07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har stalljour denna helg , vi har det 2 helger om året, inga pass alls utöver det och de två helgerna man har går man två och två och hjälps åt . Det är rätt trevligt :) Jag och stallkompisen hjälptes åt att mocka stallägarnas hästars boxar och de boxar de mockar åt inackar som är bortresta just nu, det är inget som ingår i jouren utan de mockar själva även dessa helger men de blev glada :)
Sen var jag iväg och red 07 mitt på dagen, sen åter ut till stallet , ta in alla hästar , och red min 00:a. Spöregn här sen 15.00 så det blev ridhuset - inte varit därinne på en månad för vädret har varit så bra och då vill man ju vara på utebanan .
Vår nya 20x60 utebana är nu snart klar också - ska bli så härligt med en till utebana med rätt mått :) blir dressyrstaket runt den också .
Den nuvarande utebanan är typ 25x50 med westernstaket - helt ok och trevlig att vara på men blir skönt med en bana till med korrekta mått och bara dressyr. Gården är ju kombinerad dressyr och western och ganska mycket träningar och aktiviteter så blir fint med 2 banor helt enkelt .
 
@mackan Det låter som att ditt stall är ett ställe där man skulle kunna stå ut ;)

Jag flyttar ju min häst nästa vecka. Är blandade känslor inför det må jag säga, men samtidigt känner jag att jag måste prova och se. Trivs jag inte där så trivs jag inte i den här stan helt enkelt. Då är det ganska definitivt. Träningsmässigt är det det bästa stället i kommunen, och funkar det inte där så funkar det inte helt enkelt.
Ang stalljourer så sägs det att dom är tunga, men vi får se. Jag inleder nämligen min vistelse med att ha stalljouren första jourhelgen för terminen, då alla ridskolehästar är tillbaka osv. Då får man se hur det funkar. Jag har talat med en familj som ett tag hade två hästar, för att höra mig för hur det fungerar. De sa att det är mkt tungt, och då är dom ändå tre - två föräldrar och dottern. Har även hört samma från en av mina nuvarande stallkompisar som stått där tidigare med två hästar. Så att ro runt det med två hästar på egen hand är tveksamt. Vilken tur då att jag har ett så pass dyrt boende så jag inte bör äga två hästar, men nog finns tanken alltid i bakhuvudet. Undrar hur många ggr man ska behöva bli överbevisad att det inte går, för att man ska släppa det :o
 
Idag gick det mesta snett. Vaknade för tidigt efter att ha fått hela 3 tim sömn på ett dygn. Var tvungen att åka till stallet för att skapa tidsutrymme att försöka sova på em innan jobbet istället. Igår blev det ju bara skritt och jogg på halvkång tygel för att rädda oss undan bromsarna, så kände att idag måste jag repetera träningen innan det bleknat bort.
Hade såklart missat att det var träningar i ridhuset, utebanan vill jag inte rida på eftersom underlaget filar nåt oerhört på de stackars skorna som tappert hänger kvar. I ena ridhuset är underlaget påfyllt och mjukt som kvicksand, i det andra var det träningar men där är underlaget inte heller så kul med fullt av stenar som kommit upp. Red där ändå för att jag inte ville plåga min häst i kvicksanden.
Lyckades inte få henne engagerad alls i skritten, men hon gick rätt trevligt i trav. Fick henne hyfsat bra fram till handen och kunde tom länga ner formen rejält med bibehållt stöd :) tänkte sedan rida lite övergångar och repetera träningen, och därefter ta tag i skritten som brukar komma på plats när hon är igång.
Men så trampade hon på en sylvass sten och haltade rejält i ett par steg :banghead: Det gick över men jag tyckte inte det kändes helt okej, och eftersom jag inte fått nån direkt energi i henne (eller mig själv pga sömnbristen) så valde jag att gå hem istället för att harva vidare om det nu var nånting som inte bara berodde på dålig energi. Jippi. Känns verkligen strålande. Detta är en typisk sån här helg då jag bara ska rida ut eller låta bli att rida alls pga kombinationen PMS, nattskift, sömnbrist och dåliga skor... men då känner jag samtidigt att jag måste träna eftersom jag ska tävla nästa vecka och har massor med saker att gå igenom, rida programdelar och sätta ihop. Jag har inte tid att bara flumrida eller låta vila.

Blä. Spy på allt :yuck: Och givetvis drog grannen igång gräsklipparen nu utanför fönstret lagom till jag skulle få sova ikapp de där timmarna innan jag ska iväg och jobba efter kl 18...:devil:

Fast jag vet inte... Ger det verkligen någonting om du försöker dig på att träna när du är i den sinnesstämningen? Jag skulle hellre låta henne vara och acceptera att vi inte förberett "perfekt" inför tävlingen. Tänkte lite på det när Jens Fredricson svarade på hur man skulle göra om man hade ett vanligt jobb och ville satsa med hästar ändå. Han sade då, så enkelt som så, att man då måste justera målet utifrån de förutsättningar man har... Klokt, även om jag själv vet hur svårt det kan vara. ;)
 
Idag var Ariel och jag på ridläger på klubben. Roligt! Hon klarade av att galoppera flera varv på stora mittvolten, samtidigt som två andra hästar. Dessutom gjorde vi volten mindre och större växelvis, men det var inga problem. :D

Däremot kändes hon rätt matt i hoppningen på eftermiddagen, hon gjorde det hon skulle men utan det där suget mot hindren. Så det får bli fem dagars vila/skritt/körning efter lägret. Har ju varit en rätt intensiv period för henne där hon utvecklats massor.

Känner att jag själv vill vara med på ALLT som händer, så det skulle faktiskt vara lite skönt om Ricky kunde bli vuxen snabbt så jag kan rida honom också. :angel: Men jag får snällt vänta tre år till.
 
@Habina Precis så är det, men jag kände mig hyfsat pigg när jag kom till stallet. Annars brukar jag lägga skogspass dessa helger om jag rider. I detta läge är det bättre att inte ha dåliga pass i bagaget inför tävlingen än att ha en rad urkassa i minnet. Tänker jag. Så imorgon blir skogen eller inget alls.
Droppen var väl det här med att hon klev på en sten och blev halt, hon har aldrig reagerat så förr av att kliva på stenar och därför kände jag att detta var fanimig droppen.

Jens är fö en väldigt bra inspiratör överlag. Hans avsnitt i ridsportpodden, som du hänsvisade till, är kanon :) Jag brukade se på hans clinics när tillfälle gavs och jag bodde där. Han har en trevlig inställning som kan tillämpas oavsett gren.
Däremot är det ju många som börjar som hobbyryttare, och ändå lyckas. Hårt arbete och planering är det som krävs. Nu siktar jag ju inte på en proffskarriär men jag vill faktiskt tävla på en för mig hög nivå. då går det inte att strunta i ridningen så fort det tar emot. Men man kan ju skippa dressyrpass under de här fantastiska förutsättingar som ges under 12-tim natthelger :angel:

Du kan inte låna en till ridhäst under tiden du väntar på unghästen? 3 år är lång tid.
 
Min häst var inte varm i hoven idag så jag red ut en sväng. Kände inget på henne från stentrampet igår så vi hade tur :) Red ett kortare pass på travvägarna som var hyfsade efter att det regnat en del i helgen, tänkte ta det lugnt men min häst har ju inte gjort annat än tagit det lugnt fre-lör så hon var inte på det humöret. Blev istället ett pass med fokus på att få henne rund i formen, då hon var i modet att gå som en stjärnkikare och spänna sig. Lyckades väl inte fullt ut men kunde iaf rida galoppen i lätt sits med henne hyfsat framför mig, och sista traven kunde jag tom länga henne fint i formen. Inget superpass men hon har iaf fått motion och väldigt liten belastning på ryggen. Dressyren får vi ta tag i nu till veckan då jag är ledig och har nån sorts ork.
Fick såklart nita om båda bakskorna efter dagens runda ute på grusunderlag, har verkligen nedräkning nu fram till 3/8 och håller tummarna att det ska klara sig...:crazy:
 
@Habina Du kan inte låna en till ridhäst under tiden du väntar på unghästen? 3 år är lång tid.

Hm... Vet du, jag har inte ens tänkt tanken. :o Men jag har svårt att se hur någon skulle vilja låna ut en häst till mig, jag skulle ju vilja ha en D-ponny som kan mer än mig och Ariel. Helst en äldre valack som kan uppfostra Ricky lite och som Ariel kan kära ned sig i. :p
 
Idag var Ariel fantastisk på dressyrpasset och ännu mer fantastisk på hoppasset. Det blir så tydligt när flera andra hästar stannar/kastar sig åt sidan/tvekar, jag bara rider mot hindrena och håller om med benen så hoppar hon. :love:

Vi avslutade med en bana på tolv språng (inkl tvåkombination x 2) som låg på 70-75 cm. Det kändes lätt, om man bortser från att underlaget var tungt av allt regnande. Tränaren tyckte att vi nog skulle klara att debutera i hoppning redan i år, men jag har ingen brådska utan har bestämt mig för att vänta till nästa år ändå. Däremot kommer jag åka iväg och kolla på en tävling innan, minns inte ens när jag var på ponnyhoppning senast. ;)
 
Fick precis bilder som en kompis fotade. De är från gårdagens dressyrpass (precis i början = Ariel sover ;)) och gårdagens hoppass.

150725_001_55b5195bddf2b34428254d98.jpg

150725_002_55b519802a6b226143102a98.jpg

150725_003_55b519cee087c33d4b433f8d.jpg

150725_004_55b519e2e087c33d61e207ee.jpg


Speciellt på sista bilden tycker jag det syns hur oengagerad Ariel är. :p
 
@Habina Så fina ni är :)

Varför skulle ingen vilja låna ut till dig? Eftersom jag själv är vuxen ponnyryttare så vet jag att många ser fördelen med vuxna ryttare till sina ponnyer. Om du dessutom vill ha en äldre valack kan det ju inte vara svårt. de enda gångerna jag känner att man blir ratad är när folk söker ryttare att meritera ponnyn på ponnytävlingar. I övrigt tycker jag att det ofta uppskattas. tänk så perfekt för dig att hitta en äldre läromästare som ska börja trappa ner :) Kan inte för min värld tänka mig att en ägare hellre lånar ut den till en tävlingssugen ungdom... Go for it säger jag :)
 
@Habina Så fina ni är :)

Varför skulle ingen vilja låna ut till dig? Eftersom jag själv är vuxen ponnyryttare så vet jag att många ser fördelen med vuxna ryttare till sina ponnyer. Om du dessutom vill ha en äldre valack kan det ju inte vara svårt. de enda gångerna jag känner att man blir ratad är när folk söker ryttare att meritera ponnyn på ponnytävlingar. I övrigt tycker jag att det ofta uppskattas. tänk så perfekt för dig att hitta en äldre läromästare som ska börja trappa ner :) Kan inte för min värld tänka mig att en ägare hellre lånar ut den till en tävlingssugen ungdom... Go for it säger jag :)

Jag tänker väl mest på att jag inte kan erbjuda så mycket. :crazy: Har lösdrift = många vill att hästarna går in nattetid. Sedan finns det inga träningsmöjligheter där jag har hästarna, utan det är transport som gäller och jag kör inte på vintern. Utan det är intensivt fram till november, sedan lugnt till maj. :(
 
Idag har detdär regnovädret som varit söderöver kommit upp hit. Min stallägare valde att ha sina inne tom hela dagen, men mina släpade jag ut vid fem imorse ändå. Så illa var inte vädret och Barb fick ha dubbla regntäcken. Juno är dessutom sämre med sina hakningar och imorse var det verkligen inte bra:(. Imorgon ringer jag kliniken, för nu vill jag ha ett slut på detta. Att se sin häst lida är fan helt hemskt.

Tog in mina vid två och sen brakade vädret lös nåt alldeles med massa regna, åska och dunder! Kan säga att jag är sjukt tacksam över vårt ridhus! Släpade ut Juno igen vid sex oxh red Barb. Även igår dressyrade jag ordentligt och jobbade massor av galopp och var noggran med att få till övergångarna till skritt på min ridning och inte att förekomma. Idag var det lön för mödan och gjorde två enkla byten som nog var de bästa vi lyckats med! Attans skit att jag inte får till skolorna lika bra.

Pysslad ponny, innan ridning
11751928_10206151901308420_1694073901198094755_n.jpg
 
@Habina Det får du låta ponnyns ägare avgöra om du har nåt att erbjuda eller ej, det är ju inte deras problem om du måste köra till ridhus osv ;) Jag tycker du ska börja leta :)

@Fiorano Så oerhört tråkigt med Juno :( Hoppas att du kan få ett slut på lidandet, oavsett i vilken form det nu innebär.

Ang vädret så har det nu kommit hit. Är mkt glad att min häst sover inne. Och för en gångs skull är jag glad att det är svinkallt, åska är inte roligt på jobbet. Och den här sista natten innan semestern vill jag inte ha strömlöst och konstgjord andning på hela anläggningen när jag dessutom är ensam. Nu vill jag bara ha nedförsbacke de här sista 8,5 tim innan semestern...
 
@Habina Kul att ni är så igång igen ochvtillbaka i tråden!

@Fiorano Tråkigt med Juno, verkligen. :(

@stjarnfrugt Roligt att läsa om lite bra pass nu. Jag skulle aldrig orka hålla på med häst med de kraven på mig själv som du verkar ha. Jag är ändå lite imponerad. Lite dubbelmoral sådär. :angel:
 
@Kirre Som jag ser det, så är jag för gammal för att softa om jag vill komma framåt :o Hade verkligen behövt en häst till.

Visst bor du i Alingsås? Jag hade lite trist härom natten och hittade en mkt fin liten gård åt dig. En röd vid vatten och 4 ha mark om jag inte minns fel, du kan ju kika på hemnet ;) Jag brukar söka på hela landet och råkade komma på att du ville ju ha ett rött hus ^^
 
Här går det lite upp och ner, som vanligt. :/
Efter träningen när min tränare satt upp har vi haft några tjafspass och i torsdags på nästa träning bröt jag nästan ihop. Det trots att jag hade den bästa känslan jag hittills fått fram själv. Jag blev bara så less när hon kändes kanonfin, framme för skänkeln, bra tryck i handen och så ska jag göra övergångar till skritt och trots att jag verkligen är jättefokuserad då jag vet att hon har en tendens att tvärstanna så jag höll om ordentligt så nej, tvärstopp och NOLL reaktion framåt vid skänkel. Vet inte hur många såna övergångar vi gjorde där jag fick, ursäkta, rappa till henne med efterföljden att bakbenen var långbortistan igen och huvudet i vädret. Sen, vips, så räckte det med mjuka, mjuka ben om så gick hon ner till skritt och igång igen direkt. Men så här är det varje J**la pass. Det ska ifrågasättas, testas, tjafsas om samma jäkla grejer för att efter en stund säga jaja, ok då. Det är liksom inte roligt att behöva ponnysparka och använda pisk varje pass på sin häst. :(

Att hon konstant letar saker att flytta sitt fokus till gör mig också tokig. Här sitter jag och försöker fokusera på OSS medan hon är någon annanstans. Och föreslå inte mer aktivering för det har hittills inte hjälpt hur mycket jag än hittat på.

Jag hoppas innerligt att konsekvensen i passen kommer att göra att det ger med sig, jag kräver ju mer numera och klart då tänker jag ju själv än mer på trotsigheterna. Att vi kommit till ett trappsteg vi ska upp på. För mycket är verkligen jättemycket bättre. Jag bara önskade att hon någon gång, något ridpass åtminstone försökte tycka att det vi pysslar med är kul och åtminstone bjuda till lite själv. Jag försöker verkligen variera vad vi gör för något men det känns som att jag bara får otacksamhet tillbaks och det gör mig ledsen. :(

Tagit några dagar för mig att skriva detta för jag är verkligen uppriktigt ledsen över hur hon är i just det här avseendet.

Så, nu har jag skrivit av mig lite.
 
@stjarnfrugt Jag får lite lätt panik när du hela tiden säger att du är för gammal, låter som att du tänkt dö om fem år och måste ha ridit OS innan dess. Hade du varit gymnast, ok, då hade jag förstått dig men just gällande den punkten får du ingen sympati härifrån. ;)

Bor iaf i närheten, var där igår faktiskt, och det ligger inom pendlingsavstånd så ska kika. Inte för att jag har råd ändå men. :)
 
@Kirre Jag misstänker att du hamnat på en platå, som du själv säger. Det är i de här faserna man får göra som mina tyska tränare säger - lita på att systemet tar en framåt och skita i hur det känns. Det är inte kul och det känns inte bra men tids nog kommer man dit med konsekvent ridning. Men det är en öken på vägen.

Pepp till dig i massor :heart

Ang min ålder så har jag ingen direkt åldersnojja. Men jag känner att det tar så många år att bli en duktig ryttare. Och är man 31 och bara harvar runt i LB, då är det dags att sparka sig i röven om man vill komma upp till MSV...
 
@Fiorano Så himla tråkigt med Juno. :(

@Kirre förstår frustrationen! Jag har vänner med hästar som ifrågasätter så som din och det enda rådet jag kan ge, som de verkar följa, är att bita ihop och kämpa vidare. Det släpper förr eller senare, kram!

Själv har jag ju bara bekymmer med det mentala, så jag kan inte säga ett ont ord om Ariel. ;) Allt sitter hos mig, ffa att jag tror jag rider sämre/gör sämre övningar än jag gör...

@stjarnfrugt Men va?! :p Här har jag gått och trott att du är äldre än mig. :rofl: Jag är 33 år, har ridit seriöst/för tränare lite sporadiskt innan Ariel fick föl och sedan nu i ett års tid efter flytten. Innan dess åkte jag häst i skogen i många år. Jag är ändå rätt nöjd med att jag är på LB-nivå, men någon dag hoppas jag att vi skall klara av Msv. Även om "vi" kanske inte nödvändigtvis måste vara jag och Ariel, hennes barn eller barnbarn går också bra. ;) Jag har ju minst fyrtio år till på mig. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 518
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 318
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 901
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp