ 6 min, den ligger på gården. Problemet är att de aldrig är vid grinden och hagen är 10ha... :p
Divan går alltid med sällskap och hennes hagkompis är med i denna hage också. Det är de som bestämmer.
Det är bara min och hagkompisen som är tävlingshästar. De andra endast hobbyhästar.

Hon älskar det och jag vill ju så gärna att hon ska få vara häst och få gå dygnet runt. Det är mest jag som är lat och tycker det tar tid. I hagen finns både ligghall och vattenkopp.
Normalt tycker folk att de blir trötta på bete men Divan är piggare än någonsin så hon verkar sova bra och äter tydligen raketbränsle.
Jag behöver ju inte heller vara orolig för att hon ska bli tjock heller.

Nästa år blir det nog inget bete utan då får hon vara inne på nätterna och mindre gräshage på dagarna.
 
@mackan hagen är inte så långt från stallet egentligen. Typ 6 min, den ligger på gården. Problemet är att de aldrig är vid grinden och hagen är 10ha... :p
Divan går alltid med sällskap och hennes hagkompis är med i denna hage också. Det är de som bestämmer.
Det är bara min och hagkompisen som är tävlingshästar. De andra endast hobbyhästar.

Hon älskar det och jag vill ju så gärna att hon ska få vara häst och få gå dygnet runt. Det är mest jag som är lat och tycker det tar tid. I hagen finns både ligghall och vattenkopp.
Normalt tycker folk att de blir trötta på bete men Divan är piggare än någonsin så hon verkar sova bra och äter tydligen raketbränsle.
Jag behöver ju inte heller vara orolig för att hon ska bli tjock heller.

Nästa år blir det nog inget bete utan då får hon vara inne på nätterna och mindre gräshage på dagarna.
Blir mest förvånad att ni släpper era hästar dygnet runt med hopsläpp med andra när de annars går i mindre hagar övriga året . trodde inte folk gjorde det längre öht om de har "tävlingshästar" .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 721
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 941
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp