07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Vilken lyx!

@Habina Det tog några dagar efter installning innan min insåg att hon får äta det som bjuds om hon inte vill vara hungrig. Så hon lämnade hälften av lucernet i 2-3 dagar och sedan var det slut. Nu äter hon tom smulorna :o
 
@stjarnfrugt På en sån häst som du beskriver hade jag gjort fattning-avbrott-fattning-avbrott-fattning-nästan avbrott-avbrott osv osv på volt tills den lagt av. Det ger ju nada att rusa runt runt på spåret även om man lägger volter här o var. Träna styrka i galopp hade jag gjort ute i skogen där jag då hade struntat i hur den gick o bara galopperat på.
 
Nääääääh! Nu är helgens dressyrträningar inställda. :( Känner att jag inte alls vet vad jag skall göra de här dagarna nu... Blev liksom helt tomt i skallen. Tips? Nästa vecka ser ut så här: :angel:

Mån. Programridning för tränaren, LC:1.
Tis. Körning i skritt.
Ons. Träning, förhoppningsvis hoppning, i värsta fall dressyr.
Tors. Dressyrtävling på klubben, LC:1 och LB:2.
Fre. Körning i skritt.
Lör. Dressyrtävling, LB:2.
Sön. Uteritt med galoppfokus.
 
Vi är på meeting och har ridit LB:2 idag. Igår var han vild när vi skulle miljöträna. Men det var nog mest för att alla andra hästar var stressade. På framridningen idag red jag superdåligt och sen på banan blev det inte mkt bättre. Höll inget av det vi tränat på de senaste gångerna. Kort och hög i formen är lixom inte vad jag ville att den skulle vara. Till slut landade vi på 64,33 % och det var en halv poäng från placering.

I morgon ska jag rida bättre! (söt är han i alla fall)...

11822793_10156235283570497_6685220043796585292_n.jpg
 
@Amanda_F Tråkigt när man inte känner sig nöjd med insatsen, procenten var ju dock bra. Kanske blev det inte så illa som det kändes, men det är ju även en vinkning om att procenten inte alltid är att gå efter vad gäller sin prestation.
Gud så bra det lät när man sa det till nån annan. Jag ska försöka komma ihåg detta själv inför helgen, om jag får en trevlig känsla med kassa procent ;) :angel:

@Novali01 Matten reder ju inte heller riktigt upp honom i galoppen, det har ju stor del i detta eftersom ingen annan rider hästen. Ute vill han på att ta till dragkampen, men jag tror att hon fått till det bättre där än vad det varit iaf. Jag rider inte ut honom, dels saknar han skor och man får hela tiden anpassa sig väldigt mkt till underlaget men även för att jag ser ingen vits i att rida ut andras hästar för min egen ridnings skull :o Rida i skogen får jag tillräckligt av på min egen. Däremot kan jag rida ut ponnyer i uppfostringssyfte om det är för att hjälpa ett barn som har problem med ponnyn ute.

Poängen i att hålla galoppen kan jag se som att han får en chans att hitta sin balans och börja få runda sig i vettiga spång istället för struttiga, om han får galoppera ett tag. Han kommer ditåt efter ett tag, men jag tycker ändå det är ruskigt svårt med denna häst just för att han har så dålig styrka och balans. Han har helt enkelt inte utbildats i detta. Men du kanske var inne på att göra detta ute där det finns bättre utrymme? Det håller jag med om isåfall.
Normalt sett tycker jag också att fattningar och avbrott bygger upp styrkan bra. Men fattningarna är ju inte heller lätta på den här, nu känner jag ju inte hästen och har inte rätta tajmingen för honom ännu, men jag får kanske 7 av 10 fattningar där han far iväg i slängtrav eller där han fattar men bryter av till slängtrav efter två språng. Jättesvårt, jag är definitivt inte van att rida travare (som han kan jämföras med i just detta). Jag är mer van att rida hästar som man måste understödja mkt i galoppen, men den här kommer jag liksom inte alls åt. Ser mkt fram emot att rida honom för tränaren nästa vecka, om inte annat skulle jag vilja se tränaren sitta upp och visa. Hade varit intressant att se hur en beridare löser det.
 
Jag red program imorse. Instruktören var guld och kom ut bara för min skull. Jag red fram själv och tänkte mkt på gårdagens övningar med att rätta in henne ordentligt, framdelen efter bakdelen och att hålla linjen. Och himla fint gick det måste jag säga. När träningen började kunde vi direkt börja med programbiten, och det funkade jättefint. Ska försöka ha detta system nu på tävlingarna och effektivisera framridningen :)
Är väldigt nöjd med programridningen, red igenom både LB:3 och LB:1 och fick väldigt bra och konkreta tips för hur jag ska tänka och rida i varje moment. Det är definitivt värt att ibland rida en hel träning med fokus bara på programbiten då det inte riktigt är samma sak som vanlig träningsridning tycker jag. Men herregud så trångt det är med kortbana när man innan ridit långbana...

Fick till både bra och dåliga ökningar och upptag, och mkt bra verktyg för hur jag ska göra för att komma ifrån de dåliga. Nu vet jag att det fungerar om jag bara kommer ihåg att rida så ;) Ikväll ska jag gå igenom träningen i huvudet inkl alla tips, så att jag verkligen kan vara närvarande under programmet på tävlingarna, och KOMMA IHÅG vad jag ska göra. Det är när jag blir passiv och stelnar ihop som min häst slutar gå och allt bara blir skit. Idag hade hon då inga bekymmer med att gå framåt hela programmen trots avsaknad av spö och endast ponnysporrar. Dock kommer jag att ta mina 30mm kulsporrar på första tävlingen för att testa, blir det pannkaka tar jag kortare i andra starten på tisdag.

Som sagt, mkt nöjd med dagen och det är bra minnen av programmen inför tävlingarna. Min häst kändes bitvis som en miljon. Framförallt är hon så rolig att rida när man känner att hon tycker det är roligt. Apropå den diskussionen. När hon frustar och man nästan får bromsa för att hon bjuder så mkt framåt, då tolkar iaf jag det som att hon har kul... :)

Måste bara tillägga att även om jag vet att hon inte är rädd för saker så blir jag ändå så imponerad av henne emellanåt. Idag när vi var i ridhuset så var gavelporten öppen, jag tänkte att det var efter harvningen att dom vädrade ut avgaser. Men så plötsligt kommer traktorn in och börjar backa och krångla för de skulle köra ut hindermaterial till utebanan. Insåg att det skulle bli trångt med programridningen så jag fick byta till utebanan. Satt då och red övergångar i min framridning när traktorn blinkade och pep och lät allmänt illa. Sedan fortsatte jag i trav, red förbi 3m bakom traktorn och ut genom stora rullporten och ut på parkeringen och vidare mot utebanan. Allt i trav kvar på tygeln. Min häst tyckte minsann inte alls att det var nåt onormalt att gå från serpentinerna till en snett igenom i trav rakt ut genom en port som aldrig är öppen normalt sett... Helt normal övning mao. Min häst är bara så :love: vissa dagar :)
 
Imorgon ska vi tävla och uppladdningen den här veckan har ju inte direkt varit optimal. Idag skulle jag rida genom ett av programmen, men klarade inte ens av att rida travdelen. Fick galoppanslag i travlängningarna gång på gång. Höll sig iofs när jag red lätt och höll takten. Hittade ingen bra rytm alls i passet utan det var mest spännng. Jag red verkligen som en hel jävla kratta och jag är så ARG på mig själv att jag inte bara chillade innan, åkte hem och åt stället för att rida hungrig och irriterad över annat, samt den allmänna obalansen efter allt med Juno.

Utan tvekan ett av de allra allra sämsta pass jag nånsin ridit på Barbie. Ett sånt där pass där jag gråter för att jag varit orättvis och hemsk mot min häst:(:cry:. Också tävlng imorgon alltså. Är möjligen en dålig idé att ens åka.
 
Imorgon ska vi tävla och uppladdningen den här veckan har ju inte direkt varit optimal. Idag skulle jag rida genom ett av programmen, men klarade inte ens av att rida travdelen. Fick galoppanslag i travlängningarna gång på gång. Höll sig iofs när jag red lätt och höll takten. Hittade ingen bra rytm alls i passet utan det var mest spännng. Jag red verkligen som en hel jävla kratta och jag är så ARG på mig själv att jag inte bara chillade innan, åkte hem och åt stället för att rida hungrig och irriterad över annat, samt den allmänna obalansen efter allt med Juno.

Utan tvekan ett av de allra allra sämsta pass jag nånsin ridit på Barbie. Ett sånt där pass där jag gråter för att jag varit orättvis och hemsk mot min häst:(:cry:. Också tävlng imorgon alltså. Är möjligen en dålig idé att ens åka.

Fast det där är ju ett sådant där typiskt pass som man bara får skaka av sig (för det har Barbie redan gjort) och tänka "det här blev fel på grund av att jag var hungrig och irriterad. Alltså får jag i fortsättningen inte rida hungrig och irriterad". Sedan försöker man att hålla sig till det. ;)

Förstår att det är skitjobbigt med Juno och det är klart att det påverkar dig även med Barbie. Men imorgon är en ny dag och ni skall ha roligt ihop på tävlingsbanan. :banana:
 
Ikväll hade jag ingen som kunde följa med mig i vagnen, men jag har ju kört ensam en gång tidigare, så jag beslöt mig för att våga köra ändå. Sedan kunde min pappa inte komma ifrån, så jag fick ingen hjälp att hålla Ariel vid anspänningen. Men vad sjutton, man kan ju alltid testa ändå. :p

Så Ariel stod helt lös, vilandes ett bakben, medan jag gick runt, satte fast skaklar, draglinor och baksele. :love: Visst hade jag alltid en hand på tömmen, men den var slak och jag behövde aldrig säga åt henne att stå stilla.

Sedan körde vi samma runda som sist, men testade att trava på ett par korta partier. Det kommer bli ett helt fantastiskt komplement till ridningen, tror jag skall göra all konditionsträning i vagn. :D

Mötte ett par bilar och blev även omkörd på den lilla sträcka vi måste gå på asfalt. Inga som helst bekymmer, men så är hon ju trafiksäker sedan tidigare. Skönt dock att den som körde om visade hänsyn och verkligen smög sig förbi. En som mötte oss (med släpvagn) lättade inte ens på gasen. :rage:

Hemma igen fick Ariel stå lös och sova medan jag spände från allt. Hon var inte lika trött mentalt som tidigare, men jag misstänker ändå att det känns i kroppen då det är lite andra muskler. Ser hur fint hon jobbar med ryggen i uppförsbackarna, så jag hoppas hon får ännu mer ryggmuskler av körningen. Skall köra en längre tur (denna var 20 min) nästa gång vi kör, men då bara i skritt. Gäller ju att öka på allting successivt, även om jag längtar enormt till den dagen vi kan jogga ett par mil.
 
@Habina Det är intressant det där med bilar och hästmöten. Här i veckan då jag fortfarande stod i mitt gamla stall så skulle jag skritta till ridhuset. Blir då omkörd av en SUV med kåpsläp som skramlar nåt oerhört och de saktade inte ner för fem öre. Vägen leder endast till stallet och är ingen genomfartsled där man blivit fartblind utan de hann alltså komma upp i hastigheten på de 100m de kört från stallet, där de bygger om ett av förråden. Var firman som bygger där.
Nu är ju min häst säker, men ändå snopet att bli omkörd i den hastigheten på den korta vägen. De måste ju liksom ha ansträngt sig för att gasa tom. Känns olustigt då det rider många sommarlediga barn med sina ponnyer där, för att inte säga alla travhästar som körs på sträckan. Var ju tur att jag var ensam med min coola häst.

Men det är kart. Hade jag klätt av mig naken hade de ju tagit det lugnt och fint... :grin:
 
Men det är kart. Hade jag klätt av mig naken hade de ju tagit det lugnt och fint... :grin:

Fast då hade du frusit häcken av dig i det här vädret. :rofl:

Nä, men olustigt att de kan gasa på så mycket på en sådan enslig väg. :( Jag rider ju mycket på gamla skogsbilsvägar, vintertid är det en del skotrar som är ute och de är fantastiska på att visa hänsyn. :bow: De allra flesta stänger tom av motorn och väntar med att starta tills vi är många meter bort. En kille tog av sig hjälmen och bad om ursäkt för att han störde mitt träningspass. :love:
 
Min häst är riktigt rolig att rida nu. Han kämpar på fast vi är ur kondition.

I morgon flyttar vi till nya stallet. Vi kommer rida dit och nu hoppas jag att vi inte kommer att rida över den stora vägen under den värsta trafiken. Naturligtvis har vi lyckats pricka in när Abombers är i byn och har sitt event. Dvs mängder med raggarbilar och rockabillyfest. Men jag får väl klä av mig när vi ska över vägen :angel::wtf:
 
11825187_10153126967149426_1900831972677423766_n.jpg
11223636_10153126966779426_6267003492126574125_n.jpg
11206047_10153126967789426_8030459087339776526_n.jpg


Ridit lite ikväll och det gick ovanligt bra, lagom pigg pålle och hon kändes bra, hoppas verkligen att hon är det också. Fick filmat lite och har tittat på filmerna, men så svårt att säga något, lämnar det till veterinären. Det var riktigt roligt att rida, längesedan jag kände så. Imorgon får hon vila.
 
Nääääääh! Nu är helgens dressyrträningar inställda. :( Känner att jag inte alls vet vad jag skall göra de här dagarna nu... Blev liksom helt tomt i skallen. Tips? Nästa vecka ser ut så här: :angel:

Mån. Programridning för tränaren, LC:1.
Tis. Körning i skritt.
Ons. Träning, förhoppningsvis hoppning, i värsta fall dressyr.
Tors. Dressyrtävling på klubben, LC:1 och LB:2.
Fre. Körning i skritt.
Lör. Dressyrtävling, LB:2.
Sön. Uteritt med galoppfokus.
Vad tråkigt med inställt när man siktat in sig på att vara med. Jag blev nyfiken, är det inkörning på gång eller varför kör du bara I skritt? har kanske missat något.
 
@stjarnfrugt Det är ett litet stall med fem boxar. Det blir mina två och tre hästar till från stallet där vi står nu. Stallet har stått så gott som tomt sen ägarna slutade med hästar. Ett jättefint litet stall med en 30*55 bana. Jag hoppas att det kommer bli bra och att vi ska trivas men nu precis innan är det lite pyssel med att fixa hö och spån och sånt :)
 
Vad tråkigt med inställt när man siktat in sig på att vara med. Jag blev nyfiken, är det inkörning på gång eller varför kör du bara I skritt? har kanske missat något.

Ja, hon är under inkörning, idag var det sjunde gången med vagn. :) Men att vi dessutom bara skrittar i vagn på schemat är för att hon behöver lugna pass mellan alla tuffa.
 
Alltså idag är jag verkligen helt överväldigad över hur underbar min ponny är! Hde som mål att lotsa runt ett lugnt program dag utan att sätta tryck eller egentliga krav, bara rida runt noggrant och enkelt. Höll min plan och det kändes väldigt bra i magen när jag red ut från banan. Red iofs fel i första skänkelviknngen, men förlåter mig själv med tanke på denna veckans mentala påfrestningar... Hade inte riktigt förväntat mig poängn, 66,6% i LA4! 8,5 på inridningen och 8 resp 7,5 på bakdelsvändningarna! Kom tvåa efter ett jättefint sto med stor gång e Bocelli. Sjukt hlad och nöjd med min alldeles underbara ponny:love:! Extra kul var att en klubbkompis kom trea:)

Vi är små där i mitten:D
11755817_10206187306433526_1879976288823944863_n.jpg


Ännu en blå tll samlingen:D
11822440_10206187305433501_2052798597411167354_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 747
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp